در این مطلب از دیجی‌کالا مگ می‌خواهیم بالاخره به این پرسش جدی یک پاسخ منطقی بدهیم و ببینیم علت تفاوت سایزبندی لباس در برندهای مختلف چه دلیلی دارد.

انواع کفش و لباس‌ سایز بزرگ زنانه و مردانه را با تخفیف از دیجی‌کالا بخرید:

پوشاک سایز بزرگ

چرا تفاوت سایزبندی لباس در برندها آزاردهنده است؟

چرا تفاوت سایزبندی لباس در برندها آزاردهنده است؟

شاید در نگاه اول تفاوت سایزبندی لباس در برندهای مختلف مساله‌ی خیلی مهمی به نظر نیاید. اما وقتی شما که همیشه لباس سایز ۳۶ می‌پوشید برای خرید لباس جدید باید سایز ۳۸ یا ۴۰ را انتخاب کنید حتما موضوع آزاردهنده می‌شود.

حتی شاید این تغییر سایز لباس باعث شود به سراغ رژیم‌های لاغری سفت و سخت بروید تا دوباره به سایز قبلی خود بازگردید. اما باید بدانید که این تغییر سایز لباس به معنای چاق شدن شما نیست. اگر خوب دقت کنید می‌بینید که ظاهر بدن شما تغییری نکرده و همچنان لباس‌های قبلی که سایز ۳۶ هستند را به راحتی می‌پوشید.

پس مشکل در جای دیگری است. کشورهایی که واردات لباس انجام می‌دهند با موضوع تفاوت سایزبندی لباس بیشتر درگیر هستند چون هر سری از لباس‌ها با استانداردهای یک کشور دوخته شده و به همین دلیل تفاوت‌های زیادی با هم دارند.

افراد زیادی وجود دارند که به دلیل ترس از چاق‌تر دیده شده لباسی که سایز بزرگ‌تری نسبت به قبل دارد را نمی‌خرند. شاید تا قبل از این خواندن این مطلب شما هم از همین افراد بوده‌اید اما حالا می‌دانید این شما نیستید که بزرگ‌تر شده‌اید، بلکه این فقط یک تفاوت ساده در سایزبندی لباس است.

  • راهنمای اندازه‌گیری بدن برای تعیین سایز لباس به روش صحیح و اصولی

کارشناسان مد درباره‌ی تفاوت در سایزبندی لباس چه می‌گویند

کارشناسان مد درباره‌ی تفاوت در سایزبندی لباس چه می‌گویند

خانم مهلنگو (Simnikiwe Mahlangu)، استایلیست مد، می‌گوید مساله‌ی تغییر سایزبندی لباس به بعضی از مشتری‌هایش آنقدر فشار وارد کرده که بعضی از آن‌ها اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اند. آن‌ها نمی‌دانند که این مشکل خرده‌فروشی‌ها و نحوه‌ی عملکرد آن‌ها است نه بدنشان.

هر برند لباس بازار هدف خودش را دارد و پوشاکی که وارد می‌کند را براساس آن‌ها انتخاب می‌کند. اگر بازار هدف یک برند افراد ریز جثه باشند سایزبندی لباس‌های کوچک‌تری دارد و اگر بازار هدف آن‌ها افراد پلاس سایز، طبیعتا جدول سایزبندی لباس بزرگتری دارد.

استفاده از لباس با سایز ثابت و حفظ تناسب اندام مساله‌ی مهمی است اما باید به خاطر داشته باشید ممکن است طراح لباس به دلیل تغییر بازار هدف برند، سایزبندی لباس‌ها را تغییر دهد. به همین دلیل احتمال دارد سایز همیشگی لباسی که همیشه از همان برند می‌خریدید بزرگ‌تر یا کوچک‌تر شده باشد.

دارلین بیلی (Darlene Bayley)، استایلیست در  The Imagepreneur SA، می‌گوید: «موضوعی که همیشه باید به خاطر داشته باشید تدارک دیدن و استراتژی شرکت‌های تولید لباس برای سبک‌های مختلف شخصیتی، شکل‌های مخلتف بدن و رده‌های سنی مختلف است. یعنی وقتی به خرید لباس می‌روید باید قبل از نگاه کردن به برچسب سایزبندی لباس به فرم بدن، رنگ پوست (برای تعیین خنک یا گرم بودن لباس) و سبک شخصیتی خودتان دقت کنید.»

هر فرد شخصیتی منحصربه‌فرد دارد. درست است که همه در چند فرم ثابت بدن، مثل فرم گلابی و ساعت شنی، جای می‌گیریم اما این به معنی شباهت ۱۰۰٪ بدن‌ها با یکدیگر نیست. دارلین می‌گوید: «بعضی از خانم‌ها دست و گردن بلندتری نسبت به دیگران دارند، نیم‌تنه یا پاهای بعضی نسبت به دیگران کوتاه‌تر است و به طور کلی فرم بدن هر شخص مخصوص خودش است. پس ممکن است یک سایز لباس در تن شما عالی و در تن شخص دیگری با همان فرم بدن نامناسب باشد.»

مهلنگو هم در این مورد می‌گوید: «شما نباید از پیدا کردن لباس متناسب با فرم بدنتان ناامید شوید. اگر یک برند لباس‌های مناسب شما ندارد به فروشگاه‌های دیگری سر بزنید. اگر هم آنلاین خرید می‌کنید می‌توانید لباس‌های چندین برند را با هم مقایسه کنید، جدول سایزبندی آن‌ها را بررسی کنید و در آخر بهترین لباس را بخرید.»

سایزبندی لباس مخصوص پلاس سایز

سایزبندی لباس مخصوص پلاس سایز

چند دهه از ورود لباس‌های پلاس سایز به بازار می‌گذرد و طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. حالا که صحبت از فرم بدن و انتخاب لباس متناسب با آن به میان آمده، بد نیست درباره‌ی این سایزبندی لباس هم با هم کمی صحبت کنیم.

قبلا افراد پلاس سایز، یعنی افرادی که سایز لباس آن‌ها از ۲XL بالاتر است، مجبور به انتخاب لباس از بین لباس‌های تولید شده در خط تولید معمولی بودند. درست است که سایز لباس‌ها در این خطوط تولید تا ۴XL و حتی بالاتر هم می‌رود اما نوع برش آن‌ها بر اساس همان اصولی است که لباس‌های S تولید می‌شوند.

یک برند تولید لباس پلاس سایز در الگوهای معمول کمی تغییرات ایجاد می‌کند تا افراد پلاس سایز احساس راحتی بیشتری در لباس‌ها داشته باشند و زیبایی فرم بدنشان حفظ شود. مثلا در رسم الگوی لباس پلاس سایز برش‌هایی مخصوص برای بخش شکم و ران‌ها در نظر گرفته می‌شود تا لباس به اصطلاح روی بدن به خوبی بنشیند.

همه‌ی این اتفاقات و تلاش‌ها به ما یک پیغام می‌دهد و آن هم این است که بدنتان را با هر فرم و شکلی دوست داشته باشید. اگر شما جزو افراد پلاس سایز هستید دلیلی ندارد که با بدن خود نامهربان باشید و لباس‌هایی که دوست دارید را نپوشید. در حال حاضر برندهای تولید لباس که به صورت جهانی کار می‌کنند لباس‌های خود را از سایز XS تا بزرگ‌ترین سایز پلاس تولید می‌کنند، پس می‌توانید به راحتی هر استایلی را انتخاب کنید.

  • همه چیز درباره‌ی لباس‌های پلاس سایز؛ تاریخچه تا جدول‌های سایزبندی لباس
  • ۱۰ نکته‌‌ی مهم برای داشتن استایل پلاس سایز متناسب و زیبا
  • راهنمای خرید لباس‌های سایز بزرگ‌ با توجه به ترندهای ۲۰۲۳

مرور کلی

همیشه پیش می‌آید که در زمان خرید لباس با تغییر ناگهانی سایز بدن مواجه شویم. باید بدانید که این موضوع ارتباطی با تغییر حالت بدن ندارد بلکه سایزبندی لباس در برندهای مختلف با هم متفاوت است. دلیل این تفاوت هم متفاوت بودن بازار هدف هر برند است. پس اگر این دفعه با این صحنه روبه‌رو شدید، به جای اینکه نسبت به بدنتان احساس بدی داشته باشید، به سراغ برندی بروید که لباس‌هایی متناسب با فرم و سایز بدن شما تولید می‌کند.

منبع: news24

نوشته چرا سایزبندی لباس در برندهای مختلف با هم متفاوت است؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala