فضاپیمای «مارس اکسپرس» (Mars Express) بیش از ۱۹ سال مشغول فعالیت در مدار مریخ است و «رادار پیشرفته‌ی مریخ برای صداهای زیرسطحی و یونوسفری» (Mars Advanced Radar for Subsurface and Ionospheric Sounding) یا «مارسیس» (MARSIS) روی آن از نرم‌افزاری ساخته شده بر پایه‌ی ویندوز ۹۸ استفاده می‌کند.

ابزار مارسیس مارس اکسپرس یک ابزار کلیدی برای کشف یک سفره‌ی زیرزمینی عظیم از آب مایع در سیاره‌ی سرخ در سال ۲۰۱۸ بود. به گفته‌ی آژانس فضایی اروپا ارتقای نرم‌افزاری جدید به آن امکان می‌دهد تا زیر سطوح مریخ و قمر آن فوبوس را با جزئیاتی بیشتر از هر زمان دیگری ببیند.

این آژانس مارس اکسپرس را در سال ۲۰۰۳ به‌عنوان اولین مأموریت مریخی خود به فضا پرتاب کرد و اکنون این مدارگرد، نزدیک به دو دهه را صرف کاوش در این سیاره کرده است.

  • ماموریت‌های فضایی فعال در سیاره مریخ

مارسیس از امواج رادیویی فرکانس پایین استفاده می‌کند که بتواند سطح مریخ را برای جست‌وجوی آب و مطالعه‌ی جو سیاره‌ی سرخ بکاود. آنتن ۴۰ متری این ابزار می‌تواند در حدود ۵ کیلومتر زیر سطح مریخ را کاوش کند و ارتقای نرم‌افزاری اخیر، دریافت سیگنال و پردازش داخلی داده‌ها را برای بهبود کیفیت داده‌هایی که به زمین فرستاده می‌شود، افزایش خواهد داد.

قطب جنوب مریخ از نگاه مارس اکسپرس
Credit: ESA/DLR/FU Berlin

«کارلو ننا» (Carlo Nenna) مهندس نرم‌افزار «انجینیوم» (Enginium) که به آژانس فضایی اروپا در ارتقای نرم‌افزاری کمک می‌کند، گفت: «ما برای بهبود عملکرد مارسیس با چالش‌های متعددی مواجه شدیم. به این دلیل که نرم افزار مارسیس در ابتدا بیش از ۲۰ سال پیش با استفاده از یک محیط توسعه‌ی مبتنی بر ویندوز ۹۸ مایکروسافت طراحی شد!»

آژانس فضایی اروپا و اپراتورهای مؤسسه‌ی ملی اخترفیزیک (INAF) به تکنیک خاصی برای ذخیره‌ی داده‌های وضوح بالا روی ابزار مارسیس تکیه کرده‌اند، اما این روش حافظه‌ی داخلی را به‌سرعت پر می‌کند.

«آندریا سیکچتی» (Andrea Cicchetti) مدیر عملیات مارسیس در INAF خاطرنشان کرد: «با پاک کردن داده‌هایی که به آن‌ها نیاز نداریم، نرم‌افزار جدید به ما امکان می‌دهد تا مارسیس را به مدت پنج برابر بیشتر روشن کنیم و با هر گذر، منطقه‌ی بسیار بزرگ‌تری را بکاویم.»

او افزود: «نرم‌افزار جدید به ما کمک می‌کند تا این مناطق را با وضوح بالا و با سرعت بیشتری مطالعه و در نهایت تأیید کنیم که آیا آن‌ها محل منابع جدید آب در مریخ هستند یا خیر. این واقعا مانند این است که حدود ۲۰ سال پس از پرتاب، یک ابزار کاملا جدید در مارس اکسپرس داشته باشید.»

آژانس فضایی اروپا جزئیات دقیقی درباره‌ی نرم‌افزاری که مارسیس به آن ارتقا می‌یابد ارائه نداده، اما بعید است که تیم مأموریت پردازنده‌ی آن را ارتقا داده و TPM 2.0 را در بایوس فعال کرده باشد تا امکان نصب ویندوز ۱۱ باشد!

عکس کاور: طرحی گرافیکی از مدارگرد مارس اکسپرس
Credit: ESA

منبع: The Verge

نوشته فضاپیمای مارس اکسپرس سرانجام به‌روزرسانی ویندوز ۹۸ را دریافت می‌کند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala