اپل برای تمام گوشی‌های سری آیفون ۱۳ از چیپست A15 Bionic استفاده کرده که طبق اعلام این شرکت، پردازنده‌ی آن از ۲ هسته‌ی قدرتمند و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف تشکیل شده است. با وجود اینکه پردازنده‌ی هر ۴ مدل عملکرد یکسانی را ارائه می‌دهند، اما اوضاع برای پردازنده‌ی گرافیکی فرق دارد.

پردازنده‌ی گرافیکی استفاده شده برای آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی از ۴ هسته تشکیل شده که اپل می‌گوید نسبت به «رقبا» ۳۰ درصد عملکرد بهتری را به ارمغان می‌آورد. اما چیپست A15 موجود در آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس دارای پردازنده‌ی گرافیکی ۵ هسته‌ای است که در برابر همان «رقبای» موردنظر حدود ۵۰ درصد عملکرد بهتری ارائه می‌کند.

پردازنده‌ی گرافیکی آیفون 13

به نظر می‌رسد مدل‌های پرو به دلیل پشتیبانی از قابلیت فیلمبرداری ProRes به توان پردازشی بیشتری نیاز دارند و به همین خاطر اپل از پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمندتری برای آن‌ها استفاده کرده است. از طرف دیگر، اپل اعلام کرده که مدل‌های مبتنی بر ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی نمی‌توانند ویدیوهای ۴K ProRes ثبت کنند و به ویدیوهای ۱۰۸۰p ProRes محدود می‌شوند.

این فرمت بیشتر مناسب فیلمبرداران حرفه‌ای است زیرا در ویدیوهای موردنظر فشرده‌سازی کمتری صورت می‌گیرد و به همین خاطر برای تدوین و اعمال ویرایش‌های مختلف به امکانات بیشتر دسترسی پیدا می‌کنند. اما در نهایت برای اظهارنظر دقیق در مورد اختلاف عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی این گوشی‌ها باید تا عرضه‌ی آن‌ها صبر کنیم.

  • چیپ A15 Bionic در آیفون ۱۳ و آیپد مینی جدید ۱۵ میلیارد ترانزیستور دارد

منبع: ۹To5Mac

نوشته پردازنده‌ی گرافیکی آیفون ۱۳ پرو قوی‌تر از آیفون ۱۳ است اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala