بازی‌های زیادی هستند که در آن‌ها جادو وجود دارد، ولی تعداد معدودی از این بازی‌ها هستند که در آن‌ها جادو به‌شکلی باحال به کار برده شده است و از سیستمی باکیفیت برای ساختن طلسم و قدرت‌نمایی‌های خارق‌العاده با جادو استفاده می‌کنند.

در ادامه ۲۰ بازی که سیستم جادویی‌شان یک سر و گردن از بقیه‌ی بازی‌ها بالاتر است معرفی شده‌اند:

۲۰. نویتا (Noita)

سال انتشار: ۲۰۲۰
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی
ژانر: اکشن ماجرایی، روگ‌لایک
سازنده: Nolla Games

بازی Noita

در نویتا، شما نقش ساحری را بازی می‌کنید که در محیطی که کلاً از پیکسل‌ها تشکیل شده (پیکسل‌هایی که موتور فیزیک بازی شبیه‌سازی‌شان کرده است) رها شده‌اید. چوب‌ها و پیچک‌ها می‌سوزند، سنگ‌ها فرو می‌ریزند و می‌افتند، آب جریان پیدا می‌کند و در همان مسیری که انتظار دارید حرکت می‌کند. این مسائل حائز اهمیت هستند، چون گیم‌پلی نویتا مبتنی بر تعامل با محیط بازی با استفاده از تعداد زیادی طلسم از پیش‌ساخته‌شده و دست‌ساز است.

در کمتر بازی‌ای تعامل با محیط و فیزیک بازی به‌اندازه‌ی نویتا عمیق است. به‌کمک یک چوب‌دستی تنظیم‌شده و طلسمی دست‌ساز که جامعه‌ی مادینگ بازی ساخته‌اند، هرکسی می‌تواند موج نابودی مخصوص به خود را در صفحه‌ی بازی راه بیندازد. اجازه ندهید گرافیک پیکسلی نویتا گولتان بزند: انیمیشن‌های بازی روان، موتور فیزیکی بازی پیچیده و رنگ‌بندی آن چشم‌نواز است.

ویژگی‌های مهم:

  • شبیه‌سازی پیچیده به‌لطف موتور فیزیک قدرتمند بازی
  • طلسم‌های قابل شخصی‌سازی
  • گرافیک پیکسلی زیبا
  • مراحل تصادفی

۱۹. ستون‌های ابدیت (Pillars of Eternity)

سال انتشار: ۲۰۱۵
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان، سوییچ
ژانر: نقش‌آفرینی
سازنده: Obsidian Entertainment

بازی Pillars of Eternity

ایده‌ی اصلی اجرای طلسم در ستون‌های ابدیت شباهت زیادی به سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان (Dungeons & Dragons) در حالت فعلی‌اش دارد، ولی در بازی کلاس‌هایی وجود دارند که رویکردی جالب به مقوله‌ی جادوگری دارند. مثلاً کلاس سراینده (Chanter) را در نظر بگیرید. این کلاس معادل کلاس نقال (Bard) دی‌انددی در این بازی است. سرایندگان می‌توانند عبارات جادویی باستانی را با هم ترکیب کنند و اثراتی متفاوت ایجاد کنند؛ پس از سرایندن چند عبارت آن‌ها می‌توانند طلسم‌های خاص ایجاد کنند.

کشیش‌ها (Priests) نیز از قدرتی خاص برخوردارند: اگر از خود رفتاری نشان دهند که با انتظارات خدایشان جور باشد، قدرت‌شان بیشتر می‌شود. در نقش کشیش اگر خلاف میل خدایان خود رفتار کنید، قدرت‌تان به پای پیرویی وفادار نخواهد رسید. این قانون برای پالادین‌ها (Paladin) نیز صادق است. کلاسی به نام سایفر (Cipher) نیز در بازی وجود دارد که پیروان آن نمی‌توانند قابلیت‌هایشان را روی خودشان یا محیط اجرا کنند، چون قابلیت‌هایشان ریشه در ارواح دارد. حتی جادوگران معمولی نیز باید هر از گاهی کتاب طلسم‌هایشان را ورق بزنند.

ویژگی‌های مهم:

  • چند کلاس جادوگر که هرکدام ریزه‌کاری‌های خاص خود را در اجرای طلسم‌های جادویی دارند
  • سیستم اعتبار بازی روی قدرت طلسم‌ها تاثیر می‌گذارد
  • یک بازی نقش‌آفرینی کلاسیک که از بازی‌های موتور اینفینیتی مثل دروازه‌ی بالدور (Baldur’s Gate) الهام گرفته شده است
  • دنیاسازی قوی

۱۸. مسیر تبعید (Path of Exile)

سال انتشار: ۲۰۱۳
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان
ژانر: اکشن نقش‌آفرینی
سازنده: Grinding Gear Games

بازی Path of Exile

مسیر تبعید بازی اکشن نقش‌آفرینی رایگان عالی‌ای است که جوی تاریک دارد و گیم‌پلی آن نظر هرکسی را که طرفدار دیابلو باشد جلب خواهد کرد. همچنین این بازی یکی از بهترین سیستم‌های پیشرفت بین بازی‌های ژانر خود را دارد. در این بازی پیشرفت دو جنبه‌ی متفاوت دارد: از یک طرف شبکه‌ی گسترده‌ای از قابلیت‌های پس‌زمینه (Passive) وجود دارد که می‌توانید با مصرف کردن امتیازهای مهارت افزایش‌شان دهید. از طرف دیگر سیستم جای‌گیری (Slot System) وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد جواهرات مهارت (Skill Gem) را در تجهیزات خود قرار دهید.

برخی از آیتم‌ها جایگاهی مخصوص گنجانده شدن جواهرات دارند. وقتی یک جواهر مهارت فعال (Active Skill Gem) را در چنین آیتمی قرار دهید و یک جواهر پشتیبان سازگار به آن اضافه کنید، کارکرد مهارت مربوطه را شخصی‌سازی خواهید کرد. مثلاً با استفاده از این سیستم می‌توانید به مهارت مربوطه دمج محیطی (Area of Effect Damage) اضافه کنید یا تعداد دفعاتی را که یک حمله‌ی زنجیره‌ای بین دشمنان جابجا می‌شود افزایش دهید. این جواهرات جادویی به همان اندازه که برای جادوگران مفیدند، به درد جنگجویان هم می‌خورند و برخی از کمبوهایی که می‌توان با آن‌ها اجرا کرد، بسیار مرگبارند.

ویژگی‌های مهم:

  • یک بازی رایگان عالی در سبک دیابلو
  • تعداد فوق‌العاده زیاد مهارت‌های پس‌زمینه (Passive)
  • کشف کردن ترکیب‌های جدید جواهرات مهارت فعال و پشتیبان هیجان‌انگیز است
  • پشتیبانی فوق‌العاده از جانب سازندگان بازی

۱۷. اون‌کست: خیزش جادوگر (Avencast: Rise of the Mage)

سال انتشار: ۲۰۰۷
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی
ژانر: اکشن نقش‌آفرینی
سازنده: Clockstone

بازی Avecast Rise of the Mage

اون‌کست: خیزش جادوگر یک بازی نسبتاً ناشناخته است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد و یک سری ایده‌ی باحال درباره‌ی اجرای طلسم در بازی‌های اکشن نقش‌آفرینی داشت. در این بازی به‌جای این‌که نوار کلیدهای میان‌بر (Hotkey Bar) داشته باشید که از آیکون طلسم‌های مختلف پر شده، با ترکیب کردن طلسم‌های مختلف حمله‌ی خود را اجرا می‌کنید، طوری‌که انگار در حال تجربه‌ی یک بازی مبارزه‌ای هستید که در آن باید کمبو بزنید. در بازی دو نوع قابلیت متفاوت وجود دارد: جادوی روح (Soul Magic) مخصوص طلسم‌های سنتی و جادوی خون (Blood Magic) مخصوص قدرت‌های مبارزه‌ی تن‌به‌تن.

جنبه‌ی سرگرم‌کننده‌ی بازی این است که برای اجرای طلسم‌ها، باید کاری فراتر از فشار دادن یک دکمه انجام دهید (هرچند که گزینه‌ی این کار در اون‌کست وجود دارد)، برای همین بازی کردن در نقش یک بتل‌میج که برای استفاده از قابلیت‌های کشنده‌اش، باید مثل  بازی‌های مبارزه‌ای دکمه‌ها را به صورت ترکیبی فشار دهید، بسیار مفرح است. پیرامون همه‌ی اتفاقاتی که می‌افتد یک داستان هم تعریف می‌شود؛ داستانی درباره‌ی میراث‌های فراموش‌شده و پیش‌گویی‌هایی که به نتیجه نرسیدند.

ویژگی‌های مهم:

  • گنجانده شدن کلاس احضارکننده (Summoning) به‌عنوان یکی از مکتب‌های جادوگری
  • اجرای طلسم‌ها با استفاده از ترکیب دکمه‌ها
  • داستان بازی بسیار باحال است
  • تعداد زیاد طلسم‌ها و آیتم‌های به‌دردبخور

۱۶. مسیح تاریک نیرو و جادو (Dark Messiah of Might and Magic)

سال انتشار: ۲۰۰۶
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، ایکس‌باکس ۳۶۰
ژانر: اکشن نقش‌آفرینی
سازنده: Arkane Studios

بازی Dark Messiah

وقتی صحبت از جادوی باحال در میان است، مسیح تاریک لزوماً اولین بازی‌ای نیست که به ذهن می‌رسد. چیزی که مردم از این بازی به یاد دارند، این است که می‌توانید دشمنان بازی را با لگد به سمت تیغ‌ها روانه کنید و آن‌ها را به سیخ بکشید. اما این بازی سیستم جادویی دارد که استفاده از آن به‌خاطر ماهیت تعاملی بودن آن (با محیط بازی) بسیار لذت‌بخش است. البته این اصلاً جای تعجب ندارد. سازنده‌ی بازی استودیوی آرکین است؛ سازنده‌ی بازی‌هایی چون آرکس فاتالیس (Arx Fatalis) و بدنام (Dishonored)  که هردو به‌خاطر سیستم جادوی قوی خود معروف‌اند.

به‌عنوان یک جادوگر می‌توانید ارک‌ها را با گلوله‌های آتشین جزغاله کنید، ولی کار سرگرم‌کننده‌تر این است که آن‌ها را به سمت روغنی که کف زمین ریخته بکشانید و سپس گلوله‌ی آتشین را به سمت روغن شلیک کنید. می‌توانید دشمن را مستقیماً منجمد کنید، ولی کار سرگرم‌کننده‌تر این است که کف زمین را با یخ بپوشانید و کاری کنید که دشمن به سمت سطحی تیغ‌دار سر بخورد. تعداد طلسم‌های بازی خیلی زیاد نیست، ولی هرکدام را می‌توان به روش‌های سرگرم‌کننده به کار برد و نقشه‌های بازی نیز طوری طراحی شده‌اند که شما را به آزمون‌وخطا با این طلسم‌ها تشویق می‌کنند.

ویژگی‌های مهم:

  • جادو تعامل جالبی با محیط دارد
  • سیستم آدرنالین بازی مخصوص باز کردن حرکت‌های قدرتمند (هم برای اسلحه‌ها و هم برای طلسم‌های جادویی) عالی است
  • بازی در دنیایی واقع شده که برای طرفداران سری Might & Magic آشناست
  • بازی چند پایان مختلف دارد

۱۵. جادوگر افسانه‌ای (Wizard of Legend)

سال انتشار: ۲۰۱۸
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن ۴، سوییچ
ژانر: روگ‌لایک
سازنده: Contingent99

بازی Wizard of Legend

اجرای طلسم‌های جادویی در جادوگر افسانه‌ای زیاد پیچیده نیست. صرفاً یک دکمه را فشار می‌دهید و طلسم اجرا می‌شود. منتها هنر نهفته در این کار، یافتن زمان و مکان درست برای اجرای طلسم‌ها و هدف‌گیری با آن‌هاست. می‌دانید، بسیاری از طلسم‌ها کول‌داون (Cooldown) دارند و وقتی لازم باشد جاخالی دهید، بپرید یا به دشمن آسیب بزنید، در دسترس بودن یا نبودن طلسم مربوطه در لحظه، پیروزی یا شکست را تعیین می‌کند.

جادوگر افسانه‌ای یک بازی روگ‌لایک با گرافیک پیکسلی است که در آن همه‌ی مهارت‌های تحت‌اختیار شما نوعی طلسم هستند. مبارزات بازی ممکن است بسیار پرتنش شوند، خصوصاً اگر طلسم‌هایی را که کول‌داون پایین دارند تقویت کرده باشید. وقتی به هنگام اجرای طلسم‌ها صفحه‌ی بازی پر از جلوه‌های ویژه‌ی پیکسلی می‌شود و دشمنان شما در میدان نبرد کله‌پا می‌شوند، حس رضایت فوق‌العاده‌ای به شما منتقل می‌شود، خصوصاً با توجه به این‌که همه‌چیز به واکنش‌های شما بستگی دارد. این بازی قطعاً توصیه می‌شود.

ویژگی‌های مهم:

  • مبارزات جادویی سریع و پرتنش
  • راه‌های زیاد برای شخصی‌سازی طلسم‌هایی که با خود حمل می‌کنید
  • گرافیک پیکسلی زیبا
  • داستان بازی ساده است، ولی بهانه‌ی مناسبی برای ماجراجویی فراهم می‌کند

۱۴. اوتوارد (Outward)

سال انتشار: ۲۰۱۹
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن ۴
ژانر: نقش‌آفرینی
سازنده: Nine Dots

بازی Outward

اوتوارد یک بازی فانتزی نقش‌آفرینی بقامحور است که نمونه‌ی مشابه به آن زیاد پیدا نمی‌شود. این بازی تمام ویژگی‌های بازی‌های بقامحور را دارد: گرسنگی، خستگی و گرما، ولی در کنار این عناصر بازی دارای کوئست‌های نقش‌آفرینی استاندارد و چند خط داستانی که همزمان در حال اتفاق افتادن هستند نیز می‌باشد. حتی بخش آغازین بازی با فعالیتی که محدودیت زمانی دارد شروع می‌شود؛ البته اگر دوست داشته باشید خانه‌ی خود را حفظ کنید. اوتوارد سیستم جادویی‌ای هم دارد که شما را مجبور می‌کند برای استفاده‌ی درست از آن زحمت بکشید.

سیستم جادویی اوتوارد نسبت به بیشتر بازی‌ها واقع‌گرایانه‌تر است. مثلاً برای اجرای طلسم آتشینی که تاثیر آن از روشن کردن کبریت بیشتر باشد، باید با استفاده از مواد جادویی یک دایره‌ی جادویی ایجاد کنید. همچنین می‌توانید از جادوی رون‌محور (Rune Magic) استفاده کنید که شما را ملزوم می‌کند از چند ترکیب مختلف برای اجرای طلسم استفاده کنید.

ویژگی‌های مهم:

  • اجرای طلسم فرآیندی درگیرکننده است و باید برایش زحمت کشید
  • نقش‌آفرینی جهان‌باز با عناصر بقامحور
  • بازی چالش‌برانگیز است، برای همین رسیدن به موفقیت در آن حس پاداش بیشتری به همراه دارد
  • از ذخیره‌ی دستی خبری نیست؛ باید با انتخاب‌هایتان و تاوان‌شان کنار بیایید

۱۳. جادوگران میسترالیا (Mages of Mystralia)

سال انتشار: ۲۰۱۷
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن ۴، سوییچ
ژانر: اکشن-ماجرایی
سازنده: Borealys Games

بازی Mages of Mystralia

این بازی را یکی از کاربران توصیه کرد و پس از بررسی دقیق‌تر به این نتیجه رسیدیم که باید در فهرست گنجانده شود. جادوگران میسترالیا از اول قرار بود اثری خاص باشد، چون اد گرین‌وود (Ed Greenwood)، یکی از سازندگان زمینه‌ی قلمروهای فراموش‌شده (Forgotten Realms) در سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان داستان آن را نوشته است. این بازی واقعاً هم خاص است. بازی گرافیک کارتونی بامزه و جو دوستانه‌ای دارد، ولی اجازه ندهید گرافیک آن گولتان بزند. سیستم جادوی بازی بسیار قدرتمند است و امکانات زیادی برای شخصی‌سازی فراهم می‌کند.

طلسم‌های بازی روی تخته‌ی خاصی ساخته می‌شوند که در آن می‌توان برای طلسم‌ها معیارهای خاص تعیین کرد: مثلاً اگر می‌خواهید به هر دلیلی گلوله‌ی آتشین‌تان به سمت چپ متمایل شود، می‌توانید این کار را انجام دهید. آیا می‌خواهید گلوله به سمت چپ متمایل شود و به‌هنگام برخورد به دیوار به سمت روبرو پرت شود؟ این کار بسیار راحت است. اگر می‌خواهید سپر جادویی‌تان تیرهای دشمنان را به سمت خودشان برگرداند و در نقطه‌ی برخورد سه گلوله‌ی آتشین ایجاد کند، این کار هم شدنی است. اساساً تنها محدودیت شما قابلیت‌تان برای پیدا کردن ارتباط منطقی بین طلسم‌ها و همچنین نوار مانایتان است.

ویژگی‌های مهم:

  • اجرای طلسم پیچیده، منطقی و لذت‌بخش است
  • داستان بازی را اد گرین‌وود، خالق قلمروهای فراموش‌شده، نوشته است
  • در بازی می‌توانید نیروهای جادویی غیرمتعارف خود را اکتشاف کنید
  • داستان بازی درباره‌ی جلوگیری از وقوع جنگی بزرگ و کشف رازهای تاریک دنیای بازی است

۱۲. اسپل‌بریک (Spellbreak)

سال انتشار: ۲۰۲۰
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن ۴، سوییچ
ژانر: بتل‌رویال
سازنده: Proletariat

بازی Spellbreak

اگر از گیم‌پلی کوآپ مجیکا (Magicka) خسته شده‌اید و صرفاً می‌خواهید یک سری احمق را منفجر کنید، بهتر است اسپل‌بریک را امتحان کنید. البته اگر با شنیدن عبارت بتل‌رویال کهیر نمی‌زنید. درست شنیدید: اسپل‌بریک یک بازی بتل‌رویال با حضور جادوگران است که در جزیره‌ای دورافتاده واقع شده و در آنجا می‌توانید به‌لطف دستکش‌هایی که قدرت عناصر را در اختیار شما قرار داده‌اند، قدرت جادویی خود را روی بقیه امتحان کنید.

شاید این توصیف به خودی خود خیلی عالی به نظر نرسد، ولی وقتی پی ببرید که اثر طلسم‌ها با هم قابل‌ترکیب است، نظرتان عوض می‌شود. مثلاً می‌توانید در طلسم طوفانی که چند ثانیه پیش اجرا کردید، طلسم زهر قرار دهید تا آن را به طوفانی زهرآلود تبدیل کنید؛ یا مثلاً می‌توانید شهاب‌سنگی را به بهمنی بزرگ تبدیل کنید. سیستم جادوی بازی سریع، چشم‌نواز و متکی به مهارت بازیکن است و فضای زیادی برای وقوع آشوب تصادفی و سرگرم‌کننده فراهم می‌کند. اگر جزو آن دسته از بازیکنانی هستید که داستان دوست دارند، این بازی این یک مورد را هم دارد.

ویژگی‌های مهم:

  • بتل‌رویال با جادو
  • می‌توانید طلسم‌ها را با هم ترکیب کنید تا اثرات جدید بسازید
  • گیم‌پلی سریع و پرزرق‌وبرق
  • آزمون‌وخطا نتایج جالبی رقم می‌زند

۱۱. دژ: ساخته‌شده با آتش (Citadel: Forged with Fire)

سال انتشار: ۲۰۱۷
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن ۴
ژانر: MMORPG
سازنده: Blue Isle Studios, Virtual Basement LLC

بازی Citadel Forged

دژ: ساخته‌شده با آتش یک بازی نقش‌آفرینی کلان است. این سبک خیلی خوش‌نام نیست، ولی این بازی ایده‌های جالبی دارد. سیستم جادوی بازی رابطه‌ی نزدیکی با اسلحه‌ای دارد که قصد دارید خاصیت‌های جادویی به آن اضافه کنید. می‌توانید به هر اسلحه اثری متفاوت اضافه کنید. به‌عنوان مثال، دستکش علاوه بر اثر «Self» و «Utility» که برای همه‌ی اسلحه‌ها مشترک است، دارای اثر «Blast» و «Beam» نیز می‌باشد.

همچنین می‌توانید با اضافه کردن یک سری ماده‌ی اولیه برخی از ویژگی‌های طلسم‌ها را مثل بُرد حمله و دزدیدن نوار سلامتی دشمن افزایش دهید. تعدادی اسانس (Essence) نیز وجود دارند که می‌توانید طلسم‌های خود را حول محور آن‌ها بسازید: مثل آرکانا (جادوی خالص)، طبیعت و طوفان. هرکدام از آن‌ها تاثیری منحصربفرد روی هرکدام از شکل‌های طلسم‌ها دارد، مثل تاثیر روی خود (Self-Targeting)، اشعه‌ها (Beam) و خاصیت کاربردی (Utility). بسته به اسلحه‌ای که برای اجرای طلسم استفاده می‌کنید، تاثیرات موجود متفاوت خواهند بود.

ویژگی‌های مهم:

  • یک بازی نقش‌آفرینی کلان دنیاباز بزرگ
  • گزینه‌های جالب برای استفاده از جادو
  • طایفه (خاندان) شما می‌تواند قلعه‌ی خود را تاسیس کند
  • تعداد زیادی آیتم که می‌توانید به جادوی خود آغشته کنید

۱۰. کداسپلز (CodeSpells)

سال انتشار: ۲۰۱۵
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی
ژانر: اکشن
سازنده: ThoughtSTEM, LLC

بازی Codespells

با این‌که کداسپلز هنوز در حالت ارلی اکسس (Early Access) قرار دارد، این بازی نسبت به سیستم جادوی خود رویکردی خودارجاع‌دهنده و خودآگاهانه دارد. دقت ریزبینانه به یک گلوله‌ی آتشین – این‌که چه عناصری در اجرایش دخیل هستند، واقعیت چگونه خود را تغییر می‌دهد تا امکان اجرا شدن آن را فراهم کند – چیزهایی هستند که کمتر کسی به آن‌ها فکر می‌کند. تمام این اتفاقات در ذهن و روح شخصیتی که در نقشش بازی می‌کنیم اتفاق می‌افتد. کداسپلز از این قاعده مستثنی است.

با این‌که شخصیت‌های ما داخل بازی قدرت خود را از لایه‌های عرفانی کائتات (یا همچنین چیزی) برمی‌گیرند، ما عملاً داریم بازی را کدنویسی می‌کنیم تا کاری کنیم گلوله‌های آتشین به واقعیت بپیوندند. ایده‌ی پشت بازی واقعاً نبوغ‌آمیز است. همچنین یاد دادن یک سری فرمان کدنویسی ساده به بازیکن هم یکی دیگر از امتیازهای بازی است و یادآور بازی قدیمی‌ای به نام کولوبات (Colobot) است. اگر دنبال سیستم جادویی در بازی‌ها می‌گردید که بهتان حس جادوگر بودن را منتقل کند، این بازی آن چیزی است که دنبالش هستید.

ویژگی‌های مهم:

  • می‌توانید طلسم‌های خودتان را طراحی کنید
  • می‌توانید از بازی اصول پایه‌ی کدنویسی را یاد بگیرید
  • بازی بخش چندنفره‌ی محلی و آنلاین دارد
  • بخش آموزشی بازی بسیار کارآمد است

۹. دراگون داگما (Dragon Dogma)

سال انتشار: ۲۰۱۲
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، پلی‌استیشن ۳ و ۴، ایکس‌باکس ۳۶۰ و ایکس‌باکس وان، سوییچ
ژانر: اکشن نقش‌آفرینی، هک و اسلش
سازنده: Capcom

بازی Dragons Dogma Dark Arisen

با این‌که تمام بازی‌های این فهرست سیستم اجرای طلسمی دارند که کمی خلاقیت در آن دخیل است، سیستم قابلیت دراگون داگما به‌طور کلی انعطاف‌ناپذیر و سرراست است. با این حال، عاملی که باعث شده بازی به این فهرست راه پیدا کند، حس لذت و قدرت اجرای طلسم‌های بزرگ است، از همان طلسم‌هایی که وقتی همراهان‌تان (که به‌وسیله‌ی هوش مصنوعی کنترل می‌شوند) در حال محافظت از شما هستند، باید نیم‌دقیقه تشریفات اجرایشان را به جا بیاورید.

ولی پسر، وقتی آن طلسم کذایی اجرا شود، شگفت‌انگیز و آخرالزمانی است. شهاب‌سنگ‌ها از آسمان سقوط می‌کنند، نیزه‌های یخی در هوا به چرخش درمی‌آیند، گردبادها روی سر دشمنان‌تان هوار می‌شوند و… شما را نمی‌دانم، ولی من حاضرم از اندکی انعطاف‌پذیری بگذرم تا در ازایش نمایشی شگفت‌انگیز را تماشا کنم که نشان می‌دهد چرا عصبانی کردن جادوگران به‌اندازه‌ی دخالت در امور اژدهایان کار اشتباهی است. در دراگون داگما، وقتی عصاهای جادوگری از غلاف بیرون می‌آیند، فقط فرار کنید.

ویژگی‌های مهم:

  • طلسم‌های سطح‌بالا واقعاً قابل‌توجه‌اند
  • مبارزه‌ی تن‌به‌تن عالی است و هر ضربه حس قدرت منتقل می‌کند
  • دنیای جهان‌بازی که یک عالمه هیولا برای شکار دارد
  • دشمن اصلی شما یک اژدهای قرمز غول‌پیکر است که قلب‌تان را خورده است

۸. آرکس فاتالیس (Arx Fatalis)

سال انتشار: ۲۰۰۲
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، ایکس‌باکس
ژانر: اکشن نقش‌آفرینی
سازنده: Arkane Studios

بازی arx fatalis

یکی از دلایلی که نباید اجازه دهیم این بازی فراموش شود، رویکردش به جادو است. در طول اکتشاف دنیای بازی (یا در صورت استفاده از کد تقلبی احمقانه در ابتدای بازی) سنگ‌های رون (Runestone) به دست می‌آورید که می‌توانید با استفاده ازشان طلسم بسازید. نکته‌ی منحصربفرد اجرای طلسم این است که هر بار که می‌خواهید آن را اجرا کنید، باید نشان مربوط به آن را به‌صورت دستی بکشید. منوی اجرای فوری طلسم هم فقط برای سه طلسم در آن واحد جا دارد، طلسم‌هایی که پس از اجرا مصرف می‌شوند.

یکی از نکات جالب طلسم‌ها این است که رون‌واژه‌ی مربوط به آن‌ها از معنا و منطق پیروی می‌کند. مثلاً یک  گلوله‌ی آتشین معمولی از عبارت «Aram Yok Tar» استفاده می‌کند که معنای «موشک آتشین بساز» است. اگر Yok را با Fridd جایگزین کنید، گلوله‌ی آتشین با گلوله‌ی یخی جایگزین می‌شود. پس از این‌که مدتی در آرکس فاتالیس جادوگری کنید، متوجه می‌شوید که چرا جادوگران برای اجرای طلسم‌هایشان به زمان نیاز دارند، و چرا اگر اعصاب جادوگری را خرد کردید، بهتر است زمان موردنظر را در اختیارش قرار ندهید. Aarn Mega Yok!

ویژگی‌های مهم:

  • برای اجرای طلسم‌ها باید یک سری رون (Rune) را به‌صورت همزمان اجرا کنید
  • یک بازی شبیه‌ساز ایمرسیو (Immersive Sim) در زمینه‌ای فانتزی
  • اولین بازی استودیوی آرکین، استودیویی که بعداً سری Dishonored و Prey (2017) را ساخت
  • رویکردی منطقی به مقوله‌ی ساخت‌وساز (Crafting)

۷. طومارهای کهن ۳: ماروویند (The Elder Scrolls III: Morrowind)

سال انتشار: ۲۰۰۲
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، ایکس‌باکس
ژانر: اکشن نقش‌آفرینی
سازنده: Bethesda Game Studios

بازی Morrowind

پیش از اسکایریم، جادوگری مقوله‌ای پیچیده‌تر بود. جادوگری نوعی رشته‌ی تخصصی و تعهد بود. جادوگری آزادی‌ای در اختیاز شما قرار می‌داد که نوردها (Nord) هیچ‌گاه نمی‌توانستند درک کنند. مثلاً در ماروویند، عنوان سوم مجموعه، می‌توانید با استفاده از فرمول‌هایی که یاد گرفته‌اید، طلسم‌های مخصوص به خود را بسازید. تنها چیزی که باید به آن توجه می‌کردید هزینه‌ی هر طلسم و توانایی‌تان در اجرایش بود، چون نوار مانایتان بی‌نهایت نبود.

این سیستم منجر به خلق یک سری طلسم ترکیبی دیوانه‌وار شد و همچنین به بازیکن اجازه داد ارقام مربوط به هر طلسم را دستکاری کند. ماروویند هم مثل آرکس فاتالیس این روزها کمی تاریخ‌گذشته به نظر می‌رسد، ولی این اشکالی است که می‌توان با مادها حل کرد. مارروویند یک بازی خارق‌العاده است که در آن اثری از محتوای زائد بازی‌های مدرن پیدا نمی‌کنید؛ دنیای آن بسیار عجیب و درگیرکننده و داستان آن نیز چندلایه است.

ویژگی‌های مهم:

  • می‌توانید با استفاده از اثراتی که کشف کرده‌اید، طلسم‌های مخصوص به خود را بسازید
  • بازی در دنیای غنی و عجیب سری طومارهای کهن واقع شده است
  • یک جزیره‌ی بزرگ پیش روی شماست تا تمام غارها و سیاه‌چاله‌هایش را اکتشاف کنید
  • رویکرد منحصربفرد بازی به گفتگوها

۶. دو دنیا ۲ (Two Worlds II)

سال انتشار: ۲۰۱۰
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، ایکس‌باکس ۳۶۰، پلی‌استیشن ۳
ژانر: اکشن نقش‌آفرینی
سازنده: Reality Pump

بازی Two Worlds 2

شاید اسم این بازی را نشنیده باشید. اشکالی ندارد. با وجود گمنامی نسبی و صیقل‌یافته نبودن دو دنیا ۲، این بازی جادو را به سمت‌وسوی جالبی می‌برد. در این بازی باید کارت‌ها را با هم ترکیب کنید تا طلسم به وجود آورید. شما یک سری کارت اثرگذاری (Effect Card) دارید که پنج کلاس (هوا، آتش و…) و سه انشعاب مختلف دارند. سپس یک سری کارت شکل‌دهی (Carrier Card) دارید که شکل اجرا شدن طلسم را (نفرین، موشک، موجود احضارشده) تعیین می‌کنند.

در آخر یک سری کارت متغیر (Modifier Card) دارید که یک سری ارقام را تغییر می‌دهند و شیوه‌ی کارکرد طلسم‌های پرتابی را تعیین می‌کنند (بازتاب پیدا کردن، پاشیده شدن، یا اجرا شدن به‌شکل موشک دنباله‌دار؟). تعداد دگرگونی‌های ممکن بسیار زیاد است و شامل چیزهای عجیب‌غریبی مثل گردباد سندانی (واقعاً هر چند وقت یک بار می‌توان چنین عبارتی را تایپ کرد؟) یا طلسم‌های پرتابی که به هنگام برخورد به دشمن موجودی جادویی احضار می‌کنند می‌شود. تست کردن ترکیب‌های جدید بسیار مفرح است و شما را تشویق می‌کند تا کارت‌های جدید پیدا کنید.

ویژگی‌های مهم:

  • سیستم منحصربفردی که در آن با استفاده از کارت‌هایی که جمع می‌کنید طلسم درست می‌کنید
  • دنیایی بزرگ که از چند ناحیه‌ی متفاوت تشکیل شده است
  • سیستم پیشرفت شخصیت آزادانه و انعطاف‌پذیر
  • پشتیبانی از سبک‌های بازی مختلف

۵. لیچدوم: بتل‌میج (Lichdom: Battlemage)

سال انتشار: ۲۰۱۴
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن ۴
ژانر: اکشن نقش‌آفرینی
سازنده: Xaviant

بازی Lichdom Battlemage

لیچدوم: بتل‌میج ترکیبی از سبک اکشن اول‌شخص، صفحه‌ی جدول‌بندی‌شده‌ی اکسل و جادوی قدرتمند است. در آن واحد، به سه (از هشت) نشان دسترسی دارید که کنترل روی عناصر را در اختیار شما قرار می‌دهند. هرکدام از آن‌ها به شما اجازه می دهند سه طلسم آماده کنید. بسته به این‌که چه طلسم‌هایی بسازید، به طلسم‌های استانداردی چون جادوی پرتابی، جادوی اشعه‌ای، جادو با دمج محیطی، تله، سپر و… دسترسی دارید. بازی هر جادویی که فکرش را بکنید دارد و همه‌یشان هم عالی به نظر می‌رسند.

در دل بازی سیستم طلسم‌سازی پیچیده‌ای نهفته است که برای اقبال یافتن در آن باید حساب‌کتاب انجام دهید و تعامل بین طلسم‌های مختلف را به خاطر بسپرید. آیا بهتر است ترکیب Mastery-Destruction را به کار ببرید تا دمج را به حد نهایت برسانید، یا ترکیب Mastery-Control را به کار ببرید تا کمی برای خود فضای تنفس فراهم کنید؟ ریاضیات و سینرژی پشت طلسم‌ها پیچیده است و مبارزات نیز بسیار پرتنش‌اند، ولی وقتی محاسبات‌تان جواب دهد، مشاهده‌ی تاثیر طلسم‌هایتان بسیار لذت‌بخش است.

ویژگی‌های مهم:

  • گیم‌پلی جادومحور با زاویه‌ی دید اول شخص
  • سیستم گسترده و پرجزئیات طلسم‌سازی
  • کسب مهارت در سیستم اجرای طلسم بازی تمرین زیادی لازم دارد
  • موتور فیزیک و گرافیک بازی طلسم‌ها را عالی جلوه می‌دهد

۴. دیوینیتی: گناه نخستین ۱ و ۲ (Divinity: Original Sin 1 & 2)

سال انتشار: ۲۰۱۴ (نسخه‌ی اول)، ۲۰۱۷ (نسخه‌ی دوم)
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن ۴، سوییچ (فقط OS2)
ژانر: نقش‌آفرینی
سازنده: Larian Studios

بازی original sin 2

در گناه نخستین ۱، جادو بسیار سرگرم‌کننده بود و ترکیب‌های خارق‌العاده‌ای برای اجرای طلسم وجود داشتند. واقعاً هیچ‌چیز به‌اندازه‌ی مشاهده‌ی یک آذرخش آتشین که باعث انفجار ابری سمی می‌شود جالب نیست. دنباله‌ی بازی در این زمینه عملکرد به‌مراتب بهتری دارد و در بستر آن می‌توان یک سری کمبوی مرگبار خلق کرد که فقط بازیکنان خلاق قادر به کشف‌شان هستند. با خلاقیت کافی ترتیب دادن یک چرخه‌ی آسیب بی‌انتها هم غیرممکن نیست.

یکی از نقاط‌قوت بازی این است که طوری طراحی شده تا به شما اجازه دهد با سیستم‌های گیم‌پلی‌اش سر و کله بزنید. به‌عنوان مثال، اگر زیاده‌روی کنید و یکی از بخش‌های مهم کوئست‌تان را از بین ببرید، بازی راه‌های جایگزین دیگری برای کامل کردن کوئست پیش رویتان قرار می‌دهد. تازه جا دارد به مهارت‌سازی (Skill Crafting) هم اشاره کرد که لایه‌ی دیگری از پیچیدگی و انعطاف‌پذیری به گیم‌پلی اضافه می‌کند. با استفاده از این سیستم، می‌توانید کاری کنید از آسمان خون ببارد!

ویژگی‌های مهم:

  • سیستم جادوی بازی مبتنی بر ساختن سطوح جادویی و ترکیب اثرات مختلف با یکدیگر است
  • تعداد کمبوها زیاد و جلوه‌های گرافیکی مربوط به آن‌ها نیز چشم‌نواز است
  • بخش چندنفره‌ی عالی: پشتیبانی تا ۲ نفر در DOS1 و پشتیبانی تا ۴ نفر در DOS2
  • آزادی زیاد برای حل کردن چالش‌های بازی

۳. استبداد (Tyranny)

سال انتشار: ۲۰۱۶
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی
ژانر: نقش‌آفرینی
سازنده: Obsidian Entertainment

بازی Tyranny

بازی اسبتداد آبسیدین اینترتینمنت زیاد مورد توجه قرار نگرفت و تبلیغ آن‌چنانی هم برایش نشد. بنا به دلایل مختلف مورد بی‌توجهی قرار گرفتن بازی جای تاسف دارد. یکی از این دلایل سیستم جادوی بازی است. در استبداد با استفاده از نشان‌های اصلی که مکتب جادو را تعیین می‌کنند، جادو می‌سازید. ابرازکننده‌ها (Expression Sigils) شکل جادو را تعیین می‌کنند، ارتقادهنده‌ها (Accents) ارقام تکی هرکدام را تعیین می‌کنند و افسون‌ها (Enchantment) یک متغیر اضافه به جادو اضافه می‌کنند.

هرکدام از این نشان‌ها به تراز متفاوتی از مهارت دانش (Lore) نیاز دارند، بنابراین یک جادوگر با دانش ۲۰۰ می‌تواند در مقایسه با جادوگری که دانش ۴۰ دارد طلسم‌های قوی‌تری بسازد. تاثیرات طلسم‌ها از دمج لحظه‌ای با برد پایین و طلسم پرتابی با برد زیاد تا طلسم‌های هاله‌ای (Aura)، طلسم‌هایی با آسیب محیطی وسیع و ضعیف‌سازی دشمنان (Debuffing) در مقیاس وسیع متغیر است. سیستم جادوی استبداد ریشه در دنیاسازی بازی دارد. نشان‌ها از آرکون‌های (Archon) قدرتمند برگرفته شده‌اند.

ویژگی‌های مهم:

  • می‌توانید طلسم‌های خود را از سه سمبل مختلف بسازید
  • دنیای بازی از عصر برنز الهام گرفته شده، نه قرون وسطی
  • سیستم پیشرفت بازی کلاس‌بندی‌شده نیست
  • بازی شما را تشویق می‌کند تا چند بار آن را از اول تا آخر بازی کنید

۲. مجیکا ۱ و ۲ (Magicka 1 & 2)

سال انتشار: ۲۰۱۱ (نسخه‌ی اول)، ۲۰۱۵ (نسخه‌ی دوم)
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی، پلی‌استیشن ۴ (فقط Magicka 2)
ژانر: اکشن-ماجرایی
سازنده: Arrowhead Game Studios, Pieces Interactive (M2)

بازی Magicka 2

مجیکا (و البته دنباله‌اش) سیستم جادوی بسیار جالبی دارند. در بازی هشت اثر پایه وجود دارند؛ چند اثر دیگر نیز وجود دارند که با ترکیب کردن اثرات پایه می‌توانید بهشان دست پیدا کنید. با ترکیب این اثرها می‌توانید اثرات قدرتمندتری بسازید. طی گذر سال‌ها طرفداران مجموعه ترکیب‌های بسیار مهلکی ساخته‌اند و اساساً اجرای طلسم را به رویداد فوری‌ای (QTE) تبدیل کرده‌اند که منشاء آن جامعه‌ی هواداری بازی است، ولی یک صخره‌ی شعله‌ور ساده هم می‌تواند کارتان را راه بیندازد.

یکی دیگر از نقاط قوت بازی این است که دنیای آن از منطق خاصی پیروی می‌کند. مثلاً می‌توانید از عنصر یخ برای منجمد کردن مسیری باریک و لیز در امتداد رودخانه استفاده کنید یا با استفاده از یک مین خود را به هوا بفرستید. همچنین بهتر است اطمینان حاصل کنید که قبل از اجرای هر طلسم آذرخش‌محوری، خودتان را با آتش خشک کنید، مگر این‌که عمداً بخواهید کاری کنید برق شما را بگیرد. بازی بخش کوآپ هم دارد که در آن طلسم احیا زیاد استفاده خواهد شد.

ویژگی‌های مهم:

  • سیستم جادویی که یادگیری آن ساده و استفاده از آن سریع است
  • هجویه‌ای دوست‌داشتنی از کلیشه‌های رایج سبک فانتزی
  • تعداد بسیار زیاد دگرگونی‌ها و ترکیب‌های طلسم‌های موجود
  • بخش چندنفره‌ی عالی

۱. این وربیس ویرتوس (In Verbis Virtus)

سال انتشار: ۲۰۱۴
پلتفرم: کامپیوترهای شخصی
ژانر: ماجرایی، پازل
سازنده: Indomitus Games

بازی In Verbis Virtue

به‌طرز عجیبی، در این فهرست فقط دو بازی وجود دارد که حس جادوگر بودن را در دنیای واقعی تا حدی منتقل می‌کنند. بازی اول کداسپلز بود که به ما اجازه می‌داد دنیا را بازنویسی کنیم. بازی دوم وربیس ویرتوس است که به ما اجازه می‌دهد کلمات جادویی را برای اجرای طلسم ادا کنیم. خیلی باحال است، نه؟ آخرین بار کی بود که با کامپیوترتان صحبت کردید تا اتفاقی بیفتد، نه به‌خاطر این‌که اتفاقی افتاده بود؟

این بازی داستان و دنیاسازی هم دارد. مثلاً ماهاکی (Maha’ki)، زبانی که از آن برای اجرای طلسم استفاده می‌کنید، زبان خدایان است. وقتی در آرامش کامل به سر می‌برید، به یاد آوردن کلمان صحیح راحت است، ولی آیا وقتی هیولایی در حال حمله کردن به شماست هم می‌توانید فرمول‌ها را ادا کنید؟ آیا می‌توانید با میزان دقتی این کار را انجام دهید تا بازی حرف‌تان را بفهمد؟ اگر می‌خواهید سفرتان را به پایان برسانید، امیدواریم جواب‌تان به این سوال‌ها مثبت باشد.

ویژگی‌های مهم:

  • با حرف زدن در میکروفون‌تان طلسم اجرا می‌کنید
  • کشف کردن رازهای معبدی فراموش‌شده
  • یاد گرفتن طلسم‌های جدید همگام با پیشروی در بازی
  • پازل‌ها و نبردهای زیادی انتظار شما را می‌کشند ‍‍

منبع: G2A

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

نوشته ۲۰ سیستم جادوی برتر در تاریخ بازی‌های ویدیویی اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala