امروز قرار است تا با هم راجع به یکی از مهمترین نقشها در بازی سازی صحبت کنیم، با آن بیشتر آشنا شویم و به آینده شغلی این حرفه بپردازیم. تا به حال شده که هنگام تجربه بازی مورد علاقه خود، خیالپردازی کنید که اگر برای مثال فلان بخش بازی متعادلتر میبود و یا این که […]
معرفی نقش طراح بازی و آیندهی شغلی آن

امروز قرار است تا با هم راجع به یکی از مهمترین نقشها در بازی سازی صحبت کنیم، با آن بیشتر آشنا شویم و به آینده شغلی این حرفه بپردازیم.
تا به حال شده که هنگام تجربه بازی مورد علاقه خود، خیالپردازی کنید که اگر برای مثال فلان بخش بازی متعادلتر میبود و یا این که فلان کاراکتر در این بخش از بازی داستان را طور دیگری پیش میبرد، خروجی بسیار جالبتر از چیزی که هست در میآمد؟
بگذارید اصلا کمی دید خود را بزرگتر کنیم؛ تا به حال شده در ذهن خود رویای ساخت یک بازی جذاب با حال و هوای کاراکتر محبوبتان را مرور کنید و دست به خلق شخصیتهای جذاب و خارقالعاده بزنید؟ باور کنید یا نه، کار طراحی بازی رسیدگی به تمامی موارد فوق است. به این کار علاقهمند شدید؟ پس تا انتهای این مقاله همراه گیمفا باشید!
طراح بازی دقیقا کیست؟

برای نوشتن این مقاله از کتاب مورد علاقهام یعنی «هنر طراحی بازی: کتابی از لنزها» اثر Jesse Schell کمک گرفتم و پیشنهاد میکنم که شما هم بعد از مطالعۀ این مقاله، به سراغش بروید. طبق گفتههای آقای Schell، هر کسی در مورد آن که بازی چگونه باید باشد تصمیمگیری کند، طراح بازی است!
حال این بازی میخواهد یک اثر AAA باشد و یا یک بازی رومیزی ساده و یا حتی تجربهای ساده چون بازی X-O. با این وجود، از آن جایی که تعریف درست و حسابی برای روند طراحی یک بازی وجود ندارد، هر کمپانی و یا شرکت و طراح بازی میتواند این تعریف را گسترده و یا محدود کند و حتی نقش آن را میان نویسندگان اثر، کارگردان و خود طراحان بازی تقسیم کند.
برای آن که طراح بازی شوم، به چه مهارتهایی احتیاج دارم؟

بسیاری این خیال را در ذهن دارند که یک طراح بازی باید به مهارتهای مختلفی، از فوتوشاپ گرفته تا برنامهنویسی و غیره مسلط باشند، اما این تفکر کاملا اشتباه است. برای آن که طراح بازی باشید، بیش از هر چیز به یک قلم و کاغذ و مهارتهای درست فکر کردن و طراحی خلاقانه احتیاج دارید.
شاید برنامهنویسی، مهارتهای ویرایش تصویر و آشنایی با اصول تئوری بازی به شما در این راه کمک کند، اما الزامی برای یادگیری این موارد در مراحل ابتدایی وجود ندارد و این بسته به استودیوی مقصد شما است که به کدام یک از این مهارتها احتیاج پیدا خواهید کرد.
اولین چیزی که برای طراحی بازی نیاز دارید، گیمر بودن و علاقه به بازیهای ویدیویی است. بسیاری از طراحان بازی وجود دارند که حتی برای یک بار هم که شده یک بازی ویدیویی را تا انتها تجربه نکردهاند و نهایتاً به صورت کژوال به تجربهی آثار ساده پرداختهاند. قطعا آشنایی با ساز و کار بازیهای مختلف و به اتمام رساندن آثار مختلف در ژانرهای گوناگون از مهارتهایی به شمار میرود که نباید از یادگیری آن دریغ کنید.
مهارت دوم، تجزیه و تحلیل و تفکر خلاقانه و پویا است. اگر شما نتوانید به درستی تفکر و تحلیل کرده و به جهان پیرامون خود به شکلی دیگر نگاه کنید، مدام ایدههای مختلف را در ذهن خود پرورش دهید و بنویسید و دور بیندازید و ارتقا بدهید و خلاصه از هیچ تلاشی برای خلق کردن دریغ نکنید، هیچگاه طراح بازی موفقی نخواهید شد. البته در این راه به مهارتهای ریاضی محدودی چون آمار و احتمال، هنر و رنگ شناسی، اقتصاد، روانشناسی و غیره احتیاج پیدا میکنید که در گذر زمان به خودی خود به شکلی ناخودآگاه مجبور به مطالعه درمورد این موارد خواهید شد و بهتر است از الآن خود را خیلی درگیر این موارد نکنید.
طراحی بازی را از کجا شروع کنم؟

همین حالا که این مقاله را میخوانید، یک کاغذ و قلم بردارید و یا یک فایل ورد باز کنید. در ذهن خود ایدهی ساخت یک بازی را بپرورانید و روی آن تمرکز کنید تا در نهایت به یک اثر قابل قبول و یا رویایی برسید و برای آن اسم انتخاب کرده و شروع به نوشتن کنید.
داستان بازی و کاراکترهای آن را به طور خلاصه بنویسید؛ پلتفرم مقصد خود را مشخص و به ویژگیهای گیمپلی اشاره کنید؛ از سوالهای بزرگ شروع کنید و به جزئیات برسید. ژانر بازی شما چیست؟ چگونه قرار است از بازی خود کسب درآمد کنید؟ فروش آیتمهای درون برنامهای و یا فروش مستقیم بازی؟ هدف شما کدام است؟ آیا قرار است از ویژگیهای مولتیپلیر و آنلاین در اثر خود استفاده کنید؟ روشهای اهدای جوایز در اثر شما به چه صورت است؟ اگر قرار است بازی ما شوتر اول شخص باشد، از چه تفنگهایی داخل بازی شما استفاده میشود؟ چند گلوله داخل خشاب کلت کمری کاراکتر اصلی قرار میگیرد؟ آسیب هر یک از این گلولهها چقدر است؟ کالبیر این گلولهها را چقدر در نظر بگیریم؟ و هزاران سوال دیگر.
سخت شد نه؟ با این وجود، اگر تمامی سوالهای موجود را پاسخ دهید، شما اولین قدم برای ورود به دنیای گستردهی طراحی بازی را برداشتهاید و حال باید با مهارتهای مختلفی از جمله نوشتن GDD، مهارتهای حل مسئله، روابط عمومی و در نهایت متعادلسازی و اجرای ایدهها به کمک اعضای تیم بازیسازی بپردازید.
کدام یک از رشتههای تحصیلی میتوانند به من در این راه کمک کند؟

راستش را بخواهید، روشهای مختلفی برای ورود به این حرفه وجود دارد و از رشتههای گوناگونی میتوان برای رسیدن به این مقصد استفاده کرد که شاید نزدیکترین آنها را بتوان رشتهی چندرسانهای یا مولتیمدیا دانست که به صورت محدود در کشور ما نیز وجود دارد.
در این رشته واحدهایی مختص به طراحی بازی، طراحی کاراکتر، پویانمایی و هنرهای دیجیتال، واقعیت مجازی و غیره وجود دارد که میتوانند حسابی در این راه به شما کمک کنند. البته این رشته ایراداتی هم دارد؛ برای مثال، از ایرادات این رشته میتوان به عمر کم و ناشناخته بودن میان جامعه، کم تجربگی استادان و همچنین عدم وجود آیندهی شغلی درست و حسابی در داخل و خارج از کشور اشاره کرد.
دیگر رشتههای موجود که در این راه به شما کمک میکنند را میتوان علوم و مهندسی کامپیوتر دانست. علوم کامپیوتر و آشنایی با آمار و احتمال و از طرفی تئوریهای بازی به شما کمک میکند تا در این راه موفقتر باشید، البته این نکته را به یاد داشته باشید که این دو رشته به مانند چندرسانهای تاثیر مستقیمی روی آیندهی شغلی شما در حرفهی طراحی بازی نخواهند داشت و صرفا فرایند یادگیری و همچنین مهارتهای جزئی در طراحی بازی و نوع تفکر شما را بهبود بخشیده و آن را تسریع میکنند.
معرفی برخی از سرشناسترین طراحان بازی
منبع متن: gamefa

برخی از امکانات سامانه اس ام اس پیام رسان:
- بدون هزينه اوليه؛ تنها هزينه پيامک ها را پرداخت می نمائيد!
- برگشت اعتبار پيامک های ارسال نشده
- اختصاص شماره رايگان جهت ارسال
- دريافت رايگان پيامک
- ارسال بر اساس پيش شماره تلفن همراه و کد پستی، سن و جنسيت، استان، شهر و منطقه و دکل مخابراتی و ...
- نظر سنجی پيامکی، مسابقات پيامکی، خدمات برنامه نويسان، ارسال دوره ايی و ده ها امکانات رايگان ديگر
- پشتیبانی 24 ساعته
به همراه امکان ويژه ارسال پيام صوتی به تمامی شماره های همراه و ثابت سراسر کشور