این ادعا به عنوان بخشی از تحقیقات جاری سازمان تنظیم رقابت و بازار (CMA) در بریتانیا درباره‌ی خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت آورده شده است.  سونی در بیانیه‌ی ۲۲ صفحه‌ای خود ادعا می‌کند که اگر این معامله انجام شود، کاربران به طور کلی اکوسیستم پلی‌استیشن را ترک کرده، مایکروسافت می‌تواند قیمت ایکس‌باکس را افزایش دهد و توسعه‌دهندگان مستقل در نتیجه‌ی آن آسیب خواهند دید. بخش زیادی از بیانیه‌ی سونی روی کال آو دیوتی و آسیب‌هایی که انحصاری بودن آن می‌تواند ایجاد کند، تمرکز دارد.

در بخشی دیگر از بیانیه‌ی خود، سونی نظرات مایکروسافت مبنی بر پیشرفت پلتفرم‌های دیگر بدون سری کال آو دیوتی از جمله نینتندو سوییچ را اشاره کرده و می‌گوید که این ادعا واقعیت‌ها را نادیده می‌گیرد. سونی استدلال کرده که استراتژی نینتندو از پلی استیشن و ایکس باکس متمایز است زیرا به آی‌پی‌های تیراندازی با رده‌بندی سنی بالای ۱۸ سال متکی نیست.

Warzone 2

سونی در ادامه ادعا می‌کند که استراتژی اصلی مایکروسافت در پس معامله‌ی اکتیویژن بلیزارد این است که پلی‌استیشن را مانند نینتندو بسازد، زیرا در این فضا رقابت نمی‌کند. البته مایکروسافت نیز ادعا کرده که مدل متمایز نینتندو نشان می‌دهد که پلی‌استیشن برای رقابت موثر به کال آو دیوتی نیازی ندارد. هرچند سونی اذعان داشته که مایکروسافت می‌خواهد پلی‌استیشن مانند نینتندو شود تا رقیبی نه چندان قوی برای ایکس‌باکس باشد.

ادعای سونی تاحد زیادی منطقی است زیرا که ایکس‌باکس با داشتن مجموعه‌هایی نظیر هیلو، گیرز آو وار، دوم، اورواچ و کال آو دیوتی، تبدیل به مکانی برای عاشقان بازی‌های تیراندازی می‌شود. بیانیه‌ی سونی می‌کند که بازی‌های اکتیویژن و به ویژه کال آو دیوتی برای پلی‌استیشن بسیار حیاتی هستند. این سری کاملا در روح و روان گیمرها ریشه دوانده است و از آغاز آن در سال ۲۰۰۳ تاکنون، هر نسخه از آن به طور مداوم در صدر جدول‌های فروش مختلف قرار گرفته است. در واقع اگر کال آو دیوتی انحصاری شود، پلی‌استیشن در این زمینه نسبت به ایکس‌باکس ضعیف‌تر خواهد بود.

از طرفی همانطور که گفته شد، مایکروسافت با نادیده گرفتن این حقایق استدلال می‌کند که نینتندو بدون دسترسی به کال آو دیوتی موفق بوده است. این بیانیه به مجموعه‌ی گسترده‌ای از شواهد اشاره می‌کند که نشان می‌دهند که نینتندو تجربه‌ی متفاوتی را نسبت یکس‌باکس و پلی‌استیشن ارائه می‌کند، زیرا روی بازی‌های خانواده‌پسند تمرکز دارد که بسیار متفاوت از بازی‌های تیراندازی با رده‌بندی سنی بالای ۱۸ سال نظیر کال آو دیوتی هستند.

مدرن وارفر 2

گفتنی است که در حالی که این قرارداد در عربستان سعودی و برزیل توسط تنظیم‌کنندگان تایید شده است، سازمان تنظیم رقابت و بازار بریتانیا اخیرا تحقیقات خود را به مرحله‌ی دوم گسترش داده است. در این مرحله دعوت از عموم مردم برای به اشتراک گذاشتن نظرات خود در مورد این موضوع، قبل از تصمیم نهایی تا اول مارس ۲۰۲۳ انجام می‌شود.

نهاد CADE دولت برزیل که مسئول بررسی و تصمیم‌گیری در مورد مسائل رقابتی و همچنین مسئول پرورش و ترویج فرهنگ رقابت در این کشور است، در توضیح تصمیم خود برای تایید قرارداد خرید، اعلام کرده که با ادعای مایکروسافت مبنی بر اینکه پلی استیشن برای ادامه‌ی رقابت نیازی به کال آو دیوتی ندارد، موافق است. در نهایت همانطور که قبلا ذکر شد، نینتندو در حال حاضر برای رقابت در بازار به هیچ اثری از اکتیویژن بلیزارد متکی نیست.

منبع: VGC

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

نوشته سونی: مایکروسافت می‌خواهد ما را تبدیل به نینتندو کند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala