باتری یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین قطعات مصرفی لپ‌تاپ‌ها به شمار می‌رود که کار تأمین انرژی این دیوایس را برعهده دارد. با این حال بسیاری از کاربران از میزان سلامت باتری لپ‌تاپ خود بی اطلاع هستند. این مقوله امری طبیعی است، به این دلیل که سیستم عامل ویندوز اطلاعات کافی در این مورد در اختیارتان نمی‌گذارد و تنها به نمایش مدت زمان باقی مانده از شارژدهی باتری لپ‌تاپ شما بسنده می‌کند.

  • ترکیبی مخفی از کلیدهای کیبورد که هنگام هنگ کردن رایانه به دادتان می‌رسد

شما احتمالاً با گذر زمان متوجه‌ خطاهای احتمالی از سوی باتری لپ‌تاپ خود می‌شوید، به عنوان مثال در می‌یابید که باتری دیگر به مانند قبل شارژدهی ندارد، زودتر از زمان‌های دیگر شارژ تمام می‌کند و حتی گاهی اوقات نیز ویندوز درصد شارژ اشتباهی را به شما نشان می‌دهد. اما راه‌هایی نیز وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها، میزان سلامت باتری لپ‌تاپ خود را مورد بررسی قرار دهید. ۶ ابزاری که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت، به شما کمک می‌کند تا به صورت دقیق به ارزیابی سلامت باتری خود پرداخته و در صورت لزوم جهت تعویض آن اقدام نمایید. اما قبل از آن بد نیست به اهمیت بررسی سلامت باتری لپ‌تاپ‌ها بپردازیم.

چرا باید میزان سلامت باتری لپ‌تاپ را مورد ارزیابی قرار داد؟

باتری، یک منبع قابل جایگزین تولید انرژی الکتریکی است که واکنش‌های شیمیایی درون آن باعث تولید انرژی الکتریکی جهت تأمین انرژی لپ‌تاپ می‌شود. این واکنش‌های شیمیایی درون باتری گرما تولید می‌کنند و همین مقوله از دلایل اصلی عمر محدود باتری‌ها به شمار می‌رود. به طور طبیعی و با گذشت زمان میزان پاسخگویی باتری به ولتاژ، دما و بارگذاری انرژی آن دستخوش تغییراتی می‌شود. همچنین عملکرد لپ‌تاپ و مدت زمان استفاده از آن، از جمله عوامل مهمی به شمار می‌روند که در سلامت باتری بسیار تأثیرگذارند. بنابراین باید به دلایلی که در ادامه مطرح می‌شود، همواره نسبت به بررسی میزان سلامت باتری لپ‌تاپتان کوشا باشید:

  • متوجه‌ شوید که وضعیت شارژدهی باتری لپ‌تاپ شما در شرایط مختلف چگونه است.
  • از آن جایی که باتری یک قطعه‌ی مصرفی است، ظرفیت آن در طول زمان دستخوش تغییراتی خواهد شد. با به وجود آمدن این تغییرات، سیستم عامل نیز اطلاعات متناقضی در مورد درصد شارژ باتری به شما نشان می‌دهد. بنابراین بهتر است که پیش از به وجود آمدن این تغییرات نسبت به بررسی سلامت باتری خود اقدام نمایید.
  • استفاده‌ی غلط از باتری می‌تواند عمر مفید آن را کاهش دهد. ارزیابی و بررسی سلامت باتری به شما این امکان را می‌دهد که برخی عادت‌های غلط که به باتری آسیب می‌رسانند را ترک کنید تا عمر باتری لپ‌تاپ خود را افزایش دهید.
  • این مقوله می‌تواند به عدم بروز مشکلاتی دیگر نظیر شارژ نشدن لپ‌تاپ هنگام وصل کردن آداپتور کمک شایانی کند.

هنگامی که باتری لپ‌تاپ شما دچار مشکلی شود، ممکن است با پیام «عدم اتصال باتری» در ویندوز روبرو شوید. ابرازهای زیر به شما در حل کردن این گونه مشکلات کمک خواهند کرد.

  • با ۶ وب‌سایت برتر جست‌وجوی مشاغل در حوزه‌ی فناوری آشنا شوید

۱. دستور Powercfg برای دریافت گزارش از سلامت باتری لپ‌تاپ

Powercfg یک ابزار مخفی موجود در سیستم عامل ویندوز است و گزارشی دقیق از سلامت باتری لپ‌تاپ را به شما می‌دهد. شما همچنین با استفاده از این دستور می‌توانید گزارش و اطلاعات کاملی در مورد تاریخچه‌ی عملکرد و سلامت باتری سیستمتان بدست بیاورید.

برای اینکه این گزارش را دریافت کنید، ابتدا باید کلیدهای Windows Key + X فشار دهید و Command Prompt را انتخاب کنید. اکنون باید آدرس powercfg/batteryreport را تایپ کرده تا گزارش سلامت باتری در در قالب HTML و در مسیر C:UsersYour_Usernamebattery-report.html ذخیره شود.

پس از اجرای این فایل موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید:

  • تفاوت‌ها میان ظرفیت طراحی شده و ظرفیت شارژ کامل. باید خاطر نشان کنیم از آن جا که با گذشت زمان ظرفیت باتری کاهش پیدا می‌کند، بنابراین باید ظرفیت شارژ کامل (Full Charge Capacity‌) کم‌تر از ظرفیت طراحی شده (Design Capacity) باتری باشد.
  • با استفاده از نمودار ارائه شده، ظرفیت باتری طی چند روز گذشته در حالت‌های مختلف انرژی را مورد بررسی قرار دهید.
  • عمر باتری را از زمان خرید لپ‌تاپ مقایسه کرده و میزان کاهش ظرفیت کامل را با ظرفیت طراحی شده بسنجید.
  • کارکرد باتری و مدت زمان دقیقی که سیستم شما از باتری استفاده کرده یا به صورت مستقیم به برق وصل بوده را بررسی کنید.

با تجزیه و تحلیل این گزارش‌های دریافتی، می‌توانید مشکلاتی که بر عمر باتری شما تأثیر می‌گذارد را شناسایی کنید. لازم به ذکر است که در صورت وجود اختلاف شدید، ممکن است نیاز به خرید باتری جدید باشد که باید نسبت به آن اقدام کنید.

  • با ۱۲ روش کاربردی افزایش سرعت دانلود در گوگل کروم آشنا شوید

۲. نرم‌افزار BatteryInfoView

Batterinfoview نرم‌افزاری است که داده‌ها و اطلاعات جامعی در مورد سلامت باتری لپ‌تاپ شما در اختیارتان قرار می‌دهد. این نرم‌افزار رایگان اطلاعات خود را در دو صفحه‌ی اصلی برای کاربران به نمایش می‌گذارد. در صفحه‌ی اول (مسیر View > Show Battery Information) می‌توانید اطلاعاتی در رابطه با ظرفیت طراحی شده، ظرفیت شارژ کامل، سلامت باتری، تعداد دفعات شارژ و دشارژ لپ‌تاپ و… را مورد بررسی قرار دهید. صفحه‌ی دوم (مسیر View > Show Battery Log) شامل تجزیه و تحلیل جامعی از وضعیت پاور، مقادیر شارژ و دیگر موارد است که به مرور زمان و با روشن شدن مجدد سیستم به این نرم‌افزار اضافه خواهد شد. بدین ترتیب شما با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید مشکلات باتری خود را پیدا کنید. همچنین امکان دریافت اطلاعات در قالب فایل TXT یا CSV نیز وجود دارد.

  • با ۸ ابزار جالب برای دیدن نسخه‌ی قدیمی وب‌سایت‌ها آشنا شوید

مزایا

  • مشاهده‌ی همه‌ی قابلیت‌ها و ویژگی‌های باتری لپ‌تاپ
  • با بررسی لاگ متوجه جزئی‌ترین تغییرات در باتری خواهید شد.
  • قابلیت اجرای هم‌زمان برنامه‌ها برای بررسی وضعیت باتری در شرایط‌های گوناگون وجود دارد.

معایب

  • کارکرد باتری در بازه‌های زمانی مختلف را دسته‌بندی نمی‌کند.
  • نموداری برای پیش‌بینی وضعیت آینده باتری لپ‌تاپ وجود ندارد.
دانلود نرم‌افزار

۳. نرم‌افزار PassMark BatteryMon

PassMark BatteryMon یک نرم‌افزار بسیار جالب و کاربردی برای مدیریت وضعیت باتری لپ‌تاپ است. این نرم‌افزار به شما این امکان را می‌دهد که میزان شارژدهی باتری لپ‌تاپ خود را در یک نمودار مشاهده و بررسی نمایید. در این نرم‌افزار محور افقی بیانگر زمان و محور عمودی بیانگر سطح شارژ است. همچنین شما می‌توانید بازه‌های زمانی نمایش داده شده در این محورها را از مسیر Edit > Configuration تغییر دهید.

خط مشکی سطح شارژ فعلی و خط آبی وضعیت پیش‌بینی شده‌ی باتری را به نمایش می‌گذارد و خط قرمز هم بیانگر طول عمر باتری است. در مقایسه‌های انجام شده در باز‌ه‌های زمانی کوتاه خط قرمز بیش از حد نرمال انحراف دارد. برای مشاهده‌ی LOG و بررسی آن به سربرگ Info و سپس View Log مراجعه کنید. در این قسمت می‌توانید داده‌های میزان شارژ یا تخلیه تقریبی را در یک بازه زمانی خاص مشاهده کنید. بدیهی است که با گذشت زمان باتری لپ‌تاپ شما شارژدهی ضعیف‌تری خواهد داشت.

  • سامسونگ شاید از فناوری ساخت باتری خودروهای الکتریکی برای ساخت باتری گوشی استفاده کند

مزایا

  • این نرم‌افزار سلامت باتری لپ‌تاپ را با استفاده از نمایش نمودار زنده به کاربران نشان می‌دهد.
  • کاربران می‌توانند برای برای سطوح مختلف باتری، ولتاژ و دما نوتیفیکیشن‌هایی را تنظیم کنند که به آن‌ها هشدار دهد.
  • کاربران قادر خواهند بود تا نتایج بدست آمده را با نتایج بررسی‌های قبلی بررسی و مقایسه کنند.

معایب

  • استفاده از این نرم‌افزار ممکن است برای تازه‌کار‌ها کمی سخت و پیچیده باشد.
  • تجزیه و تحلیل نمودار این نرم‌افزار ممکن است کمی گیج‌کننده به نظر برسد.
دانلود نرم‌افزار

۴. نرم‌افزار Save Battery

Save Battery یک نرم‌افزار ساده برای بررسی وضعیت سلامت باتری لپ‌تاپ است که برای تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های سرفیس طراحی شده است. در صفحه‌ی اصلی این نرم‌افزار شاهد رابط کاربری زیبا و مدرنی هستیم که وضعیت شارژ لپ‌تاپ را به کاربران نشان می‌دهد. همچنین سایر اطلاعات باتری نظیر ظرفیت طراحی، ظرفیت شارژ کامل، آخرین زمان متصل شدن به شارژر و مدت زمان شارژ باقی مانده در این نرم‌افزار قابل دسترس است.

شما همچنین می‌توانید تم این نرم‌افزار را به دارک مود تغییر دهید و قابلیت Tiles را فعال کنید تا درصد شارژ باتری روی صفحه‌ی اصلی لپ‌تاپ به نمایش دربیاید.

  • هواپیمای الکتریکی رولز-رویس با سرعت ۶۲۳ کیلومتر بر ساعت رکورد قبلی را در هم شکست

مزایا

  • شما می‌توانید برای زمان شارژ کامل، کم بودن شارژ باتری و تخلیه باتری نوتیفیکیشن‌هایی را تنظیم کنید که می‌تواند در قالب ارسال SMS، یک یادآوری و یا حتی ارسال ایمیل باشد.
  • با کلیک روی گزینه‌ی History می‌توانید تاریخچه‌ی عملکرد باتری را به صورت نموداری مشاهده نمایید. همچنین امکان تهیه این نمودار به صورت فایل نیز وجود دارد.

معایب

  • امکان شخصی‌سازی زمان تست باتری وجود ندارد. داده‌های جمع‌آوری شده برای بررسی بسیار کم هستند و همین مقوله روند بررسی سلامت باتری را سخت می‌کند.
  • این نرم‌افزار تنها به مدت ۳۰ روز می‌تواند اطلاعات باتری را در خود ذخیره کند و بعد آن نیاز به بررسی و تست مجدد است.
دانلود نرم‌افزار

۵. نرم‌افزار Microsys Smarter Battery

Microsys Smarter Battery نرم‌افزاری کاربردی برای بررسی و مدیریت وضعیت باتری لپ‌تاپ‌ها است. این نرم‌افزار جزئیات بسیار دقیقی از پارامترهای مختلف باتری را برای شما به نمایش می‌گذارد تا به کمک آنان بتوانید یک جمع‌بندی کلی از وضعیت سلامت باتری لپ‌تاپ خود داشته باشید. صفحه‌ی Info این نرم‌افزار اطلاعاتی نظیر ظرفیت کامل باتری در مقابل ظرفیت طراحی، زمان تمام شدن باتری، شمارش چرخه‌ی باتری و متصل بودن به شارژر را برای شما به نمایش می‌گذارد.

صفحه‌ی نمودار این نرم‌افزار میزان ظرفیت باتری در گذشت زمان را به صورت نمودار در اختیار شما قرار می‌دهد. خط Y درصد ظرفیت باتری و خط X ظرفیت و اطلاعات بدست آمده باتری را در آن زمان نشان می‌دهد. باید خاطر نشان کنیم که در یک باتری سالم خط قرمز با خط نارنجی موازی است.

صفحه‌ی Calibrate، اطلاعاتی در مورد فرسودگی باتری لپ‌تاپ شما نظیر زمان استفاده، وضعیت باتری، شمارش چرخه سیکل باتری و موارد دیگر را ارائه می‌دهد. همچنین کاربران می‌توانند هر یک از اطلاعات مد نظر خود را ذخیره کنند. این افراد قادر خواهند بود با فعال‌سازی ابزار باتری این نرم‌افزار اطلاعاتی مانند ظرفیت باتری، زمان باقی مانده تا اتمام شارژ و از این قبیل را مشاهده کنند. رابط کاربری مدرن این نرم‌افزار به کاربران این امکان را می‌دهد تا جزئیات مناسبی از باتری سیستم خود را در طول یک دوره‌ی ۱۶ ساعته زیر نظر بگیرند.

  • زبانه‌های موجود در آیپد ایر ۵ تعویض باتری آن‌ را آسان‌تر از قبل کرده است

مزایا

  • به صورت هم‌زمان می‌توانید همه‌ی اطلاعات باتری را در ۴ حالت مختلف به دست آورید.
  • امکان شخصی‌سازی فاصله‌های زمانی جهت بررسی باتری وجود دارد.
  • امکان سرعت بخشیدن به فرآیند کالیبراسیون با شبیه‌سازی تخلیه شاژر وجود دارد.
  • کاربران می‌توانند برای مواردی نظیر شارژ کم و … نوتیفیکیشن‌هایی را تنظیم کنند.

معایب

  • پراکندگی گزینه‌ها، کمی کار برای افراد تازه‌کار سخت می‌کند و ممکن در بسیاری از موارد کاربران را گیج کند.
  • تنظیمات این نرم‌افزار بیش از حد جزئیات دارد و باید برای یادگیری آن، وقت بیشتری صرف شود.
دانلود نرم‌افزار

۶. نرم‌افزار Pure Battery Analytics

Pure Battery Analytics، یک نرم‌افزار بسیار کاربردی برای بررسی وضعیت سلامت باتری لپ‌تاپ است. در صفحه Quick glance می‌توان وضعیت دقیق باتری، تنظیمات وضعیت باتری، شارژ کامل و ظرفیت اولیه‌ی آن را بررسی کرد. در صفحه‌ی Analytics تغییرات صورت گرفته در درصد شارژ باتری در طول زمان قابل مشاهده است. این نرم‌افزار قادر است تا میزان مصرف باتری را در واحد زمان در ۴ حالت مختلف شامل نمودار میله‌ای، نمودار ستونی، نمودار خطی و حبابی به کاربران ارائه کند.

کاربران همچنین می‌توانید برای موارد مختلف نظیر اتمام شارژ نوتیفیکیشن‌هایی را تنظیم کنند. یک قابلیت جالب این نرم‌افزار هشدار سرقت لپ‌تاپ است که کاربران می‌توانند از آن بهره ببرند. همچنین  می‌توان افزونه‌ی این نرم‌افزار را روی سیستم خود نصب کرد و درصد شارژ باتری و اعلان‌های مرتبط با آن را در همان لحظه مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

مزایا

  • ایجاد هیت مپ (نقشه‌ی گرمایی) برای نمایش میزان شارژ و نگهداری باتری در ساعات مختلف
  • دارا بودن نمودار میزان استفاده از باتری و توزیع دامنه‌ی ظرفیت باتری در طول زمان‌های مختلف
  • گزارش دقیق وضعیت و اطلاعات باتری همراه با ارائه‌ی نمودارهای بسیار کاربردی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه‌‌ی جزئیات بیشتر نسبت به دستور powercfg

معایب

  • داده‌های زیادی در یک صفحه نشان داده شده است. این باعث می‌شود تجزیه و تحلیل داده‌های باتری کمی دشوار شود.
  • امکان دریافت گزارش به صورت فایل وجود ندارد.

باتری‌های لپ‌‌تاپ مانند باتری هر دیوایس دیگری عمر مفیدی دارند. عمر مفید یک باتری با توجه به شرکت سازنده، نوع باتری، میانگین استفاده از باتری و شرایط محیطی و نحوه‌ی استفاده شما از دیوایس بستگی دارد. در این مقاله ما به بررسی و معرفی ۶ ابزار برتر سنجش وضعیت سلامت باتری لپ‌تاپ پرداختیم و سعی کردیم در توضیحات مربوط به هر ابزار مزایا و معایب آن را نیز ذکر کنیم تا شما بتوانید با جمع‌بندی این مطلب نرم‌افزار مد نظر خود را پیدا کرده و با نصب آن از وضعیت سلامت باتری لپ‌تاپ خود آگاه شوید. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

  • چگونه جلوی ذخیره شدن عکس‌های واتساپ را در آیفون و اندروید بگیریم؟

منبع: Makeuseof

نوشته با ۶ ابزار برتر بررسی سلامت باتری لپ‌تاپ آشنا شوید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala