در موقعیت‌های مختلف شاید نیاز به پاک کردن سابقه‌ی مرورگر خود داشته باشید و فایرفاکس برای این کار گزینه‌های متعددی را در اختیار شما قرار می‌دهد. وب‌گردی در حالت ناشناس اطلاعات ثبت شده از شما را بعد از بستن مرورگر به طور کامل حذف می‌کند و اگر به هر دلیلی این کار به درستی انجام نشود، به صورت دستی می‌توانید این اطلاعات را حذف کنید. در رابطه با حذف داده‌ها هم در مورد نوع اطلاعات و همچنین دوره‌ی زمانی آن می‌توانید دست به انتخاب بزنید.

۱. دکمه‌ی فراموشی

قابلیت فایرفاکس

اما اگر می‌بینید که مرتبا به پاک کردن تاریخچه‌ی مرورگر نیاز پیدا می‌کنید، بهتر است از دکمه‌ی فراموشی فایرفاکس بهره ببرید. این دکمه ۳ دوره‌ی زمانی مختلف را پیشنهاد می‌دهد و پس از انتخاب پنجره‌های شما را می‌بندد، مرورگر و کوکی‌های آن را پاک می‌کند و یک پنجره‌ی جدید و بدون اطلاعات از قبل ثبت شده را باز می‌کند.

افزودن این دکمه به فایرفاکس بسیار ساده است. ابتدا باید بر آیکون منو در سمت راست بخش فوقانی کلیک کنید و سپس به More Tools و در نهایت Customize toolbar سر بزنید. در این صفحه، می‌توانید لیستی از دکمه‌های متنوعی را ببینید ولی برای این کار، باید به دنبال دکمه‌ی Forget بگردید. بعد از کشاندن این دکمه به موقعیت موردنظر در نوار فوقانی مرورگر، می‌توانید از آن بهره ببرید.

۲. سرویس Pocket

سرویس Pocket سابقه‌ی زیادی دارد ولی فایرفاکس چند سال قبل آن را تصاحب کرد. به زبان ساده، این سرویس به شما اجازه می‌دهد صفحات وب یا مقالات را در لیست خود ذخیره کنید تا سر فرصت آن‌ها را بخوانید. شما حتی می‌توانید مقالات و مطالب را در حالت آفلاین مطالعه کنید.

قابلیت فایرفاکس

فایرفاکس این سرویس را به‌صورت پیش‌فرض ارائه داده و به همین خاطر استفاده از آن بسیار آسان است. فقط باید بر دکمه‌ی مربوط به این سرویس که در سمت راست بخش فوقانی مرورگر قرار دارد، کلیک کنید و فایرفاکس به طور خودکار صفحه‌ی موردنظر را ذخیره می‌کند. البته در ابتدا باید اکانت خود را به این سرویس وصل کنید. البته اگر دارای اکانت فایرفاکس هستید، این فرایند بسیار ساده‌تر می‌شود. به لطف این سرویس، از طریق انواع و اقسام گجت‌ها می‌توانید به مقالات و صفحه‌های ذخیره شده دسترسی داشته باشید.

۳. ابزار اسکرین‌شات

احتمالا بارها و بارها به ثبت اسکرین‌شات از بخشی از سایت‌های موردنظر خود نیاز پیدا کرده‌اید. بسیاری از کاربران برای این کار از ابزار موجود در ویندوز استفاده می‌کنند که بهره‌گیری از آن دردسرهای زیادی دارد. اما خوشبختانه فایرفاکس برای این مشکل هم یک ابزار مفید و بسیار ساده ارائه داده است. برای استفاده از آن از چند روش می‌توانید استفاده کنید.

قابلیت فایرفاکس

در روش اول، کافی است در سایت مورنظر راست‌کلیک کنید و سپس گزینه‌ی Take screenshot را انتخاب کنید. برای روش دوم، باید کلیدهای Ctrl + Shift + S در ویندوز یا Cmd + Shift + S در مک را فشار دهید. در نهایت افزودن یک دکمه‌ی مختص این کار به نوار فوقانی مرورگر هم امکان‌پذیر است. برای این کار، همان فرایند مربوط به دکمه‌ی Forget را بار دیگر طی کنید اما این بار به دنبال دکمه‌ی Take a screenshot بگردید.

این ابزار می‌تواند از کل سایت در حال نمایش اسکرین‌شات بگیرد یا اینکه به طور مشخص می‌توانید بخشی از آن را برای این کار انتخاب کنید. بعد از انجام این کار، می‌توانید آن را کپی کنید تا مثلا در پیام‌رسان پیست شود یا اینکه تصویر موردنظر را در سیستم ذخیره کنید.

  • ۵ دلیل مهم برای مهاجرت از گوگل کروم به فایرفاکس

۴. قابلیت سینک

قابلیت‌ فایرفاکس‌

اگر از جمله کاربرانی هستید که به طور مرتب بین گجت‌های مختلف در حرکت هستید، قابلیت سینک فایرفاکس یکی از مفیدترین ویژگی‌های این مرورگر برای شما خواهد بود. این مشخصه به شما اجازه می‌دهد که بوک‌مارک‌ها، تاریخچه، تب‌ها و دیگر اطلاعات را بین گجت‌های مختلف سینک کنید. این یعنی مثلا اگر در حال وب‌گردی با گوشی خود باشید، می‌توانید بدون هیج دردسری ادامه‌ی این کار را در کامپیوتر خود انجام دهید.

برای بهره‌گیری از این مشخصه، باید در گجت‌های مختلف در مرورگر فایرفاکس از یک اکانت ثابت برای این مرورگر استفاده کنید. بعد از ورود به اکانت خود، سینک کردن اطلاعات بین این گجت‌ها به سادگی امکان‌پذیر می‌شود.

۵. پسورد اصلی

قابلیت‌ فایرفاکس‌

قابلیت «پسورد اصلی» (Primary Password) فایرفاکس فواید زیادی دارد اما به طور مشخص مناسب کاربرانی است که معمولا به طور مشترک از یک مرورگر استفاده می‌کنند. فایرفاکس به طور پیش‌فرض نام کاربری و رمز عبور کاربران در سایت‌های مختلف را ذخیره می‌کند که این یعنی در صورت استفاده‌ی مشترک از مرورگر، نفرات مختلف می‌توانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

اما قابلیت Primary Password به شما اجازه می‌دهد که یک پسورد اصلی را برای تمام نام‌های کاربری و پسوردها مشخص کنید. به همین خاطر دیگر لازم نیست نگران لو رفتن این اطلاعات باشید.

سخن آخر

فایرفاکس طی تمام این سال‌ها به ارائه‌ی قابلیت‌های جذاب توجه نشان داده و خوشبختانه روزبه‌روز امکانات آن بیشتر می‌شود. به همین خاطر اگر از مرورگرهای دیگر استفاده می‌کنید، بهتر است حداقل برای مدتی از فایرفاکس بهره ببرید. احتمالا این مرورگر به لطف ویژگی‌های متنوعی که دارد می‌تواند نظر شما را جلب می‌کند.

  1. ۱۲ کار که نمی‌دانستید در فایرفاکس می‌توانید انجام دهید

منبع: Make Use Of

نوشته ۵ قابلیت مخفی فایرفاکس که باید استفاده کنید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala