بوی بد دهان در ماه رمضان نی نی سایت

علت بوی بد دهان در ماه رمضان چیست؟

بیشتر باکتری‌هایی که بوی بد ایجاد می‌کنند در قسمت انتهای زبان قرار دارند، یعنی همان‌جا که معمولا به هنگام مسواک زدن کمتر تمیز می‌شود. بعلاوه ساختار این منطقه از زبان به شکلی است که معمولا باکتری‌های زیادی آن‌جا تجمع می‌کنند. در یک دهان نرمال می‌توان تا ۶۰۰ نوع باکتری پیدا کرد. متاسفانه این مشکل در ماه رمضان تشدید هم می‌شود.

علت بوی بد دهان در ماه رمضان را باید در کمبود ترشح بزاق در ساعت‌های روزه‌داری جستجو کرد. بزاق یک آنتی باکتریال طبیعی است و باعث کنترل میزان باکتری‌ها در دهان می‌شود. همچنین بزاق در اغلب موارد باعث پاک شدن ذرات مواد غذایی و باکتری‌ّها را از دهان شده و در نتیجه، باعث رفع بوی بد دهان می‌شود.

اما در زمان روزه‌داری، غدد ترشح بزاق کم فعالیت می‌شوند و ترشح بزاق بسیار کم می‌شود؛ در نتیجه دهان خشک شده و سلول‌های مرده و باکتری‌ها شروع به تجمع در دهان می‌کنند. دقیقا به همین دلیل صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب دهان ما بوی بد می‌دهد. مشکل بوی بد دهان حل نمی‌شود مگر اینکه دوباره شروع به غذا خوردن بکنیم.

  • طرز تهیه دسر ورمیشل در ۱۰ دقیقه برای سفره‌ی افطار

راهنمای رفع بوی بد دهان در ماه رمضان

شاید همیشه از خودتان پرسیده‌اید که برای بوی بد دهان در ماه رمضان چکار باید کرد. نمی‌توانیم بگوییم راه حل این مشکل آسان است اما در این بخش توصیه‌هایی برای جلوگیری از بوی بد دهان در ماه رمضان را می‌خوانید که به شما کمک خواهد کرد. پس اگر آماده هستید به سراغ راه‌های رفع بوی بد دهان در ماه رمضان برویم.

در وعده سحری میوه و سبزیجات بخورید

میوه و سبزیجات دارای خواص آنتی اکسیدان هستند که به سلامت دهان و دندان کمک زیادی می‌کند. به‌علاوه می‌توانیم آن‌ها را شوینده‌های طبیعی دندان بدانیم چرا که باقی‌مانده‌های غذا و پلاک‌های دندان را از بین می‌برند. پس برای رفع بوی بد دهان در ماه مبارک رمضان مصرف میوه و سبزیجات را فراموش نکنید.

در وعده‌ی سحری کربوهیدرات نخورید

به هنگام روزه‌داری بدن شما شروع به مصرف کربوهیدرات‌ می‌کند. کربوهیدرات که کم می‌شود بدن ماده‌ای شیمیایی به نام «کتون» آزاد می‌کند که مسئولیت قسمتی از بوی بد دهان به گردن آن است. می‌توانید موز را به میوه‌هایی که به هنگام سحر باید خورد اضافه کنید. این کار باعث می‌شود بدن شما کمتر ماده‌ی شیمیایی کتون آزاد کند.

  • چربی سوزی در ماه رمضان آن هم در روزهای نوروز ۱۴۰۲
  • چگونه در ماه رمضان لاغر نشویم و وزن کم نکنیم؟

در وعده‌ی سحری سیر و پیاز خام نخورید

در ماه رمضان با بوی بد دهان چه کنیم

مهم‌نیست چقدر بعد از خوردن سحری مسواک می‌زنید، مهم این است که بوی سیر تا انتهای روز در بدن شما باقی می‌ماند. به خصوص اینکه در طول روز نمی‌توانید چیز دیگری مثل قهوه بنوشید و بوی آن را از بین ببرید. بنابراین خوردن سیر و پیاز خام به هنگام سحری را فراموش کنید.

مسواک جوش شیرین بزنید

یکی از بهترین راه های جلوگیری از بوی بد دهان در ماه رمضان مسواک زدن با جوش شیرین است. یک چهارم پیمانه جوش شیرین را با دو قاشق غذاخوری پوست رنده شده‌ی لیمو و دو قاشق چای خوری نمک ترکیب کنید و با آن مسواک بزنید. این کار باعث کاهش اسیدی بودن محیط دهان شما می‌شود و در نتیجه تعداد باکتری‌ها کاهش می‌یابد.

آب نمک غرغره کنید

دو قاشق چای خوری نمک در یک لیوان بریزید و پس از حل کردن، آن را غرغره کنید. این کار باعث می‌شود که باکتری‌های انتهای زبان شما از بین بروند.

مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید

برای از بین برردن بوی دهان در ماه رمضان باید به شکل منظم و با دقت از نخ دندان استفاده کنید و خیلی خوب مسواک بزنید. یادتان به قسمت انتهایی زبان و تجمع باکتری‌ها باشد. آن‌جا را خوب با مسواک بشویید.

چند نکته‌ی دیگر برای درمان بوی بد دهان در ماه رمضان

  • ننوشیدن چای و قهوه‌ی داغ در وعده‌ی سحری
  • نخوردن غذاهای داغ و چرب در وعده‌ی سحری
  • مصرف غذاهایی مثل حریره و فرنی در سحری
  • مصرف خرما در پنیر در وعده‌های سحری و افطاری
  • پرهیز از مصرف غذاهای ترش و اسیدی

مرور کلی

روزه‌داری فواید زیادی دارد اما اگر به خوبی بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید با بوی بد دهان خود باعث آزار دیگران می‌شوید. در این مطلب توصیه‌های کاربردی و عالی برای رفع بوی بدن دهان در ماه رمضان را برای شما نوشته‌ایم. اگر شما هم توصیه یا نکته‌ای در این مورد دارید می‌توانید در بخش کامنت‌ها یادداشت کنید.

نوشته راهنمای کامل رفع بوی بد دهان در ماه رمضان اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala