تبلت‌ها از جمله دستگاه‌هایی هستند که هم مشتریان خاص خود را دارند و هم می‌توانند به عنوان یک گجت واجب، نیازهای اصلی اقشار مختلف را برطرف کنند. از کسی که مطالعه‌ی متون یا کتاب‌های دیجیتال عضو جدایی‌ناپذیر از کارهای روزانه‌اش است، تا افرادی که به تماشای فیلم و ویدیو و سریال در گوشی یا لپ‌تاپ می‌پردازند، تبلت یک گزینه‌ی بسیار مناسب و منطقی برای آنها می‌تواند باشد. ما در سری راهنماهای خرید دیجی‌کالا مگ، به سراغ رده‌های مختلف قیمتی تبلت‌ها رفتیم تا اگر شما از آن دست کسانی که به دنبال یک تبلت مناسب بر اساس بودجه‌ی مورد نظرتان هستید، بهترین گزینه و انتخاب را داشته باشید.

ما سعی کردیم در سری جدید راهنمای خرید‌ تبلت‌های هوشمند، تمام بازه‌های قیمتی و هر بودجه‌ای که در آن تبلت هوشمند جای دارد، پوشش دهیم. فرقی ندارد که شما ۲ میلیون تومان در دست دارید، یا بی‌نهایت میلیون تومان! ما به شما می‌گوییم که با هر بودجه‌ای که دارید، چه تبلت هوشمندی می‌توانید خریداری کنید.

چند نکته‌ی مهم:

  1. یک راهنمای خرید خوب، راهنمایی است که محصول را بررسی کرده باشد. ما هر یک از محصولاتی را که در لیست آورده‌ایم، به طور کامل می‌شکافیم و نکات مثبت و منفی آن را برای شما بازگو می‌کنیم تا درک بسیار بهتری نسبت به هر یک از محصولات داشته باشید.
  2. سعی شده در هر بازه‌ی قیمتی، بهترین تبلت‌ها بر اساس برند، سخت‌افزار و کارایی‌ انتخاب شود.
  3. قیمت‌های درج شده برای هر محصول از ارزان‌ترین تا گران‌ترین فروشگاه‌های معتبر بازار گردآوری شده است. به این معنا که شما می‌توانید محصول مورد نظر را از قیمت X تا Y در بازار پیدا کنید.
  4. سعی شده در هر بازه‌ی قیمتی، بهترین تبلت‌ها بر اساس برند، سخت‌افزار و کارایی‌ انتخاب شود.
  5. معیارهای مهم ما در انتخاب تبلت‌ها رم، صفحه‌ نمایش، حافظه داخلی، سخت‌افزار داخلی و میزان باتری است.
  6. تا جای ممکن انتخاب‌ها به صورت عادلانه انجام شده است. ما حتی برای هر رده، سه یا چهار تبلت هوشمند را در بازه‌های قیمتی ریزتر معرفی کردیم که گزینه‌های بیشتری پیش روی شما قرار داشته باشد.
  7. به طور حتم تبلت‌های هوشمند دیگری هم می‌توانند در هر کدام از بودجه‌های این راهنمای خرید وجود داشته باشند، اما بنا به محدودیت و ارائه‌ی سریع‌تر و بهتر اطلاعات، قالب راهنمای خرید به شکلی که می‌بینید، بهینه شده است.
  8. بازار تبلت‌های هوشمند مانند هر چیز دیگری در کشورمان، بسیار متزلزل و فاقد ثبات طولانی مدت است. حتما در صورتی که تبلت هوشمندی از لیست انتخاب کردید، قیمت روز آن را هم بررسی کنید.

تبلت‌های بالارده از ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان

این رده مناسب چه افرادی است؟
  • اگر به دنبال خرید آیپد هستید و بودجه‌ی شما این مقدار است
  • اگر به دنبال تبلت‌های با کیفیت شبه‌پرچمدار یا پرچمدار اندرویدی هستید
  • اگر به دنبال خرید یک آیپد مناسب و قدرتمند با بودجه زیر ۲۰ میلیون تومان هستید
  • اگر به دنبال تبلت‌هایی با سایزهای بیش از ۱۰ اینچ و قدرتمند هستید

تبلت اپل iPad 9 10.2-Inch (2021)

ظرفیت ۶۴ گیگابایت و رم ۳ گیگابایت (وای‌فای) | ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تا ۱۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان

سایر مدل‌ها:
ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۳ گیگابایت (وای‌فای) | از ۱۳,۵۰۰,۰۰۰ تا ۱۵,۵۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • طراحی کاربردی و آشنا (با اینکه قدیمی شده است) – جنس فلزی بدنه و مرغوب بودن آن
  • قیمت فوق‌العاده مناسب که قدرتی بالاتر از تبلت‌های اندرویدی ارائه می‌دهد
  • نمایشگر عالی با روشنایی خوب ۵۰۰ نیت – دقت رنگ sRGB عالی
  • پشتیبانی از آخرین نسخه iPad OS و ادامه این روند پشتیبانی از سوی اپل
  • ویژگی‌ مولتی‌ تسکینگ به لطف iPad OS بهبود یافته و رابط کاربری، فرقی با آیپدهای جدید و گران‌تر ندارد
  • استفاده از پردازنده A13 Bionic که قدرت خارق‌العاده‌ای به این تبلت ارزان داده و از پس سنگین‌ترین برنامه‌ها و بازی‌ها بر می‌آید
  • استفاده از سنسور ۱۳ مگاپیکسلی مشابه با آیپد‌های نسل جدید مجهز به فناوری Center Stage که نه تنها از کیفیت عالی برخوردار است، بلکه برای فیس‌تایم و کنفرانس‌های ویدیویی عالی است
  • پشتیبانی از قلم (Apple Pencil 1)
نقاط ضعف
  • طراحی قدیمی و از مد افتاده – حاشیه‌های بزرگ
  • لمینت نبودن صفحه‌نمایش و فاصله بین پنل IPS و لایه لمسی
  • عدم پشتیبانی از HDR
خرید اپل iPad (9th Generation) 10.2-Inch Wi-Fi (2021) از دیجی‌کالا

تاریخ عرضه مهر ۱۴۰۰
ابعاد ۲۵۰.۶×۱۷۴.۱×۷.۵
وزن ۴۸۷ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشت از آلومینیوم
قاب جلو از جنس شیشه
پشتیبانی از قلم استایلوس (نسل اول)
صفحه‌ نمایش ۱۰.۲ اینچ
Retina IPS LCD
رزولوشن تصویر ۲۰۴۸ × ۱۶۲۰ پیکسل با تراکم ۲۶۵ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل iPadOS 15.1
چیپ‌ست Apple A13 Bionic (7 nm+)
پردازنده مرکزی Hexa-core (2×2.65 GHz Lightning + 4×1.8 GHz Thunder)
پردازنده گرافیکی Apple GPU (4-core graphics)
حافظه رم ۳ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایت
درگاه کارت حافظه ندارد
دوربین اصلی سنسور ۸ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@25/30fps, 720p@120fps
دوربین سلفی سنسور ۱۲ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@25/30/60fps
صدا اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی Lightning
شبکه‌های ارتباطی ندارد (نسخه وای‌فای)
تعداد سیم‌کارت ۱
سنسور اثر انگشت در قاب جلویی
باتری لیتیوم-یونی ۸۵۵۷ میلی‌آمپرساعتی

آیپد نسل (نسل ۹) ۱۰.۱ اینچ را می‌توان ارزان‌ترین و به صرفه‌ترین تبلت اپلی نام برد که می‌تواند پابه‌پای بهترین تبلت‌های سامسونگ پیش‌روی کند و به یکی از معقولانه‌ترین و منحصربه‌فردترین گزینه برای کسانی تبدیل شود که بودجه‌ای حدود ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان در اختیار دارند.

هدف اپل از تولید این لپ‌تاپ، قطعا تحت شعاع قراردادن تبلت‌های اندرویدی است. تبلتی که در ظاهر، همان زبان طراحی آیپدهای قدیمی را دارد اما با تغییراتی کوچک اما تاثیرگذار، اپل این تبلت را برای قشری با بودجه خرید متوسط تدارک دیده است. به جرات می‌توانیم بگوییم آیپد نسل ۹ حتی از بهترین و جدیدترین تبلت‌های اندرویدی از سامسونگ تا هواوی سریع‌تر است.

از لحاظ طراحی و کیفیت ساخت، ما با آیپدی طرف هستیم که میراث‌دار آیپد‌های ۷ و ۸ است. بدنه به طور کامل از فلز پوشانده شده که درجه یک و مرغوب است. ضخامت این تبلت ۲۰۲۱ اپل ۷.۵ میلی‌متر و وزن آن ۴۸۷ گرم است که در نوع خود عالی است.

حاشیه‌های صفحه‌نمایش به مانند آیپدهای قدیمی در بالا و پایین صفحه‌نمایش زیاد هستند. ما همچنان دکمه فیزیکی هوم با اسکنر اثرانگشت یکپارچه که به Touch ID معروف است، در این محصول می‌بینیم که البته پرسرعت و فوق‌العاده کار می‌کند.

طبق معمول هیچ اسلات کارت حافظه‌ای در این آیپد (هر آیپد و آیفونی در بازار) وجود ندارد، اما ما یک جک ۳.۵ میلی‌متری صدا داریم که حسابی دلمان برایش تنگ شده بود. حالا می‌توانید در این محصول جدید و نوستالژی اپل از هدست، هدفون، هندزفری یا هر جک ۳.۵ میلی‌متری که صدا را انتقال می‌دهد استفاده کنید. فقط ای کاش اپل در این آیپد هم به مانند آیپدهای نسل جدید از پورت USB-C استفاده می‌کرد، اما سنت‌ها در این قضیه هم حفظ شده و ما شاهد پورت قدیمی لایتنینگ هستیم. پورتی که اگر از کاربران قدیمی آیفون یا آیپد باشید، حتما یکی از آنها را دارید. نبود پورت USB-C یعنی محدودتر شدن استفاده از لوازم جانبی و حتی عدم امکان اتصال این آیپد به نمایشگرهای دیگر.

اسپیکرهای آیپد ۹ خیلی تعریفی ندارند. با این که این محصول از دو بلندگو استفاده می‌کند و استریو هم هستند، اما خیلی متوجه تفکیک آن‌ها و حالت استریویی که باید باشند، نمی‌شوید. البته که این یک مشکل عمده نیست و اینکه کیفیت صدا در این اسپیکرها عالی است، اما نباید انتظاری در سطح آیپد پرو با این کلاس قیمتی داشته باشید.

ما در آیپد ۹ با صفحه‌نمایش ۱۰.۲ اینچی روبه‌رو هستیم که از پنل IPS با زاویه دید وسیع و روشنایی ۵۰۰ نیت بهره می‌برد. در یک کلام، نمایشگر فوق‌العاده است و وقتی قضیه بهتر می‌شود که به بازه قیمتی ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومانی (مدل ۶۴ گیگابایتی تا ۲۵۶ گیگابایتی) این محصول توجه می‌کنیم. در این بازه قیمتی و حتی فراتر از آن، هیچ تبلت اندرویدی به این خوبی نیست. رنگ‌ها و کنتراست عالی به نظر می‌رسند و تماشای فیلم در آن شگفت‌انگیز است. وضوح تصویر در این آیپد ۲۱۶۰ در ۱۶۲۰ پیکسل است که آنقدر بالاست که همه چیز واضح و شفاف به نظر می‌رسد.

اما یک نقطه ضعف در مورد صفحه‌نمایش آن است که این نمایشگر لمینت نیست. به این معنی که می‌توان یک فاصله مشخصی از صفحه‌نمایش لمسی و لایه IPS، به خصوص وقتی که به آن فشار می‌آورید یا از مداد اپل استفاده می‌کنید، ببینید. البته که این شکاف و فاصله مشکل حادی نیست اما شاید برای برخی قابل توجه و آزاردهنده باشد. شاید این مشکل نمایشگر برای کسانی که خیلی درگیر جزئیات صفحه‌نمایش و در کل مباحث تکنولوژی به صورت تخصصی نیستند اصلا قابل تشخیص نباشد و در عمل هم چنین است، اما اگر مثل ما انقدر ریزبین باشید، چنین مسئله‌ای به چشم می‌آید.

یکی دیگر از نکات مثبت این تبلت، پشتیبانی از اپل پنسل یا مداد اپل، اما نسل اولش است. در واقع این تنها و آخرین آیپدی است که از نسل اول Apple Pencil پشتیبانی می‌کند و سایر آیپدهای جدید به Apple Pencil 2 مجهز هستند.

قلم واکنش سریعی نسبت به صفحه‌نمایش دارد و این عالی است. با این حال این قضیه کامل نیست و مشکل مقداری از صفحه‌نمایش به خاطر لمینت نبودن آن است. اگر برای اولین بار با قلم روی صفحه‌نمایش کار کنید، متوجه فاصله‌ای که نوک قلم تا لایه لمسی دارد می‌شوید که این قضیه هم می‌تواند به عادت تبدیل شود و دیگر توجهی به آن نکنید. پشتیبانی نرم‌افزاری از قابلیت‌های قلم در این آیپد خوب است. برنامه‌هایی مانند Apple Notes با این قلم سازگاری فوق‌العاده‌ای دارد و به راحتی می‌توانید برای نوت‌برداری از آن استفاده کنید.

یکی از بزرگترین تغییراتی که در iPad 9 می‌بینیم، پردازنده آن است. اپل در این آیپد از چیپ‌ست Apple A13 استفاده کرده که همراه با ۳ گیگابایت حافظه رم و در دو مدل ۶۴ یا ۲۵۶ گیگابایت در دسترس است. در تست‌‌های Geekbench 5 و ۳D Mark Wild Life، این تبلت قوی‌تر از گلکسی تب S7 سامسونگ ظاهر شده که برای یک تبلت میان‌رده مقرون‌به‌صرفه و در چنین بازه قیمتی بی‌نظیر است.

استفاده از چیپ A13 به معنای پاسخ مثبت و قدرتمند به تمام بازی‌های سنگین و با گرافیک بالا است. فرقی ندارد که می‌خواهید Call of Duty Mobile بازی کنید یا PUBG Mobile، تمام این بازی‌ها به بهترین شکل ممکن در آیپد ۹ اجرا می‌شوند. اجرا و کار با اپلیکیشن‌هایی مانند فوتوشاپ، لایت‌روم یا LumaFusion برای تدوین فیلم هم در این تبلت راحت و پرسرعت انجام می‌شود. اجرای چندین برنامه و مولتی‌تسکینگ با این آیپد هم عالی است که البته به خاطر محدودیت رم، برنامه‌ها در پس‌زمینه سریع‌تر از آیپد پرو بسته می‌شوند که آن هم خیلی به چشم نمی‌آید.

در پشت دستگاه ما یک دوربین ۸ مگاپیکسلی می‌بینیم که بی‌نظیر نیست، اما عکس‌ها و ویدیوهای به شدت با کیفیتی تهیه می‌کند که البته از اپل چیزی غیر از این هم انتظار نمی‌رود. اما در جلوی آیپد، ما یک سنسور فوق‌العاده ۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض می‌بینیم که اپل نمونه همان را در آیپد پرو و آیپد مینی استفاده کرده است. زاویه دید این سنسور بسیار وسیع است و از ویژگی جالب Center Stage استفاده می‌کند. با استفاده از این ویژگی، دوربین فرد مورد نظر را در روبه‌روی خود تعقیب می‌کند و به مانند یک دوربین روی پایه، به هر طرفی که سوژه قرار دارد می‌چرخد. این ویژگی برای کسانی که کلاس آنلاین دارند یا در هنگام تماس ویدیویی یا کنفرانس ویدیویی به طرفین حرکت می‌کنند، می‌تواند گزینه منحصر به فردی باشد.

آیپد ۹ به یک باتری ۸۵۵۷ میلی‌آمپر ساعتی مجهز است و تفاوت کمی با نسل قبلی‌اش دارد. در تست وب‌گردی و پخش ویدیو آفلاین با روشنایی متوسط، ۱۲ ساعت زمان نیاز بود تا باتری خالی شود. این مقدار نه که عالی باشد، اما بد هم نیست و اگر می‌خواهید از این دستگاه در طول روز استفاده کنید، تا حد زیادی می‌توانید به باتری اعتماد داشته باشید.

سرعت شارژ آیپد ۹ زیاد نیست اما معمولی و استاندارد است. شارژر ۲۰ واتی درون جعبه این آیپد می‌تواند در نیم ساعت ۲۴ درصد باتری را از صفر پر کند و به دو ساعت و ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارد تا از صفر به صد برسد.


تبلت شیائومی Pad 5

ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۶ گیگابایت (وای‌فای) | ۱۰,۵۰۰,۰۰۰ تا ۱۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان

سایر مدل‌ها:
ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت (وای‌فای) | ۱۱,۳۰۰,۰۰۰ تا ۱۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • طراحی جالب، نازک، سبک و راحت
  • نمایشگر عالی ۱۲۰ هرتزی دالبی ویژن با کنتراست خوب و به اندازه کافی روشن 
  • بازدهی سخت‌افزاری عالی و در کلاس پرچمداران
  • اسپیکرهای باکیفیت و واضح
  • کیفیت بالای عکس و فیلم
  • رابط کاربری MIUI سریع و روان است
  • قلم شیائومی در این تبلت کاربردی است
  • دارای جایگاه مخصوص شارژ قلم روی تبلت، شبیه به آیپد پرو
  • عمر فوق‌العاده بالای باتری
نقاط ضعف
  • قلم شیائومی گران و کمیاب است
  • عدم وجود اسکنر اثر انگشت
  • نبود جک ۳.۵ میلی‌متری صدا
  • بدون GPS
  • شارژر همراه تبلت کند است، در حالی که تبلت تا ۳۳ وات را پشتیبانی می‌کند

تاریخ عرضه مرداد ۱۴۰۰
ابعاد ۲۵۴.۷×۱۶۶.۳×۶.۹
وزن ۵۱۱ گرم
جنس بدنه فریم جنس از آلومینیوم
قاب جلو از جنس شیشه
قاب پشت از جنس پلاستیک
پشتیبانی از قلم استایلوس
صفحه‌ نمایش ۱۱ اینچ
IPS 120Hz
رزولوشن تصویر ۱۶۰۰×۲۵۶۰ پیکسل با تراکم ۲۷۴ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 11, MIUI 12.5
چیپ‌ست Qualcomm Snapdragon 860 (7 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (1×2.96 GHz Kryo 485 Gold & 3×2.42 GHz Kryo 485 Gold & 4×1.78 GHz Kryo 485 Silver)
پردازنده گرافیکی Adreno 640
حافظه رم ۶ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت
درگاه کارت حافظه ندارد
دوربین اصلی سنسور ۱۳ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۴K@30fps, 1080p@30fps
دوربین سلفی سنسور ۸ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
صدا اسپیکر چهارگانه استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری ندارد
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C
شبکه‌های ارتباطی ندارد
تعداد سیم‌کارت
سنسور اثر انگشت ندارد
باتری لیتیوم-یونی ۸۷۲۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۳۳ وات

شیائومی پد ۵ اولین تبلت جهانی شیائومی است که در خارج از چین عرضه شده و به سراغ رقابت با آیپد پرو اپل و تب S7 سامسونگ می‌رود. تبلتی با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، پردازنده سریع، آخرین نسخه اندروید و همچنین قلم فعال و پشتیبانی از صفحه‌ کلید عرضه شده است. قیمت این تبلت را می‌توان نقطه قوت اصلی آن برای رقابت با پرچمداران اپل و سامسونگ قلمداد کرد.

طراحی شیائومی پد ۵ کمی شبیه به آیپد پرو و مخصوصا تب S7 سامسونگ است که شیک و زیبا به نظر می‌رسد. یک قاب فلزی، نمای رو‌به‌رو با پوششی کلا از شیشه و پشت پلاستیکی که البته مرغوب و راضی‌کننده است. وقتی تبلت را در دست می‌گیرید، کاملا حس یک دستگاه پرچمدار و باکیفیت را به کاربر القا می‌کند. کیفیت ساخت شیائومی پد ۵ در مجموع خوب است.

متاسفانه این تبلت بدون جک ۳.۵ میلی‌متری صدا و اسلات کارت حافظه میکرو SD است، اما ما یک پورت USB-C داریم که می‌تواند از لوازم جانبی متعددی پشتیبانی کند. همچنین یک کانکتور برای اتصال صفحه‌کلید در و محلی برای شارژ قلم در این تبلت مشاهده می‌شود.

در طرف‌های کوتاه‌تر، هر کدام دو بلندگو مشاهده می‌کنیم. با توجه به قیمت تمام شده، این بلندگوها دارای کیفیت صدای فوق‌العاده‌ای هستند و به خصوص برای تماشای فیلم، بسیار کاربردی هستند.

شیائومی پد ۵ دارای صفحه‌نمایش ۱۱ اینچی از نوع IPS است که وضوحی برابر با ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل دارد. همه چیز در این نمایشگر واضح به نظر می‌رسد. روشنایی نمایشگر، دقت رنگ و کنتراست هم در سطح بالا و قابل قبولی قرار دارد.

مانند تبلت‌های پرچمدار سامسونگ و اپل، صفحه‌نمایش شیائومی پد ۵ از نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند که همه چیز را در آن بسیار روان و نرم کرده است. همچنین استفاده از قلم روی نمایشگر ۱۲۰ هرتزی واقعا عالی به نظر می‌رسد. نکته جالب این است که صفحه‌نمایش شیائومی پد ۵ و گلکسی تب S7 شباهت زیادی به یک‌دیگر از لحاظ اندازه دارند. در مقایسه مستقیم، صفحه‌نمایش آیپد پرو کمی روشن‌تر از دو مدل دیگر است و زاویه دید بهتری هم دارد.

شیائومی پد ۵ از یک قلم اکتیو پشتیبانی می‌کند که متاسفانه همراه با تبلت نیست و باید جداگانه خریداری شود. این قلم پلاستیکی است و دو دکمه در کناره خود دارد. نوک آن از ۴۰۹۶ سطح حساسیت فشار پشتیبانی می‌کند. مانند آیپد پرو، بخشی در بالای تبلت تعبیه شده که با آن می‌توان قلم را شارژ کرد.

قلم شیائومی بسیار دقیق است و کاملا نزدیک به قلم اپل و سامسونگ کار می‌کند. تجربه یادداشت‌برداری و نقاشی با آن لذت‌بخش است و به خاطر ۱۲۰ هرتز بودن صفحه‌نمایش، واکنش بهتری روی نمایشگر دارد که البته بهتر از تبلت‌های بالارده سامسونگ و اپل نیست.

تبلت شیائومی پد ۵ دارای پردازنده اسنپدراگون ۸۶۰ است در حالی که مدل پرو همین تبلت به پردازنده ۸۷۰ مجهز است که سرعت بالاتری دارد. پد ۵ همچنین دارای ۶ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی اطلاعات است.

در بنچمارک‌های Geekbench 5 و ۳D Mark، این تبلت شیائومی فقط کمی کندتر از گلگسی تب S7 و بسیار سریع‌تر از تمام تبلت‌های اندرویدی میان‌رده بازار است. این قضیه با توجه به قیمت تمام شده محصول فوق‌العاده عالی به نظر می‌رسد. با این حال اگر به خارج از خانواده اندرویدی‌ها نگاه کنیم، تبلت آی‌پد ۹ اپل با قیمتی مشابه و حتی پایین‌تر، بسیار بهتر و قوی‌تر از شیائومی پد ۵ عمل می‌کند.

از آنجایی که تراشه اسنپدراگون ۸۶۰ بسیار قدرتمند است، تقریبا می‌توانید هر بازی را با تنظیمات گرافیکی بالا اجرا کنید. برای مثال تنظیمات گرافیکی بازی PUBG Mobile را می‌توانید روی Ultra HD اعمال کنید که عالی به نظر می‌رسد و بازی روی فریم بالا به خوبی اجرا می‌شود.

همچنین شما می‌توانید بازی Fortnite را روی حالت گرافیکی Epic اجرا کنید. شاید کمی در این بازی با لگ و کندی مواجه شوید، اما برای رفع آن فقط کافی است رزولوشن سه بعدی را روی ۷۵ درصد تنظیم کنید. در مقام مقایسه، گلکسی تب S7 می‌تواند بازی فورتنایت را در تنظیمات گرافیکی Epic و روی نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند که این مقدار فریم در تبلت شیائومی پد ۵ ممکن نیست.

اجرای سایر بازی‌ها از سبک تا سنگین و برنامه‌های کاربردی و حرفه‌ای در تبلت شیائومی پد ۵ عالی است و همه چیز با سرعت بالا و کاملا روان اجرا می‌شود. مولتی تسکینگ یا چند وظیفگی هم به خوبی در این تبلت اعمال شده و شما می‌توانید با توجه به وجود ۶ گیگابایت حافظه رم، چند برنامه را در پس‌زمینه اجرا کنید و بین آنها با سرعت بالایی سوییچ کنید.

دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی در پشت تبلت شیائومی پد ۵ عکس‌ها و فیلم‌های خوبی را ثبت می‌کند و یک فلاش LED هم در کنار آن دیده می‌شود. در قسمت جلویی، یک سنسور ۸ مگاپیکسلی داریم که عکس‌های سلفی نسبتا خوبی را ثبت می‌کند، اما برای تماس‌های ویدیویی بسیار مناسب است. عدم وجود اسکنر اثر انگشت باعث می‌شود تا احتمالا بخواهیم از تشخیص چهره برای باز شدن قفل تبلت استفاده کنیم، اما نبود هیچ سنسور به خصوص دیگری در کنار دوربین سلفی، این قابلیت را ناامن می‌کند و قرار هم نیست مانند Face ID اپل عمل کند.

شیائومی پد ۵ دارای یک باتری بزرگ ۸۷۲۰ میلی‌آمپر ساعتی است. نسخه جهانی با یک شارژر ۲۲.۵ واتی عرضه شده است. با این حال شیائومی پد ۵ می‌تواند تا ۳۳ وات را پشتیبانی کند که برای استفاده از تمام ظرفیت، باید یک شارژر متناسب خریداری کنید.

شیائومی پد ۵ در تست‌های باتری هم اعداد خوبی را ثبت کرده است. در تست وب‌گردی، ۱۴ ساعت و نیم طول کشیده تا باتری خالی شود. پخش ویدیو تمام صفحه، ۱۴ ساعت زمان برده تا تبلت به ۱۰ درصد برسد. این اعداد برای یک تبلت عالی است.

اگر از شارژر سریع ۲۲.۵ واتی برای شارژ استفاده کنید، نیم ساعت طول می‌کشد تا از صفر به ۲۷ درصد برسیم. اما با استفاده از شارژر ۳۳ واتی، در این مدت به ۳۷ درصد شارژ می‌رسیم.


تبلت سامسونگ Galaxy Tab S7 FE

ظرفیت ۶۴ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت (سیم‌کارت خور ۴G) | ۱۳,۰۰۰,۰۰۰ تا ۱۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

سایر مدل‌ها:
ظرفیت ۶۴ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت (سیم‌کارت خور ۵G) | از ۱۳,۵۰۰,۰۰۰ تا ۱۶,۳۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • طراحی، کیفیت ساخت و بدنه آلومینیومی در حد پرچمداران است
  • دارای صفحه‌نمایش TFT با وضوح بالا، کنتراست خوب و پشتیبانی از HDR10
  • بلندگوهای استریو با صدایی واضح
  • عمر طولانی باتری و پشتیبانی از شارژ سریع ۴۵ واتی
  • رابط کاربری OneUI 3.1 در این تبلت عالی کار می‌کند
  • حالت دسکتاپ Samsung DeX مخصوصا به صورت بی‌سیم بسیار کاربردی است
  • دارای درگاه کارت حافظه میکرو SD
نقاط ضعف
  • عملکرد نسخه ۵G در مقایسه با WiFi ضعیف‌تر است
  • شارژر ضعیف ۱۵ واتی داخل جعبه به جای ۴۵ واتی
  • قلم غیر اکتیو
  • نبود اسکنر اثر انگشت
  • قیمت بالا
  • عملکرد به شدت ضعیف‌تر نسبت به نسخه‌های دیگر تب S7 در اجرای بازی‌های سنگین
خرید سامسونگ Galaxy Tab S7 FE LTE از دیجی‌کالا

تاریخ عرضه خرداد ۱۴۰۰
ابعاد ۱۸۵.۰×۲۸۴.۸×۶.۳
وزن ۶۰۸ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشت از آلومینیوم
قاب جلو از جنس شیشه
پشتیبانی از قلم استایلوس
صفحه‌ نمایش ۱۲.۴ اینچ
TFT
رزولوشن تصویر ۱۲۰۰×۱۹۲۰ پیکسل با تراکم ۲۴۳ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 12, One UI 4
چیپ‌ست Qualcomm SM7325 Snapdragon 778G 5G (6 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (2×2.2 GHz Kryo 570 & 6×1.8 GHz Kryo 570) – 5G model
پردازنده گرافیکی Adreno 619
حافظه رم ۴ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۸ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
دوربین سلفی سنسور ۵ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
صدا اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری
تنظیم شده توسط برند AKG
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 3.2
شبکه‌های ارتباطی ۵G ،۴G ، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۱
سنسور اثر انگشت ندارد
باتری لیتیوم-یونی ۱۰۰۹۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۴۵ وات

گلکسی تب S7 FE سامسونگ در واقع نسخه سبک‌تر و ارزان‌تر گلکسی تب S7 Plus محسوب می‌شود. FE مخفف Fan Edition است. سامسونگ در نسخه‌های FE سعی می‌کند تا محصولاتی مشابه دستگاه‌های ممتاز و بالارده خود، اما با قیمتی مقرون‌به‌صرفه به بازار عرضه کند.

طراحی و کیفیت ساخت تبلت گلکسی تب S7 FE با مدل اصلی خود تفاوتی ندارد. این تبلت مانند هر دستگاه و تبلت پرچمدار دیگر، عالی به نظر می‌رسد و حس خوبی را القا می‌کند. بدنه از آلومینیوم ساخته شده و حاشیه‌های یک اندازه، منظم و کمی دور نمایشگر را احاطه کرده است. ضخامت این دستگاه ۱۲.۴ اینچی تنها ۶.۳ میلی‌متر است و وزنی حدود ۶۰۰ گرم دارد که در کل، نسبت به ابعاد کاملا مناسب و استاندارد است.

یکی از ویژگی‌های خوب این تبلت، وجود پورت USB-C 3.2 Gen 1 است که نه تنها در زمان شارژ بسیار کارآمد است، بلکه می‌توان با اتصال هاب USB-C به آن، تبلت را به مانیتور یا هر نمایشگر دیگر نیز متصل کرد. یک اسلات حافظه میکرو SD و یک کانکتور برای اتصال صفحه‌کلید هم در این تبلت دیده می‌شود. متاسفانه سامسونگ در این تبلت بیخیال جک ۳.۵ میلی‌متری صدا شده است.

شاید یکی از نقاط ضعف این تبلت، عدم وجود اسکنر اثر انگشت است. در نبود این ویژگی، یا باید به اسکنر تشخیص چهره که از وب‌کم ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند اعتماد کنید یا از الگو یا پس‌کد استفاده کنید.

در سمت راست و چپ، هر کدام یک بلندگو استریو وجود دارد و در زمان استفاده می‌توانید به راحتی تفکیک صدای استریو واقعی را حس کنید. برای یک تبلت میان‌رده این قضیه خوب به نظر می‌رسد.

اما به صفحه‌نمایش می‌رسیم، جایی که تبلت گلکسی تب S7 FE سامسونگ به نمایشگری ۱۲.۴ اینچی از نوع TFT LCD مجهز است. استفاده از این پنل به جای سوپر آمولد در تب S7 پلاس به خاطر کاهش قیمت و مقرون به صرفه کردن تب S7 FE بوده است. وضوح تصویر در این نمایشگر ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل است که کیفیت آن مناسب و استاندارد به نظر می‌رسد.

استفاده از LCD باعث شده تا کنتراست صفحه به اندازه S7 پلاس نباشد و کمی هم تیره‌تر از LCD استفاده شده در تب S7 باشد. در حالی که تبلت‌های S7 از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز استفاده می‌کنند، اما تب S7 FE به نمایشگر ۶۰ هرتزی مجهز است که این عقب‌گرد هم برای کاهش هزینه‌ها اعمال شده است.

نسبت به قیمت تمام‌شده محصول، ما با صفحه‌نمایش راضی‌کننده و استانداردی در گلکسی تب S7 FE سامسونگ رو‌به‌رو هستیم. کیفیت تصاویر در این نمایشگر راضی‌کننده است، زوایای دید وسیعی را شاهد هستیم و صفحه به طور کامل لمینت شده و به اندازه کافی هم روشن هست تا در محیط بیرونی به مشکل برنخوریم.

مانند تبلت‌های دیگر سری S، قلم S هم در پکیج تبلت گلکسی تب S7 FE دیده می‌شود و بنابراین نیاز به هزینه جداگانه ندارید. با اینکه ظاهر قلم S7 FE با مدل‌های S7 و S7 Plus یکی است، اما تفاوتی اساسی دارند و آن هم نبود باتری در قلم همراه تب S7 FE است. شما همچنان با همان کیفیت همیشگی می‌توانید نوت برداری کنید یا به طراحی مشغول شوید، اما استفاده از ژست‌های حرکتی که از طریق اتصال بلوتوث بین قلم و دستگاه امکان‌پذیر است، در قلم تب S7 FE وجود ندارد.

ویژگی‌های نرم‌افزاری یکسان است. Samsung Notes را می‌توانیم بهترین برنامه یادداشت‌برداری در اندروید دانست که تطابق خوبی با S Pen دارد. شما می‌توانید در فایل‌های PDF حاشیه‌‌نویسی کنید یا در برنامه‌های طراحی،‌ شروع به کشیدن نقاشی کنید. قلم بسیار دقیق است و عالی کار می‌کند.

یک تفاوت اساسی دیگر بین استفاده از قلم S در تب S7 FE و تبلت‌های دیگر S7 وجود دارد که آن هم به خاطر ۶۰ هرتز بودن نمایشگر S7 FE است. سرعت واکنش در نمایشگرهای ۱۲۰ هرتز دو برابر ۶۰ هرتز است که به قلم ارتباطی ندارد. با این حال شما پس از مدتی به نمایشگر و نحوه کار قلم در S7 FE عادت می‌کنید و قطعا از دقت، ظرافت و کاربردی بودن آن لذت می‌برید.

تبلت گلکسی تب S7 FE سامسونگ در قلب خود به یک تراشه اسنپدراگون ۷۵۰G با ۴ یا ۶ گیگابایت حافظه رم و ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی مجهز است. البته تبلت در دو نسخه WiFi و Wifi Plus 5G هم عرضه شده است.

تست‌های بنچ‌مارک‌ها نشانم می‌دهد که استفاده از چیپ‌ست اسنپدراگون ۷۵۰G، سرعت دستگاه را نسبت به S7 و S7 Plus کندتر کرده است. این کاهش سرعت را می‌توان در مقایسه‌های این تبلت‌ها به شکل محسوس مشاهده کرد. با این حال این تبلت از تب P11 پرو لنوو که در بازه قیمتی S7 FE است، قوی‌تر ظاهر و پرسرعت‌تر ظاهر شده.

در تست بازی هم نتایجی که تبلت گلکسی تب S7 FE ثبت کرده، خیلی خوب نیستند. در حالی که بازی فورتنایت را می‌توانید در S7 Plus روی درجه Epic (بالاترین تنظیمات گرافیکی) انجام دهید، چیزی که در S7 FE نصیبمان می‌شود، تنظیمات گرافیکی متوسط است. این قضیه در مورد PUBG Mobile هم به همین شکل صدق می‌کند و نمی‌توان بیشتر از HD و روی Ultra HD بازی را اجرا کرد.

در تست نرم‌افزار Adobe Premiere Rush به ۱۰ دقیقه زمان بیشتر برای رندر کردن یک ویدیو ۴K نیاز است.

اما از این تست‌ها بگذریم، کارکرد عمومی و اجرای برنامه‌های رایج و وب‌گردی در تبلت گلکسی تب S7 FE عالی است. امکان مولتی تسکینگ در این تبلت خوب است و می‌توان چندین کار را به صورت همزمان انجام داد. حتی حالت دسکتاپ Samsung DEX هم به خوبی اجرا می‌شود.

دوربین‌ها در تبلت گلکسی تب S7 FE از پس ثبت عکس‌ها و ویدیوهای با کیفیت بر می‌آیند و کار خود را خوب انجام می‌دهند. دوربین جلو ۵ مگاپیکسلی در وسط حاشیه افقی قرار دارد که برای مکالمات ویدیویی عالی است. دوربین اصلی در پشت ۸ مگاپیکسل است و آن هم می‌تواند تصاویر خوبی ثبت کند. هیچ یک از دوربین‌ها فوق‌عریض نیستند.

باتری در گلگسی تب S7 FE مشابه مدل S7 Plus است. یک باتری با حجم ۱۰۰۹۰ میلی‌آمپر ساعت که به شارژ سریع ۴۵ واتی مجهز است و البته، یک آداپتور ۱۵ واتی ضعیف را در جعبه خود دارد.

می‌توان با گلکسی تب S7 FE حدود ۱۱ ساعت به طور مداوم وب‌گردی کرد که نسبت به S7 Plus که البته به صفحه‌نمایش OLED مجهز است و رقم ۸ ساعت را ثبت کرده، بهتر ظاهر شده است. همانطور که گفتیم این تبلت از شارژ سریع ۴۵ واتی پشتیبانی می‌کند و اگر می‌خواهید تمام و کمال از آن استفاده کنید، باید به فکر خرید یک آداپتور جداگانه باشید. آداپتور ۱۵ واتی داخل جعبه در نیم ساعت تنها ۱۸ درصد باتری را شارژ می‌کند که فاجعه است!


تبلت لنوو مدل Yoga Tab 11

ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت (وای‌فای) | ۱۳,۷۰۰,۰۰۰ تا ۱۴,۵۰۰,۰۰۰ تومان

سایر مدل‌ها:
ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت (وای‌فای) | ۱۲,۴۰۰,۰۰۰ تا ۱۳,۲۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • طراحی جالب و کیفیت ساخت مطلوب
  • دارای پایه سرخود کاربردی در بدنه 
  • بازدهی سخت‌افزاری خوب
  • اسپیکرهای باکیفیت و واضح
  • ارگونومی مناسب و راحتی کار با تبلت
نقاط ضعف
  • کنتراست نه چندان خوب نمایشگر
  • کاربرد قلم محدود و معمولی است
  • وزن زیاد
خرید لنوو مدل Yoga Tab 11 از دیجی‌کالا

تاریخ عرضه خرداد ۱۴۰۰
ابعاد ۱۸۵.۰×۲۸۴.۸×۶.۳
وزن ۶۰۸ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشت از آلومینیوم
قاب جلو از جنس شیشه
پشتیبانی از قلم استایلوس
صفحه‌ نمایش ۱۲.۴ اینچ
TFT
رزولوشن تصویر ۱۲۰۰×۱۹۲۰ پیکسل با تراکم ۲۴۳ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 12, One UI 4
چیپ‌ست Qualcomm SM7325 Snapdragon 778G 5G (6 nm)
پردازنده مرکزی Octa-core (2×2.2 GHz Kryo 570 & 6×1.8 GHz Kryo 570) – 5G model
پردازنده گرافیکی Adreno 619
حافظه رم ۴ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۸ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
دوربین سلفی سنسور ۵ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
صدا اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری
تنظیم شده توسط برند AKG
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 3.2
شبکه‌های ارتباطی ۵G ،۴G ، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۱
سنسور اثر انگشت ندارد
باتری لیتیوم-یونی ۱۰۰۹۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۴۵ وات

تبلت یوگا تب ۱۱ لنوو یکی از تبلت‌های میان‌رده و نسبتا جدید اندرویدی با طراحی بسیار منحصربه‌فرد و دارای پایه‌ای نصب شده در پشت دستگاه است که در بازه قیمتی ۱۲ میلیون تومان خودنمایی می‌کند.

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های تبلت یوگا تب ۱۱ لنوو، طراحی آن است. در یکی از ضلع‌های بلند‌تر، دستگیره‌ای ضخیم وجود دارد که بلندگوها و پایه در آن دیده می‌شود. جنس این پایه از فلز است و می‌توان آن را در هر زاویه‌ای که مد نظر دارید قرار دهید. حتی می‌توانید آن را در جایی آویزان کنید که جالب است. مثلا می‌توانید تبلت را روی میز ناهارخوری خود یا هر سطحی قرار دهید یا مثلا در حمام، آن را آویزان کنید!

بدنه از جنس پلاستیک است که اگر فلزی بود، پکیج تکمیل‌تری را شاهد بودیم، اما همانطور که گفتیم بخش ضخیم‌تر که بلندگوها در آن قرار دارد،‌ فلزی است. طراحی این تبلت خوب است و اصلا حس یک تبلت ارزان را به مخاطب القا نمی‌کند. با این حال ما با وزن ۶۵۵ گرمی طرف هستیم که خب، سنگین است!

در طرفین ما یک درگاه USB-C 2.0 و اسلات میکرو‌ اس‌دی می‌بینیم. بر خلاف یوگا تب ۱۳ که برادر بزرگ‌تر این تبلت است، جک هدفون و پورت HDMI در کار نیست.

ما در مجموع چهار بلندگو در این تبلت داریم که صدای بسیار خوبی تولید می‌کنند و از کیفیت فوق‌العاده‌ای در بازه قیمتی تبلت یوگا تب ۱۱ لنوو برخوردار هستند. اگه صدا برایتان خیلی مهم است و تبلتی می‌خواهید که این نیاز شما را برطرف کند، فکر می‌کنیم یوگا تب ۱۱ لنوو گزینه مناسبی برای شما خواهد بود

همان‌طور که از نام این تبلت پیداست، ما با صفحه‌نمایش ۱۱ اینچی از نوع IPS روبه‌رو هستیم. وضوح تصویر در این نمایشگر ۲۰۰۰ در ۱۲۰۰ پیکسل است و با اینکه تراکم پیکسلی بالایی در اینجا نداریم، اما همه چیز به اندازه کافی واضح به نظر می‌رسد. روشنایی صفحه در نمایشگر تبلت یوگا تب ۱۳ حدود ۴۰۰ نیت است که بالا نیست، اما آنقدری کافی است که در محیط‌های بسته و با نور معمولی، روشن و واضح به نظر برسد. خوشبختانه صفحه‌نمایش کاملا لمینت شده (سطح لمسی و پنل یکپارچه و بدون شکاف و فاصله است).

تبلت یوگا تب ۱۱ لنوو از قلم اکتیو Lenovo Precision 2 مانند تبلت‌های سری یوگا تب ۱۳ و تب P11 پشتیبانی می‌کند. متاسفانه این قلم که از ۴۰۹۶ سطح حساسیت فشار پشتیبانی می‌کند و با درگاه USB-C شارژ می‌شود، همراه تبلت نیست و باید آن را به صورت جداگانه تهیه کنید.

کیفیت قلم را می‌توانیم بالاتر از اکثر قلم‌های S سامسونگ بدانیم و با برنامه‌هایی مانند Nebo، Noteshelf، Bamboo Paper و Squid به خوبی کار می‌کند اما متاسفانه امکانات نرم‌افزاری این قلم به نسبت سامسونگ و اپل بسیار پایین‌تر است.

گفتیم که قلم خوب کار می‌کند، اما شگفت‌انگیز نیست. در مقام مقایسه، Apple Pencil و S Pen سامسونگ با تبلت‌های پشتیبانی‌ شده خود دقیق‌تر هستند و از آنجایی که ما فقط یک صفحه‌نمایش ۶۰ هرتزی در یوگا تب ۱۱ داریم، به نظر نمی‌رسد که قلم به اندازه تبلت‌های ۱۲۰ هرتزی، واکنش آنی داشته باشد.

تبلت یوگا تب ۱۱ یک پردازنده مدیا تک هلیو G90T به همراه ۴ گیگابایت رم و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی در اختیار دارد. در تست‌ها و بنچ‌مارک‌هایی که انجام شده، این تبلت می‌تواند از پس گلکسی تب S6 لایت، P11 و تب P11 Pro نیز بر بیاید. اما در همین کلاس قیمتی ما آیپد ۹ را داریم که فرسنگ‌ها قوی‌تر از یوگا تب ۱۱ است.

در تست بازی‌ها، این تبلت کار خود را به خوبی انجام می‌دهد اما فقط در کلاس قیمتی خود نه بالاتر! بازی فورتنایت عالی اجرا می‌شود اما نه در آخرین و بالاترین سطح گرافیکی. تنظیمات Ultra HD در بازی PUBG Mobile هم ممکن نیست و فقط می‌توانید به تنظیمات HD قناعت کنید. در کل شما می‌توانید هر بازی را فارغ از بزرگ یا کوچک‌ بودنش در این تبلت اجرا کنید، اما اجرای بازی‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر با بالاترین سطح گرافیکی ممکن نیست. باز هم لازم است بگوییم که اپل با آیپد ۹ که تقریبا هم‌قیمت یوگا تب ۱۱ لنوو است، می‌تواند همه بازی‌ها را با بالاترین سطح گرافیکی و به بهترین شکل ممکن اجرا کند.

کارهای دیگر با این تبلت عالی و پرسرعت است. اجرا و کار با نرم‌افزارهایی مانند فوتوشاپ یا لایت‌روم عالی است و به لطف وجود ۴ گیگابایت رم، امکان چند وظیفگی در این تبلت وجود دارد.

دو دوربین ۸ مگاپیکسلی اصلی و سلفی در این تبلت می‌توانند عکس‌ها و ویدیوهای جالبی ثبت کنند. هیچ‌چیز خاصی در تصاویر وجود ندارد اما همه چیز قطعا خوب است. همچنین یک سنسور تشخیص چهره نیز در کنار دوربین جلو تعبیه شده که می‌توانید از آن برای بازکردن قفل صفحه استفاده کنید. این ویژگی خوبی است!

تبلت یوگا تب ۱۱ به باتری با حجم ۷۷۰۰ میلی‌آمپر ساعت مجهز است. در تست پخش ویدیو HD در یوتیوب با حداکثر روشنایی، باتری ۷ ساعت دوام آورد. در کل می‌توان انتظار یک روز کارکرد معمول و گاهی سنگین را از این تبلت داشت. همچنین یوگا تب ۱۱ به شارژ سریع ۲۰ واتی هم مجهز است.


تبلت اپل iPad mini 6 (2021)

ظرفیت ۶۴ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت (وای‌فای) | ۱۴,۰۰۰,۰۰۰ تا ۱۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان

سایر مدل‌ها:
ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت (وای‌فای) | از ۱۹,۰۰۰,۰۰۰ تا ۱۹,۹۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • صفحه‌نمایش بزرگتر از نسل قبل – حاشیه‌های نازک‌تر و طراحی مدرن
  • کیفیت عالی صفحه‌نمایش 
  • بازدهی سخت‌افزاری عالی در کلاس آیپد‌های مدرن و بهتر از تمامی تبلت‌های اندرویدی
  • اسپیکرهای باکیفیت و واضح
  • کیفیت عالی هر دو دوربین در عکس‌برداری و ضبط ویدیو
  • درگاه USB-C و پشتیبانی از بی‌نهایت لوازم جانبی + هاب USB-C و اتصال به نمایشگر جانبی
  • پشتیبانی کامل از قلم Apple Pencil 2
  • دارای جایگاه مخصوص شارژ قلم روی تبلت
نقاط ضعف
  • عدم پشتیبانی نمایشگر از HDR – نرخ نوسازی تصویر ۶۰ هرتز
  • نسبت تصویر آیپد مینی ۶ در برخی از بازی‌ها و نرم‌افزارها منطبق نیست و نوارهای سیاه رنگ را مشاهده می‌کنیم
خرید اپل iPad mini 8.3 (2021) از دیجی‌کالا

تاریخ عرضه مهر ۱۴۰۰
ابعاد ۱۹۵.۴×۱۳۴.۸×۶.۳
وزن ۲۹۳ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشت از آلومینیوم
قاب جلو از جنس شیشه
پشتیبانی از قلم استایلوس (نسل دوم)
صفحه‌ نمایش ۸.۳ اینچ
Liquid Retina IPS LCD
رزولوشن تصویر ۲۲۶۶ × ۱۴۸۸ پیکسل با تراکم ۳۲۷ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل iPadOS 15.1
چیپ‌ست Apple A15 Bionic (5 nm)
پردازنده مرکزی Hexa-core (2×2.93 GHz + 4xX.X GHz)
پردازنده گرافیکی Apple GPU (5-core)
حافظه رم ۴ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایت
درگاه کارت حافظه ندارد
دوربین اصلی سنسور ۱۲ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۴K@24/25/30/60fps, 1080p@25/30/60/120/240fps
دوربین سلفی سنسور ۱۲ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@25/30/60fps
صدا اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری ندارد
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 3.1, DisplayPort
شبکه‌های ارتباطی ۵G ،۴G ، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۱
سنسور اثر انگشت در کنار بدنه
باتری لیتیوم-یونی ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی

اپل با آیپد مینی ۶، نسل جدید آیپد‌های خود را در کوچک‌ترین سایز هم عرضه کرد. طراحی کاملا جدید، قدرت پردازشی بسیار زاد، پشتیبانی از نسل دوم Apple Pencil و همچنین صفحه‌نمایش کمی بزرگتر از نسل قبل را می‌توانیم در آیپد مینی ۶ مشاهده کنیم.

آیپد مینی ۶ شباهت زیادی به آیپد ایر دارد، با این تفاوت که کوچک‌تر شده است. بدنه طبق معمول از جنس آلومینیوم مرغوب ساخته شده و حاشیه‌های صفحه‌نمایش هم کمتر از قبل است. ضخامت این آیپد کوچک ۶.۳ میلی‌متر و وزن آن تنها ۲۹۳ گرم است که برای یک تبلت بسیار مناسب به نظر می‌رسد.

اپل در آیپد مینی ۶ اسکنر اثر انگشت Touch ID را به روی دکمه پاور منتقل کرده که در لبه بالایی تبلت قرار دارد. تاچ آی‌دی مثل همیشه سریع، حساس و قابل اعتماد کار می‌کند. با این حال در آیپد مینی ۶ خبری از فیس آی‌دی نیست و آن را در آیپد پرو می‌بینیم.

در آیپد مینی ۶ ما پورت USB-C 3.0 را می‌بینیم که می‌توان با استفاده از آن از لوازم جانبی متعددی استفاده کرد. همچنین امکان اتصال هاب USB-C و استفاده از مانیتور یا هر نمایشگر دیگری هم در آیپد مینی ۶ وجود دارد.

ما در آیپد مینی ۶، صفحه نمایش ۸.۳ اینچی می‌بینیم که پنل آن از نوع Liquid Retina IPS است و وضوحی برابر با ۲۲۶۶ در ۱۴۹۹ پیکسل دارد. ما با یکی از بهترین و واضح‌ترین صفحه‌نمایش‌ها در بازار تبلت‌ها روبه‌رو هستیم. میزان روشنایی نمایشگر تبلت آیپد مینی ۶ به ۵۰۰ نیت می‌رسد که از اکثر تبلت‌های اندرویدی بیشتر است، زاویه دید گسترده‌تری دارد و رنگ‌ها فوق‌العاده به نظر می‌رسند. کنتراست صفحه‌نمایش هم عالی است.

آیپد مینی ۶ اپل از جدیدترین نسل قلم‌های خود تحت عنوان Apple Pencil 2 پشتیبانی می‌کند. موردی که در برادران بزرگ‌تر این تبلت، یعنی آیپد پرو و ایر هم مشترک است. همچنین مانند دو تبلت دیگر، قلم با قرار گرفتن در جایگاه به خصوص روی دستگاه، به صورت القایی شارژ می‌شود.

قلم در آیپد مینی ۶ دقیقا مانند ایر کار می‌کند. اپل پنسل ۲ از بیش از ۴۰۰۰ سطح حساسیت فشاری پشتیبانی می‌کند، بسیار دقیق است و برای یادداشت‌ها، نقاشی‌های گوناگون و استفاده در نرم‌افزارهای مختلف فوق‌العاده است.

آیپد مینی ۶ در قلب خود یک پردازنده A15 دارد که آن را در جدیدترین آیفون‌های بازار هم دیده‌ایم. البته سرعت این پردازنده به جای ۲.۳ گیگاهرتز، روی ۱.۹ گیگاهرتز تنظیم شده است. علاوه بر آن، ما ۴ گیگابایت حافظه رم و ۶۴ یا ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی داریم. نسخه‌های ۵G آیپد مینی ۶ هم موجود است.

تست‌ها و بنچمارک‌هایی مانند Geekbench 5 و ۳D Mark نشان می‌دهد که آیپد مینی ۶ از هر تبلت اندرویدی در بازار سریع‌تر است. عملکرد در سطحی مشابه با آیپد ایر قرار دارد. با این حال آیپد پرو که به چیپ‌ست M1 مجهز است، کاملا از آیپد مینی قوی‌تر است.

شما می‌توانید بازی‌هایی مانند Call of Duty Mobile و PUBG Mobile را با بالاترین تنظیمات گرافیکی اجرا کنید. با این حال یک مشکل در آیپد مینی وجود دارد و آن هم نسبت تصویر آن است. هنوز بسیاری از بازی‌ها با نسبت تصویر به خصوص آیپد مینی ۶ سازگاری ندارند و اغلب شاهد نوارهای سیاه رنگ در طرفین هستیم که شاید برای بسیاری قابل تحمل نباشد.

قدرت سخت‌افزاری آیپد مینی ۶ آن‌قدر عالی است که از پس هر نرم‌افزاری بر می‌آید. اجرا و کار با فوتوشاپ و لایت‌روم فوق‌العاده است و می‌توان با سرعت بالایی، ویدیوها را در برنامه‌هایی مانند Luma Fusion ویرایش کرد و رندر گرفت.

در پشت دستگاه ما یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی می‌بینیم که عکس‌ها و ویدیوهای به شدت با کیفیتی تهیه می‌کند. اما در جلوی آی‌پد مینی ۶، ما یک سنسور فوق‌العاده ۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض می‌بینیم که اپل نمونه همان را در آیپد پرو و آیپد ۹ استفاده کرده است. زاویه دید این سنسور بسیار وسیع است و از ویژگی جالب Center Stage استفاده می‌کند. با استفاده از این ویژگی، دوربین فرد مورد نظر را در روبه‌روی خود تعقیب می‌کند و به مانند یک دوربین روی پایه، به هر طرفی که سوژه قرار دارد می‌چرخد. این ویژگی برای کسانی که کلاس آنلاین دارند یا در هنگام تماس ویدیویی یا کنفرانس ویدیویی به طرفین حرکت می‌کنند، می‌تواند گزینه منحصر به فردی باشد.

نسل ششم آیپد مینی از همان باتری قدیمی ۵۱۲۴ میلی‌آمپر ساعتی نسل قبل‌اش استفاده می‌کند. در تست‌های انجام شده، آیپد مینی ۶ توانسته به مدت ۱۰ ساعت تا اتمام باتری ویدیو پخش کند. همچنین شما می‌توانید به مدت ۱۰ ساعت و ۴۳ دقیقه در آیپد مینی ۶ وبگردی کنید. آیپد مینی ۶ از شارژ سریع با از طریق آداپتورهای برق USB Power Delivery با حداکثر توان ۲۵ وات پشتیبانی می‌کند. در داخل جعبه آیپد مینی ۶ یک شارژر ۲۰ واتی وجود دارد و نیازی به خرید آداپتور دیگری نیست.

با استفاده از شارژر ۲۰ واتی، نیم ساعت زمان نیاز است تا باتری به ۳۵ درصد شارژ از صفر برسد. یک ساعت شارژ از صفر حدود ۷۰ درصد باتری را پر می‌کند که با توجه به اندازه کم باتری، اپل می‌توانست بهتر از این‌ها عمل کند.


تبلت مایکروسافت مدل Microsoft Surface Go 2

ظرفیت ۶۴ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت (Core M3 وای‌فای) | ۱۴,۵۰۰,۰۰۰ تا ۱۵,۵۰۰,۰۰۰ تومان

سایر مدل‌ها:
ظرفیت ۶۴ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت (پنتیوم وای‌فای) | ۱۲,۵۰۰,۰۰۰ تا ۱۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (پنتیوم وای‌فای) | ۱۳,۵۰۰,۰۰۰ تا ۱۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (Core M3 سیم‌کارت‌خور) | ۲۱,۵۰۰,۰۰۰ تا ۲۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • طراحی عالی، زیبا و خوش‌دست
  • صفحه‌نمایش خوب و بزرگ‌تر از نسل قبل
  • عمر مناسب باتری
  • توانایی اجرای کامل ویندوز ۱۰
  • کیفیت خوب دوربین سلفی/وب‌کم
  • پشتیبانی کامل از قلم سرفیس
نقاط ضعف
  • قدرت سخت‌افزاری کم به خصوص در مدل پنتیوم
  • کم‌یاب بودن و قیمت‌های گیج‌کننده در بازار ایران
خرید Microsoft Surface Go 2 از دیجی‌کالا

تاریخ عرضه اردیبهشت ۱۳۹۹
ابعاد ۲۴۵x175x8.3 میلی‌متر
وزن ۵۴۴ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشت از آلیاژ منیزیم
قاب جلو از جنس شیشه مجهز به گوریلا گلس ۳
پشتیبانی از قلم استایلوس
صفحه‌ نمایش ۱۰.۵ اینچ
PixelSense™ Display
رزولوشن تصویر ۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل با تراکم ۲۲۰ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل ٌWindows 10
چیپ‌ست اینتل
پردازنده مرکزی Intel Pentium Gold 4425Y
یا
۸th Gen Intel Core m3
پردازنده گرافیکی Intel® UHD Graphics 615
حافظه رم ۴ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایت حافظه eMMC
درگاه کارت حافظه میکرو SD
دوربین اصلی سنسور ۸ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری تا ۱۰۸۰p
دوربین سلفی سنسور ۵ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری تا ۱۰۸۰p
صدا دو اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C
Surface Connect
شبکه‌های ارتباطی دارای دو مدل Wi-Fi و ۴G
تعداد سیم‌کارت یک عدد در مدل ۴G
سنسور اثر انگشت ندارد (دارای سنسور تشخیص چهره)
باتری لیتیوم-یونی ۸۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی

نسل دوم تبلت‌های ویندوزی سرفیس گو به نام Surface Go 2 که نسبت به قبل از صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، پردازنده بهتر و همان قلم سرفیس و تایپ کاور قبلی استفاده می‌کند، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای علاقه‌مندان به تبلت‌های ویندوزی باشد.

مایکروسافت طراحی سرفیس گو ۲ را نسبت به مدل قبلی خود تغییر چندانی نداده و فقط صفحه‌نمایش را بزرگ‌تر کرده است. البته حاشیه‌های صفحه‌نمایش هم کوچک‌تر شده که همین قضیه ظاهری مدرن‌تر را به سرفیس گو ۲ داده است.

طراحی سرفیس گو ۲ در ظاهر نسخه‌ای کوچک‌تر از سرفیس پرو با همان آلیاژ منیزیم به همراه پایه‌ای است که می‌تواند به اندازه دلخواه باز شود. کیفیت ساخت تبلت آنقدر خوب است که حس یک محصول درجه یک و رده بالا را به شما می‌دهد. سرفیس گو ۲ حدود ۸.۳ میلی‌متر ضخامت دارد و ۵۴۴ گرم هم وزن آن است که نسبت به رقبای اپلی و سامسونگی، ضخیم‌تر و سنگین‌تر به نظر می‌رسد.

در بخش پایینی دستگاه یک اتصال مغناطیسی برای صفحه‌کلید می‌بینیم. اگر نسخه LTE را تهیه کنید، یک اسلات سیم‌کارت هم در سمت چپ دستگاه مشاهده خواهید کرد. در بالا، دکمه پاور و کنترل صدا دیده می‌شود و یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون هم در سمت راست وجود دارد. همچنین پورت USB-C هم در همین بخش وجود دارد که می‌توانید از آن برای شارژ تبلت، اتصال حافظه‌های گوناگون و حتی اتصال مانیتورهای ثانویه استفاده کنید.

مایکروسافت درگاه سرفیس کانکت هم برای شارژ در زیر پورت USB-C قرار داده است. همینطور سرفیس گو ۲ دارای یک اسلات کارت حافظه میکرو SD کاربردی است.

ما دو بلندگو را هر کدام در سمت راست و چپ صفحه‌نمایش سرفیس گو ۲ می‌توانیم مشاهده کنیم. با اینکه این بلندگوها از کیفیت خوبی برخوردار هستند، اما نمونه‌های مشابه سامسونگ و اپل عملکرد بهتری دارند.

در بخش نمایشگر، سرفیس گو ۲ نسبت به نسل قبلی خود نیم اینچ بزرگ‌تر شده و حالا با تبلتی ۱۰.۵ اینچی روبه‌رو هستیم که حاشیه‌های کمتری دارد و ظاهر مدرن‌تر و امروزی‌تری به خود گرفته است. وضوح تصویر در این تبلت به ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل می‌رسد که به اندازه کافی خوب و واضح است. روشنایی تصویر، زاویه دید و بازتولید رنگ‌ها در این نمایشگر عالی است.

یکی از نقاط قوت سرفیس گو ۲، قلم سرفیس است. یکی از ویژگی‌های اکوسیستم سرفیس مایکروسافت، استفاده از همه قلم‌ها برای همه دستگاه‌ها است. Surface Pen در سرفیس گو ۲ دقیقا همان قلمی است که در سرفیس پرو ۶،۷ و نسل اول سرفیس گو دیده بودیم. حتی اگر Slim Pen Surface Pro X هم داشته باشید، می‌توانید از آن در تبلت سرفیس گو استفاده کنید. این ویژگی عالی باعث می‌شود تا اگر از کاربران قبلی سرفیس باشید، نیازی به خرید دوباره لوازم جانبی مانند قلم نداشته باشید.

قلم سرفیس عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. جنس قلم از فلز است و خیلی هم نازک نیست که همین قضیه باعث می‌شود تا قلم به خوبی در دست جای بگیرد. یک دکمه در کناره و دکمه‌ای دیگر در بالای قلم دیده می‌شود. متاسفانه باتری قلم از نوع شارژی نیست و گاهی مجبور می‌شوید که باتری را عوض کنید و با اینکه در کناره تبلت، محلی مغناطیسی برای قرارگیری قلم وجود دارد، اما این محل هم برای شارژ تعبیه نشده است.

پشتیبانی نرم‌افزاری از قلم همیشه در ویندوز خوب بوده است. برای مثال می‌توانید در فایل‌های PDF حاشیه‌نویسی کنید یا از برنامه‌هایی مانند OneNote استفاده کنید. در مایکروسافت ورد می‌توانید از قلم برای یادداشت استفاده کنید یا طرح‌هایی را به دلخواه بکشید. قابلیت تشخیص دست‌خط هم در ویندوز تعبیه شده است.

شما می‌توانید تبلت سرفیس گو ۲ را با پردازنده اینتل پنتیوم گلد ۴۴۲۵Y یا تراشه نسل هشتمی اینتل Core M3 تهیه کنید. همچنین می‌توانید از بین ۴ تا ۸ گیگابایت حافظه رم و ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی eMMC SSD یکی را انتخاب کنید. گزینه LTE 4G هم در دسترس قرار دارد.

ما در اینجا نگاهی به نسخه اینتل Core M3 می‌اندازیم که بهترین و قوی‌ترین نسخه سرفیس گو ۲ (و البته موجود‌ترین در ایران) است. عملکرد تک‌ هسته‌ای، چند هسته‌ای و گرافیکی Core M3 بسیار بهتر از مدل پنتیوم گلد است. عملکرد پنتیوم گلد دقیقا مانند نسل اول سرفیس گو است.

همچنین باید در نظر داشته باشید که قرار نیست شما با سرفیس گو ۲ مجهز به Core M3 قدرت سخت‌افزاری فوق‌العاده‌ای دریافت کنید. حتی تبلت سرفیس پرو ۶ قدیمی با پردازنده اینتل Core i5 هم از سرفیس گو ۲ قوی‌تر است.

سرفیس گو ۲ یک تبلت برای کارهای روزانه، اداری و عمومی است و اصلا نباید از آن انتظار اجرای همه بازی‌های روز را داشت. البته که بازی‌های سبک مانند Cuphead به راحتی در سرفیس گو ۲ اجرا می‌شوند، اما بازی مانند فورتنایت با اینکه نصب و اجرا هم شد، اما مجبور شدیم تا تنظیمات گرافیکی را در پایین‌ترین سطح قرار دهیم که اصلا توصیه نمی‌شود. اگر به دنبال تبلتی برای گیمینگ هستید، می‌توانید با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان به سراغ آیپد ۹ بروید که نه تنها از اکثر تبلت‌های اندرویدی قوی‌تر است، بلکه سرفیس‌ها هم حرفی در مقابل آن ندارند و می‌تواند بازی‌هایی مانند Call of Duty Mobile، PUBG Mobile و هر بازی و برنامه سنگینی را به راحتی و با قدرت بالا اجرا کند.

عملکرد سرفیس گو ۲ در برنامه‌های تدوین مانند Premiere Rush هم خوب نیست و حتی در نسخه Core M3 هم ضعیف عمل می‌کند.

تبلت سرفیس گو ۲ دارای یک دوربین اصلی با رزولوشن ۸ مگاپیکسل در قسمت پشتی است که می‌تواند تصاویر خوبی را ثبت کند و ویدیوهای فول‌ اچ‌دی ضبط کند. دوربین جلویی ۵ مگاپیکسل است که اگر بخواهیم با وب‌کم‌های لپ‌تاپی مقایسه کنیم، از کیفیتی به مراتب بالاتر و بهتر برخوردار است. همینطور مایکروسافت یک سنسور مادون قرمز را در کنار دوربین جلو تعبیه کرده که با استفاده از قابلیت Windows Hello، ویژگی تشخیص چهره برای باز کردن قفل تبلت فعال می‌شود. این سنسور به خوبی فیس‌ آیدی اپل کار می‌کند.

تبلت سرفیس گو ۲ دارای یک باتری با حجم ۸۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت است. در تست تماشای ویدیو HD با حداکثر روشنایی در یوتیوب، باتری ۵ و نیم ساعت دوام آورد که برای یک تبلت ویندوزی خوب است. این عدد با روشنایی متوسط به ۱۱ و نیم ساعت می‌رسد. به نظر می‌آید که شما می‌توانید از این تبلت ویندوزی -در صورت مدیریت صحیح منابع و برنامه‌ها- تا یک روز کاری معمولی استفاده کنید و به شارژ مجدد نیاز نداشته باشید.

چه مدل پنتیوم گلد را تهیه کنید و چه به سراغ Core M3 حتی با ۸ گیگابایت رم بروید، این نکته را باید در نظر داشته باشید که سرفیس گو ۲ برای کارهای روزانه است. کار در برنامه‌هایی مانند آفیس و نهایتا فوتوشاپ (که خوب اجرا می‌شود)، یا مولتی‌تسکینگ‌های کاری، سوییچ بین برنامه‌های گوناگون و وب‌گردی، عملکردهایی است که سرفیس گو ۲ از پس‌شان بر می‌آید و برای آن‌ها ساخته شده است.

باید در خرید سرفیس گو ۲ دقت داشته باشید و بدانید که برای چه به سراغش می‌روید. وجود صفحه لمسی و قلم در محیطی ویندوزی و آشنا، صفحه‌نمایشی باکیفیت و ابعاد کوچک و جمع‌و‌جور سرفیس گو ۲ قطعا برای کسانی که مدام در حال یادداشت‌برداری، کارهای اداری، دانشجویی یا تحقیقاتی هستند، بسیار مناسب است. اما بحث قیمت نامتقارن این محصول در ایران هم وجود دارد که مدام بین ۱۵ میلیون تا حتی ۲۵ میلیون تومان بسته به فروشگاه‌های مختلف نوسان دارد.


تبلت لنوو مدل Yoga Book C930

ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت (وای‌فای) | ۱۵,۵۰۰,۰۰۰ تا ۱۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان

سایر مدل‌ها:
ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت (وای‌فای) | ۲۲,۵۰۰,۰۰۰ تا ۲۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • طراحی جالب با ضخامت خیلی کم و کاربردی به عنوان تبلت یا لپ‌تاپ
  • صفحه‌نمایش اصلی QHD و کیفیت قابل قبول
  • صفحه‌نمایش دوم E-Ink با قابلیت تبدیل به صفحه‌کلید یا کتاب‌خوان جوهری الکترونیکی
  • قیمت با توجه به امکانات منحصر به فرد و صفحه‌نمایش باکیفیت، استاندارد و حتی ارزان است!
نقاط ضعف
  • سخت‌افزار قدیمی و پردازنده ۸ ساله!
  • مقدار رم پایین
  • سرعت واکنش صفحه‌نمایش E-Ink پایین است
خرید لنوو Yoga Book C930 از دیجی‌کالا

تاریخ عرضه اردیبهشت ۱۳۹۸
ابعاد ۲۶۰.۴×۱۷۹.۴×۹.۹ میلی‌متر
وزن ۷۷۵ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشت فلزی
قاب جلو از جنس شیشه
پشتیبانی از قلم استایلوس
صفحه‌ نمایش ۱۰.۸ اینچ
IPS LCD
رزولوشن تصویر ۲۵۶۰ × ۱۶۶۰ پیکسل با تراکم ۲۸۳ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Windows 10
چیپ‌ست اینتل
پردازنده مرکزی Intel Core i5-7Y54 | 3.2 GHz, Kaby Lake
پردازنده گرافیکی Intel® UHD Graphics 615
حافظه رم ۴ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت حافظه SSD
درگاه کارت حافظه میکرو SD
دوربین اصلی
دوربین سلفی سنسور ۲ مگاپیکسلی
صدا دو اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C
شبکه‌های ارتباطی دارای دو مدل Wi-Fi و ۴G
تعداد سیم‌کارت یک عدد در مدل ۴G
سنسور اثر انگشت دارد
باتری لیتیوم-یونی ۴۶۵۰ میلی‌آمپر ساعتی

لنوو یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کامپیوتر و لپ‌تاپ در دنیا است که از ریسک و خلاقیت ترسی ندارد و اخیرا توانسته لپ‌تاپ‌های خیره‌کننده‌ای تولید کند؛ مخصوصا در محدوده سری یوگا. یوگا بوک C930 نه تنها یک لپ‌تاپ خوب است، بلکه یک تبلت کاربردی، شیک و جالب است که می‌تواند گزینه منحصربه‌فرد شما برای خرید باشد.ما در اینجا یک تبلت/لپ‌تاپ عجیب و جالب از برند لنوو داریم که قیمت ۲۲ میلیون تومانی آن نسبت به امکاناتی که ارائه می‌دهد، فوق‌العاده است. لنوو برخلاف بسیاری از برندهای دیگر که نسخه بعدی محصولات‌شان عمدا تغییر خاصی نکرده، این نسل از یوگا بوک را دست‌خوش تغییرات و بهبود‌های شگفت‌انگیزی کرده است و یک ویژگی نوآورانه هم به آن اضافه کرده: نمایشگر دوم از نوع E-Ink (جوهر الکترونیکی). این نمایشگر دوم نه تنها می‌تواند به عنوان صفحه‌کلید عمل کند، بلکه برای یادداشت‌برداری، طراحی و مطالعه متون فوق‌العاده کاربردی است.

لولای خمیده و همچنین لوگوی لنوو که هنگام بسته شدن در سمت چپ درب قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد که طراحی یوگا بوک C930 تا چه حد شبیه به کتاب‌ها است! در حالت بسته، دستگاه ضخامتی حدود ۹.۹ میلی‌متر و وزنی معادل ۷۷۵ گرم دارد. در کلاس لپ‌تاپ‌ها، این ضخامت و وزن فوق‌العاده عالی است که دلیل اصلی آن، عدم وجود صفحه‌کلید فیزیکی و جایگزینی آن با یک صفحه‌‌نمایش E-Ink است که به آن هم می‌پردازیم.

لولا در یوگا بوک C930 به شما اجازه می‌دهد تا دستگاه انعطاف‌پذیری کامل داشته باشد و شما را قادر سازد تا صفحه‌نمایش را به هر اندازه که می‌خواهید برگردانید. یا به صورت ایستاده از دستگاه استفاده کنید یا صفحه‌نمایش به طور کامل برگردد و دستگاه به فرم تبلت تغییر ماهیت دهد. نازکی و وزن این دستگاه شاید از دستگاه‌هایی که «فقط» تبلت هستند بیشتر باشد، اما آنقدری هم نیست که آزاردهنده باشد و کاربر با در دست گرفتن دستگاه به عنوان تبلت، می‌تواند به راحتی با آن کار کند.

یک دکمه روشن/خاموش و دکمه تنظیم صدا در سمت راست دستگاه با لبه‌های کرومی ساخته شده‌اند و بلندگوها پشت توری‌های نقطه‌دار در دو طرف صفحه‌کلید قرار دارند. بلندگوها به لطف فناوری دالبی اتموس، حجم صدا و کیفیت خوبی را ارائه می‌دهند.

در بالای نمایشگر E-Ink یک اسکنر اثرانگشت برای ورود بیومتریک وجود دارد و همچنین دو درگاه USB-C در هر دو سمت دستگاه قرار گرفته که می‌توان از آن‌ها برای شارژ لپ‌تاپ/تبلت استفاده کرد. لپ‌تاپ/تبلت یوگا بوک C930 دارای یک اسلات کارت حافظه میکرو SD و یک اسلات سیم‌کارت (در نسخه‌های LTE) است.

نمایشگر ۱۰.۸ اینچی این دستگاه از نوع IPS بوده و وضوحی برابر با ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل یا همان QHD دارد که از کیفیت خوبی هم برخوردار است. این وضوح تصویر، با توجه به برچسب قیمتی محصول آن را از دیگر دستگاه‌ها تفکیک می‌کند. کیفیت و وضوح تصاویر در این نمایشگر عالی است، روشنایی ۵۰۰ نیت بسیار مناسب است و طیف رنگی خوب آن، جالب به نظر می‌رسد. با این حال کاش لنوو حاشیه‌های صفحه‌نمایش را کمی نازکتر طراحی می‌کرد تا فضای بیشتر و البته ظاهر مدرن‌تری به نمایشگر داده می‌شد.

به بزرگ‌ترین و عجیب‌ترین نقطه قوت لنوو یوگا بوک C930 می‌رسیم. نمایشگر دوم این دستگاه که نه تنها به عنوان صفحه‌کلید، بلکه به عنوان یک صفحه نقاشی یا کتاب‌خوان دیجیتال عمل می‌کند. با اینکه قبلا هم دستگاه‌های دو صفحه‌ای وجود داشته‌اند، اما این دستگاه از تناسب بهتری نسبت به بقیه برخوردار است.

در حالی که تایپ روی صفحه‌نمایش هرگز به اندازه استفاده از صفحه‌کلید فیزیکی لذت‌بخش و راحت نخواهد بود، اما لنوو برای این قضیه ترفندی را ابداع کرده که جالب است. شما به محض قرار دادن انگشت خود روی هر یک از حروف صفحه‌کلید دیجیتالی، لرزش و البته انیمیشنی ظریف در محل اصابت حس و مشاهده می‌کنید که کمک می‌کند روند تایپ‌کردن روی این نمایشگر E-Ink طبیعی‌تر به نظر برسد. با این حال حقیقتی که وجود دارد این است که چنین صفحه‌کلیدی برای افرادی که تایپ سریع انجام می‌دهند مناسب نیست، چون سرعت پاسخ‌دهی صفحه‌‌دیجیتالی آنقدری نیست که بتواند پاسخگوی کارکردهای پرسرعت باشد و اغلب شاهد تاخیر در تایپ خواهید بود. ظاهرا لنوو هنوز راه طولانی برای اعمال تمام و کمال و بی‌عیب و نقص چنین قابلیت‌های جالب و انقلابی دارد.

حالت ترسیم/ یادداشت به شما امکان می‌دهد با استفاده از قلم جدید، روی یک صفحه خالی بکشید یا بنویسید که مبتنی بر فناوری الکترواستاتیک فعال (AES) است و از نوک قلم رسانا برای ایجاد واکنش در دیجیتالیزر نمایشگر E-Ink استفاده می‌کند. همچنین یک حالت خواندن وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد فایل‌های سازگار مانند PDF و کتاب‌های الکترونیکی را در این صفحه‌نمایش E-Ink مشاهده کنید. اگر شما جزو کسانی هستید که همزمان تمایل به خرید لپ‌تاپ و یک کتاب‌خوان دیجیتال دارند، ظاهرا این لپ‌تاپ/تبلت لنوو می‌تواند به کار شما بیاید و در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی فوق‌العاده‌ای اعمال کند.

اما به بخش سخت‌افزار می‌رسیم، جایی که شاید بیشتر متوجه این موضوع شوید که چرا یوگا بوک C930 ارزان است. ما در این دستگاه به یک پردازنده اینتل Core-i5 دو هسته‌ای Kaby Lake مجهز هستیم که از نوع موبایل بوده و در سال ۲۰۱۶ (تقریبا ۸ سال پیش) عرضه شده و فقط چهار گیگابایت حافظه رم آن را همراهی می‌کند.

با توجه به قدرت سخت‌افزاری محدود، باید در خرید چنین محصولی دقت زیادی داشته باشید. سخت‌افزار قدیمی و محدود باعث شده تا ما با یک محصول نسبتا قدیمی در درون، اما نازک، سبک و خلاقانه که دارای دو صفحه‌نمایش است و نمایشگر اصلی آن QHD است طرف باشیم. این لپ‌تاپ/تبلت قطعا مخصوص افرادی است که به کارهای روزانه سبک مانند وب‌گردی و کارهای اداری مشغول هستند. اگر جزو این افراد هستید و دل‌تان یک دستگاه می‌خواهد که در لحظه به لپ‌تاپ، تبلت و کتاب‌خوان تبدیل شود، لنوو یوگا بوک C930 یک گزینه ارزان و عالی است.

با این حال اگر قصد خرید یک تبلت قدرتمند دارید و برایتان مهم نیست چه سیستم‌عاملی پشت آن است، آیپد‌های اپل تا بازه ۲۲ میلیون تومان، از آیپد ایر تا حتی آیپد نسل ۹ که ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان قیمت دارند، بازدهی بی‌نهایت بهتر و جالبتری را نسبت به یوگا بوک C930 ارائه می‌دهند. از سوی دیگر اگر به دنبال لپ‌تاپ در بازه قیمتی دستگاه لنوو هستید، هواوی با میت‌بوک و دل با XPS منتظرتان هستند، اگر چه آنها نه صفحه لمسی دارند و نه نمایشگر دوم، اما از قدرت سخت‌افزاری بیشتر و بهتری برخوردار هستند.

عملکرد باتری در لپ‌تاپ/تبلت یوگا بوک C930 استاندارد است و با توجه به ابعاد، ضخامت و وزن مناسب این محصول، کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. در تست نمایش ویدیو ۱۰۸۰p با روشنایی ۵۰ درصد، باتری تا ۸ ساعت بازدهی داشت. در تست فشرده باتری با PCMARK 8 Home، که وظایفی مانند پردازش کلمه، مرور وب و تماس ویدیویی را شبیه‌سازی می‌کند، باتری ۴ ساعت دوام آورد. به طور کلی این دستگاه می‌تواند یک روز کاری کامل را در صورت مدیریت صحیح دوام بیاورد.


تبلت اپل iPad Air 5 (2022)

ظرفیت ۶۴ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (وای‌فای) | ۱۷,۸۰۰,۰۰۰ تا ۱۹,۲۰۰,۰۰۰ تومان

سایر مدل‌ها:
ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (وای‌فای) | ۲۳,۶۰۰,۰۰۰ تا ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • مجهز به چیپ‌ست M1 اپل، مشابه با آیپد پرو و مک‌بوک‌های اپل – قدرت سخت‌افزاری بی‌نظیر و اجرای روان سنگین‌ترین بازی‌ها و برنامه‌ها
  • صفحه‌نمایش فوق‌العاده با کیفیت با رنگ‌بندی، روشنایی و کنتراست بی‌نظیر
  • اسپیکرهای باکیفیت و واضح
  • کیفیت عالی هر دو دوربین در عکس‌برداری و ضبط ویدیو – قابلیت Center Stage در دوربین جلو
  • درگاه USB-C و پشتیبانی از بی‌نهایت لوازم جانبی + هاب USB-C و اتصال به نمایشگر جانبی
  • پشتیبانی کامل از قلم Apple Pencil 2
  • دارای جایگاه مخصوص شارژ قلم روی تبلت
  • دارای تطابق کامل iPad OS و نرم‌افزارهای موجود برای عملکردهای متنوع
نقاط ضعف
  • نبود گزینه ۱۲۸ گیگابایتی حافظه و محدود بودن کاربران به ۶۴ یا ۲۵۶ گیگابایت فضا
  • صفحه‌نمایش ۶۰ هرتز
خرید اپل iPad Air 5 (2022) از دیجی‌کالا

تاریخ عرضه فروردین ۱۴۰۱
ابعاد ۲۴۷.۶×۱۷۸.۵×۶.۱ میلی‌متر
وزن ۴۶۱ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشت از آلومینیوم
قاب جلو از جنس شیشه
پشتیبانی از قلم استایلوس (نسل دوم)
صفحه‌ نمایش ۱۰.۹ اینچ
Liquid Retina IPS LCD
رزولوشن تصویر ۲۳۶۰ × ۱۶۴۰ پیکسل با تراکم ۲۶۴ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل iPadOS 15.4, upgradable to iPadOS 15.4.1
چیپ‌ست Apple M1
پردازنده مرکزی Octa-core
پردازنده گرافیکی Apple GPU (4-core)
حافظه رم ۸ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایت
درگاه کارت حافظه ندارد
دوربین اصلی سنسور ۱۲ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۴K@24/30/60fps, 1080p@30/60/120/240fps; gyro-EIS
دوربین سلفی سنسور ۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30/60fps
صدا اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری ندارد
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 3.1 Gen2
شبکه‌های ارتباطی ندارد
تعداد سیم‌کارت
سنسور اثر انگشت روی دکمه پاور در بالای دستگاه
باتری لیتیوم-یونی ۷۶۰۶ میلی‌آمپر ساعتی

اپل با آیپد ایر ۵ که جدیدترین نسخه از تبلت‌های میان‌رده این کمپانی است، قدمی جدی و مهم را برداشته که شاید مهم‌ترین نقطه این قدم، مجهز شدن تبلت‌های آیپد ایر جدید به چیپ‌ست فوق‌سریع Apple M1 باشد. چیپ‌ستی که در مدل‌های پرو و لپ‌تاپ‌های مک‌بوک مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجهیز شدن آیپد ایر به چیپ‌ست M1، آن را بسیار به آیپد پرو شبیه کرده و ما در معرفی این تبلت، کمی به آیپد پرو هم گریز می‌زنیم تا متوجه تفاوت‌های این دو دستگاه شوید.

طراحی آیپد ایر ۵ نسبت به آیپد ایر ۴ به هیچ‌وجه تغییری نکرده و شباهت زیادی هم به آیپد پرو دارد. آیپد ایر تنها ۶.۱ میلی‌متر ضخامت دارد که بسیار نازک است و حدودا ۴۶۱ گرم وزن دارد. مثل همیشه خبری از اسلات کارت حافظه نیست اما ما در آیپد ایر ۵ یک پورت USB-C 3.1 Gen 2 داریم که فوق‌العاده پرسرعت است و از هزاران لوازم جانبی از مانیتورها و نمایشگرهای ثانویه تا SSDها پشتیبانی می‌کند. آیپد پرو در مقایسه دارای USB 4.0 با پشتیبانی تاندربولت است که از این لحاظ عملکرد بهتری نسبت به آیپد ایر ۵ دارد. با این حال اگر خیلی حساسیت نداشته باشید، آیپد ایر ۵ می‌تواند همه نیازهای شما را برطرف کند.

در کناره‌های دستگاه ما دکمه‌های تنظیم صدا و پاور را مشاهده می‌کنیم. دکمه پاور دارای اسکنر اثر انگشت Touch ID داخلی است که بسیار پر سرعت و حساس کار می‌کند. در آیپد پرو ما به فیس آی‌دی برای امنیت تبلت دسترسی داریم که هر کدام گزینه‌ای کاملا متفاوت و سلیقه‌ای هستند.

آیپد ایر ۵ دارای دو بلندگو است که هر کدام دارای دو دهانه هستند که باعث شده در ابتدا تصور کنید با چهار بلندگو روبه‌رو هستید. کیفیت، ظرافت و دقت این دو بلندگو عالی است و آیپد ایر ۵ در این بخش کار خود را عالی انجام می‌دهد. مطمئنا تماشای فیلم و ویدیو یا انجام بازی در کنار این بلندگوها لذت‌بخش است.

آیپد ایر ۵ اپل دارای همان صفحه‌نمایش ۱۰.۹ اینچی IPS در مدل قبلی خود است. صفحه‌نمایشی بسیار زیبا با زوایای دید گسترده، بسیار روشن (۵۰۰ نیت) و با کیفیتی عالی که در نگاه اول شما را جذب خود می‌کند. در عین حال، وضوح ۲۳۶۰ در ۱۶۴۰ پیکسل آن بسیار شارپ است. همچنین این نمایشگر به فناوری True Tone نیز مجهز است که باعث می‌شود تعادل رنگ سفید بر اساس نور اطراف تنظیم شود.

آیپد ایر ۵ اپل از نرخ نوسازی تصویر ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کند که انتظار می‌رفت اپل در این مدل جدید از نمایشگر ۱۲۰ هرتز مانند آیپد‌های پرو استفاده کند. با این که قدرت سخت‌افزاری هر دو مدل ایر و پرو یکسان است، اما ۱۲۰ هرتز بودن آیپد پرو و روان‌تر بودن انیمیشن‌ها، رابط کاربری، بازی‌ها و ویدیوها باعث می‌شود که تصور کنید آیپد پرو سریع‌تر است. خیر، دلیل این قضیه، ۶۰ هرتز بودن آیپد ایر ۵ است.

آیپد ایر ۵ اپل از جدیدترین نسل قلم‌های خود تحت عنوان Apple Pencil 2 پشتیبانی می‌کند. موردی که در برادران بزرگ‌تر این تبلت، یعنی آیپد پرو و مینی هم مشترک است. همچنین مانند دو تبلت دیگر، قلم با قرار گرفتن در جایگاه به خصوص روی دستگاه، به صورت القایی شارژ می‌شود.

قلم در آیپد ایر ۵ دقیقا مانند آیپد مینی کار می‌کند. اپل پنسل ۲ از بیش از ۴۰۰۰ سطح حساسیت فشاری پشتیبانی می‌کند، بسیار دقیق است و برای یادداشت‌ها، نقاشی‌های گوناگون و استفاده در نرم‌افزارهای مختلف فوق‌العاده است.

آیپد ایر ۵ اپل در بخش سخت‌افزار بیشترین پیشرفت را نسبت به نسل قبلی خود داشته است. آیپد ایر ۴ در سال ۲۰۲۰ به چیپ‌ست قدرتمند A14 مجهز بود، اما اپل در نسل جدید به سراغ چیپ‌ستی رفت که اولین بار در لپ‌تاپ‌های مک‌بوک و آیپدهای پرو استفاده کرده بود. آیپد ایر ۵ به چیپ‌ست اپل M1 مجهز شده که ۸ گیگابایت حافظه رم و ۶۴ یا ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی آن را همراهی می‌کند.

بنچ‌مارک‌های Geekbench 5 و ۳D Mark Wild Life نشان می‌دهد که هر دو تبلت آیپد ایر ۵ و پرو شبیه به هم هستند. البته مدل پرو به مقدار خیلی کم و نامحسوسی بهتر از ایر است که می‌توانیم آن را نادیده بگیریم. اما در مقایسه با تبلت‌های اندرویدی باید بگوییم که هیچ تبلتی در بازار نمی‌تواند با این دو محصول اپل مقابله کند. حتی تبلت جدید گلکسی تب S8 سامسونگ با ۱۰۰ دلار قیمت بیشتر نسبت به آیپد ایر ۵ اپل کندتر است و تبلت میان‌رده اپلی تا دو برابر سرعت و بازدهی بهتر ارائه می‌دهد.

آیپد ایر ۵ در اجرای بازی‌های سنگین بی‌نظیر است. بازی‌هایی مانند Genshin Impact، PUBG Mobile و Real Racing 3 یا Call of Duty Mobile در بهترین حالت ممکن خود و با سرعتی بالا اجرا می‌شوند. چیپست M1 بسیار قوی‌تر از آیفون‌های فعلی بازار است و همین قضیه باعث می‌شود تا شما از بابت اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها حتی تا دو یا سه سال آینده در آیپد ایر ۵ اطمینان کامل داشته باشید. شما رسما یک دستگاه عمری را تهیه می‌کنید.

البته که عملکرد آیپد ایر ۵ در اجرای سایر برنامه‌ها هم شگفت‌انگیز است. مهم نیست که Adobe Lightroom و Photoshop، Microsoft Office یا حتی ویرایش ویدیو با Adobe Premiere Rush یا LumaFusion باشد، همه چیز فوق‌العاده روان اجرا می‌شود. همچنین به خاطر وجود ۸ گیگابایت حافظه رم و مدیریت فوق‌العاده حافظه، به نظر می‌رسد که هیچ‌ برنامه‌ای در پس‌زمینه به خاطر کمبود فضا بسته نمی‌شود.

در پشت دستگاه ما یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی می‌بینیم که عکس‌ها و ویدیوهای به شدت با کیفیتی تهیه می‌کند. اما در جلوی آی‌پد ایر ۵، ما یک سنسور فوق‌العاده ۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض می‌بینیم که اپل نمونه همان را در آیپد پرو و آیپد ۹ استفاده کرده است. زاویه دید این سنسور بسیار وسیع است و از ویژگی جالب Center Stage استفاده می‌کند. با استفاده از این ویژگی، دوربین فرد مورد نظر را در روبه‌روی خود تعقیب می‌کند و به مانند یک دوربین روی پایه، به هر طرفی که سوژه قرار دارد می‌چرخد. این ویژگی برای کسانی که کلاس آنلاین دارند یا در هنگام تماس ویدیویی یا کنفرانس ویدیویی به طرفین حرکت می‌کنند، می‌تواند گزینه منحصر به فردی باشد.

آیپد ایر ۵ از یک باتری ۷۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کند که قادر است کاربر را یک روز کاری معمولی همراهی کند. شما می‌توانید ۱۰ ساعت تمام، بی‌وقفه ویدیو تماشا کنید، وبگردی کنید و به بازی مشغول باشید تا باتری آیپد ایر ۵ خالی شود.

با اتصال مجیک کیبورد به آیپد ایر ۵، عمر باتری مقداری کمتر می‌شود، اما باز هم می‌تواند آمار خوبی را ثبت کند. از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۶ بعداز ظهر و در حالی که مشغول ویرایش عکس، نوشتن در گوگل داکس و انجام تماس‌های ویدیویی و کارهای مشابه بودیم، در نهایت ۱۵ درصد از باتری باقی ماند.

برخلاف آیفون، آیپد ایر ۲۰۲۲ دارای دو شاخه ۲۰ واتی و کابل USB-C است. در تست‌های انجام شده، به یک ساعت زمان نیاز است تا باتری خالی به ۵۰ درصد شارژ برسد. ۲ ساعت و بیست دقیقه هم زمان نیاز است تا آیپد ایر ۵ به طور کامل شارژ شود.


تبلت‌های پرچمدار تا ۴۰ میلیون تومان

این رده مناسب چه افرادی است؟
  • اگر دنبال بهترین و مناسب‌ترین تبلت‌های بازار در خانواده‌های ویندوز، iPad و اندرویدی هستید.

تبلت مایکروسافت Surface Pro 7 Plus

ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (Core i5 وای‌فای) | ۲۰,۹۰۰,۰۰۰ تا ۲۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان

سایر مدل‌ها:
ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (Core i3 وای‌فای) | ۱۸,۵۰۰,۰۰۰ تا ۲۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (Core i5 وای‌فای) | ۲۵,۵۰۰,۰۰۰ تا ۲۸,۵۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (Core i5 سیم‌کارت‌خور) | ۳۸,۰۰۰,۰۰۰ تا ۳۹,۵۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۶ گیگابایت (Core i5 وای‌فای) | ۳۲,۰۰۰,۰۰۰ تا ۳۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۶ گیگابایت (Core i7 وای‌فای) | ۳۶,۰۰۰,۰۰۰ تا ۳۹,۵۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت و رم ۱۶ گیگابایت (Core i7 وای‌فای) | ۴۲,۰۰۰,۰۰۰ تا ۴۵,۵۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۱ ترابایت و رم ۱۶ گیگابایت (Core i7 وای‌فای) | ۵۲,۰۰۰,۰۰۰ تا ۶۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۱ ترابایت و رم ۳۲ گیگابایت (Core i7 وای‌فای) | ۶۳,۰۰۰,۰۰۰ تا ۶۵,۵۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • صفحه‌نمایش واضح، روشن و با کیفیت – نسبت تصویر ۳:۴ مناسب برای کارهای روزمره، طراحان و تدوین‌کاران
  • عملکرد خوب پردازنده در کارکردهای عمومی و روزمره
  • بدون فن
  • SSD قابل تعویض
  • پایه مقاوم و مناسب برای سطوح صاف – تا ۱۶۵ درجه انعطاف
  • دوربین وب‌کم مناسب برای تماس‌های تصویری
  • همراه با اسکنر اثرانگشت و تشخیص چهره استاندارد
نقاط ضعف
  • عمر باتری می‌توانست بهتر باشد
  • حاشیه‌های ضخیم نمایشگر
  • عدم پشتیبانی از تاندربولت و ۵G(در نسخه‌های سیم‌کارت‌خور)
  • نبود صفحه‌کلید همراه که باید به صورت جداگانه خریداری شود
خرید مایکروسافت Surface Pro 7 Plus از دیجی‌کالا

تاریخ عرضه دی ۱۳۹۹
ابعاد ۲۴۷.۶×۱۷۸.۵×۵.۹ میلی‌متر
وزن ۷۸۴ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشت از آلومینیوم
قاب جلو از جنس شیشه (گوریلا گلس ۴)
صفحه‌ نمایش ۱۲.۳ اینچ
IPS LCD
رزولوشن تصویر ۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل با تراکم ۲۶۷ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Windows 10 قابل ارتقا به Windows 11
چیپ‌ست Intel Core i5 1135G7
پردازنده مرکزی Quad-Core (4) Tiger Lake 4,2 GHz
پردازنده گرافیکی Intel Iris Plus Graphics
حافظه رم ۱۶ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت SSD
درگاه کارت حافظه MicroSDHC
دوربین اصلی سنسور ۸ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
دوربین سلفی سنسور ۵ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
صدا اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری ندارد
تنظیم شده توسط برند AKG
درگاه‌های ارتباطی یک درگاه USB Type C
یک درگاه USB-A
شبکه‌های ارتباطی ندارد
تعداد سیم‌کارت
سنسور اثر انگشت ندارد (مجهز به سنسور تشخیص چهره)
باتری ۶۶۵۷ میلی‌آمپر ساعت

تبلت سرفیس پرو ۷ پلاس یکی از بهترین مدل‌ها از سری تبلت‌های سرفیس است که می‌توان در بازار پیدا کرد. سخت‌افزار نسبتا جدید، صفحه‌نمایش مناسب، وب‌کم خوب و اسپیکرهایی باکیفیت، دلایلی هستند که می‌توانند این محصول را برای شما جذاب کنند.

سرفیس پرو ۷ پلاس وزنی حدود ۷۰۰ گرم دارد که نسبت به سایز ۱۲.۳ اینچی خود، در کلاس تبلت‌ها مقداری سنگین است، با این حال از آنجایی که سرفیس‌ها را معمولا به عنوان محصولی در میان تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها در نظر می‌گیرند، در همین کلاس هم مقایسه می‌شوند. برای مثال لنوو ThinkPad X12 هم محصولی دو کاره است که هم وزن سرفیس پرو ۷ پلاس است. با این حال سرفیس پرو X کمی سبک‌تر و البته نازک‌تر است.

سرفیس پرو ۷ پلاس تغییر خاصی نسبت به سرفیس پرو ۷ نکرده است. در این تبلت یک شاسی شیک از جنس آلیاژ منیزیم نقره‌ای با خطوط تمیز و لوگوی کرومی جذاب مایکروسافت دیده می‌شود. یک شکاف باریک بین بدنه و پنل پشتی دیده می‌شود که برای تهویه هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بالای تبلت، دکمه‌های تنظیم صدا و پر پایین کانکتور شش پین مغناطیسی برای اتصال صفحه‌کلید (که جداگانه باید خریداری شود) وجود دارد.

در سمت راست تبلت یک پورت USB-C (بدون تاندربولت ۴) دیده می‌شود که در کنار یک پورت USB 3.0 Type A و یک پورت سرفیس کانکت مغناطیسی برای شارژ و اتصالات دیگر قرار دارد. همچنین جک ۳.۵ میلی‌متری را هنوز در این تبلت داریم.

یک نکته جالب در مورد سرفیس پرو ۷ پلاس، امکان تعویض و ارتقا راحت حافظه SSD درون آن است. یک درب در پشت تبلت قرار دارد که با باز کردن آن می‌توانید حافظه اصلی را مشاهده کنید.

در پایین پنل پشتی پایه قرار دارد. پایه می‌تواند تا ۱۶۵ درجه باز شود و می‌توانید به هر شکلی تبلت را روی سطح صاف قرار دهید. می‌توانید تبلت را طوری تنظیم کنید که صاف بایستد یا آن را به حالت طراحی روی میز قرار دهید. خوشبختانه لولا آنقدر مقاوم و بادوام است که حتی فشار کف دست هنگام کار و طراحی روی تبلت را تحمل می‌کند.

شاید یکی از ایراداتی که به طراحی سرفیس پرو ۷ پرو وارد باشد، حاشیه‌های اطراف نمایشگر است. مایکروسافت این قضیه را به طور قابل توجهی در مدل سرفیس X برطرف کرده و آنجا با ظاهری مدرن‌تر روبه‌رو هستیم، اما پرو ۷ پلاس این ویژگی را ندارد.

همانطور که گفتیم، سرفیس پرو ۷ پلاس از صفحه‌نمایش ۱۲.۳ اینچی با رزولوشن ۲۷۳۶ در ۱۸۲۴ استفاده می‌کند که عالی است. نسبت تصویر ۳:۲ کار شده که برای انجام کار بسیار مناسب است. این صفحه‌نمایش قطعا مورد توسط تولید‌کننده‌های محتوا و ادیتورهای فیلم و عکس قرار می‌گیرد.

وضوح تصویر عالی است. جزئیات، رنگ‌ها و کنتراست در بهترین حالت خود قرار دارد و از همین جهت، این نمایشگر به شدت برای انجام کارهای متنوع در ابزارهایی مانند فوتوشاپ و ادوبی پریمیر توصیه می‌شود. پنل سرفیس پرو ۷ پلاس واضح‌تر از مدل پرو ۷ و پرو X، و فقط کمی پایین‌تر از پنل مک‌بوک ایر قرار دارد.

روشنایی صفحه‌نمایش سرفیس پرو ۷ پلاس به حداکثر ۳۵۸ نیت می‌رسد که این مقدار برای کار در محیط‌های باز و زیر نور خورشید هم مناسب است. با این حال وضعیت روشنایی تصویر در سرفیس پرو ۷ (۳۹۵ نیت)، مک‌بوک ایر (۳۶۶ نیت)، سرفیس پرو ایکس (۴۲۰ نیت) و تینک‌پد ایکس ۱۲ جداشونده (۳۷۶ نیت) بهتر به نظر می‌رسد.

سرفیس پرو ۷ پلاس در همه مدل‌ها به پردازنده نسل یازدهم اینتل (Tiger Lake) مجهز است که از عملکردی بهتر و پرسرعت‌تر از نسل قبلی سرفیس برخوردار است. سرفیس پرو ۷ پلاس در مدل‌های Core i3، Core i5 و Core i7 با حجم‌های گوناگون رم و فضای ذخیره‌سازی عرضه شده است.

در مدل Core i5 با ۱۶ گیگابایت حافظه رم که به عنوان مدل منتخب برای معرفی در نظر گرفتیم، عملکرد خوبی را در کارهای عمومی شاهد بودیم. وبگردی و بازکردن ۲۰ تب گوگل کروم، چند پنجره در Edge، پخش ویدیوهای ۱۰۸۰pو از این دست کارها، هیچ کندی و لگی ایجاد نکرد. سرفیس پرو ۷ پلاس قطعا برای انجام کارهای روزانه و عمومی حتی به صورت فشرده و سنگین کاملا مناسب است.

سرفیس پرو ۷ پلاس از حافظه SSD استفاده می‌کند و در مدل پیش‌رو، با ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی SSD روبه‌رو هستیم. عملکرد این SSD را در بهترین حالت، معمولی می‌دانیم. سرعت انتقال داده با این که از سرفیس پرو X سریع‌تر است، اما نسبت به تینک‌پد X12 بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کندتر است.

سرفیس پرو ۷ پلاس در بخش گرافیک حرف خاصی برای گفتن ندارد و واحد گرافیکی Iris Xe که با پردازنده مجتمع شده است، در عملکردهای عمومی می‌تواند کاربرد مناسبی داشته باشد. اجرای بازی‌های روز عملا در این تبلت/لپ‌تاپ غیرممکن است و اصلا نباید سرفیس پرو ۷ پلاس را به هدف انجام بازی خریداری کنید. اگر چه، اجرای بازی‌های قدیمی یا بازی‌های خیلی سبک در این لپ‌تاپ ممکن است.

سرفیس پرو ۷ پلاس در بخش جلویی به یک دوربین ۵ مگاپیکسلی مجهز است که می‌تواند به خوبی یک وب‌کم مناسب باشد. عکس‌های سلفی با این دوربین نسبتا کیفیت خوب و قابل‌قبولی دارند، اما نویز در آن‌ها دیده می‌شود. این دوربین برای مکالمات تصویری یکی از بهترین گزینه‌هاست.

اما در پشت سرفیس پرو ۷ پلاس یک دوربین ۸ مگاپیکسلی می‌بینیم که نسبت به دوربین جلو نتایج بهتری را ثبت می‌کند، با این حال نمی‌تواند به هیچ‌وجه جای دوربین گوشی شما را بگیرد.

سرفیس پرو ۷ پلاس دارای یک باتری با حجم ۶۶۵۷ میلی‌آمپر ساعت است. در تستی وبگردی مداوم با روشنایی ۱۵۰ نیت که با Mag Laptop تهیه شده، این تبلت توانست ۸ ساعت و ۴۹ دقیقه روشن باشد. این مقدار، دو ساعت از میانگین استاندارد برای لپ‌تاپ‌های پریمیوم (که معمولا سرفیس‌ پرو ۷ پلاس در بین آنها مقایسه می‌شود) کمتر است. با این حال شما می‌توانید روی این تبلت در صورتی که کارها و منابع را مدیریت کنید، تا یک روز کامل کاری بدون اینکه دستگاه را به شارژ بزنید، حساب کنید.


تبلت اپل مدل iPad Pro 11 inch 2021

ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (وای‌فای) | ۲۲,۰۰۰,۰۰۰ تا ۲۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان

سایر مدل‌ها:
ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (سیم‌کارت خور ۵G) | از ۳۱,۰۰۰,۰۰۰ تا ۳۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (وای‌فای) | ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تا ۲۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (سیم‌کارت خور ۵G) | از ۳۳,۰۰۰,۰۰۰ تا ۳۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (وای‌فای) | ۳۱,۰۰۰,۰۰۰ تا ۳۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (سیم‌کارت خور ۵G) | از ۴۱,۰۰۰,۰۰۰ تا ۴۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۱ ترابایت و رم ۱۶ گیگابایت (وای‌فای) | ۴۰,۰۰۰,۰۰۰ تا ۴۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۱ ترابایت و رم ۱۶ گیگابایت (سیم‌کارت خور ۵G) | ۳۸,۰۰۰,۰۰۰ تا ۴۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۲ ترابایت و رم ۱۶ گیگابایت (وای‌فای) | ۳۹,۰۰۰,۰۰۰ تا ۴۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • قدرت سخت‌افزاری فوق‌العاده بالا به خاطر وجود تراشه M1 و قابل رقابت با بهترین لپ‌تاپ‌های دنیا
  • وزن، طراحی و ظرافت مناسب که حمل آن را آسان می‌کند
  • صفحه‌نمایش با کیفیت از هر لحاظ – ۱۲۰ هرتز
  • قلم Apple Pencil 2 بهترین کارکرد را در آیپد پرو ۲۰۲۱ دارد
  • پورت USB-C مجهز به فناوری تاندربولت و پشتیبانی از هزاران لوازم جانبی
  • عمر استاندارد و کاربردی باتری
  • دوربین‌های با کیفیت برای ثبت فیلم و عکس
نقاط ضعف
  • سیستم‌عامل iPadOS هنوز قدرت واقعی تراشه M1 را نشان نداده است
  • صفحه‌نمایش XDR فقط محدود به نسخه ۱۲.۹ اینچ شده و در نسخه ۱۱ اینچ از LCD استفاده شده است
خرید اپل iPad Pro 11 inch 2021 WiFi از دیجی‌کالا

تاریخ عرضه اردیبهشت ۱۴۰۰
ابعاد ۲۴۷.۶×۱۷۸.۵×۵.۹
وزن ۴۶۶ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشت از آلومینیوم
قاب جلو از جنس شیشه
پشتیبانی از قلم استایلوس (نسل دوم)
صفحه‌ نمایش ۱۱.۰ اینچ
Liquid Retina IPS LCD 120Hz
رزولوشن تصویر ۱۶۶۸ × ۲۳۸۸ پیکسل با تراکم ۲۶۵ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل iPadOS 15.1
چیپ‌ست Apple M1
پردازنده مرکزی Octa-core
پردازنده گرافیکی Apple GPU (8-core graphics)
حافظه رم ۸ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت
درگاه کارت حافظه ندارد
دوربین اصلی سنسور ۱۲ مگاپیکسلی عریض
سنسور ۱۰ مگاپیکسلی فوق‌عریض
مجهز به اسکنر سه‌بعدی TOF 3D LiDAR
فیلمبرداری ۴K@24/25/30/60fps, 1080p@25/30/60/120/240fps
دوربین سلفی سنسور ۱۲ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@25/30/60fps
صدا چهار اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری ندارد
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 4 (Thunderbolt 4), DisplayPort
شبکه‌های ارتباطی در نسخه‌های ۵G
تعداد سیم‌کارت
سنسور اثر انگشت ندارد (سنسور تشخیص چهره)
باتری لیتیوم-یونی ۷۵۳۸ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۱۸ وات

به بهترین آیپد اپل و به جرات قدرتمندترین تبلت حال حاضر بازار رسیدیم. اپل در سری تبلت‌های آیپد پرو ۲۰۲۱ که در دو اندازه ۱۱ و ۱۲.۹ اینچ و مدل‌های وای‌فای و ۵G عرضه کرده، نه تنها تبلت‌های دیگر به خصوص اندرویدی‌ها را به چالش کشیده، بلکه دایره قدرت‌نماییش را به خاطر وجود چیپ‌ست خارق‌العاده M1 (که در نسل جدید لپ‌تاپ‌های مک‌بوک استفاده می‌شود) به محدوده لپ‌تاپ‌ها هم رسانده است.

آیپد پرو‌های ۲۰۲۱ از لحاظ طراحی اولیه تفاوتی با نسل پیشین خود ندارند. با این حال زبان طراحی آن‌ها بسیار مدرن و متریال استفاده شده در ساخت آنها فوق‌العاده با کیفیت و عالی است. بدنه تمام فلزی و حاشیه‌های بسیار باریک صفحه‌نمایش، اولین چیزی است که به چشم مخاطب می‌خورد. آیپد پرو ۱۱ اینچی همچنان ۵.۹ اینچ ضخامت دارد که بسیار باریک است و به واسطه ارگونومی اصولی، کار کردن با آن بسیار راحت و لذت‌بخش به نظر می‌رسد.

در طرفین تبلت چهار بلندگو وجود دارد که کیفیت و بلندی صدا در آن‌ها بی‌نظیر است. قطعا تماشای فیلم یا انجام بازی‌های گوناگون در کنار این بلندگوها تجربه فوق‌العاده‌ای خواهد بود. با این حال متاسفانه دیگر خبری از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیست و طبق معمول همیشه، درگاهی هم برای استفاده از کارت حافظه جانبی وجود ندارد.

نکته مثبت در مورد نسل جدید آیپد‌های اپل این است که اپل از درگاه USB-C به جای لایتنینگ استفاده کرده که امکان استفاده از هزاران لوازم جانبی، از SSDهای خارجی تا هاب‌های کوچک و بزرگ USB-C را ممکن کرده است در واقع آیپد‌های پرو از تاندربولت هم پشتیبانی می‌کنند.

در گذشته اپل با مدیریت فایل و لوازم جانبی به طرز وحشتناکی مشکل داشت و کاربران آیپد همیشه از این قضیه گله داشتند، اما به واسطه امکانات iPad OS، برنامه مدیریت فایل‌ها و پورت USB-C، به نظر حتی تجربه‌ای بهتر از اندروید در انتظارمان است.

آیپد‌های پرو به جای اسکنر اثرانگشت فقط از Face ID استفاده می‌کند که حتی در یک اتاق تاریک هم بسیار خوب عمل می‌کند.

به صفحه‌نمایش می‌رسیم، جایی که آیپد پرو ۲۰۲۱ در مدل ۱۱ اینچ از وضوح تصویر ۲۳۸۸ در ۱۶۶۹ پیکسل بسیار واضح در یک پنل LCD فوق‌العاده باکیفیت استفاده می‌کند. میزان روشنایی در این نمایشگر به ۶۰۰ نیت می‌رسد که در نوع خود عالی است. صفحه‌نمایش دارای لایه‌ای است که از ماندن اثرانگشت به طور واضح روی آن جلوگیری می‌کند. همچنین صفحه‌نمایش آیپدهای پرو ۲۰۲۱ از نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند که قدمی کاملا رو به جلو و عالی از سمت اپل بوده است. وجود این نرخ نوسازی باعث شده تا رابط کاربری روان‌تر و نرم‌تر از همیشه به نظر برسد و تجربه تماشای ویدیو و بازی‌ها بسیار بهتر از قبل باشد. همچنین وجود این نرخ نوسازی روی عملکرد قلم تاثیر بسیار مثبتی گذاشته است.

با این حال تنها ضعفی که می‌توان به نمایشگر LCD وارد کرد این است که عمق رنگ مشکی در نواحی سیاه صفحه به اندازه پنل‌های OLED نیست و در حقیقت شما با رنگ مشکی واقعی رو‌به‌رو نمی‌شوید.

تبلت‌های آیپد پرو ۲۰۲۱ از همان قلم Apple Pencil 2 پشتیبانی می‌کند که قبلا معرفی و عرضه شده‌اند. متاسفانه این قلم‌ها در پکیج تبلت‌ها وجود ندارد و باید آنها را به صورت جداگانه خریداری کنید. برخلاف S Pen سامسونگ، قلم‌های اپل برای کارکردن نیاز به شارژ دارند. پس اپل روی هر دو تبلت آیپد پرو ۲۰۲۱ نواری مغناطیسی تعبیه کرده که قلم با قرارگیری روی آن شارژ می‌شود.

اپل پنسل ۲ از بیش از ۴۰۰۰ سطح حساسیت فشاری پشتیبانی می‌کند، بسیار دقیق است و برای یادداشت‌ها، نقاشی‌های گوناگون و استفاده در نرم‌افزارهای مختلف فوق‌العاده است. نمایشگر ۱۲۰ هرتز آیپدهای پرو ۲۰۲۱ تاثیر شگفت‌انگیزی روی کارکرد قلم گذاشته، به شکلی که نمی‌توانید تفاوتی بین این قلم‌ها و یک مداد یا خودکار واقعی قائل شوید.

در دل هر دو آیپد پرو ۲۰۲۱ از چیپ‌ست اپل M1 استفاده شده که در جدیدترین مک‌بوک ایر و آی مک نیز دید می‌شود. اپل برای اولین بار مقدار رم را ۸ یا ۱۶ گیگابایت قرار داده و می‌توان بین ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ تا ۲ ترابایت حافظه داخلی را هم در مدل‌های مختلف انتخاب کرد. نسخه‌های یک و دو ترابایتی دارای ۱۶ گیگابایت حافظه رم هستند. همچنین گزینه ۵G هم پیش‌روی مخاطبان قرار دارد.

در یک کلام، چیپ‌ست اپل M1 آنقدر سریع و قوی است که می‌تواند تمام آیپد‌های نسل گذشته و تمامی تبلت‌های اندرویدی و ویندوزی حال حاضر بازار را با اختلاف زیادی شکست دهد. این قضیه به خصوص در مورد عملکرد گرافیکی بسیار مشهود است.

نکته‌ای که در مورد چیپ‌ست M1 وجود دارد این است که این چیپ فراتر از سنگین‌ترین و قوی‌ترین برنامه‌ها یا بازی‌های موبایلی حال حاضر دنیاست. همین قضیه باعث شده که ما فعلا نتوانیم به حد و حدود واقعی قدرت این چیپ در آیپد‌ها پی ببریم. اجرا و تست رندر در برنامه پریمیر راش از همه رقبا سریع‌تر و بهتر است، با این حال اختلاف آن با آیپد نسل قبل ناچیز است. دلیل اصلی این قضیه، نه یکسان بودن قدرت پردازشی، بلکه عدم بهینه بودن برنامه با چیپ M1 است و اگر این بهینه‌سازی انجام شود، شاهد نتایجی به مراتب خیره‌کننده‌تر خواهیم بود.

اگر به کارهای گرافیکی و طراحی علاقه‌مند هستید، قطعا آیپد پرو بهترین گزینه برایتان خواهد بود. اجرا و کار با برنامه‌هایی مانند لایت‌روم و فوتوشاپ بی‌نظیر است و هنگام کار با آنها در آیپد، حس می‌کنید که ظاهرا خانه واقعی این برنامه‌ها، آیپد است!

شما می‌توانید فایل‌های خام و حجیم را در این برنامه‌ها بدون هیچ مشکلی باز و تدوین کنید. با این حال نکته‌ای که وجود دارد این است که تفاوتی بین سرعت و قدرت عملکرد آیپد ۲۰۲۱ و نسل قبل وجود ندارد که دلیل اصلی آن همانطور که گفتیم، عدم بهینه‌سازی برنامه‌ها با چیپ کاملا جدید اپل است.

میزان ۸ یا ۱۶ گیگابایت حافظه رم در آیپد‌ها آنقدر زیاد هستند که آیپد هیچ نیازی به بستن برنامه‌ها در پس‌زمینه ندارد. شما می‌توانید در هنگام انجام بازی Call of Duty Mobile روی بالاترین سطح گرافیکی، به مرورگر Safari بروید، یا آفیس را که قبلا باز کرده‌اید را انتخاب کنید و در لحظه به لایت‌روم سوییچ کنید و کارهای خود را درست از همان‌جایی که بودید، ادامه دهید.

در پشت دستگاه ما دو دوربین ۱۲ مگاپیکسل عریض و ۱۰ مگاپیکسل فوق‌عریض را می‌بینیم که با یک سنسور LiDAR (اسکن سه‌بعدی) و فلش LED همراه شده‌اند. این دوربین‌ها قادر ثبت تصاویر خیره‌کننده و ویدیوهایی با کیفیت حتی با وضوح ۴K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه هستند. اما در جلوی آیپد پرو ۲۰۲۱، ما یک سنسور فوق‌العاده ۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض می‌بینیم که اپل نمونه همان را در آیپد مینی، ایر و آیپد ۹ استفاده کرده است. زاویه دید این سنسور بسیار وسیع است و از ویژگی جالب Center Stage استفاده می‌کند. با استفاده از این ویژگی، دوربین فرد مورد نظر را در روبه‌روی خود تعقیب می‌کند و به مانند یک دوربین روی پایه، به هر طرفی که سوژه قرار دارد می‌چرخد. این ویژگی برای کسانی که کلاس آنلاین دارند یا در هنگام تماس ویدیویی یا کنفرانس ویدیویی به طرفین حرکت می‌کنند، می‌تواند گزینه منحصر به فردی باشد.

آیپد پرو ۲۰۲۱ مدل ۱۱ اینچ دارای باتری ۷۵۳۸ میلی‌آمپری است که نسبت به مدل قبلی تغییری نکرده است. در یک تست از کارهای مختلف شامل تماشای ویدیو، وبگردی، رندر گرفتن ویدیوهای ۴K یا مدل‌های سه‌بعدی و همین‌طور اجرای بازی، آیپد پرو ۲۰۲۱ ۱۱ اینچ توانست ۸ ساعت شارژ خود را نگه دارد. در صورتی که صفحه‌کلید جادویی را هم به آیپد وصل کنید، باتری زودتر از قبل خالی می‌شود.

سرعت شارژ در آیپد پرو ۱۸ وات است که کمتر از رقبای دیگرش در بازار است. خوشبختانه عمر باتری آنقدر خوب است که سرعت کم شارژ اذیت‌کننده نباشد. اپل همچنین در داخل جعبه آیپد یک شارژر گذاشته است. این در حالیه که اپل شارژر را از جعبه گوشی‌های آیفون حذف کرده است.


تبلت سامسونگ Galaxy Tab S7

ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۶ گیگابایت (مدل وای‌فای) | ۲۶,۰۰۰,۰۰۰ تا ۲۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • عمر فوق‌العاده باتری
  • صفحه‌نمایش باکیفیت و ۱۲۰ هرتز
  • طراحی مدرن، نازک و سبک
  • همراه با S-Pen
  • قدرت سخت‌افزاری کافی برای اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین
  • قابلیت سامسونگ DeX که محیط کاربری را شبیه به پی‌سی (با استایل ویندوز) می‌کند
  • همراه با اسکنر اثرانگشت و تشخیص چهره استاندارد
نقاط ضعف
  • دوربین فوق‌عریض وضوح پایینی دارد
  • قابلیت سامسونگ DeX جای پیشرفت دارد
  • محل قرارگیری قلم خیلی مناسب نیست و آهنربای ضعیفی دارد
خرید سامسونگ Galaxy Tab S7 از دیجی‌کالا

تاریخ عرضه مرداد ۱۳۹۹
ابعاد ۱۸۵.۰×۲۸۴.۸×۶.۳
وزن ۴۹۸ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشت از آلومینیوم
قاب جلو از جنس شیشه
پشتیبانی از قلم استایلوس
صفحه‌ نمایش ۱۱.۰ اینچ
TFT 120Hz
رزولوشن تصویر ۱۶۰۰×۲۵۶۰ پیکسل با تراکم ۲۷۴ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 12, One UI 4
چیپ‌ست Qualcomm SM8250 Snapdragon 865 5G+ (7 nm+)
پردازنده مرکزی Octa-core (1×3.09 GHz Kryo 585 & 3×2.42 GHz Kryo 585 & 4×1.8 GHz Kryo 585
پردازنده گرافیکی Adreno 650
حافظه رم ۶ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۸ مگاپیکسلی عریض
سنسور ۵ مگاپیکسلی فوق‌عریض
فیلمبرداری ۴K@30fps
دوربین سلفی سنسور ۸ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
صدا چهار اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری ندارد
تنظیم شده توسط برند AKG
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 3.2
شبکه‌های ارتباطی ۵G ،۴G ، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۱
سنسور اثر انگشت روی فریم کناری
باتری لیتیوم-یونی ۸۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۴۵ وات

تبلت‌های سری گلکسی تب S7 سامسونگ جزو بهترین تبلت‌های بازار و از پرچمداران اندرویدی هستند که از هر لحاظ می‌توانند کاربردی و جالب باشند. از آنجایی که هر دو تبلت تب S7 و تب S7 پلاس، دارای شباهت‌های بسیار هستند، در این معرفی و بررسی به هر دو مدل می‌پردازیم.

سامسونگ با تبلت‌های گلکسی تب S7، ساختاری ممتاز، درجه یک و فوق‌العاده را در تبلت‌های اندرویدی ابداع کرد. تبلتی که می‌تواند تا حد زیادی با آیپد‌های اپل رقابت کند که اگر چه، عدم پشتیبانی درست توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری از ویژگی‌های تبلت‌های اندرویدی باعث شده هنوز هم آیپدهای اپل محصولی منحصربه‌فرد و خودکفایی باشند.

مطمئنا وقتی بحث تبلت‌های پرچمدار و درجه یک می‌رسد، به یاد آیپد‌های اپل با آن صفحه‌های بزرگ و باکیفیت و حاشیه‌های نازک و کناره‌های صاف می‌افتید. اما سامسونگ با سری گلکسی تب S7 خود تمام آن ویژگی‌های ظاهری را حتی نازک‌تر و سبک‌تر از آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی، غول بی‌شاخ و دم اپل در اختیار دارد.

گلکسی تب S7 پلاس با ۵۷۵ گرم وزن و تب S7 با ۴۹۸ گرم، نسبتا سبک هستند، اما همچنان نیاز است به خاطر ابعاد ۱۱ اینچی در S7 یا ۱۲.۴ اینچی S7 پلاس، از هر دو دست خود استفاده کنید. همچنین ضخامت ۵.۷ اینچی این دو تبلت، فوق‌العاده نازک است و آنها را به یکی از نازک‌ترین تبلت‌های بازار تبدیل کرده است.

نازک و سبک بودن به معنی ارزان‌تر بودن تبلت نیست، بلکه برعکس‌ با محصولی پریمیوم و عالی طرف هستیم. هیچ انعطافی روی تبلت وجود ندارد و با وجود لبه‌های فلزی برس‌ خورده که کمی ما را به یاد گلکسی نوت ۴ می‌اندازد‌، بسیار عالی به نظر می‌رسد.

یک نوار شیشه‌ای در قسمت بالا و پشت تبلت وجود دارد که به عنوان آهنربا برای اتصال قلم S عمل می‌کند. به طرز عجیبی، قلم S تنها زمانی شارژ می‌شود که نوک قلم به سمت دوربین باشد! متاسفانه آهنربا خیلی قوی نیست و امکان اینکه قلم از آن جدا شود و حتی گم شود بسیار زیاد است.

دوربین‌های پشتی درون این نوار شیشه‌ای با برآمدگی کوچکی در اطراف آن قرار گرفته‌اند. همین قضیه باعث شده تا تبلت بر روی سطح صاف، کاملا صاف نباشد!

در هر دو تبلت سری S7 ما یک پورت USB-C 3.2 می‌بینیم که در سمت راست قرار گرفته که می‌توان از آن برای اتصال صدها مدل لوازم جانبی و به خصوص اتصال تبلت به مانیتور یا هر نمایشگر ثانویه استفاده کرد. قطعا تهیه یک هاب USB-C مجهز می‌تواند کارایی تبلت‌های گلکسی تب S7 را به شدت افزایش دهد.

در بخش پایینی تبلت در حالت افقی، Smart Connector دیده می‌شود که برای اتصال مغناطیسی صفحه‌کلید کاربرد دارد. دکمه پاور و کلید‌های تنظیم صدا هم در بخش بالایی دیده می‌شوند. همچنین تبلت‌ها به چهار بلندگوی قدرتمند و با کیفیت مجهز هستند که برای تماشای فیلم یا انجام بازی مناسب به نظر می‌رسند.

به سراغ صفحه‌نمایش می‌رویم، جایی که هر دو مدل گلکسی تب S7 عملکرد خوبی دارند. در گلکسی تب S7 پلاس ما یک صفحه‌نمایش ۱۲.۴ اینچ سوپر آمولد می‌بینیم که وضوحی برابر با ۲۸۰۰ در ۱۷۵۲ پیکسل با نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتز دارد که از هر لحاظی فوق‌العاده و سریع است.

در سمت دیگر تب S7 را داریم که به نمایشگری ۱۱ اینچی از نوع IPS LCD و وضوح ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل مجهز است. خوشبختانه این نسخه هم از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

نسبت تصویر ۱۶:۱۰ در این تبلت‌ها تقریبا همان چیزی است که برای تماشای ویدیو یا انجام بازی‌های مختلف نیاز داریم. اکثر محتوای ویدیویی با نسبت تصویر ۱۶:۹ است که این یعنی نسبت به آیپد‌ها که ۴:۳ هستند، فضای بسیار کمتری در نمایشگر تبلت‌های S7 از دست می‌رود.

سامسونگ تبلت‌های S7 را به اسکنر اثر انگشت درون صفحه‌نمایش مجهز کرده که اگر چه به اندازه گوشی‌های پرچمدار سامسونگ قوی و پرسرعت نیست، اما کاربردی است و می‌تواند امنیت کاربر را تضمین کند.

سری تبلت‌های گلکسی S7 سامسونگ به یکی از سریع‌ترین پردازنده‌های اندرویدی، یعنی اسنپ‌دراگون ۸۶۵ پلاس مجهز هستند و بسته به انتخاب شما، با ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه رم عرضه شده‌اند. همچنین این تبلت‌ها با فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی به انتخاب شما در بازار موجود هستند که اگر این مقدار هم برایتان کافی نیست، درگاه میکرو SD برای افزایش حافظه تا یک ترابایت در این تبلت‌ها وجود دارد.

سخت‌افزار مناسب این تبلت‌ها باعث شده تا برنامه‌ها با سرعت زیادی اجرا شوند، تاخیری نداشته باشند و عملیات چند وظیفگی به بهترین شکل خود در یک تبلت اندرویدی انجام شود. در تست Geekbench 5 در تب S7 پلاس، امتیاز تک هسته‌ای به ۹۳۶ و امتیاز چند هسته‌ای به ۲۸۴۶ رسید. این سرعت به اندازه آیپد نیست، اما به سختی متوجه تفاوت آن‌ها در کارکردهای واقعی و عمومی می‌شودی. این امتیازات در تب S7 به ۹۷۳ و ۳۲۲۷ می‌رسد.

اجرای بازی‌های سنگین مانند Call of Duty Mobile، PUBG Mobile یا Genshin Impact در تبلت‌های تب S7 به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود و با توجه به صفحه‌نمایش فوق‌العاده با کیفیت و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، می‌توانید انتظار یک تجربه عالی را در این محصولات سامسونگ داشته باشید.

تبلت‌های گلکسی تب S7 در نمای جلو به یک دوربین ۸ مگاپیکسل مجهز هستند که در وسط ضلع افقی قرار گرفته و در هنگام استفاده، مخاطب را در مرکز نشان می‌دهد. این دوربین به شدت برای تماس‌های ویدیویی یا کنفرانس‌های ویدیویی مناسب است، اما در عین حال می‌تواند تصاویر سلفی و ویدیو‌های با کیفیتی هم ثبت کند.

اما در پشت تبلت، ما با دو سنسور دوربین ۱۳ مگاپیکسلی اصلی و ۵ مگاپیکسلی فوق‌عریض طرف هستیم. استفاده از دو سنسور در تبلت‌ها باعث شده تا کارایی دوربین‌ در گلکسی تب S7 افزایش پیدا کند و بشود از آن‌ها برای ثبت تصاویر مختلف و در عین حال با کیفیت استفاده کرد. با این حال توجه داشته باشید که نباید انتظار بالایی از دوربین‌های این تبلت‌های سامسونگ داشته باشید.

تبلت گلکسی تب S7 پلاس به باتری ۱۰۰۹۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز است که ظرفیت آن بالاتر از رقیبش، یعنی آیپد پرو ۱۲.۹ اینچ است. این موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که می‌بینیم گلکسی تب S7 پلاس کوچک‌تر و باریک‌تر از آیپد پرو ۱۲.۹ است. در سوی دیگر گلکسی تب S7 با باتری کوچک‌تر ۸۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی قرار دارد و از آنجایی که این تبلت از نمایشگر اولد استفاده نمی‌کند، باید انتظار عمر مناسب و استانداردی از باتری‌اش داشته باشیم.

عمر باتری در گلکسی تب S7 پلاس برای استفاده‌ روزمره و کارهای معمول خوب و مناسب است. اگر از تبلت بدون صفحه‌کلید متصل و کاور استفاده کنید، تبلت می‌تواند تا ۳ روز در حالت استند بای باقی بماند یا به صورت ممتد تا ۱۰ ساعت کار کند. این عدد و رقم برای گلکسی تب S7 هم صدق می‌کند و این تبلت هم عملکرد نزدیک و مشابهی نسبت به برادر قوی‌تر خود دارد.


تبلت اپل مدل iPad Pro 12.9 inch 2021

ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (نسخه وای‌فای) | ۲۶,۰۰۰,۰۰۰ تا ۲۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان

سایر مدل‌ها:
ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (نسخه سیم‌کارت خور ۵G) | از ۲۹,۰۰۰,۰۰۰ تا ۳۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (نسخه وای‌فای) | ۲۸,۰۰۰,۰۰۰ تا ۳۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (نسخه سیم‌کارت خور ۵G) | از ۳۳,۰۰۰,۰۰۰ تا ۳۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (نسخه وای‌فای) | ۳۵,۰۰۰,۰۰۰ تا ۳۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (نسخه سیم‌کارت خور ۵G) | از ۴۱,۵۰۰,۰۰۰ تا ۴۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۱ ترابایت و رم ۱۶ گیگابایت (نسخه وای‌فای) | ۳۹,۰۰۰,۰۰۰ تا ۴۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۱ ترابایت و رم ۱۶ گیگابایت (نسخه سیم‌کارت خور ۵G) | ۴۶,۵۰۰,۰۰۰ تا ۵۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۲ ترابایت و رم ۱۶ گیگابایت (نسخه وای‌فای) | ۴۲,۰۰۰,۰۰۰ تا ۴۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۲ ترابایت و رم ۱۶ گیگابایت (نسخه سیم‌کارت خور ۵G) | ۵۶,۵۰۰,۰۰۰ تا ۷۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • قدرت سخت‌افزاری فوق‌العاده بالا به خاطر وجود تراشه M1 و قابل رقابت با بهترین لپ‌تاپ‌های دنیا
  • وزن، طراحی و ظرافت مناسب که حمل آن را آسان می‌کند
  • استفاده از فناوری Mini-LED و صفحه‌نمایشی موسوم به XDR که فقط در مدل ۱۲.۹ استفاده شده – نمایش رنگ واقعی مشکی – کیفیت خارق‌العاده رنگ، کنتراست، روشنایی و …
  • قلم Apple Pencil 2 بهترین کارکرد را در آیپد پرو ۲۰۲۱ دارد
  • پورت USB-C مجهز به فناوری تاندربولت و پشتیبانی از هزاران لوازم جانبی
  • عمر استاندارد و کاربردی باتری
  • دوربین‌های با کیفیت برای ثبت فیلم و عکس
نقاط ضعف
  • سیستم‌عامل iPadOS هنوز قدرت واقعی تراشه M1 را نشان نداده است
خرید اپل iPad Pro 12.9 inch 2021 WiFi از دیجی‌کالا

تاریخ عرضه اردیبهشت ۱۴۰۰
ابعاد ۲۸۰.۶×۲۱۴.۹×۶.۴
وزن ۶۸۲ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشت از آلومینیوم
قاب جلو از جنس شیشه
پشتیبانی از قلم استایلوس
صفحه‌ نمایش ۱۲.۹ اینچ
Liquid Retina XDR mini-LED LCD 120Hz
رزولوشن تصویر ۲۰۴۸ × ۲۷۳۲ پیکسل با تراکم ۲۶۵ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل iPadOS 15.1
چیپ‌ست Apple M1
پردازنده مرکزی Octa-core
پردازنده گرافیکی Apple GPU (8-core graphics)
حافظه رم ۸ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت
درگاه کارت حافظه ندارد
دوربین اصلی سنسور ۱۲ مگاپیکسلی عریض
سنسور ۱۰ مگاپیکسلی فوق‌عریض
مجهز به اسکنر تشخیص عمق TOF 3D LiDAR
فیلمبرداری ۴K@24/25/30/60fps, 1080p@25/30/60/120/240fps
دوربین سلفی سنسور ۱۲ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@25/30/60fps
صدا چهار اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری ندارد
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 4 (Thunderbolt 4), DisplayPort
شبکه‌های ارتباطی ندارد (نسخه وای‌فای)
تعداد سیم‌کارت
سنسور اثر انگشت ندارد (سنسور تشخیص چهره)
باتری ۴۰.۸۸ وات ساعت
فست شارژ ۱۸ وات

اپل در سری تبلت‌های آیپد پرو ۲۰۲۱ که در دو اندازه ۱۱ و ۱۲.۹ اینچ و مدل‌های وای‌فای و ۵G عرضه کرده، نه تنها تبلت‌های دیگر به خصوص اندرویدی‌ها را به چالش کشیده، بلکه دایره قدرت‌نماییش را به خاطر وجود چیپ‌ست خارق‌العاده M1 (که در نسل جدید لپ‌تاپ‌های مک‌بوک استفاده می‌شود) به محدوده لپ‌تاپ‌ها هم رسانده است.

آیپد پرو‌های ۲۰۲۱ از لحاظ طراحی اولیه تفاوتی با نسل پیشین خود ندارند. با این حال زبان طراحی آن‌ها بسیار مدرن و متریال استفاده شده در ساخت آنها فوق‌العاده با کیفیت و عالی است. بدنه تمام فلزی و حاشیه‌های بسیار باریک صفحه‌نمایش، اولین چیزی است که به چشم مخاطب می‌خورد. آیپد پرو ۱۲ اینچی همچنان ۶.۴ میلی‌متر ضخامت دارد که بسیار باریک است و به واسطه ارگونومی اصولی، کار کردن با آن بسیار راحت و لذت‌بخش به نظر می‌رسد. البته که به خاطر بزرگتر بودن آن، از آیپد پرو ۱۱ اینچ حدود ۰.۵ میلی‌متر ضخیم‌تر است که اصلا متوجه آن نمی‌شوید.

در طرفین تبلت چهار بلندگو وجود دارد که کیفیت و بلندی صدا در آن‌ها بی‌نظیر است. قطعا تماشای فیلم یا انجام بازی‌های گوناگون در کنار این بلندگوها تجربه فوق‌العاده‌ای خواهد بود. با این حال متاسفانه دیگر خبری از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیست و طبق معمول همیشه، درگاهی هم برای استفاده از کارت حافظه جانبی وجود ندارد.

نکته مثبت در مورد نسل جدید آیپد‌های اپل این است که اپل از درگاه USB-C به جای لایتنینگ استفاده کرده که امکان استفاده از هزاران لوازم جانبی، از SSDهای خارجی تا هاب‌های کوچک و بزرگ USB-C را ممکن کرده است در واقع آیپد‌های پرو از تاندربولت هم پشتیبانی می‌کنند.

در گذشته اپل با مدیریت فایل و لوازم جانبی به طرز وحشتناکی مشکل داشت و کاربران آیپد همیشه از این قضیه گله داشتند، اما به واسطه امکانات iPad OS، برنامه مدیریت فایل‌ها و پورت USB-C، به نظر حتی تجربه‌ای بهتر از اندروید در انتظارمان است.

آیپد‌های پرو به جای اسکنر اثرانگشت فقط از Face ID استفاده می‌کند که حتی در یک اتاق تاریک هم بسیار خوب عمل می‌کند.

به صفحه‌نمایش می‌رسیم، جایی که آیپد پرو ۲۰۲۱ در مدل ۱۲.۹ اینچ از وضوح تصویر ۲۷۳۲ در ۲۰۴۸ پیکسل بسیار واضح در یک پنل کاملا جدید به نام XDR استفاده می‌کند. نمایشگر XDR از فناوری جدیدی به نام Mini-LED بهره می‌برد که بزرگ‌ترین نقطه قوت آن، نمایش واقعی رنگ مشکی و وضوح، کنتراست، روشنایی و رنگ‌پردازی فوق‌العاده در آن است. فناوری Mini-LED باعث شده تا صفحه‌نمایش به طور هوشمندانه‌ای، وقتی ناحیه‌ای رنگ مشکی دارد، LED‌های کوچک را خاموش کرده و به این شکل، شما رنگ مشکی واقعی را در آن نواحی مشاهده می‌کنید. این قضیه وقتی بیشتر خود را نشان می‌دهد که در یک اتاق تاریک مشغول تماشای فیلم هستید.

زوایای دید در نمایشگر ۱۲.۹ اینچی آیپد پرو ۲۰۲۱ بی‌نظیر است و از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز هم پشتیبانی می‌کند. قابلیت HDR هم در نمایشگر این تبلت وجود دارد و روشنایی تصویر به ۱۶۰۰ نیت می‌رسد که رقمی شگفت‌انگیز است. این میزان روشنایی باعث شده که نمایشگر حتی در زیر نور مستقیم خورشید هم واضح باشد.

تبلت‌های آیپد پرو ۲۰۲۱ از همان قلم Apple Pencil 2 پشتیبانی می‌کند که قبلا معرفی و عرضه شده‌اند. متاسفانه این قلم‌ها در پکیج تبلت‌ها وجود ندارد و باید آنها را به صورت جداگانه خریداری کنید. برخلاف S Pen سامسونگ، قلم‌های اپل برای کارکردن نیاز به شارژ دارند. پس اپل روی هر دو تبلت آیپد پرو ۲۰۲۱ نواری مغناطیسی تعبیه کرده که قلم با قرارگیری روی آن شارژ می‌شود.

اپل پنسل ۲ از بیش از ۴۰۰۰ سطح حساسیت فشاری پشتیبانی می‌کند، بسیار دقیق است و برای یادداشت‌ها، نقاشی‌های گوناگون و استفاده در نرم‌افزارهای مختلف فوق‌العاده است. نمایشگر ۱۲۰ هرتز آیپدهای پرو ۲۰۲۱ تاثیر شگفت‌انگیزی روی کارکرد قلم گذاشته، به شکلی که نمی‌توانید تفاوتی بین این قلم‌ها و یک مداد یا خودکار واقعی قائل شوید.

در دل هر دو آیپد پرو ۲۰۲۱ از چیپ‌ست اپل M1 استفاده شده که در جدیدترین مک‌بوک ایر و آی مک نیز دید می‌شود. اپل برای اولین بار مقدار رم را ۸ یا ۱۶ گیگابایت قرار داده و می‌توان بین ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ تا ۲ ترابایت حافظه داخلی را هم در مدل‌های مختلف انتخاب کرد. نسخه‌های یک و دو ترابایتی دارای ۱۶ گیگابایت حافظه رم هستند. همچنین گزینه ۵G هم پیش‌روی مخاطبان قرار دارد.

در یک کلام، چیپ‌ست اپل M1 آنقدر سریع و قوی است که می‌تواند تمام آیپد‌های نسل گذشته و تمامی تبلت‌های اندرویدی و ویندوزی حال حاضر بازار را با اختلاف زیادی شکست دهد. این قضیه به خصوص در مورد عملکرد گرافیکی بسیار مشهود است.

نکته‌ای که در مورد چیپ‌ست M1 وجود دارد این است که این چیپ فراتر از سنگین‌ترین و قوی‌ترین برنامه‌ها یا بازی‌های موبایلی حال حاضر دنیاست. همین قضیه باعث شده که ما فعلا نتوانیم به حد و حدود واقعی قدرت این چیپ در آیپد‌ها پی ببریم. اجرا و تست رندر در برنامه پریمیر راش از همه رقبا سریع‌تر و بهتر است، با این حال اختلاف آن با آیپد نسل قبل ناچیز است. دلیل اصلی این قضیه، نه یکسان بودن قدرت پردازشی، بلکه عدم بهینه بودن برنامه با چیپ M1 است و اگر این بهینه‌سازی انجام شود، شاهد نتایجی به مراتب خیره‌کننده‌تر خواهیم بود.

اگر به کارهای گرافیکی و طراحی علاقه‌مند هستید، قطعا آیپد پرو بهترین گزینه برایتان خواهد بود. اجرا و کار با برنامه‌هایی مانند لایت‌روم و فوتوشاپ بی‌نظیر است و هنگام کار با آنها در آیپد، حس می‌کنید که ظاهرا خانه واقعی این برنامه‌ها، آیپد است!

شما می‌توانید فایل‌های خام و حجیم را در این برنامه‌ها بدون هیچ مشکلی باز و تدوین کنید. با این حال نکته‌ای که وجود دارد این است که تفاوتی بین سرعت و قدرت عملکرد آیپد ۲۰۲۱ و نسل قبل وجود ندارد که دلیل اصلی آن همانطور که گفتیم، عدم بهینه‌سازی برنامه‌ها با چیپ کاملا جدید اپل است.

میزان ۸ یا ۱۶ گیگابایت حافظه رم در آیپد‌ها آنقدر زیاد هستند که آیپد هیچ نیازی به بستن برنامه‌ها در پس‌زمینه ندارد. شما می‌توانید در هنگام انجام بازی Call of Duty Mobile روی بالاترین سطح گرافیکی، به مرورگر Safari بروید، یا آفیس را که قبلا باز کرده‌اید را انتخاب کنید و در لحظه به لایت‌روم سوییچ کنید و کارهای خود را درست از همان‌جایی که بودید، ادامه دهید.

در پشت دستگاه ما دو دوربین ۱۲ مگاپیکسل عریض و ۱۰ مگاپیکسل فوق‌عریض را می‌بینیم که با یک سنسور LiDAR (اسکن سه‌بعدی) و فلش LED همراه شده‌اند. این دوربین‌ها قادر ثبت تصاویر خیره‌کننده و ویدیوهایی با کیفیت حتی با وضوح ۴K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه هستند. اما در جلوی آیپد پرو ۲۰۲۱، ما یک سنسور فوق‌العاده ۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض می‌بینیم که اپل نمونه همان را در آیپد مینی، ایر و آیپد ۹ استفاده کرده است. زاویه دید این سنسور بسیار وسیع است و از ویژگی جالب Center Stage استفاده می‌کند. با استفاده از این ویژگی، دوربین فرد مورد نظر را در روبه‌روی خود تعقیب می‌کند و به مانند یک دوربین روی پایه، به هر طرفی که سوژه قرار دارد می‌چرخد. این ویژگی برای کسانی که کلاس آنلاین دارند یا در هنگام تماس ویدیویی یا کنفرانس ویدیویی به طرفین حرکت می‌کنند، می‌تواند گزینه منحصر به فردی باشد.

آیپد پرو ۲۰۲۱ مدل ۱۲.۹ اینچ دارای باتری ۱۰۷۵۸ میلی‌آمپری است که از مدل قبلی خود ظرفیت بیشتری دارد. در یک تست از کارهای مختلف شامل تماشای ویدیو، وبگردی، رندر گرفتن ویدیوهای ۴K یا مدل‌های سه‌بعدی و همین‌طور اجرای بازی، آیپد پرو ۲۰۲۱ ۱۱ اینچ توانست ۸ ساعت شارژ خود را نگه دارد. در صورتی که صفحه‌کلید جادویی را هم به آیپد وصل کنید، باتری زودتر از قبل خالی می‌شود.

سرعت شارژ در آیپد پرو ۱۸ وات است که کمتر از رقبای دیگرش در بازار است. خوشبختانه عمر باتری آنقدر خوب است که سرعت کم شارژ اذیت‌کننده نباشد. اپل همچنین در داخل جعبه آیپد یک شارژر گذاشته است. این در حالیه که اپل شارژر را از جعبه گوشی‌های آیفون حذف کرده است.


تبلت مایکروسافت Surface Pro 8

ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (Core i5 وای‌فای) | ۲۸,۵۰۰,۰۰۰ تا ۳۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان

سایر مدل‌ها:
ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (Core i5 وای‌فای) | ۳۱,۲۰۰,۰۰۰ تا ۳۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۶ گیگابایت (Core i5 وای‌فای) | ۳۷,۹۰۰,۰۰۰ تا ۳۸,۵۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۶ گیگابایت (Core i7 وای‌فای) | ۵۱,۵۰۰,۰۰۰ تا ۵۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت و رم ۱۶ گیگابایت (Core i7 وای‌فای) | ۶۰,۰۰۰,۰۰۰ تا ۶۵,۲۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۱ ترابایت و رم ۱۶ گیگابایت (Core i7 وای‌فای) | ۷۰,۰۰۰,۰۰۰ تا ۷۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • صفحه‌نمایش فوق‌العاده و بزرگ‌تر از نسل قبل – ۱۲۰ هرتز
  • کیفیت مناسب دوربین وب‌کم
  • قابلیت ارتقا SSD
  • قدرت پردازشی مناسب برای کارکردهای عمومی و استفاده از برنامه‌های گوناگون
  • بلندگوهای با کیفیت
  • پشتیبانی هر دو پورت USB-C از تاندربولت ۴
نقاط ضعف
  • باتری می‌توانست بهتر باشد
  • حاشیه‌ها هم می‌توانست نازک‌تر شود 
  • مایکروسافت هنوز اصرار بر فروش جداگانه صفحه‌کلید از تبلت دارد
خرید مایکروسافت Surface Pro 8 از دیجی‌کالا

تاریخ عرضه شهریور ۱۴۰۰
ابعاد ۲۸۷x208x9.3 میلی‌متر
وزن ۷۸۴ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشت از آلومینیوم
قاب جلو از جنس شیشه
صفحه‌ نمایش ۱۳ اینچ
IPS LCD | 120Hz
رزولوشن تصویر ۱۹۲۰ × ۲۸۸۰ پیکسل با تراکم ۲۶۶ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Windows 10 قابل ارتقا به Windows 11
چیپ‌ست Intel Core i5 1135G7
پردازنده مرکزی Quad-Core (4) Tiger Lake 4,2 GHz
پردازنده گرافیکی Intel Iris Plus Graphics
حافظه رم ۸ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت
درگاه کارت حافظه MicroSDHC
دوربین اصلی سنسور ۱۰ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
دوربین سلفی سنسور ۵ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
صدا اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری
درگاه‌های ارتباطی دو درگاه USB-C
درگاه سرفیس کانکتور
شبکه‌های ارتباطی ندارد
تعداد سیم‌کارت
سنسور اثر انگشت ندارد (مجهز به سنسور تشخیص چهره)
باتری ۶۲۰۰ میلی آمپر ساعت

سرفیس پرو ۸ را می‌توان بازگشتی عالی از سوی مایکروسافت دانست. سرفیس پرو ۸ با طراحی کاملا جدید و سخت‌افزاری سریع‌تر از همیشه، انتظارات طرفداران سرفیس را برآورده می‌کند.

سرفیس‌ پرو ۶ و ۷ طی چند سال گذشته، صرفا به‌روزرسانی مشخصات سرفیس پرو ۲۰۱۷ بودند و همین قضیه باعث شد تا مایکروسافت کم‌کم متوجه رکود تبلت‌های خود شود. اما ردموندی‌ها در نسخه هشتم این سری تبلت دست به تغییرات اساسی زدند تا بتوانند به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنند.

سرفیس پرو ۸ در بدنه خود حالا لبه‌های گردتر و اصلاح‌شده‌ای دارد که باعث می‌شود در دست گرفتن دستگاه در مدت طولانی، راحت‌تر به نظر برسد. حاشیه‌های تصویر نیز کوچک‌تر از همیشه هستند. موردی که باعث می‌شود حالا سرفیس را بیش از پیش یک دستگاه مدرن در نظر بگیریم. همچنین کاهش ضخامت حاشیه‌ها باعث شده تا صفحه‌نمایش بزرگ‌تر به چشم بیاید.

سرفیس پرو ۸ از تاندربولت ۴ پشتیبانی می‌کند و این معنای پشتیبانی دستگاه از هزاران نوع لوازم جانبی بدون محدودیت است. شما می‌توانید به راحتی انواع و اقسام نمایشگرها را از طریق پروت USB-C مجهز به تاندربولت ۴ به دستگاه متصل کنید، یا حتی یک باکس کارت گرافیکی با هر مدل GPU که مد نظر دارید، تهیه کنید و آن تنها از طریق یک کابل به سرفیس پرو ۸ متصل کنید.

در سرفیس پرو ۸ دو پورت USB-C تاندربولت ۴، جک ۳.۵ میلی‌متری صدا و یک پورت سرفیس کانکت می‌توانیم ببینیم. مایکروسافت در این سری پورت USB 3.0 Type-A را حذف کرده که خب، از بابتش نباید نگران باشید.

مایکروسافت همچنان تایپ‌کاور و قلم سرفیس را به صورت جداگانه می‌فروشد. البته شما در فروشگاه‌های داخلی می‌توانید سرفیس پرو ۸ را همراه با تایپ‌کاور تهیه کنید که قیمت بالا‌تری نسبت به مدل معمولی دارند. متاسفانه هر دوی این لوازم جانبی گران هستند، با این حال نمی‌توان سرفیس پرو را بدون صفحه‌کلید تایپ‌کاور متصور شد.

سرفیس پرو ۸ دارای صفحه‌نمایش ۱۳ اینچی پیکسل سنس است که وضوحی برابر با ۲۸۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل در اختیار دارد. این رزولوشن دقیقا چیزی بین ۱۴۴۰p و ۴K است که برای نمایشگری ۱۳ اینچ، عالی به نظر می‌رسد. اما ویژگی که بیشتر از افزایش سایز نمایشگر خودنمایی می‌کند، نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتزی است. سرفیس پرو قطعا دستگاهی برای بازی کردن نیست، اما افزایش نرخ‌ نوسازی به ۱۲۰ هرتز باعث می‌شود تا همه چیز نرم‌تر و روان‌تر از گذشته به نظر بیاید و حتی تاثیر زیادی روی سرعت کار با دستگاه بگذارد. این ویژگی آنقدر در سرفیس پرو ۸ خوب پیاده شده که هیچ‌وقت حاضر نیستید آن را ترک کنید. قابل ذکر است که دستگاه به صورت پیش‌فرض روی ۶۰ هرتز تنظیم شده که دلیل اصلی آن، افزایش طول عمر باتری است. با این حال می‌توانید انتخاب خود را داشته باشید.

صفحه‌نمایش سرفیس پرو ۸ از حداکثر روشنایی ۴۶۷ نیت بهره می‌برد که بسیار عالی است و کارکردن با دستگاه را حتی در فضای باز و زیر نور خورشید ممکن می‌سازد. کیفیت کنتراست، روشنایی و رنگ در صفحه‌نمایش سرفیس پرو مهم است و نسخه هشتم توانسته این قضیه را به خوبی پیش‌ ببرد تا علاقه‌مندان به این دستگاه که عمدتا با سرفیس پرو به کارهای روزمره مشغول می‌شوند یا عمدتا از جنس آرتیست‌ها هستند، راضی باشند.

سرفیس پرو ۸ در بخش سخت‌افزار عملکرد بسیار خوب و سریعی دارد، اما همینجا به شما بگوییم که این دستگاه برای بازی نیست، بلکه سرفیس پرو ۸ تبلتی با قابلیت‌هایی نزدیک به لپ‌تاپ و برای مصارف روزمره و کار با برنامه‌های گوناگون است.

سرفیس پرو ۸ از همان پردازنده نسل یازدهم اینتل (Tiger Lake) که در سرفیس پرو ۷ پلاس استفاده کرده بود، بهره می‌برد اما حالا مایکروسافت سرعت و قدرت این پردازنده را بیشتر کرده است.در آزمایشات صورت گرفته مانند Cinebench، عملکرد سرفیس پرو ۸ تقریبا ۵۰ درصد بیشتر از سرفیس پرو ۷ است که یک افزایش فوق‌العاده محسوب می‌شود.

یک نکته جالب، بازدهی بسیار نزدیک سرفیس پرو ۸ به سرفیس لپ‌تاپ استودیو مایکروسافت است. این تبلت تنها ۱۲ درصد کندتر از محصول خلاقانه سرفیس لپ‌تاپ است. این اختلاف وقتی بیشتر به چشم می‌آید که متوجه می‌شوید سرفیس پرو ۸ دارای ضخامت و وزنی نصف لپ‌تاپ استودیو است.

سرفیس پرو ۸ از لحاظ واحد گرافیکی نمی‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد. این تبلت از گرافیک یک‌پارچه Xe به جای RTX A2000 انویدیا در لپ‌تاپ‌ استودیو استفاده می‌کند. با این حال اگر کارتان بیشتر با CPU است، تقریبا هیچ دلیلی وجود ندارد تا سرفیس لپ‌تاپ استودیو را به سرفیس پرو ۸ ترجیح دهید.

سرفیس پرو ۸ در بخش جلویی به یک دوربین ۵ مگاپیکسلی مجهز است که می‌تواند به خوبی یک وب‌کم مناسب باشد. عکس‌های سلفی با این دوربین نسبتا کیفیت خوب و قابل‌قبولی دارند، اما نویز در آن‌ها دیده می‌شود. این دوربین برای مکالمات تصویری یکی از بهترین گزینه‌هاست.

اما در پشت سرفیس پرو ۸ یک دوربین ۱۰ مگاپیکسلی می‌بینیم که نسبت به دوربین جلو نتایج بهتری را ثبت می‌کند، با این حال نمی‌تواند به هیچ‌وجه جای دوربین گوشی شما را بگیرد.

یکی از بزرگترین نقات ضعف سرفیس پرو ۷ عمر باتری آن بود که حالا در سرفیس پرو ۸ تا حد زیادی جبران شده است. سرفیس پرو ۸ دارای یک باتری با حجم ۶۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت است و در آزمایش PCMark 10 توانست عدد ۸ ساعت و ۱۵ دقیقه را به ثبت برساند. اما توجه داشته باشید که این تست با حالت ۶۰ هرتزی صفحه‌نمایش انجام شده و سوییچ آن به ۱۲۰ هرتز روی عملکرد باتری تاثیر منفی می‌گذارد.

باتری سرفیس پرو ۸ در بهترین حالت می‌تواند یک روز عادی و نه چندان شلوغ کاری را با شما همراه باشد، اما اگر روز شلوغی دارید و مدام با سرفیس پرو ۸ کار می‌کنید، احتمالا به یک بار شارژ در روز نیازمند خواهید بود.


تبلت مایکروسافت Surface Pro 8

ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (SQ1 سیم‌کارت‌خور) | ۲۹,۵۰۰,۰۰۰ تا ۳۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان

سایر مدل‌ها:
ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت (SQ1 سیم‌کارت‌خور) | ۳۶,۲۰۰,۰۰۰ تا ۳۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت و رم ۱۶ گیگابایت (SQ1 سیم‌کارت‌خور) | ۴۴,۰۰۰,۰۰۰ تا ۵۶,۱۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۶ گیگابایت (SQ2 سیم‌کارت‌خور) | ۴۴,۴۰۰,۰۰۰ تا ۴۸,۸۰۰,۰۰۰ تومان
ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت و رم ۱۶ گیگابایت (SQ2 سیم‌کارت‌خور) | ۵۴,۲۰۰,۰۰۰ تا ۵۵,۲۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • صفحه‌نمایش فوق‌العاده با کیفیت با حاشیه‌های بسیار نازک
  • پشتیبانی کیفیت ساخت بالا – سبک و نازک
  • کیفیت مناسب دوربین وب‌کم
  • قابلیت ارتقا SSD
  • قدرت پردازشی مناسب برای کارکردهای عمومی و استفاده از برنامه‌های گوناگون
  • بلندگوهای با کیفیت
نقاط ضعف
  • بازدهی سخت‌افزاری در حد قیمت پرداختی نیست
  • باتری می‌توانست خیلی بهتر باشد
  • مشکل پشتیبانی نرم‌افزارها که حتما باید قبل از خرید، بررسی شود
خرید مایکروسافت Surface Pro 7 Plus – E از دیجی‌کالا

بهترین تبلت

تاریخ عرضه مدل SQ1: مهر ۱۳۹۸
«دل SQ2: مهر ۱۳۹۹
ابعاد ۲۸۷x208x7.3 میلی‌متر
وزن ۷۷۴ گرم
جنس بدنه فریم و قاب پشت از آلومینیوم
قاب جلو از جنس شیشه
صفحه‌ نمایش ۱۳ اینچ
IPS LCD PixelSense
رزولوشن تصویر ۲۸۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل با تراکم ۲۶۷ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Windows 10 قابل ارتقا به Windows 11
چیپ‌ست SQ1
پردازنده مرکزی Microsoft SQ1 (based on Qualcomm Snapdragon 8cx; octa-core)
پردازنده گرافیکی Qualcomm Adreno 680 GPU
حافظه رم ۸ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت SSD
درگاه کارت حافظه ندارد
دوربین اصلی سنسور ۱۰ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps / 4K@30fps
دوربین سلفی سنسور ۵ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps / 4K@30fps
صدا اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری ندارد
درگاه‌های ارتباطی دو درگاه USB Type C
یک درگاه سرفیس کانکتور
شبکه‌های ارتباطی ندارد
تعداد سیم‌کارت
سنسور اثر انگشت ندارد (مجهز به سنسور تشخیص چهره)
باتری ۵۰۳۲ میلی‌آمپر ساعت

تبلت سرفیس پرو ایکس یکی از بهترین تبلت‌های حال حاضر بازار است. تبلتی که مایکروسافت در آن به جای اینتل، به سراغ کوالکام و پردازنده‌های ARM رفته است. با این حال قیمت بالای این تبلت، شاید شما را در خرید آن مردد کند.

طراحی و کیفیت ساخت تبلت‌های سرفیس مایکروسافت همیشه در سطح بالایی قرار داشته و این قضیه در مورد سرفیس پرو ایکس هم صدق می‌کند. مایکروسافت این بار در سرفیس ایکس، طراحی را بهبود بخشیده و ما در عمل شاهد مدرن‌ترین و امروزی‌ترین تبلت سرفیس تاریخ هستیم. اندازه بدنه، همانی هست که در سرفیس پرو ۸ هم دیده بودیم، اما مایکروسافت صفحه‌نمایش را از ۱۲.۳ به ۱۳ اینچ رسانه و حاشیه‌ها این بار آنقدر باریک هستند که دیگر نمی‌توان ایرادی گرفت.

این تبلت باریک‌تر از سرفیس پرو ۷ با ۷.۳ میلی‌متر است، اما وزن ۸۰۰ گرمی آن تقریبا برابر است. مایکروسافت این بار به جای استفاده از آلیاژ منیزیم در بدنه، به سراغ آلومینیومی مشکی با لبه‌های گرد رفته است. با اینکه طراحی بسیار زیباست، اما اثر انگشت به مراتب راحت‌تر روی بدنه جا می‌ماند. استفاده از پردازنده ARM که دارای خنک‌کننده غیرفعال (Passive) است، دیگر خبری از شیار و دریچه هوا نیست و تبلت هم کاملا بی‌صدا شده است.

مانند تمام تبلت‌های سرفیس، پرو ایکس هم دارای پایه‌ای جمع شونده در پشت خود است که می‌توانید آن را به هر اندازه‌ای باز کنید و بسته به نوع کارتان، آن را در سطح صاف قرار دهید.

این بار در سرفیس پرو ایکس خبری از اسلات کارت حافظه میکرو SD نیست، اما اسلات سیم‌کارت دیده می‌شود. در کنار شیار سیم‌کارت، دسترسی مستقیم به SSD وجود دارد. سرفیس پرو ایکس جزو معدود تبلت‌هایی است که به شما امکان تعویض و ارتقا حافظه SSD را به راحتی می‌دهد.

باعث ناامیدی است که در این تبلت، جک ۳.۵ میلی‌متری صدا حذف شده است. همچنین پورت USB-A هم که تا سرفیس پرو ۷ دیده می‌شد،‌ در این مدل حذف شده است، اما در عوض شاهد دو پورت USB-C هستیم ولی از تاندربولت ۳ پشتیبانی نمی‌کنند. با این حال می‌توانید از هاب USB-C و مانیتورهای ثانویه در سرفیس پرو ایکس استفاده کنید. دکمه پاور در سمت چپ دستگاه قرار دارد و در سمت راست، بخش کنترل صدا وجود دارد.

با اینکه می‌توان از هر دو پورت USB-C برای شارژ دستگاه استفاده کرد، اما مایکروسافت همچنان پورت سرفیس کانکت را در سمت راست دستگاه تعبیه کرده است.

همانطور که گفتیم، سرفیس پرو ایکس از یک صفحه‌نمایش ۱۳ اینچی استفاده می‌کند که نسبت به نسل‌های پیشین بزرگ‌تر است. نسبت تصویر همچنان ۳:۲ است و این یک نسبت تصویر کاملا مناسب و استاندارد برای کارهای روزانه و آرتیست‌ها محسوب می‌شود. وضوح صفحه‌نمایش ۲۸۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل است که روی پنل IPS از نوع پیکسل‌سنس تعبیه شده است.

صفحه‌نمایش سرفیس پرو ایکس از روشنایی خوبی برخوردار است و همچنین کنتراست، زاویه دید و بازتولید رنگ در این صفحه‌نمایش عالی به‌ نظر می‌رسد.

مایکروسافت سال‌ها پیش، سرفیس ۲ را با پردازنده ARM عرضه کرد و حتی ویندوزی تحت نام RT را هم مخصوص این پردازنده توسعه داد که با شکست مواجه شد. مایکروسافت در طول این سال‌ها همچنان مشغول کار روی سرفیسی با پردازنده آرم بوده که نتیجه، سرفیس پرو ایکس شده است.

در داخل سرفیس پرو ایکس،‌ یک پردازنده ۳ گیگاهرتزی مایکروسافت SQ1 قرار دارد که آن را با همکاری کوالکام توسعه داده و هشت هسته دارد. هنگام خرید این تبلت، می‌توانید بین حافظه رم ۸ یا ۱۶ گیگابایتی و همچنین فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ یا ۵۱۲ گیگابایتی SSD انتخاب داشته باشید.

در تست بنچمارک Geekbench 4، به وضوح مشخص می‌شود که عملکرد پردازنده SQ1 به خوبی Core i5 اینتل نیست، اما با این حال بازدهی بهتری نسبت به تبلت‌های ویندوزی ارزان مانند سرفیس گو دارد.

یکی از چالش‌هایی که استفاده از پردازنده ARM در سرفیس پرو ایکس دارد، پشتیبانی از نرم‌افزارهای معمول ویندوزی و به خصوص برنامه‌های ۶۴ بیتی است. در مایکروسافت تا به امروز به‌روزرسانی‌های زیادی را برای بهبود این قضیه عرضه کرده و وضعیت پشتیبانی از برنامه‌ها در حال حاضر بهتر از زمان عرضه سرفیس پرو ایکس است، اما پیش از خرید، حتما از پشتیبانی کامل نرم‌افزارهایی که قصد کار کردن با آنها در این تبلت دارید، اطلاعات کافی کسب کنید.

مایکروسافت سرفیس پرو ایکس در قسمت پشتی خود به یک دوربین ۱۰ مگاپیکسلی مجهز است که می‌تواند ویدیوهای فول اچ‌دی و همچنین ۴K ضبط کند. کیفیت این دوربین به نسبت تبلت‌های ویندوزی دیگر بسیار خوب است و می‌تواند در استفاده‌های معمول، نتایج خوبی به دنبال داشته باشد.

همچنین ما یک دوربین سلفی ۵ مگاپیکسل هم داریم که کیفیت آن هم در نوع خود قابل قبول است و اگر بخواهیم آن را در کلاس لپ‌تاپ‌ها مقایسه کنیم، متوجه کیفیت بالاتر دوربین سلفی سرفیس پرو ایکس می‌شویم. در کنار وب‌کم، یک سنسور مادون قرمز برای استفاده در قابلیت تشخیص چهره Windows Hello وجود دارد که کارایی آن بسیار عالی است و می‌توان با Face ID اپل مقایسه کرد.

مایکروسافت از یک باتری ۵۰۳۲ میلی‌آمپر ساعتی در تبلت سرفیس پرو ایکس استفاده کرده که آنچنان خوب نیست. یکی از دلایل استفاده از پردازنده آرم، مصرف برق پایین بوده که در اینجا محقق نشده است. در تست باتری، سرفیس پرو ایکس چیزی حدود ۷ تا ۸ ساعت می‌تواند دوام داشته باشد که این قضیه در کارکرد سنگین می‌تواند کمتر هم بشود.


تبلت سامسونگ Galaxy Tab S7+ SM-T975

ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۶ گیگابایت (نسخه سیم‌کارت خور ۴G) | ۳۶,۵۰۰,۰۰۰ تا ۴۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

نقاط قوت
  • صفحه‌نمایش فوق‌العاده سوپر آمولد ۱۲۰ هرتز با وضوح بالا – HDR10+ و نسبت تصویر ۱۶:۱۰
  • قدرت سخت‌افزاری بالا و استفاده از چیپ‌ست پرسرعت اسنپدراگون ۸۶۵+ 
  • باتری بزرگ با شارژ سریع
  • پشتیبانی گسترده از S-Pen و عملکرد بی‌نظیر آن در این تبلت
  • قابلیت سامسونگ DeX که محیط کاربری را شبیه به پی‌سی (با استایل ویندوز) می‌کند
نقاط ضعف
  • بدون جک ۳.۵ میلی‌متری
  • اتصال مغناطیسی برای قراردادن قلم روی آن ضعیف و سست است
خرید سامسونگ Galaxy Tab S7plus از دیجی‌کالا

تاریخ عرضه مرداد ۱۳۹۹
ابعاد ۲۸۵x185x5.7
وزن ۵۷۵
جنس بدنه فریم و قاب پشت از آلومینیوم
قاب جلو از جنس شیشه
پشتیبانی از قلم استایلوس
صفحه‌ نمایش ۱۱.۰ اینچ
Super AMOLED 120Hz
رزولوشن تصویر ۱۷۵۲×۲۸۰۰ پیکسل با تراکم ۲۶۶ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل Android 12, One UI 4
چیپ‌ست Qualcomm SM8250 Snapdragon 865 5G+ (7 nm+)
پردازنده مرکزی Octa-core (1×3.09 GHz Kryo 585 & 3×2.42 GHz Kryo 585 & 4×1.8 GHz Kryo 585
پردازنده گرافیکی Adreno 650
حافظه رم ۶ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت
درگاه کارت حافظه microSDXC
دوربین اصلی سنسور ۱۳ مگاپیکسلی عریض
سنسور ۵ مگاپیکسلی فوق‌عریض
فیلمبرداری ۴K@30fps
دوربین سلفی سنسور ۸ مگاپیکسلی عریض
فیلمبرداری ۱۰۸۰p@30fps
صدا چهار اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متری ندارد
تنظیم شده توسط برند AKG
درگاه‌های ارتباطی USB Type-C 3.2
شبکه‌های ارتباطی ۵G ،۴G ، ۳G، ۲G
تعداد سیم‌کارت ۱
سنسور اثر انگشت زیر صفحه‌نمایش
باتری لیتیوم-یونی ۱۰۰۹۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۴۵ وات

تبلت‌های سری گلکسی تب S7 سامسونگ جزو بهترین تبلت‌های بازار و از پرچمداران اندرویدی هستند که از هر لحاظ می‌توانند کاربردی و جالب باشند. از آنجایی که هر دو تبلت تب S7 و تب S7 پلاس، دارای شباهت‌های بسیار هستند، در این معرفی و بررسی به هر دو مدل می‌پردازیم.

سامسونگ با تبلت‌های گلکسی تب S7، ساختاری ممتاز، درجه یک و فوق‌العاده را در تبلت‌های اندرویدی ابداع کرد. تبلتی که می‌تواند تا حد زیادی با آیپد‌های اپل رقابت کند که اگر چه، عدم پشتیبانی درست توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری از ویژگی‌های تبلت‌های اندرویدی باعث شده هنوز هم آیپدهای اپل محصولی منحصربه‌فرد و خودکفایی باشند.

مطمئنا وقتی بحث تبلت‌های پرچمدار و درجه یک می‌رسد، به یاد آیپد‌های اپل با آن صفحه‌های بزرگ و باکیفیت و حاشیه‌های نازک و کناره‌های صاف می‌افتید. اما سامسونگ با سری گلکسی تب S7 خود تمام آن ویژگی‌های ظاهری را حتی نازک‌تر و سبک‌تر از آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی، غول بی‌شاخ و دم اپل در اختیار دارد.

گلکسی تب S7 پلاس با ۵۷۵ گرم وزن و تب S7 با ۴۹۸ گرم، نسبتا سبک هستند، اما همچنان نیاز است به خاطر ابعاد ۱۱ اینچی در S7 یا ۱۲.۴ اینچی S7 پلاس، از هر دو دست خود استفاده کنید. همچنین ضخامت ۵.۷ اینچی این دو تبلت، فوق‌العاده نازک است و آنها را به یکی از نازک‌ترین تبلت‌های بازار تبدیل کرده است.

نازک و سبک بودن به معنی ارزان‌تر بودن تبلت نیست، بلکه برعکس‌ با محصولی پریمیوم و عالی طرف هستیم. هیچ انعطافی روی تبلت وجود ندارد و با وجود لبه‌های فلزی برس‌ خورده که کمی ما را به یاد گلکسی نوت ۴ می‌اندازد‌، بسیار عالی به نظر می‌رسد.

یک نوار شیشه‌ای در قسمت بالا و پشت تبلت وجود دارد که به عنوان آهنربا برای اتصال قلم S عمل می‌کند. به طرز عجیبی، قلم S تنها زمانی شارژ می‌شود که نوک قلم به سمت دوربین باشد! متاسفانه آهنربا خیلی قوی نیست و امکان اینکه قلم از آن جدا شود و حتی گم شود بسیار زیاد است.

دوربین‌های پشتی درون این نوار شیشه‌ای با برآمدگی کوچکی در اطراف آن قرار گرفته‌اند. همین قضیه باعث شده تا تبلت بر روی سطح صاف، کاملا صاف نباشد!

در هر دو تبلت سری S7 ما یک پورت USB-C 3.2 می‌بینیم که در سمت راست قرار گرفته که می‌توان از آن برای اتصال صدها مدل لوازم جانبی و به خصوص اتصال تبلت به مانیتور یا هر نمایشگر ثانویه استفاده کرد. قطعا تهیه یک هاب USB-C مجهز می‌تواند کارایی تبلت‌های گلکسی تب S7 را به شدت افزایش دهد.

در بخش پایینی تبلت در حالت افقی، Smart Connector دیده می‌شود که برای اتصال مغناطیسی صفحه‌کلید کاربرد دارد. دکمه پاور و کلید‌های تنظیم صدا هم در بخش بالایی دیده می‌شوند. همچنین تبلت‌ها به چهار بلندگوی قدرتمند و با کیفیت مجهز هستند که برای تماشای فیلم یا انجام بازی مناسب به نظر می‌رسند.

به سراغ صفحه‌نمایش می‌رویم، جایی که هر دو مدل گلکسی تب S7 عملکرد خوبی دارند. در گلکسی تب S7 پلاس ما یک صفحه‌نمایش ۱۲.۴ اینچ سوپر آمولد می‌بینیم که وضوحی برابر با ۲۸۰۰ در ۱۷۵۲ پیکسل با نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتز دارد که از هر لحاظی فوق‌العاده و سریع است.

در سمت دیگر تب S7 را داریم که به نمایشگری ۱۱ اینچی از نوع IPS LCD و وضوح ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل مجهز است. خوشبختانه این نسخه هم از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

نسبت تصویر ۱۶:۱۰ در این تبلت‌ها تقریبا همان چیزی است که برای تماشای ویدیو یا انجام بازی‌های مختلف نیاز داریم. اکثر محتوای ویدیویی با نسبت تصویر ۱۶:۹ است که این یعنی نسبت به آیپد‌ها که ۴:۳ هستند، فضای بسیار کمتری در نمایشگر تبلت‌های S7 از دست می‌رود.

سامسونگ تبلت‌های S7 را به اسکنر اثر انگشت درون صفحه‌نمایش مجهز کرده که اگر چه به اندازه گوشی‌های پرچمدار سامسونگ قوی و پرسرعت نیست، اما کاربردی است و می‌تواند امنیت کاربر را تضمین کند.

سری تبلت‌های گلکسی S7 سامسونگ به یکی از سریع‌ترین پردازنده‌های اندرویدی، یعنی اسنپ‌دراگون ۸۶۵ پلاس مجهز هستند و بسته به انتخاب شما، با ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه رم عرضه شده‌اند. همچنین این تبلت‌ها با فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی به انتخاب شما در بازار موجود هستند که اگر این مقدار هم برایتان کافی نیست، درگاه میکرو SD برای افزایش حافظه تا یک ترابایت در این تبلت‌ها وجود دارد.

سخت‌افزار مناسب این تبلت‌ها باعث شده تا برنامه‌ها با سرعت زیادی اجرا شوند، تاخیری نداشته باشند و عملیات چند وظیفگی به بهترین شکل خود در یک تبلت اندرویدی انجام شود. در تست Geekbench 5 در تب S7 پلاس، امتیاز تک هسته‌ای به ۹۳۶ و امتیاز چند هسته‌ای به ۲۸۴۶ رسید. این سرعت به اندازه آیپد نیست، اما به سختی متوجه تفاوت آن‌ها در کارکردهای واقعی و عمومی می‌شودی. این امتیازات در تب S7 به ۹۷۳ و ۳۲۲۷ می‌رسد.

اجرای بازی‌های سنگین مانند Call of Duty Mobile، PUBG Mobile یا Genshin Impact در تبلت‌های تب S7 به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود و با توجه به صفحه‌نمایش فوق‌العاده با کیفیت و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، می‌توانید انتظار یک تجربه عالی را در این محصولات سامسونگ داشته باشید.

تبلت‌های گلکسی تب S7 در نمای جلو به یک دوربین ۸ مگاپیکسل مجهز هستند که در وسط ضلع افقی قرار گرفته و در هنگام استفاده، مخاطب را در مرکز نشان می‌دهد. این دوربین به شدت برای تماس‌های ویدیویی یا کنفرانس‌های ویدیویی مناسب است، اما در عین حال می‌تواند تصاویر سلفی و ویدیو‌های با کیفیتی هم ثبت کند.

اما در پشت تبلت، ما با دو سنسور دوربین ۱۳ مگاپیکسلی اصلی و ۵ مگاپیکسلی فوق‌عریض طرف هستیم. استفاده از دو سنسور در تبلت‌ها باعث شده تا کارایی دوربین‌ در گلکسی تب S7 افزایش پیدا کند و بشود از آن‌ها برای ثبت تصاویر مختلف و در عین حال با کیفیت استفاده کرد. با این حال توجه داشته باشید که نباید انتظار بالایی از دوربین‌های این تبلت‌های سامسونگ داشته باشید.

تبلت گلکسی تب S7 پلاس به باتری ۱۰۰۹۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز است که ظرفیت آن بالاتر از رقیبش، یعنی آیپد پرو ۱۲.۹ اینچ است. این موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که می‌بینیم گلکسی تب S7 پلاس کوچک‌تر و باریک‌تر از آیپد پرو ۱۲.۹ است. در سوی دیگر گلکسی تب S7 با باتری کوچک‌تر ۸۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی قرار دارد و از آنجایی که این تبلت از نمایشگر اولد استفاده نمی‌کند، باید انتظار عمر مناسب و استانداردی از باتری‌اش داشته باشیم.

عمر باتری در گلکسی تب S7 پلاس برای استفاده‌ روزمره و کارهای معمول خوب و مناسب است. اگر از تبلت بدون صفحه‌کلید متصل و کاور استفاده کنید، تبلت می‌تواند تا ۳ روز در حالت استند بای باقی بماند یا به صورت ممتد تا ۱۰ ساعت کار کند. این عدد و رقم برای گلکسی تب S7 هم صدق می‌کند و این تبلت هم عملکرد نزدیک و مشابهی نسبت به برادر قوی‌تر خود دارد.

نوشته ۱۵ تبلت پرچمدار برتر که همین الان می‌توانید بخرید (خرداد ۱۴۰۱) اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala