ویژگی‌های مهم موقع خرید چادر مسافرتی

چرا باید در انتخاب چادر مسافرتی دقت کنیم؟

چادر مسافرتی محصولی است که معمولا یک بار خریده می‌شود و قیمت بالایی هم دارد. با توجه به سبک زندگی خودتان، ممکن است لازم باشد که آن را در جاهایی استفاده کنید که چادر را در معرض آسیب بیشتر قرار می‌دهد. مثلا اگر اهل طبیعت‌گردی‌های طولانی باشید و قرار باشد روزها در طبیعت بمانید، با چادری که برای چند ساعت در پارک نیاز دارید، متفاوت است.

انواع چادر مسافرتی بر اساس کاربرد

قبل از هر چیز باید مشخص کنید که چادر را برای چه تفریحی و برای چه مکان‌هایی نیاز دارید. چهار نوع اصلی چادر مسافرتی وجود دارد:

  • چادرهای بک‌پکینگ یا کوله‌گردی (چادرهای سبک‌تر و کوچک‌تر)
  • چادرهای کمپینگ (چادرهای بزرگ‌تر و سنگین‌تر)
  • چادرهای چهارفصل (چادرهای گرم‌تر و محکم‌تر)
  • چادرهایی با کاربری ویژه (دارای سقف باز، فوق سبک، ارزان و…)

بیشتر چادرهای مسافرتی برای کمپینگ خریداری می‌شوند.

  • راهنمای طبیعت‌گردی مسؤولانه؛ چگونه بدون آسیب زدن از طبیعت لذت ببریم؟

موقع خرید چادر مسافرتی چه ویژگی‌هایی را باید در نظر بگیریم؟

در ادامه در مورد ویژگی‌هایی که موقع خرید چادر مسافرتی باید در نظر بگیرید، بیشتر توضیح می‌دهیم.

۱. فضا و راحتی

برای بیشتر افراد، این ویژگی اهمیت زیادی دارد. وقتی جایی چادر می‌زنید که کمتر از چند متر با ماشین شما فاصله دارد، اندازه و وزن چادر چندان اهمیتی پیدا نمی‌کند. در نتیجه می‌توانید چادرهای بزرگ‌تری بخرید که فضا و در نتیجه آسایش بیشتری داشته باشد.

خریدن چادر بزرگ‌تر مزایای زیادی دارد. علاوه بر اینکه فضای بیشتری برای خواب و استراحت دارید، در صورت بارندگی، خیلی راحت می‌توانید وسایل خود را به داخل چادر منتقل کنید. البته باید دقت کنید که راحت بودن چادر برای شما چه معنایی دارد. بعضی افراد چادرهای کوچک و دنج را بیشتر دوست دارند اما بعضی دیگر ترجیح می‌دهند فضایی بزرگ‌تر در اختیار داشته باشند. چادری که می‌خرید باید متناسب با نیازها و سلیقه‌ی شما و تعریف شما از راحتی باشد.

در مورد فضا و راحتی چادر باید چند فاکتور را در نظر بگیرید:

  • کاربری کلی از فضا

بزرگی فضای چادرها معمولا با تعداد نفراتی که می‌توانند از آن استفاده کنند، مشخص می‌شود اما تمام چادرهای چهار نفره، شش نفره و… با هم یکسان نیستند. فضای داخل چادرها با هم متفاوت است و ممکن است شکل کلی چادر، روی فضای نهایی آن تاثیرگذار باشد. مثلا چادرهایی که حالت گنبدی‌شکل دارند با چادرهایی که تیر دارند و مستطیل‌شکل هستند، تفاوت زیادی دارند. پس فقط تعداد نفرات کافی نیست و باید شکل کلی چادر را هم موقع تصمیم‌گیری در مورد فضای چادر در نظر بگیرید.

البته دقت کنید که وقتی ظرفیت چادر بر اساس نفرات بیان می‌شود، در حالت خوابیده و فشرده در نظر گرفته نمی‌شود نه در شرایطی که بتوانید سفره‌ای پهن کنید یا بردگیمی را بین خودتان بگذارید و بازی کنید.

  • جیب، گیره‌ها و فضای نگهداری

بعضی از چادرها چیزهایی مثل جیب، گیره‌هایی برای آویزان کردن اشیا و فضاهایی برای نگهداری وسایل مختلف دارند. این قسمت‌های چادر برای نگه داشتن وسایلی مثل گوشی و کیف پول و عینک و… و دور نگه داشتن مواد غذایی از دسترس حیوانات و… کاربرد دارند. وجود گیره‌های مختلف برای آویزان کردن اشیا، کار را برای شما راحت ‌می‌کند و می‌توانید به آن وسیله‌ی نورپردازی، کیف و وسایل مختلف را آویزان کنید تا زمین داخل چادر، شلوغ نشود و برای خوابیدن فضای کافی داشته باشید.

بعضی از چادرها فضای مجزا دارند. یعنی داخل آن‌ها درست مثل خانه به چند قسمت جدا تقسیم می‌شود که حکم اتاق‌های چادر را دارد. اگر خانواده‌ای بزرگ دارید یا با خانواده‌ی دیگری قرار است در یک چادر بمانید و دوست دارید که حریم شخصی بیشتری داشته باشید، می‌توانید از این چادرها بخرید.

فقط توجه داشته باشید که این چادرها بسیار بزرگ و طبیعتا سنگین هستند. برای حمل‌ونقل آن‌ها به کمک نیاز دارید یا اینکه باید در کمترین فاصله از ماشین خود چادر بزنید.

  • ارتفاع و فضای بالای سر

این نکته برای انتخاب چادر مهم است چون چادر باید فضای مناسبی برای آرامش تمام افراد خانواده داشته باشد. چادر را باید طوری انتخاب کنید که بلندقدترین فردی که قرار است از آن استفاده کند، برای استفاده از آن راحت باشد. استفاده از چادری که ارتفاع مناسبی دارد، درد و مشکلات کمر و گردن را کاهش می‌دهد.

  • فضایی برای رختخواب

خوشبختانه وسایل کمپینگ پیشرفت کرده‌اند و شما می‌توانید بهترین وسایل خواب مثل تشک و بالش بادی را خریداری کنید تا تجربه‌ای راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر از خوابیدن در طبیعت داشته باشید. اگر چنین وسایلی دارید، باید آن‌ها را اندازه بگیرید و چادری تهیه کنید که این وسایل به‌راحتی در آن جا شود.

دقت کنید که ظرفیت چادرها بر اساس تعداد نفرات مشخص می‌شود و این تعداد، بر اساس خوابیدن افراد در کیسه‌ی خواب در نظر گرفته شده است. رختخواب‌های بادی نسبت به کیسه‌ی خواب جای بسیار بیشتری می‌گیرند و موقع انتخاب ظرفیت چادر بر اساس تعداد نفرات، باید این نکته را هم مد نظر داشته باشید.

  • ۷ وسیله‌ی ضروری که در سفرهای طبیعت‌گردی باید همراه داشته باشید

۲. مقاومت در برابر آب‌وهوا

حتی در گرم‌ترین و آفتابی‌ترین روزهای سال هم نمی‌توانید وضعیت آب‌وهوا در طبیعت را پیش‌بینی کنید. ممکن است شب‌ها باد بوزد و حتی بارندگی شود مخصوصا اگر در ارتفاعات چادر زده باشید. باید برای تمام موقعیت‌های آب‌وهوایی یعنی وزش باد، بارش باران، آفتاب و… آماده باشید و چادر مناسب داشته باشید.

هوای خیلی گرم در چادری که تهویه‌ی مناسب نداشته باشد و هوای خیلی سرد در چادری که خیس شده باشد، باعث می‌شود که تفریح شما به‌کلی خراب شود. پس سعی کنید چادری بخرید که در شرایط آب‌هوایی مختلف بتوانید از آن با خیال راحت استفاده کنید. بعضی از چادرها کاربری چندمنظوره دارند یعنی در تمام فصل‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید. به این چادرها، چادر مسافرتی چهارفصل می‌گویند.

۳. چادر روزهای سرد و چادر روزهای گرم

بهترین چادرها چادرهایی هستند که برای هر دو شرایط یعنی روزهای سرد و گرم قابل استفاده باشند. اما در مجموع چادرهایی با توری‌های بزرگ در سقف، پنجره‌های بزرگ برای روزهای گرم مناسب است. همچنین بهتر است که رنگ روشن داشته باشند تا گرما را جذب نکنند. چادرهای مخصوص روزهای سرد سال، پوشش کامل دارند، پنجره‌های آن‌ها کوچک‌تر است، معمولا توری سقف ندارند و حتما پوشش ضدآب دارند.

بعضی چادرها ممکن است از جنس متریال‌های ضدآب باشند و بعضی دیگر یک پوشش جداگانه برای پیشگیری از خیس شدن در باران داشته باشند.

۴. تهویه

اگر معمولا در فصل‌های گرم یا در آب‌وهوای گرم به طبیعت‌گردی می‌روید، حتما باید این فاکتور را موقع خرید چادر در نظر بگیرید. مقدار هوایی که امکان ورود به چادر دارد، نقش مهمی در دمای داخل آن دارد. سعی کنید چادرهایی بخرید که پنجره‌ها و درهای بزرگ و توری‌هایی برای تهویه داشته باشد.

۵. دیرک‌ها و ستون‌ها

این قسمت‌های چادر باید مقاوم و محکم باشند. طراحی این بخش از چادر هم اهمیت زیادی دارد و نشان می‌دهد که چادری که می‌خرید چقدر مقاوم است خصوصا در برابر وزش باد. بسیاری از چادرهای مسافرتی امروزه سیستم اسکلت‌بندی دارند که معمولا شامل میله‌های محکم پلاستیکی است که باید قبل از انداختن چادر روی آن، آن‌ها را سر هم کنید. این اسکلت، راه‌اندازی چادر را سخت‌تر و طولانی‌تر می‌کند اما ارزش زحمت کشیدن دارد.

۶. طناب‌های اتصال به زمین

یکی دیگر از فاکتورهایی که موقع خرید چادر مسافرتی باید در نظر بگیرید، طناب‌های اتصال به زمین است. اگر چادر را با طناب محکمی به زمین نبندید، بادهای شدید شما را دچار مشکل می‌کند. به‌خصوص اگر چادرهای سبک و نازک داشته باشید.

۷. راحتی در استفاده

هیچکس دوست ندارد یک چادر مسافرتی پیچیده داشته باشد که سرپا کردن آن مدت زیادی طول بکشد. ضمنا خواندن دستورالعمل‌های طولانی برای سر پا کردن چادر، کاری کسل‌کننده است. پس اگر از چادر خودتان زیاد استفاده می‌کنید، لازم است که راه‌اندازی سریع و راحت آن را هم مد نظر قرار دهید. غیر از راه‌اندازی باید به نکته‌های دیگری مثلا شیوه‌ی جمع‌ کردن و حتی روش حمل‌ونقل آن هم توجه کنید و چادری انتخاب کنید که تمام این مراحل آن به سهولت انجام شود.

البته بررسی کردن راحتی راه‌اندازی یک چادر موقع خرید به‌خصوص خرید آنلاین، کار راحتی نیست. در نهایت می‌توانید با تکیه بر نظرات سایر مشتریان و راهنمایی فروشنده، خرید کنید. فقط قبل از اینکه راهی طبیعت شوید، یک بار در خانه چادر را راه‌اندازی و جمع کنید. باید مطمئن شوید که به‌طور کامل، راه‌اندازی آن را یاد گرفته‌اید.

۸. دوام و ماندگاری

اگر قرار است سالی چند بار از چادر استفاده کنید، باید دوام و ماندگاری آن را در نظر بگیرید. چادر مسافرتی چیزی نیست که بتوانید برای هر سفر، مجددا خریداری کنید. با توجه به نیاز خود، مناسب‌ترین چادر را انتخاب کنید. طبیعتا هر چقدر که استفاده‌ی بیشتری داشته باشید، باید چادر بادوام‌تری بخرید. با وجود اینکه در ابتدا ممکن است گران به نظر برسند، ولی در طولانی‌مدت، نسبت به هزینه‌ای که کرده‌اید، ارزش دارند و مدت زیادی از آن استفاده می‌کنید.

  • لباس طبیعت‌گردی چه ویژگی‌هایی دارد؟

انواع چادر مسافرتی

انواع چادر مسافرتی

چادرهای مسافرتی بر اساس کاربرد، شکل طراحی و ظرفیتی که دارند به چند دسته تقسیم می‌شوند. در ادامه با مهم‌ترین انواع آن آشنا می‌شوید.

چادرهای چهارفصل

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و در طول سال و در فصل‌های مختلف در طبیعت چادر می‌زنید، بهترین نوع چادر برای شما، چادرهای چهارفصل است. این چادری نیست که بیشتر افراد به آن نیاز داشته باشند چون اکثر افراد معمولا در فصل‌های بهار و تابستان طبیعت‌گردی می‌کنند. این مدل‌ها گران‌تراند و راه‌اندازی آن‌ها سخت است. در نتیجه برای تفریح‌های خانوادگی چند ساعته در بهار و تابستان، ضرورتی ندارند.

چادرهای دوجداره

این چادرها یک بدنه‌ی داخلی دارند که با اسکلت‌بندی سر هم می‌شود و دارای پنجره، هواکش و در است. لایه‌ی دوم که روی آن قرار می‌گیرد، یک لایه‌ی ضدآب و شمعی است برای زمانی که ممکن است بارندگی پیش بیاید و حالت بادگیر هم دارد. در بیشتر مواقع این دو قسمت کاملا از هم جدا هستند و شما می‌توانید لایه‌ی ضدآب را در صورتی که نیازی نباشد، استفاده نکنید. این چادرها ممکن است بدون اسکلت‌بندی باشند یا اسکلت پلاستیکی داشته باشند.

تک‌جداره

این چادرها معمولا برای کوه‌نوردی استفاده می‌شوند چون بسیار سبک و فشرده هستند که جای زیادی در کوله‌پشتی کوهنوردان نگیرند. به خاطر تک‌جداره بودن، تنها پوشش این چادرها از جنس مواد ضدآب است و نیازی به یک لایه‌ی اضافه‌تر برای جلوگیری از خیس شدن چادر نیست.

چادر شش‌نفره و چهارنفره

اعدادی که برای نشان دادن ظرفیت چادرها استفاده می‌شود تعداد افرادی است که می‌توانند در چادر کنار هم، شانه به‌شانه و در کیسه‌ی خواب بخوابند. قانونی که می‌توانید برای خرید در نظر بگیرید این است که معمولا برای دو نفر بیشتر چادر بخرید. مثلا اگر خانواده‌ی چهارنفره دارید، چادر شش نفره برای شما مناسب است. چادر چهارنفره برای یک زوج مناسب است.

به چند چادر مسافرتی نیاز داریم؟

راهنمای خرید چادر مسافرتی - چند چادر بخریم؟

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که اگر از قبل یک چادر برای کوله‌گردی دارید آیا لازم است که چادر دیگری برای کمپینگ بخرید یا نه؟

جواب این است که اگر زیاد در طبیعت می‌مانید و چند وقت یک بار برای چند روز چادر می‌زنید، بدون شک ارزشش را دارد که برای خرید یک چادر بهتر هزینه کنید. در غیر این صورت اگر چادر زدن شما کوتاه و در فصل‌های بهار و تابستان است و معمولا تفریحات چند ساعته دارید، نیازی به خرید چادر بزرگ‌تر و محکم تر نیست.

اما دقت کنید که هر چقدر چادر بهتری بخرید، دوام و کیفیت آن بیشتر می‌شود. مطمئنا دوست ندارید که وسط طبیعت به‌خاطر بی‌کیفیت بودن اجزای مختلف چادر، بدون سرپناه بمانید.

یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر بگیرید این است که چادرهای باکیفیت و مخصوص کمپینگ، وزن زیادی دارند. در نتیجه نمی‌توانید آن‌ها را دست بگیرید و برای فواصل طولانی پیاده‌روی کنید. این چادرها برای زمانی مناسب است که شما فاصله‌ی کمی تا ماشین داشته باشید یا برای حمل‌ونقل چادر، کمک داشته باشید. با این توضیح، این چادرها برای کوله‌گردی مناسب نیستند چون در کوله‌گردی، باید تمام وسایل خود را داخل یک کوله‌پشتی جای دهید و دست‌های خود را آزاد بگذارید تا راحت‌تر بتوانید حرکت کنید.

جمع‌بندی

چادر مسافرتی یکی از وسایل ضروری برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی است. تنوع چادرهای مسافرتی باعث می‌شود که انتخاب کردن و خرید چادر مسافرتی مناسب کار سختی باشد. با نکاتی که بالاتر مطرح کردیم و با در نظر گرفتن نیازهای خودتان و تعداد افراد خانواده می‌توانید بهترین چادر را انتخاب کنید و از اوقات خوشی که در طبیعت دارید در کنار خانواده بدون دردسر لذت ببرید.

منبع: outdoorgearlab

نوشته ۸ نکته‌ی مهم که هنگام خرید چادر مسافرتی باید به آن‌ها توجه کنید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala