ویژگی «نمای فراگیر» (Immersive View) به‌نوعی همان ویژگی «نمای خیابان» (Street View) اما در آسمان است و به کاربر امکان می‌دهد که از بالا به یک مکان نگاه کند تا حس آشنایی با محیط را کسب کند و سپس به سطح خیابان برود و تا نقاط خاصی را که احتمالا می‌خواهد مراجعه کند، ببیند.

«گوگل مپ» (Google Maps) اطلاعات شلوغی و ترافیک زنده‌ی خود را در این بخش تازه هم پوشش می‌دهد، بنابراین کاربران به هر پارک، گوشه‌ی خیابان یا نقطه‌ی ساحلی که نگاه کنند، یک نگاه واقعیت شبه-افزوده را خواهند داشت.

تصاویر نمای فراگیر گوگل مپ، همگی توسط رایانه تولید شده‌اند و ترکیبی از عکس‌های ماهواره‌ای گوگل و عکس‌های نمای خیابان آن هستند. همان‌طور که در میان آن‌ها حرکت می‌کنید، به‌نظر می رسد که در حال انجام یک بازی ویدیویی با گرافیک متوسط ​​در دنیای واقعی با مقیاس دقیق هستید.

«لیز رید» (Liz Reid) معاون مهندسی گوگل گفت: «ما می‌توانیم آن‌ها (داده‌های ماهواره‌ای و نمای خیابان) را با هم ترکیب کنیم، تا بتوانیم دریابیم که برای نمونه این ارتفاعات، ساختمان‌ها هستند. بدین ترتیب می‌توانیم آن را با نمای خیابان و با نمای هوایی ترکیب کنیم تا چیزی بسازیم که خیلی بیشتر این احساس را می‌دهد که شما در آنجا قرار دارید.»

Immersive View Google Map

رید این ویژگی را به عنوان ارائه‌ی جادوی بزرگنمایی عظیم «گوگل ارث» (Google Earth) اما در سطح همسایگی توصیف کرد. او با اشاره به اینکه گوگل مدتی است روی این ویژگی کار می‌کند افزود: «این چیزی است که ما سال‌ها پیش دموهایی از آن داشتیم اما در عمل واقعا کار نکرد. اکنون این فناوری راه درازی را طی کرده است تا کاملا طبیعی به‌نظر برسد.»

به گفته‌ی رید، نمای فراگیر روی اکثر دستگاه‌ها کار می‌کند، اما تاکنون فقط در چند محله در سانفرانسیسکو، نیویورک، لس‌آنجلس، لندن و توکیو فعال شده است و البته شهرهای دیگری هم به‌زودی افزوده خواهد شد.

همانطور که گوگل نقشه‌ها را به یک تجربه‌ی زنده‌تر و سه‌بعدی‌تر تبدیل می‌کند، بخشی از این تجربه را به اکوسیستم اپلیکیشن هم وارد می‌کند. اکنون توسعه‌دهندگان شخص ثالث می‌توانند از ویژگی «واقعیت افزوده در نمای زنده» (Live View AR Maps) استفاده کنند که به آن‌ها امکان ردیابی موقعیت مکانی بسیار دقیق در دنیای واقعی و یک لایه‌ی واقعیت افزوده (AR) در بالای آن را می‌دهد.

گوگل همچنین با توسعه‌دهندگان روی برنامه‌هایی کار می‌کند که به کاربران کمک می‌کنند مکانی برای پارک اسکوتر خود پیدا کنید، یا به‌درستی به استادیوم‌ها مسیریابی کنند، یا حتی بازی‌های واقعیت افزوده را در دنیای واقعی انجام دهند.

گوگل مپ حالا واقعا دیگر فقط یک برنامه برای رفتن از مکانی به مکان دیگر نیست. این مجموعه به‌طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یک نسخه‌ی دیجیتالی شده از دنیای واقعی است، که با بزرگ‌تر شدن واقعیت افزوده و با تغییر تمرکز گوگل از پیمایش در وب به پیشمایش در زمین، می‌تواند پیامدهای بزرگی داشته باشد. و به طور خاص با نمای فراگیر یا همه جانبه، مشخص می‌شود که این شرکت با داده‌هایی که در اختیار دارد چه کارهای بزرگی می‌تواند انجام دهد.

  • به‌روزرسانی جدید گوگل مپ میزان شلوغی محله‌ها را نشان خواهد داد

عکس‌ها: نمایی از ویژگی جدید نمای فراگیر گوگل مپ در شهر لندن
Credit: Google

منبع: The Verge

نوشته گوگل با ویژگی نمای فراگیر تجربه‌ای کامل‌تر از دنیای واقعی را به نقشه آورد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala