در گزارشی که اخیراً منتشر شده، در سه ماه گذشته ما شاهد کم شدن ۱۰ درصدی در بار کارت‌های گرافیکی بودیم. این کاهش باعث شده تا رکورد کمترین بار کارت گرافیکی شکسته شود. به همین دلیل بدست آوردن یک مورد در این چند مدت کار بسیار دشواری است. مخصوصاً اینکه بازار نیز همکاری نکرده و قیمت‌های بسیار زیادی روی آن می‌گذارد.

در گزارش سالانه بار کارت‌های گرافیکی اعلام شده که امسال ما شاهد یک کاهش ۲۵ درصدی در ارسال کارت گرافیکی بودیم. این موضوع در مورد کارت‌های گرافیکی لپتاپ و رومیزی صدق می‌کند. این افت تولید کارت گرافیکی بیشترین مقدار پس از سال ۲۰۰۹ است.

در گزارش منتشر شده اعلام شده که معمولاً سه ماهه سوم اوج فروش برای تأمین کنندگان است. بحث اینجاست که با وجود اینکه شرکت‌های تأمین کننده در سه ماهه دوم میلادی کمتر فعالیت داشتند، نتیجه ماجرا بدتر شد. به همین دلیل به نوعی اثر روی سه ماهه سوم هم گذاشته و به طور کلی تولیدات کارت گرافیکی افت شدیدی داشت.

بار کارت گرافیکی

در حال حاضر قدرتمند ترین کارت گرافیکی ۴۰۹۰ بوده که کمبود آن به دلیل ماینینگ و مواردی از این دسته است.

نکته جالب اینجاست که میزان استفاده از کارت‌های گرافیکی هم کاهش پیدا کرده است. به این معنا که اکثر افراد ترجیح می‌دهند دستگاه بدون کارت گرافیکی مجزا خریداری کنند. اینکه توانایی گرافیکی پردازنده‌ها نیز بیشتر شده هم در این موضوع بی تأثیر نیست.

تأثیر این افت فروش بیشتر روی شرکت ای‌ام‌دی (AMD) بوده است. جایی که این شرکت نزدیک به ۸.۵ درصد افت در سهام داشته است. این در صورتی است که انویدیا تنها ۲ درصد افت در سهام داشته است. نکته جالب اینجاست که شرکت اینتل رشد ۱۰ درصدی داشته است. این نشان می‌دهد که استقبال از کارت‌های گرافیکی اینتل بسیار خوب بوده است. حتی با وجود اینکه این شرکت به تازگی در قسمت گرافیکی وارد شده است.

دلایل زیادی برای مشکل کارت‌های گرافیکی وجود دارد. برای مثال بحث ماینینگ کریپتو (Crypto Mining) یا محدودیت‌های آمریکا در برابر چین و حتی مشکلات زنجیره عرضه و تقاضا که در دوران کووید رخ داد. بحث اصلی اینجاست که در حال حاضر بازار پر از کارت‌های گرافیکی قدیمی است. حتی انویدیا مجبور شده تا تولید کارت ۲۰۶۰ را متوقف کند.

طبق چیزی که پیش‌بینی شده، تولید کارت‌های گرافیکی در سه ماهه چهارم حتی کمتر هم خواهد بود. بحث اینجاست که به دلیل نزدیک بودن به تعطیلات میلادی، انبارها بیشتر پر بوده و به همین دلیل در این مورد مشکل چندانی وجود نخواهد داشت. بحث دوران پس از تعطیلات است که معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.

منبع:‌ PCgamer.com

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

نوشته فروش کارت گرافیک در سه‌ماهه‌ی گذشته به پایین‌ترین میزان در ده سال قبل رسید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala