این کمپانی از ایده‌های نو و نامتعارف حمایت می‌کند؛ این حمایت به ویژه در ژانر ترسناک نمود بیش‌تری دارد و بسیاری از عجیب‌ترین فیلم‌های مستقل این ژانر توسط A24 تولید شده‌اند. این فیلم‌های خلاقانه به دلیل روایت‌های اغلب آزاردهنده و منزجرکننده‌شان طرفداران زیادی دارند. این شما و این ۱۰ فیلم ترسناک آزاردهنده اما محبوب کمپانی A24.

  • ۱۰۰ فیلم ترسناک محبوب تاریخ سینما به انتخاب مجله‌ توتال فیلم

* هشدار: در ادامه‌ی این مطلب بخشی از داستان فیلم‌ها لو می‌رود. همچنین مطلب شامل توصیف صحنه‌های خشونت‌آمیز است.

۱۰- فانوس دریایی (The Lighthouse)

فیلم ترسناک فانوس دریایی

  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • کارگردان: رابرت اگرز
  • بازیگران: رابرت پتینسون، ویلم دفو
  • امتیاز IMDb فیلم: ۷.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۹۰ از ۱۰۰

«فانوس دریایی» به کارگردانی رابرت اگرز با عناصر ترسناک روان‌شناختی و ماهیت آزاردهنده‌اش در ادامه آثار پیشین این کارگردان قرار دارد. ویلم دفو و رابرت پتینسون ایفاگر نقش دو نگهبان فانوس دریایی در جزیره‌ای دورافتاده هستند. آن دو که در تمام طول روز به جز یکدیگر هیچ کسی را ملاقات نمی‌کنند، پس از وقوع یک طوفان سهمگین دچار توهم می‌شوند و اتفاقات غیرقابل توضیحی را تجربه می‌کنند.

«فانوس دریایی» در تمام مدت زمان ۱۰۹ دقیقه‌ای‌اش مخاطبان را در معرض خطری دائمی قرار می‌دهد و ماهیت سورئال فیلم هم به این حس دامن می‌زند. اثر عجیب و غریب رابرت اگرز که به تازگی «مرد شمالی» (The Northman) را بر پرده‌ی سینماها داشت، حاوی عناصر ترسناک کلاسیک، کنکاش در اساطیر، شخصیت‌ها و تمایلات مردانه‌شان است. در کنار همه‌ی این جنبه‌های روان‌شناختی به تصویر کشیدن عریان خشونت به ویژه در سکانس پایانی به شدت آزار دهنده است. این خشونت به اندازه‌ای است که هر مخاطبی پیش از تماشای فیلم باید نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشد.

  • ۱۰ نکته‌ی فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی از رابرت اگرز؛ سازنده‌ی «مرد شمالی» و «فانوس دریایی»

۹- بره (Lamb)

بره

  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • کارگردان: والدمار جوهانسون
  • بازیگران: نومی راپاس، هیلمیر اسنائر گودناسون، بیورن هلینور هارالدسون
  • امتیاز IMDb فیلم: ۶.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۸۶ از ۱۰۰

«بره» یک فیلم ترسناک فولکلور است که ماجرای زوج ایسلندی ماریا و اینگوار را دنبال می‌کند. آن‌ها در مزرعه‌شان به سختی کار می‌کنند و غم فراق فرزندشان درگیری‌های عاطفی زیادی را برایشان به همراه آورده است. همه چیز در بی‌روح‌ترین حالت ممکن قرار دارد تا این که یکی از گوسفندان مزرعه بره‌ای به دنیا می‌آورد که در حقیقت یک حیوان انسان‌نما است. حضور این بره که او را آدا نامیدند در زندگی ماریا و اینگوار تا حد زیادی جای فرزندشان را پر می‌کند و زوج داستان بیش‌تر و بیش‌تر در انکار واقعیت غرق می‌شوند.

روایت فیلم «بره» کم‌کم به سمت و سویی می‌رود که به نبردی نگران‌کننده میان انسان، حیوان و طبیعت بدل می‌شود. آدا توسط زوج داستان که باور دارند او فرزند آن‌ها است از جمعی که در اصل به آن تعلق دارد، طرد می‌شود. از سوی دیگر ماریا باید با والدین بیولوژیک این بره‌ی انسان‌نما که برای پس گرفتن فرزندشان از ایستادگی مقابل نژاد انسانی واهمه‌ای ندارند هم درگیر شود.

«بره» یکی از خلاقانه‌ترین فیلم‌های A24 است که با وحشت روان‌شناختی ابعاد عاطفی والدینی که نمی‌توانند با مرگ فرزندشان کنار بیایند و حاضر هستند برای نپذیرفتن این فراق هر موجودی را فارغ از نژاد و جایگاهش جایگزین او کنند را به ماهرانه‌ترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد.

۸- عاج (Tusk)

فیلم ترسناک عاج

  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • کارگردان: کوین اسمیت
  • بازیگران: جنسیس رودریگز، هالی جوئل آزمنت، جنیفر شوالباک اسمیت، هارلی کوئین اسمیت
  • امتیاز IMDb فیلم: ۵.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۴۶ از ۱۰۰

«عاج» یک فیلم ترسناک و کمدی منحصربه‌فرد دیگر از A24 است که وحشت جسمی را به نهایت می‌رساند. کوین اسمیت این فیلم را با الهام از یک قسمت پادکستش ساخته است و پادکستری به نام والاس برایتون را دنبال می‌کند که کارش پیدا کردن و به سخره گرفتن فیلم‌هایی است که در شبکه‌های اجتماعی وایرال می‌شوند. والاس با مردی به نام هاوارد هاو آشنا می‌شود که یک دریانورد بازنشسته است و شیفته‌ی نوعی گراز دریایی است؛ بنابراین پادکستر داستان تصمیم می‌گیرد برای مصاحبه با این مرد عجیب به دل جنگل دورافتاده‌ای سفر کند.

ماجرا با بی‌هوش شدن ناگهانی والاس ادامه پیدا می‌کند که وقتی به هوش می‌آید متوجه می‌شود هاوارد به او دارو داده و یکی از پاهایش را قطع کرده است. خیلی زود مشخص می‌شود هاوارد در دوران کودکی توسط گراز دریایی که او را «آقای عاج» نامیده، نجات داده می‌شود؛ بنابراین شیفتگی بی‌حدوحصر این مرد نیمه دیوانه به این موجود باعث می‌شود افکار شومی را درباره‌ی والاس در سرش بپروراند و بخواهد او را به «آقای عاج» تبدیل کند؛ بنابراین شروع به شکنجه‌های روحی و جسمی مرد می‌کند.

«عاج» یک فیلم ترسناک بر پایه‌ی وحشت جسمی است و بخش وسیعی از آن شامل صحنه‌های آزاردهنده‌ای از قطع عضو است که می‌تواند برای بسیاری از مخاطبان آزاردهنده باشد.

  • عجیب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما

۷- زیر پوست (Under The Skin)

زیر پوست

  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • کارگردان: جاناتان گلیزر
  • بازیگران: اسکارلت جوهانسون، کریشتف هادک
  • امتیاز IMDb فیلم: ۶.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۸۴ از ۱۰۰

«زیر پوست» فیلم ترسناک و علمی- تخیلی جاناتان گلیرز، زنی مرموز (اسکارلت جوهانسون) را دنبال می‌کند که برای اغوای مردان در سراسر اسکاتلند سفر می‌کند اما خیلی زود مشخص می‌شود در حقیقت او یک موجود فضایی در پوسته‌ای انسانی است و هدف دقیقش از انجام این کارها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

احساس کلی این فیلم علمی- تخیلی A24 با بازی بی‌نقص اسکارلت جوهانسون در نقش اصلی، فوق‌العاده آزاردهنده و دلهره‌آور است. با پیش روی داستان مخاطبان به درک بهتری از شخصیت زن می‌رسند و عناصر داستانی هم ترسناک‌تر می‌شود و در نهایت چیزی که به اندازه‌ی موجود فضایی نگران‌کننده است، درک ماهیت زن بودن در جوامع امروزی است.

همان طور که شخصیت جوهانسون بیش‌تر و بیش‌تر در مکاشفه‌ی تجربیات انسانی غرق می‌شود، احساسات مختلفی اعم از عشق، نفرت، ترس و … را از نزدیک لمس می‌کند و در کمال ناباوری در معرض حملات مردانه قرار می‌گیرد. صحنه‌ی پایانی «زیر پوست» موجود را در حالی که پوسته‌ی انسانی‌اش را جدا کرده نشان می‌دهد و از عجیب‌ترین و تاثیرگذارترین لحظات فیلم است.

در نهایت از جنبه‌های بصری «زیر پوست» هم نباید چشم‌پوشی کرد که به اندازه چشم‌گیر است که به مخاطب اجازه می‌دهد تمام فیلم را حتی بدون صدا تماشا کند و مبهوت تصاویر جذاب آن شود.

۶- جادوگر (The Witch)

فیلم ترسناک جادوگر

  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • کارگردان: رابرت اگرز
  • بازیگران: آنیا تیلور-جوی، رالف اینسون، کیت دیکی، جولیان ریچینگز
  • امتیاز IMDb فیلم: ۶.۹ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۹۳ از ۱۰۰

«جادوگر» اولین فیلم ترسناک رابرت اگرز که داستانی فولکلور در دل نیوانگلند در دهه‌ی ۶۰ میلادی را روایت می‌کند و مثل آثار دیگر این کارگردان بر وحشت روان‌شناختی متمرکز است. فیلم داستان خانواده‌ای به شدت متدین را دنبال می‌کند که به خاطر باورهای دینی از روستای آبا و اجدادی‌شان طرد و مجبور شدند در کلبه‌ی جنگلی متروکه‌ای زندگی کنند.

زمان زیادی از استقرار آن‌ها در کلبه نمی‌گذرد که حوادث عجیب و غریبی به وقوع می‌پیوندد که با ناپدید شدن و کشته شدن نوزاد خانواده برای تولید نوعی ضماد توهم‌زا توسط موجودی که تصور می‌شود یک جادوگر است آغاز می‌شود و با تولید خون به جای شیر توسط بز سیاه خانواده ادامه پیدا می‌کند. سیر حوادث کم‌کم به سمت و سویی می‌رود که زوج داستان یقین پیدا می‌کنند دختر بزرگشان توماسین همان جادوگر معروف است و احتمالا شیطان در او حلول کرده است.

تماشای بسیاری از صحنه‌های خون‌بار فیلم به شدت سخت است؛ زیرا در درجه‌ی اول در دل یک خانواده اتفاق می‌افتد و در وهله‌ی بعد کودکان معصوم را هدف می‌گیرد. با این حال چیزی که «جادوگر» را به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک A24 در تاریخ سینما تثبیت کرده، وحشت روان‌شناختی است که در رد پای آن را در سراسر فیلم می‌توان احساس کرد؛ چیزی که ماجرا را دلهره‌آور می‌کند نه حضور جادوگر است و نه کشته شدن نوزاد بلکه تغییر باورهای اعضای خانواده به تبع این رویدادهای عجیب و حرکت آن‌ها به سوی نوعی جنون و دیوانگی افسارگسیخته است.

  • ۱۰ فیلم که علاقه‌مندان به سینمای اگرز، کارگردان فیلم «مرد شمالی»، باید ببینند

۵- کشتن گوزن مقدس (The Killing Of A Sacred Deer)

کشتن گوزن مقدس

  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • کارگردان: یورگوس لانتیموس
  • بازیگران: کالین فارل، بری کیوگن، نیکول کیدمن، رافی کسیدی، سانی سولجیک
  • امتیاز IMDb فیلم: ۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۸۰ از ۱۰۰

یورگوس لانتیموس به خلق فیلم‌های آزاردهنده شهره است اما هیچ کدام از آثار او به اندازه‌ی «کشتن گوزن مقدس» همه این ویژگی‌ها را در خود ندارد. ماجرا درباره‌ی یک جراح قلب ماهر به نام استیون است که با مرد جوانی به نام مارتین که در غم فراق پدرش سوگوار است، رابطه‌ی نزدیکی برقرار و او را با اعضای خانواده‌اش هم آشنا می‌کند.

خیلی زود مشخص می‌شود عدم تمرکز استیون به دلیل مصرف الکل هنگام عمل جراحی باعث مرگ پدر مارتین شده و حالا عذاب وجدان او را به سمت حمایت از مارتین سوق داده؛ فارغ از این که پسر جوان به قصد انتقام به خانواده‌ی پزشک نزدیک شده و از استیون می‌خواهد همان طور که جان پدرش را گرفته جان یکی از اعضای خانواده‌اش را هم به انتخاب خودش بگیرد تا عدالت برقرار شود، در غیر این صورت خودش دست به کار می‌شود و تک تک عزیزانش را می‌کشد.

تهدیدهای ظاهرا تو خالی مارتین با ابتلای دست جمعی همه‌ی اعضای خانواده‌ی استیون به بیماری ناشناخته، رنگ واقعیت می‌گیرد و پزشک را در موقعیت طاقت‌فرسایی قرار می‌دهد.

«کشتن گوزن مقدس» نمایشی نگران‌کننده و وحشتناک از کابوس هر خانواده‌ای است؛ این که روزی مجبور بشوید با دستان خودتان یکی از عزیزانتان را قربانی کنید تا از مرگ بقیه جلوگیری و از خانواده محافظت کنید. وحشت روان‌شناختی مستتر در این فیلم لحظات آزاردهنده‌ی زیادی را برای مخاطبان خلق می‌کند و آن‌ها را مثل شخصیت اصلی تا مرز فروپاشی عاطفی می‌برد. داستان این فیلم با تحسین‌های گسترده‌ای هم مواجه و در هفتادمین جشنواره‌ی کن برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه شد.

۴- ایکس (X)

فیلم ترسناک ایکس

  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • کارگردان: تی وست
  • بازیگران: میا گاث، جنا اورتگا، مارتین هندرسون، بریتنی اسنو، اوون کمپبل
  • امتیاز IMDb فیلم: ۷.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۹۶ از ۱۰۰

از همین ابتدا اشاره کنیم که تماشای «ایکس» به دلیل محتوا و صحنه‌های آزاردهنده‌اش اصلا برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست. این فیلم ترسناک اسلشر اوایل امسال اکران شد و نقدهای نسبتا خوبی را دریافت کرد. کمپانی A24 با ساخت این فیلم وحشت ناشی از خون‌ریزی‌های بی‌حدوحصر ژانر اسلشر را به نهایت رساند.

ماجرا درباره‌ی گروه فیلم‌سازی جوانی است که قصد دارند در مزرعه‌ی دورافتاده‌ای که متعلق به یک زوج مسن است، فیلم مخصوص بزرگ‌سالان را تولید کنند اما این زوج به ظاهر بی‌آزار، با پدربزرگ و مادربزرگ‌های معمولی تفاوت‌های زیادی دارند و تصمیم می‌گیرند به جان گروه جوان بیافتند و آن‌ها را به فجیع‌ترین شکل ممکن به قتل برسانند.

تماشای بسیاری از صحنه‌های «ایکس» واقعا دشوار است و وحشت عمیقی در سراسر فیلم وجود دارد که آن را به اثری نامناسب و آزاردهنده برای بسیاری از مخاطبان تبدیل می‌کند.

  • ۱۰۰ فیلم ترسناک محبوب تاریخ سینما به انتخاب مجله‌ توتال فیلم

۳- موروثی (Hereditary)

موروثی

  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • کارگردان: آری استر
  • بازیگران: تونی کولت، گابریل بیرن، آن داود، الکس وولف
  • امتیاز IMDb فیلم: ۷.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۸۹ از ۱۰۰

«موروثی» به کارگردانی آری استر یک فیلم ترسناک روان‌شناختی درجه‌یک است و خانواده‌ای را دنبال می‌کند که به صورت غیرطبیعی تراژدی‌های عجیب و بی‌وقفه‌ای را در زندگی تجربه می‌کنند. آنی زنی است که پس از مراسم خاک‌سپاری مادرش متوجه اتفاقاتی ماورالطبیعه و غیرقابل‌توصیف در خانه می‌شود و بدتر از همه می‌فهمد دختر کوچکش چارلی می‌تواند با روح سرگردانی که احتمالا به مادربزرگش تعلق دارد، ارتباط برقرار کند. پس از این کشف ترسناک، سلسله اتفاقات دل‌خراشی یکی پس از دیگری برای اعضای خانواده به وقوع می‌پیوندد.

روایت کلی «موروثی» آزاردهنده است اما چیزی که تماشای آن را در بسیاری از لحظات دشوار می‌کند، خشونت بی‌حدوحصری است که در بعضی از سکانس‌ها به تصویر کشیده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به خودسوزی، قطع سر، تسخیر توسط ارواح سرگردان و … اشاره کرد.

در هر صورت این فیلم به عنوان یکی از بهترین آثار ترسناک چند سال اخیر شناخته می‌شود که از قضا طرفداران بسیاری هم دارد. اگرچه «موروثی» فیلمی نیست که بتوانیم پیشنهاد کنیم به همراه مادربزرگ یا پدربزرگ تان تماشا کنید اما شدت صحنه‌های آزاردهنده و خشونت‌بار آن به اندازه‌ای است که می‌توانیم توصیه کنیم تنهایی به تماشای آن ننشینید.

۲- مردان (Men)

فیلم ترسناک مردان

  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • کارگردان: الکس گارلند
  • بازیگران: جسی باکلی، روری کینیار، گیل رنکین، پاپا اسیدو
  • امتیاز IMDb فیلم: ۶.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۶۹ از ۱۰۰

این فیلم ترسناک فولکلور به کارگردانی الکس گارلند به تازگی اکران شد و با نظرات نسبتا خوب منتقدان کمپانی A24 را دوباره در معرض توجه قرار داد. هارپر مارلو زنی است که پس از مرگ غم‌انگیز همسرش برای گذراندن تعطیلات به شهری در حومه‌ی انگلستان پناه می‌برد. این شهر ابتدا خالی از سکنه و کمی وهم‌آلود به نظر می‌رسد. هارپر در یکی از روزها در باغش با مرد برهنه‌ای مواجه می‌شود و پس از آن مدام توسط مرد تعقیب می‌شود. این تعقیب و گریز مداوم و وهم‌آلود اوضاع را برای او ترسناک می‌کند.

«مردان» روایت وحشیانه‌ای شامل همزادها با ظاهرهای مختلف، پیام‌های تهدیدآمیز، اقدام به قتل و واکنش زنجیره‌ای مردانی است که می‌توانند خود را بارها و بارها شبیه‌سازی کنند. «مردان» اثری است که پیشنهاد می‌کنیم با سایر طرفداران فیلم‌های ترسناک A24 به تماشایش بنشینید؛ زیرا نه تنها به اندازه‌ی کافی وحشتناک است بلکه می‌تواند الهام‌بخش گفتگوهای جذابی باشد.

  • ۶ فیلم ترسناک ژاپنی که بر اساس افسانه‌های عامیانه ساخته شدند

۱- میدسامر (Midsommar)

میدسامر

  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • کارگردان: آری استر
  • بازیگران: فلورنس پیو، جک رینور، ویل پولتر، ویلیام جکسون هارپر
  • امتیاز IMDb فیلم: ۸.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۷۱ از ۱۰۰

«میدسامر» اثر جاویدان آری استر احتمالا در نگاه اول فیلم شاد و رنگارنگی به نظر برسد اما کافی است تنها به تماشای سکانس ابتدایی بنشینید تا متوجه شوید سخت در اشتباهید و با فیلمی به مراتب پیچیده‌تر از آن چه به نظر می‌رسد، سر و کار دارید. «میدسامر» با یک سکانس سنگین قتل و خودکشی آغاز می‌شود که به تبع آن دنی شخصیت اصلی فیلم پدر، مادر و خواهرش را از دست می‌دهد. او برای فرار از شرایط بد روانی که در آن گرفته شده تصمیم می‌گیرد معشوقه و دوستانش را در سفری به یکی از دهکده‌های سوئد همراهی کند؛ سفری به منظور شرکت در یک جشن قومی که هر ۹۰ سال یک بار برگزار می‌شود. خیلی زود مشخص می‌شود دنی و دوستانش ناخواسته میان یک مراسم فرقه‌ای وحشیانه گرفتار شدند.

آیین‌های دل‌خراش و شوکه کننده‌ی قتل و خودکشی کم‌کم دنی و صد البته مخاطب را به مرز جنون می‌کشاند و وحشت را به صورت مداوم در دل او زنده نگه می‌دارد. «میدسامر» به ویژه در یک سوم پایانی مملو از صحنه‌های دل‌خراش و وحشیانه است که تماشای آن ممکن است برای بسیاری از مخاطبان دشوار باشد. با این حال به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک چند سال اخیر شناخته می‌شود و اجرای نمادین فلورنس پیو در نقش دنی هم بی‌شک یکی از برجسته‌ترین نقش‌آفرینی‌های ژانر ترسناک است که در آینده درباره‌ی آن بیش‌تر و بیش‌تر هم صحبت خواهد شد.

منبع: cbr

نوشته ۱۰ فیلم ترسناک کمپانی A24 که مخاطبان را آزار می‌دهند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala