شانزده سال پیش تام کروز بدون شک در سخت‌ترین و عجیب‌ترین دوره فعالیت‌های حرفه‌ای خود قرار داشت. این بازیگر که آن زمان چهل و سه سال داشت، موفق شده بود رکورد فروش بیش از یک و نیم میلیارد دلار را در باکس آفیس به نام خود ثبت کند اما مسیر بی‌عیب و نقص تبدیل‌شدن او از جوانی احساساتی به بازیگری مورد احترام و سپس ستاره‌ی بزرگ سینمای اکشن، گویا به همان سرعت به خودویرانگری رسید. آن زمان استودیویی که تام کروز چهارده سال خانه‌ی خود خوانده بود، داشت راهش را از او جدا می‌کرد. حالا سال ۲۰۲۲ است و حتی تصور این اتفاقات هم سخت به نظر می‌رسد.

کروز با «مأموریت غیرممکن» نه تنها چهره‌ی اصلی یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های سینمایی اکشن است، بلکه آخرین فیلمش «تاپ گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick) در آستانه‌ی تبدیل شدن به جدیدترین موفقیت او در گیشه است؛ کروز در عین حال بهترین نقدهای سال‌های اخیر دوران بازیگری‌اش را هم دریافت کرده و فیلم «تاپ گان: ماوریک» در وبسایت راتن تومیتوز رضایت ۹۷ درصد منتقدان را به همراه داشته است.

  • آیا مأموریت غیرممکن بدون تام کروز دوام می‌آورد؟
تام کروز در برنامه اپرا وینفری

تام کروز در حال پریدن روی کاناپه‌ در برنامه‌ی اپرا وینفری سال ۲۰۱۶

جز این‌ها، این مرد پنجاه و نه ساله به تازگی جایزه‌ی غافلگیرکننده‌ی نخل طلای افتخاری جشنواره‌ی فیلم کن را دریافت کرد، و به همراه بقیه‌ی بازیگران «تاپ گان» پنج دقیقه تشویق ایستاده شد. اما زمانی بود که حرفه‌ی این بازیگر کهنه‌کار رو به افول گذاشته بود. سقوط عجیب کروز و متعاقب آن تولد دوباره‌اش در قالب یکی از پولسازترین ستاره‌های سینما، همگی با یک عمل بی‌گناه عاشقانه آغاز شد. وقتی کروز موافقت کرد در می ۲۰۰۵ برای تبلیغ فیلم پرفروش بعدی خود، «جنگ دنیاها» (War of the Worlds) به برنامه‌ی اپرا وینفری برود، اتفاق مهمی در امریکا بود. نه تنها بیشتر زنان او یکی از جذاب‌ترین مردان جهان می‌دانستند، بلکه کروز به‌ندرت مصاحبه می‌کرد، به‌خصوص در برنامه‌های روزانه‌ی تلویزیون.

وقتی کروز وارد سالن شد و به سمت سن اپرا رفت، جمعیت از خوشحالی مثل توپ ترکید. اپرا با او شوخی کرد و مشخص بود که حال کروز بسیار خوب است. در طول مصاحبه، اپرا به رابطه‌ی عاطفی تازه‌ی کروز با کیتی هولمز اشاره کرد، که البته بیرون صحنه حضور داشت و هیچ‌کس، به‌خصوص دوربین‌ها، نمی‌توانستند او را ببینند. به یکباره کروز از هیجان به خاطر صحبت کردن درباره‌ی عشق تازه‌اش با خوشحالی روی مبل اپرا بپرد. (برای محکم‌کاری دو بار پرید.) بعد از این پرش هیجانی روی مبل، اپرا حتی از کروز خواست به پشت صحنه برود و هولمز را به روی صحنه بیاورد. اتفاقی که افتاد در لحظه بی‌ضرر به نظر می‌رسید، اما به لطف یک سایت اینترنتی انتشار ویدیو که آن زمان تازه‌کار بود، یوتیوب، بله یوتیوب، تصویر خوشحال تام کروز روی کاناپه‌ی اپرا به یک پدیده‌ی فرهنگ عامه تبدیل شد.

جنگ دنیاها

تام کروز در نمایی از «جنگ دنیاها»

یک ماه بعد، کروز موافقت کرد که در برنامه‌ی «تودی» شرکت کند تا به تبلیغ «جنگ دنیاها» ادامه دهد و در عین حال درباره‌ی دین خود، ساینتولوژی صحبت کند. وقتی مت لاور، مجری‌ای که حالا یک پرونده‌ی رسوایی اخلاقی را با خود حمل می‌کند و به همین خاطر از سال ۲۰۱۷ برنامه‌ی تودی را از دست داده است، درباره‌ی ساینتولوژی، و به‌خصوص مخالفت کروز با روان‌پزشکی، صحبت کرد، لحن گفت‌وگو تغییر کرد.

به گزیده‌ای از گفت‌وگوی ناخوشایند کروز و لاور توجه کنید.

کروز: «می‌دانی آدرال چیه؟ ریتالین چی؟ آیا می‌دانی غیرقانونی است؟ متوجه این می‌شوی؟»

لاور: «تفاوت در این است که …»

کروز: «نه مت، من دارم ازت سؤال می‌کنم.»

لاور: «متوجه هستم که همه‌ی این چیزها را سوءمصرف می‌کنند.»

کروز: «نه، ببین، مشکل اینجاست. شما تاریخچه‌ی روانپزشکی را نمی‌دانی. من می‌دانم.»

در ادامه‌ی گفت‌وگو لاور می‌گوید:

«آیا این را در نظر می‌گیری که شاید این چیزها برای بعضی‌ها جواب بدهد؟ که بله، سوء‌مصرف هم داریم، و بله، شاید بعضی‌ها در مواردی زیاده‌روی کرده باشند، شاید الان بچه‌های زیادی ریتالین مصرف کنند، یا شاید شوک الکتریکی …»

کروز: «بچه‌های زیادی ریتالین مصرف کنند؟»

لاور: «من فقط می‌خواهم بگویم که فکر نمی‌کنی مواردی وجود ندارد که این دراگ روی بعضی‌ها جواب بدهد؟»

کروز: «مت، مت، مت، داری بدون فکر حرف می‌زنی. حتی نمی‌دانی ریتالین چیه. اگر می‌خواهی درباره‌ی عدم تعادل شیمیایی حرف بزنی، باید مقاله‌های تحقیقاتی را در این باره که چطور متخصصان به این نظریه‌ها رسیدند هم بخونی و بسنجی. متوجه هستی مت؟ این کاری است که من کردم. شاید تو بگویی «خب آزمایش چه نشان می‌دهد؟ نتیجه‌ی آزمایش خون کجاست که بگوید چقدر ریتالین باید دریافت کنی؟»

لاور: «شنیدن حرف‌های تو خیلی تأثیرگذار است، چون مشخص است که تحقیقاتت را کردی و خوب روی موضوع اشراف داری.»

کروز: «و تو هم باید همین کار را بکنی. چون اینکه فقط بدانی یک سری هستند که ریتالین مصرف می‌کنند، کافی نیست. باید کمی مسئولیت‌پذیرتر باشی …»

دقایقی بعد، این گفت‌وگو در کل دنیا دست‌به‌دست شد. ظرف چند هفته، تام کروز در برنامه‌ی اپرا هیجانی شد و به لاور حمله کرد، و تا آن موقع دیگر روزنامه‌های زرد ته و توی رابطه‌ی کروز و هولمز را درآورده بودند و صدایشان می‌زدند «تام‌کت». وقت آن بود که کروز برای همیشه از نظرها کنار برود، اما این شدنی نبود.

قدرت ستارگی تام کروز لطمه می‌بیند

تام کروز در «ساوث پارک»

تام کروز در قسمتی از سریال «ساوث پارک» که در آن با مذهب او شوخی کردند

طبق گزارشات، یک روزنامه‌نگار باتجربه به نام پت کینگزلی، در بیشتر مسیر حرفه‌ای کروز، زندگی خصوصی‌ او را از روزنامه‌های زرد دور نگه داشت. بر اساس گزارشی از ال‌ای ویکلی در سال ۲۰۱۴، کینگزلی حتی سال ۲۰۰۳ زمان کنفرانس مطبوعاتی کروز برای فیلم «آخرین سامورایی»، او را تحت فشار قرار دارد که درباره‌ی ساینتولوژی حرف بزند.

یک سال بعد، به گزارش  ال‌ای ویکلی، کروز بعد از چهارده سال کینگزلی را کنار گذاشت و یک تیم تبلیغاتی تشکیل داد که شامل خواهرش، لی آن دو وته، و چند ساینتولوژیست‌ دیگر می‌شد. و حالا در مواجهه با توفانی از حملات انتقادی که کروز پیش از این هرگز تجربه نکرده بود، تیم او شاید برای محافظت از او بی‌تجربه بودند.

اما با وجود تمام تمرکز منفی‌ای که روی کروز بود، «جنگ دنیاها» همچنان در هفته‌ی نخست اکران (با فروش شصت و پنج میلیون دلار) به صدر جدول باکس آفیس رفت و در نهایت با فروش جهانی ۵۹۲ میلیون دلاری به پایان رسید. و این آخرین باری بود که تا شش سال آینده فیلمی با بازی کروز بیش از پانصد میلیون دلار در در سرتاسر جهان فروخت.

بعد از اکران «جنگ دنیاها»، تام‌کت همچنان سوژه‌ی روزنامه‌های زرد بودند؛ به‌خصوص با انتشار خبر بچه‌دار شدن‌شان. و بعد، در مارس ۲۰۰۶، نام کروز با اپیزود جنجالی «گیرکرده تو گنجه» سریال «ساوث پارک» (South Park) دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. این قسمت اولین بار نوامبر ۲۰۰۵ پخش شد و از دیدگاه ساینتولوژیست‌ها درباره‌ی منشأ زندگی پرده برداشت، اما کروز را هم در قالب فردی بلاتکلیف و نامطمئن نشان داد و با شایعات مربوط به تمایلات جنسی او هم شوخی کرد.

مأموریت غیرممکن 3

تام کروز در «مأموریت غیرممکن ۳» که کم‌‎فروش‌ترین فیلم این فرنچایز است

در این قسمت، ماجرا از این قرار است که ساینتولوژی استن، یکی از شخصیت‌های اصلی سریال، را دومین کسی می‌داند که بنیانگذار این فرقه، ال. ران هابارد در او حلول کرده است . این باعث می‌شود ساینتولوژیست‌ها، از جمله کروز، برای ادای احترام در خانه‌ی استن جمع شوند. اما وقتی استن به توانایی بازیگری کروز توهین می‌کند، کروز در کمد استن پنهان می‌شود و استن می‌گوید: «بابا، تام کروز از کمد بیرون نمیاد.» (از کمد بیرون آمدن اصطلاحی در زبان انگلیسی است که به معنای فاش کردن گرایش جنسی است.) کمدی سنترال پخش مجدد این قسمت را که برای مارس ۲۰۰۶ برنامه‌ریزی شده بود، به تعویق انداخت؛ چراکه ظاهراً کروز اعلام کرده بود «مأموریت غیرممکن ۳» (Mission: Impossible 3) را تبلیغ نمی‌کند، مگر اینکه ویاکم (که مالک استودیوی فیلم، پارامونت و کمدی سنترال است) پخش مجدد را متوقف کند.

البته نمایندگان کروز هر گونه تهدیدی برای عدم تبلیغ فیلم را تکذیب کردند. این جنجال در سرتاسر جهان خبرساز شد و باعث شد طرفداران «ساوث پارک» اعلام کنند که «مأموریت غیرممکن ۳» را تا زمانی که کمدی سنترال این قسمت را پخش کند، تحریم می‌کنند. این قسمت کذایی در نهایت در ژوئیه‌ی همان سال دوباره پخش شد. در نهایت این چنین شد که پوشش دائمی اخبار مربوط به کروز و هولمز،، به علاوه‌ی شایعات مربوط به درگیری کروز با ساینتولوژی – مثل اینکه گفته می‌شود اصلاً رابطه‌ی کروز و هولمز از سوی کلیسا ترتیب داده شده بود – مردم را ناامید کرد. (کروز و هلمز در نوامبر ۲۰۰۶ ازدواج کردند و شش سال بعد از هم جدا شدند.)

مطبوعات زرد خیلی زود روی حرفه‌ی کروز تأثیر گذاشت. «مأموریت غیرممکن ۳» در می ۲۰۰۶ در سینماها اکران شد و شاخص کیو کروز – که محبوبیت یک سلبریتی، برند یا شرکت میان مردم را تعیین می‌کند – چهل درصد کاهش یافت. اگرچه «مأموریت غیرممکن ۳» در نخستین هفته‌ی اکران خود در ایالات متحده صدر جدول فروش بود (با فروش چهل و هشت میلیون دلار)، اما با گذشت هفته‌ها محبوبیت خود را از دست داد. فروش بلیت‌ها در هفته‌ی دوم اکران در سینماها چهل و هفت درصد و هفته‌ی بعد پنجاه و سه درصد کاهش یافت. و «مأموریت غیرممکن ۳»  با فروش جهانی چهارصد میلیون دلار، کم‌فروش‌ترین فیلم این مجموعه تا به امروز است. در این مرحله بود که ردستون زنگ خطر خود را برای کروز به صدا درآورد: «ما فکر نمی‌کنیم کسی که خودش داوطلبانه دست به خودکشی می‌زند و به سود و درآمد شرکت ضربه می‌زند، صلاح است که سهم داشته باشد. رفتار اخیر او برای پارامونت قابل قبول نبوده است.»

راه طولانی بازگشت به سوپراستاری

تام کروز در «تندر استوایی»

تام کروز با گریمی غیرمتعارف در «تندر استوایی» حضور در فیلم کمدی را تجربه کرد

پس از اخراج شدن از قلمرو پارامونت، کروز یک روزنامه‌نگار باتجربه‌تر را استخدام کرد و برای بازگشت به این رقابت تلاش کرد. او شرکت خود را به ام‌جی‌ام آورد و مالکیت جزئی استودیوی نمادین یونایتد آرتیستس را در اختیار گرفت. دیگر درباره‌ی ساینتولوژی هم کمتر در ملاء‌عام صحبت کرد، اگرچه ظاهراً هنوز در زندگی خصوصی‌اش درگیر آن بود. سال ۲۰۰۸، یک ویدیوی تولیدشده از سوی ساینتولوژی در یوتیوب منتشر شد که در آن این بازیگر توضیح می‌داد که دین برای او چه معنایی دارد.کروز تولید فیلم‌های اکشن را هم برای مدتی متوقف کرد و به درام‌هایی مانند «شیرها برای بره‌ها» (Lions for Lambs) و «والکیری» (Valkyrie) روی آورد.

بین این فیلم‌ها، او موافقت کرد که سال ۲۰۰۸ در کمدی «رعد استوایی» (Tropic Thunder) ساخته‌ی دوستش بن استیلر در نقش مدیر تولید چاق و معروف سینما، لس گروسمن، بازی کند؛ این بهترین حرکتی بود که کروز در این چند سال کرده بود. او در واقع با این کار که از شخصیت سینمایی او فاصله‌ی زیادی داشت، کم‌کم توانست توجه طرفداران را دوباره به خود جلب کند.

«تندر استوایی» کروز را با استودیوی سابقش، پارامونت، هم دوباره متحد کرد. درست است که شرکت تولید کروز از فهرست سهامداران خارج شده بود، اما این بدان معنا نبود که او نتواند در فیلم‌های استودیو ایفای نقش کند. حالا همه‌چیز داشت جفت و جور می‌شود تا کروز به سمت خوب پارامونت بازگردد تا بتواند فیلم‌های بیشتری از «مأموریت غیرممکن» بسازد. موفقیت در «تندر استوایی»، بزرگ‌ترین کمدی سال برای پارامونت، نقطه‌ی شروع خوبی بود.

جی‌جی آبرامز که کروز را در «مأموریت غیرممکن ۳» کارگردانی کرده بود و پس از کارگردانی فیلم موفق استودیو «پیشتازان فضا به سوی تاریکی» (Star Trek Into Darkness) از امتیازات پارامونت برخوردار بود، هم در تلاش بود تا کروز را به این فرنچایز بازگرداند.

مأموریت: غیرممکن – پروتکل شبح

تام کروز در بر فراز برج خلیفه‌ی دوبی در «مأموریت: غیرممکن – پروتکل شبح»

تابستان ۲۰۱۰، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه کروز در «ماموریت: غیرممکن – پروتکل شبح» (Mission: Impossible — Ghost Protocol) بازی خواهد کرد و آبرامز تهیه‌کننده‌ی فیلم خواهد بود. اما این قسمت از این فرنچایز، نام «مأموریت: غیرممکن ۴» را نخواهد داشت، چرا که قرار بود با کنار رفتن کروز به عنوان نقش اول و جای خود را به ستاره‌ی نوظهور جرمی رنر دادند، این قسمت شروع دوباره‌ و تازه‌ای برای فرنچایز باشد. اما کروز وقعی ننهاد.

او در نقش اتان هانت با بالا رفتن از بلندترین ساختمان جهان، برج خلیفه‌ی در دبی، بدون بدلکاری، جایگاه خود را در این فرنچایز تثبیت کرد. این و دیگر بدلکاری‌های دیوانه‌کننده‌ی او در این فیلم، باعث شد که «پروتکل ارواح» با ۶۹۵ میلیون دلار، بزرگ‌ترین باکس آفیس جهانی این مجموعه را از آن خود کند. همچنین این دومین فیلم پردرآمد برای پارامونت در سال ۲۰۱۱، درست پس از «تبدیل شوندگان: نیمه‌ی تاریک ماه» (Transformers: Dark of the Moon) بود.

اما بعد از «پروتکل ارواح»، تمام کارهای کروز در باکس‌آفیس موفق نبود. «شوالیه و روز» (Knight and Day) و فرنچایز «جک ریچر» (Jack Reacher) آ‌ن‌طور که انتظار می‌رفت در باکس آفیس ظاهر نشدند. و او نتوانست به دنیای تاریک یونیورسال کمک کند بعد از شکست «مومیایی» محصول ۲۰۱۷ در باکس آفیس از زمین بلند شود.

با این حال، او سال ۲۰۱۴ با فیلم «لبه‌ی فردا» (Edge of Tomorrow)، که حتی با فروش کندی که در ابتدای اکران داشت، از مرز صد میلیون دلار فروش داخلی عبور کرد (این نخستین بار در نه سال گذشته بود که فیلمی از تام کروز که از سری فیلم‌های «مأموریت غیرممکن» نبود، موفق شده بود به چنین فروشی برسد) و بذر آنچه را که این قابلیت را داشت تبدیل به فرنچایز سودآور دیگری شود کاشت. و وقتی نسخه‌ی ویدیویی فیلم منتشر شد و در پخش آنلاین قرار گرفت، محبوبیتش بیشتر شد.

تام کروز در «تاپ گان: ماوریک»

تام کروز در نمایی از «تاپ گان: ماوریک»

و بعد دوباره فیلم‌های «مأموریت غیرممکن» شروع شد. «ملت یاغی» (Mission: Impossible – Rogue Nation) که محصول ۲۰۱۵ بود، با بدلکاری‌های دیوانه‌وار کروز که موقع بلند شدن هواپیما از زمین از کنارش آویزان بود، بیش از ۶۸۲.۷ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت که پرفروش‌ترین فیلم برای پارامونت در آن سال بود. و «فال‌اوت» (Mission: Impossible – Fallout) محصول ۲۰۱۸ حتی موفق‌تر عمل کرد؛ بیش از ۷۹۱ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت.

با وجود مستند جنجالی الکس گیبنی در سال ۲۰۱۵ برای شبکه‌ی اچ‌بی‌او درباره‌ی ساینتولوژی به نام «شفاف‌سازی» (Going Clear)، که در آن به کروز به دلیل باقی ماندن به عنوان چهره‌ی این مذهب بحث‌برانگیز انتقاد می‌شود، این فیلم مانع از بازگشت کروز به یکی از برترین ستاره‌های سینمای جهان نشد. و به نظر نمی‌رسد که دوباره از عرش به فرش بیاید. در کنار «تاپ گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick) که ثابت می‌کند حتی یک دنباله‌ی قدیمی هم نمی‌تواند از سرعت او بکاهد، یک «مأموریت غیرممکن» دیگری در گوشه و کناری هست. اولین تریلر فیلم «مأموریت: غیرممکن – روزشمار مرگ قسمت اول» (Mission: Impossible — Dead Reckoning Part One)که در ژوئیه‌ی آینده اکران می‌شود، به تازگی منتشر شد و میلیون‌ها نفر از آن بازدید کردند.

منبع: insider

نوشته سقوط و صعود دوباره‌ی تام کروز؛ نجات ستاره هالیوود با «مأموریت غیرممکن» اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala