اگر چشم‌های شما قرمز، خشک یا تحریک شده باشد درخشش کمتری نسبت به حالت طبیعی دارد. پس مراقبت از چشم‌ها اولین قدم برای سالم و درخشان نگه داشتن آن‌ها است. البته نباید این نکته را هم فراموش کنید که داشتن چشم‌های درخشان فقط به خودِ چشم محدود نمی‌شود و پوست اطراف آن هم در این موضوع تاثیرگذار است.

اگر پوست دور چشمتان پف کرده، تیره، متورم یا آسیب‌دیده باشد احتمالا چشم‌هایتان خسته، کوچک‌تر‌ از حالت طبیعی و بیمار به نظر می‌رسد. پس باید به همان اندازه‌ای که به داخل چشم خود اهمیت می‌دهید، به پلک و پوست اطراف چشم هم اهمیت بدهید.

در این مطلب از دیجی‌کالا مگ قرار است ۱۳ ترفند برای داشتن چشم‌های درخشان را یاد بگیرید.

۱. از قرار گرفتن در هوای خشک دوری کنید

از قرار گرفتن در هوای خشک دوری کنید چشم‌های درخشان

هوا در ارتفاعات بالا و آب‌وهوای کویری و همچنین در هواپیما خشک است. باد، مثل باد سشوار یا بخاری ماشین، و دود هم می‌تواند چشم‌ها را خشک کند. وقتی چشم‌های شما رطوبت کافی نداشته باشد به راحتی تحریک و قرمز می‌شود. پس بهتر است تا حد امکان در شرایط آب‌وهوایی خشک قرار نگیرید و اگر مجبور به حضور در این فضاها بودید، حتما از قطره‌های چشمی برای مرطوب نگه داشتن چشم کمک بگیرید.

  • ماسک یا پچ زیر چشم چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

۲. چای کیسه‌ای سبز روی پلک‌های خود بگذارید

اگر چشمان شما پف کرده، متورم یا تحریک شده است، با قرار دادن چای سبز کیسه‌ای مرطوب شده با آب گرم می‌توانید تورم و تحریک آن را برطرف کنید. بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شد مشخص شد که پلی فنول موجود در چای سبز (معروف به اپلی گالوکاتچین گالات یا EGCE) دارای اثرات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی که می‌تواند روی سلول‌های قرنیه تاثیر مثبت بگذارد.

بهترین راه برای استفاده از چای سبز برای چشم این است که ابتدا چای کیسه‌ای را در مقداری آب جوش خیس کنید. سپس اجازه دهید کاملا خنک شود. حتی می‌توانید آن‌ها را حدود ۱۵ دقیقه در یخچال قرار دهید تا حسابی سرد شوند. وقتی چای کیسه‌ای خنک شد دراز بکشید، چشمان خود را ببندید و کیسه‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه روی پلک‌هایتان قرار دهید.

۳. مصرف اسیدهای چرب را افزایش دهید

مصرف اسیدهای چرب را افزایش دهید چشم‌های درخشان

بر اساس بررسی‌های انجام شده، مکمل‌های اسید چرب امگا۳ و امگا۶ برای درمان سندروم چشم‌ خشک بسیار موثر هستند. برای افزایش رطوبت داخل چشم‌ها و سالم نگه داشتن آن‌ها سعی کنید اسیدهای چرب بیشتری مصرف کنید. در زیر می‌توانید با منابع خوب اسیدهای چرب امگا آشنا شوید:

  • ماهی سالمون
  • ماهی اسقومری یا خالدار
  • ساردین
  • دانه‌های کتان
  • دانه‌های چیا
  • گردو

اگر در برنامه‌ی غذایی‌تان به میزان کافی اسید‌های چرب امگا وجود ندارد حتما از مکمل‌های روزانه استفاده کنید.

۴. از گلاب استفاه کنید

بر اساس متون پزشکی معتبر، گلاب دارای اثرات ضدالتهابی و ضدعفونی کننده است و می‌تواند در درمان بیماری‌های مختلف چشم موثر باشد. چند قطره گلاب را به چشم‌های خود بمالید یا با پنبه‌ی آغشته به گلاب به پلک‌های خود آرام ضربه بزنید تا تورم و پف آن‌ها کم شود. اگر درباره‌ی استفاده از گلاب مطمئن نیستید می‌توانید با یک چشم‌پزشک مشورت کنید.

۵. از خیار استفاده کنید

آب خیار خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد و با ویتامین C موجود در آن، خستگی چشم‌ها و پوست اطراف آن برطرف می‌شود. دو حلقه خیار را با ضخامت ۱ سانتی‌متر آماده کنید. دراز بکشید و روی هر چشم یک برش را قرار دهید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه به همان حالت باقی بماند. با این کار چشم و پوست اطراف آن شاداب می‌شود.

۶. ماساژ چشم را امتحان کنید

چشم‌های درخشان با ماساژ چشم

یک ماساژ ساده می‌تواند عملکرد تخلیه‌ی لنف از اطراف چشم و همچنین افزایش گردش خون در آن ناحیه کمک کند تا التهاب و سیاهی اطراف چشم برطرف شود. برای انجام ماساژ چشم به روش زیر عمل کنید:

  • با نوک انگشت‌های اشاره و میانی به آرامی و به صورت دایره‌ای دور چشم‌ها ضربه بزنید. این کار باعث افزایش جریان خون در این قسمت می‌شود.
  • از امتداد ابروها شروع کرده و سپس انگشت‌ها را به سمت بیرون و تا لبه‌ی چشم‌ها حرکت دهید. در امتداد بالای استخوان گونه به سمت پایین حرکت کنید و سپس به سمت داخل و پل بینی بیایید.
  • با نوک انگشتان خود سه بار دور چشم‌ها حلقه بزنید.
  • با استفاده از انگشت میانی، دو طرف بینی را به سمت بالا فشار دهید؛ درست زیر استخوان ابرو.
  • در مرحله‌ی بعد با استفاده از انگشت وسط، به سمت داخل بینی و در کنار مجراهای اشکی فشار وارد کنید.
  • مراقب باشید وقتی در حال ماساژ دادن هستیدپوست خود را نکشید.

با انجام این ماساژ به مدت ۳۰ ثانیه چشم‌های شما بیدار می‌شوند.

  • ۱۸ راهکار خانگی و پزشکی عالی برای رفع سیاهی دور چشم

۷. خواب با کیفیت داشته باشید

اگر خواب کافی نداشته باشید دیر یا زود علائم خستگی و کم‌خوابی در چشم‌های شما نمایان می‌شود. سعی کنید آنقدر زود بخوابید که تا صبح حداقل ۷ تا ۹ ساعت خوابیده باشید. بهتر است برای راحت‌تر خوابیدن و جلوگیری از پیش آمدن مشکلات چشمی، قبل از خواب وسایل الکترونیکی را کنار بگذارید.

در بررسی منتشر شده در سال ۲۰۱۸، قرار گرفتن در معرض نور طبیعی می‌تواند بر سلامت چشم و چرخه‌ی طبیعی خواب تاثیر منفی بگذارد. شدت این تاثیرگذاری در زمان نزدیک به خواب بیشتر هم می‌شود. اگر می‌خواهید با چشم‌های پف کرده بیدار نشوید سعی کنید سرتان را کمی بالاتر از بدن قرار دهید تا مانع از تجمع مایعات زیر چشم شما شود.

۸. از چشم‌های خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

محافظت از چشم‌ها در برابر نور خورشید می‌تواند از خشک شدن آن‌ها جلوگیری کرده، خطر آفتاب سوختگی روی پلک‌ها و پوست اطراف چشم را هم کاهش می‌دهد. برای محافظت از چشم‌های خود حتما در هوای آفتابی از عینک محافظ اشعه‌ی ماوراء بنفش (UV) استفاده کنید. همچنین می‌توانید به لبه‌های عینک خود یک محافظ اضافه کنید تا چشم‌ها را از جریان باد و هوای خشک محافظت کند.

۹. مقدار زیادی آب بنوشید

آب بنوشید چشم‌های درخشان

هیدراته ماندن نقش مهمی در سلامت کلی بدن دارد و به ویژه می‌تواند چشم‌ها و پوست شما را سالم نگه دارد. سعی کنید در طول روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید تا مطمئن شوید که بدنتان رطوبت کافی برای مرطوب نگه داشتن فضای داخلی چشم را در اختیار دارد. اگر هوا گرم است یا فعالیت بیشتری دارید، باید میزان مصرف آب را افزایش دهید.

۱۰. به چشم‌هایتان استراحت دهید

اگر در حال انجام کارهایی مثل مطالعه کردن یا کار با کامپیوتر هستید و چشم‌هایتان روی آن‌ها متمرکز است، باید هر ۲۰ دقیقه یک بار به چشم‌ها استراحت دهید. تمرکز طولانی مدت چشم می‌تواند باعث خشکی، خستگی یا تحریک آن شود. برای استراحت دادن سعی کنید هر چند دقیقه چشم‌هایتان را ببندید یا برای چند ثانیه به سرعت پلک بزنید تا اشک طبیعی به طور یکنواخت در فضای داخلی چشم پخش شود.

  • راهنمای خرید کرم دور چشم
  • ۱۰ اشتباه رایج در استفاده از کرم دور چشم که حتما باید بدانید

۱۱. از قطره‌ی چشم یا اشک مصنوعی استفاده کنید

با افزایش سن احتمال ابتلا به سندروم چشم خشک افزایش پیدا می‌کند. همچنین خشکی چشم می‌تواند در اثر استفاده از لنزهای تماسی و بعضی از داروها مثل آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضداحتقان و داروهای مربوط به آلرژی‌های فصلی هم ایجاد شود.

اگر احساس می‌کنید چشم‌هایتان معمولا خشک و تحریک‌پذیر است بهتر است از قطره‌ی اشک مصنوعی استفاده کنید تا رطوبت آن‌ها حفظ شود. اگر استفاده از این قطره هم کمکی نکرد، برای استفاده از قطره‌های چشمی مخصوص به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

۱۲. مصرف نمک و غذاهای شور را کاهش دهید

مصرف نمک و غذاهای شور را کاهش دهید چشم‌های درخشان

مصرف بیش از حد نمک (در واقع سدیم) می‌تواند باعث حبس آب در بدن شود. این اتفاق یک اثر التهابی دارد و می‌تواند اطراف چشم شما را پف‌آلود کند. همچنین مصرف بیش از حد نمک روی فشار خون هم تاثیر می‌گذارد و سلامتی شما را در معرض خطر قرار می‌دهد. پس بهتر است روزانه کمتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم (۲.۳ گرم) نمک مصرف کنید. این میزان معادل ۱ قاشق چایخوری نمک در روز است.

۱۳. از کمپرس سرد استفاده کنید

اگر احساس می‌کنید چشم‌های شما پف کرده یا ورم دارد از کمپرس سرد استفاده کنید. قرار دادن یک پارچه‌ی خیس شده با آب سرد به مدت ۱۰ دقیقه روی چشم‌ها، می‌تواند به تسکین التهاب اطراف آن‌ها کمک کند.

مرور کلی

چشم‌های درخشان نشانه‌ی سلامتی و سرزندگی است. اگر چشم‌های شما خسته، قرمز، تحریک شده یا پف کرده باشد به احتمال زیاد درخشندگی زیادی ندارد. در این مطلب ۱۳ ترفند برای داشتن چشم‌های درخشان را به شما آموزش دادیم. امیدواریم با استفاده از آن‌ها، چشم‌هایی سالم و زیبا داشته باشید.

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: healthline

نوشته ۱۳ ترفند برای داشتن چشم‌های درخشان و پرانرژی اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala