در نوشتار پیش رو قصد داریم یکی از جدیدترین کارت های گرافیک GeForce GTX 1060 اورس (همان گیگابایت) را بررسی کنیم، این کارت مبتنی بر مدل ۶ گیگابایتی GTX 1060 انویدیا است اما برای نیروبخشی هرچه بیشتر به گیمرهایی که برای خواهان اعمال تنظیمات گرافیکی بالا هستند، از حافظه های GDDR5 پرسرعت ۹ گیگاهرتزی بهره […]

بررسی کارت گرافیک AORUS GeForce GTX 1060 6G 9Gbps، چه کسی فریم بیشتر نمی خواهد؟

در نوشتار پیش رو قصد داریم یکی از جدیدترین کارت های گرافیک GeForce GTX 1060 اورس (همان گیگابایت) را بررسی کنیم، این کارت مبتنی بر مدل ۶ گیگابایتی GTX 1060 انویدیا است اما برای نیروبخشی هرچه بیشتر به گیمرهایی که برای خواهان اعمال تنظیمات گرافیکی بالا هستند، از حافظه های GDDR5 پرسرعت ۹ گیگاهرتزی بهره می برد.

AORUS GeForce GTX 1060 6G 9Gbps یک کارت گرافیک ۶ گیگابایتی از سری اورس گیگابایت است. این کارت یک نمونه تمام کاستوم اورکل شده است و گیگابایت تجربه چندساله خود را به کار گرفته است. پیش از معرفی کارت سراغ خود GeForce GTX 1060 انویدیا می رویم، این کارت چه ویژگی دارد و برای کدام دست از گیمرها مناسب است؟

GeForce GTX 1060 یا به طور دقیق تر مدل ۶ گیگابایتی آن مبتنی بر ریزمعماری پاسکال انویدیا با فناوری ساخت ۱۴ نانومتری است. قبل تپنده این کارت دارای ۱۲۸۰ هسته CUDA است و به ۶ گیگابایت حافظه GDDR5 با فرکانس موثر ۹ گیگاهرتز (سرعت ۹ گیگابیت بر ثانیه) با باس ۱۹۲ بیتی دسترسی دارد. تفاوت مدل معمولی با مدل ۹ گیگابیتی، تراشه های حافظه سریع تر و در نتیجه آن پهنای باند حافظه بالاتر است که به گیمرها امکان تنظیمات بالاتر یا فیلترهای بیشتر را می بخشد، نتیجه آن کیفیت گرافیکی و جزئیات بالاتر به رغم حفظ نرخ فریم دهی مطلوب است.

مدل ۶ گیگابایتی GTX 1060 برای آن دست از گیمرهایی مناسب است که خواهان اجرای جدیدترین بازی های روز در وضوح ۱۰۸۰p هستند، مطمئناً این شامل هر دو بازی های آفلاین و آنلاین می شود، کارت های ضعیف تر چون سری ۱۰۵۰ بیشتر برای بازی های آنلاین مناسب هستند اما قرار نیست GTX 1060 شما را نا امید کند.

خب به کارت خودمان باز می گردیم، AORUS GeForce GTX 1060 6G 9Gbps یک کارت گرافیک ۶ گیگابایتی از سری اورس گیگابایت است. این کارت یک نمونه تمام کاستوم است و گیگابایت تجربه چندساله خود را به کار گرفته تا بهترین تجربه ممکن را برای گیمرها خلق کند.
برخی از ویژگی ها و قابلیت های این کارت:
کولر پرقدرت WINDFORCE 3X
طراحی برد کاستوم با ۷ فاز
نورپردازی RGB Fusion
بک پلیت مسی برای پردازنده گرافیکی
برنامه AORUS Graphics Engine

جعبه گشایی

این کارت داخل یک جعبه شکیل عرضه می شود که حقیقتاً برازنده آن است. این AORUS است…

از جعبه آن که بگذریم، این شکوه و ابهت خود کارت است که هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار می دهد، این کولر نام آشنا و موفق WINDFORCE 3X با سه عدد فن مخصوص است. کولر این کارت از سه عدد فن بزرگ ۸۰ میلی متری بهره می برد. خود فن ها از طراحی ویژه ای در بخش تیغه ها بهره می برند که باعث افزایش فشار هوا آن هم با ایجاد آلودگی صوتی کمتر است. کارت ما دو اسلات را اشغال می کند. طول این کارت ۲۸ سانتی متر است، پس حواستان به کیس هم باشد، چراکه مثل کارت های معمولی نیست.

محفظه کولر از ترکیب بسیار جذاب مشکی-نارنجی بهره می برد، محال است گیمر باشید و عاشق آن نشوید!

اصلا نباید عجله کرد! پشت کارت دارای بک پلیت فلزی است که نه تنها به افزایش استحکام کارت کمک می کند، بلکه در دفع گرما نیز موثر است. گیگابایت به تعبیه بک پلیت فلزی بسنده نکرده و شاهد یکی از قابلیت های اختصاصی آن هستیم.

در پشت محل قرارگیری پردازنده گرافیکی یک صفحه مسی ضخیم نصب شده که به جذب سریع تر گرما از آن کمک می کند، محال است چنین چیزی را در برند دیگری بیابید!

در لبه کارت لوگو AORUS جا خوش کرده که دارای نور زمینه RGB با امکان نمایش میلیون ها رنگ و ده ها افکت تماشایی است. کمی آن سو تر نشان گر فناوری اختصاصی ۳D ACTIVE FAN قرار دارد که وضعیت فن ها را به صورت آنی نمایش می دهد. این فناوری به صورت کاملاً هوشمندانه فن ها را در مواقعی که لو پردازنده گرافیکی پایین باشد متوقف می کند تا آلودگی صوتی در کار نباشد. هر دو لوگو دارای نورپردازی RGB با امکان کنترل از طریق برنامه RGB Fusion هستند، چه کسی کمی رقص نور نمی خواهد؟

کمی آن سو تر شاهد کانکتور تغذیه کارت هستیم، این کارت به یک کانکتور ۸ پینی نیاز دارد که افزون بر تغذیه GTX 1060 انویدیا، هنوز مقدار زیادی فضا برای اورکلاک کردن دارد.

در پنل پشتی کارت درگاه های خروجی تصویر آن یافت می شود، یک Dual-link DVI-D، یک HDMI-2.0b و سه Display Port-1.4، انتخاب های شما هستند که برای وضوح تصویر ۷۶۸۰x4320 پیکسل کافی است. اینطور نیست؟!

به خاطر حس کنجکاوی هم که باشد، به جان کولر آن افتادیم. در دل کولر بزرگ این کارت حرارت گیر بزرگ آن قرار گرفته که از سه تکه تشکیل شده و توسط دو هیت پایپ مسی به هم پیونده خورده اند. هیت پایپ ها مستقیماً با سطح تراشه اصلی در تماس هستند که بهتر از این نمی شود. همچنین تراشه های حافظه و اجزای اصلی مدار تغذیه هر یک سهم خود را از این کولر پرقدرت دریافت می کنند، هیچ چیز از قلم نیوفتاده است.

این کارت دارای مدار تغذیه پرقدرت ۷ فازی با ۶ فاز برای پردازنده گرافیکی و ۱ فاز مجزا برای حافظه است. نه تنها تعداد فازها برای کمی اورکلاکینگ بسیار مناسب است، بلکه به لطف قطعات مرغوب بادوام، تضمین بخش عملکرد خنک نیز هست. بد نیست اشاره کنیم طراحی خود انویدیا و بسیاری دیگر از کارت ها دارای فقط ۴ فاز آن هم با اجزای بسیار معمولی هستند اما این AORUS، مثل هیچ کدام…

این کارت توسط برنامه مانیتورینگ و اورکلاکینگ AORUS GRAPHICS ENGINE پشتیبانی می شود که درست همانی است که گیمرها نیاز دارند، امکان کنترل فن ها، نورپردازی و البته اورکلاکینگ تنها با یک کلیک!

این کارت دارای سه حالت فرکانسی است که تنها با یک کلیک از طریق برنامه AORUS GRAPHICS ENGINE می توان به حالت دلخواه سویچ کرد. در حالت پیش فرض Gaming mode فعال است که فرکانس هسته ۱۶۰۷ مگاهرتز و فرکانس بوست ۱۸۳۵ مگاهرتز است که بیش از ۱۰۰ مگاهرتز سریع تر از کارت های معمولی است. با سویچ به حالت OC mode فرکانس ها از این هم فراتر می رود به ۱۶۳۲ و ۱۸۶۰ مگاهرتز می رسد! چه کسی چند فریم بیشتر نمی خواهد؟
بیشتر از این صبر کردن جایز نیست، من که رفتم گیم بزنم…

منبع متن: gamefa