شیائومی قرار بود امروز، طی رویدادی از گوشی‌های پرچم‌دار سری ۱۱T و ۱۱T پرو رونمایی کند. این اتفاق افتاد اما در کنار این دو محصول از یک گوشی ارزان‌قیمت‌تر تحت عنوان شیائومی ۱۱ لایت ۵G NE نیز رونمایی شد. محصولی که از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۷۸G بهره می‌برد و همانطور که از نامش پیداست، مدل بهبودیافته‌ی می ۱۱ لایت ۵G به حساب می‌آید که از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۸۰G به عنوان قلب تپنده‌ی خود بهره می‌برد.

در رابطه با پردازنده‌ی شیائومی ۱۱ لایت ۵G NE یعنی اسنپدراگون ۷۷۸G باید بگوییم که سازنده‌ی آن TSMC بوده است و آن را با لیتوگرافی ۶ نانومتری تولید کرد. این درحالی است که سامسونگ اسنپدراگون ۷۸۰G را بر پایه‌ی لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید کرده بود. البته تنها تفاوت بین دو پردازنده همین فناوری ساخت و شرکت سازنده است در غیر این صورت فرق خاصی بین آن‌ها دیده نمی‌شود (هرچند اسنپدراگون ۷۸۰G در برخی از تست‌ها عملکرد موفق‌تری داشت).

شیائومی 11 لایت 5G NE

به عنوان نمایشگر شیائومی ۱۱ لایت ۵G NE، شاهد پنلی از جنس امولد با وضوح +FHD و اندازه‌ی ۶٫۵۵ اینچ هستیم که رفرش‌ریت آن به ۹۰ هرتز می‌رسد. این پنل همچنین از استاندارد +HFR10 نیز پشتیبانی می‌کند و روی بخش چپ-بالای خود از یک دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی با طراحی حفره‌ای بهره می‌برد.

روی پنل پشتی اما شاهد دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی هستیم که یک دوربین ۸ مگاپیکسلی فوق عریض و ۵ مگاپیکسلی ماکرو آن را همراهی می‌کنند. نباید انتظار عملکرد بی‌نظیری را از این دوربین‌ها داشته باشیم چرا که این گوشی یک میان‌رده است و باید انتظار عملکردی در حد و اندازه‌های یک میان‌رده را از آن داشته باشیم.

وقتی شیائومی می ۱۱ لایت ۵G را رونمایی کرده بود، قطر بسیار کم آن توجه خیلی‌ها را به سوی خود جلب کرد. اینطور به نظر می‌رسید که نماینده‌ی شرکت چینی مثل یک کاغذ باریک و صاف است چرا که کمی بیش از ۶ میلی‌متر ضخامت داشت. شیائومی ۱۱ لایت ۵G NE هم دقیقا همینطور است و تنها ۶٫۸۱ میلی‌متر ضخامت دارد و وزن آن هم به ۱۵۹ گرم می‌رسد. بنابراین با یک گوشی اگرچه نسبتا بزرگ اما بسیار خوش‌دست و باریک طرف هستیم.

شیائومی 11 لایت 5G NE

شیائومی برای این گوشی از ۶/۸ گیگابایت حافظه‌ی رم استفاده کرده است و ظرفیت حافظه‌ی داخلی آن هم به ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت می‌رسد که در هر دو مدل کاربر این امکان را خواهد داشت که از طریق کارت حافظه‌ی جانبی، ظرفیت را افزایش دهد.

در بخش نرم‌افزار هم شاهد رابط کاربری MIUI 12 مبتنی بر اندروید ۱۱ هستیم که چیز دور از انتظاری هم نبود. به عنوان منبع تغذیه‌ی این مجموعه، یک باتری ۴۲۵۰ میلی‌آمپر ساعتی ایفای نقش می‌کند که کاربر می‌تواند با یک شارژر ۳۳ واتی سریع آن را با سرعت معقولی شارژ کند. خوشبختانه این گوشی درون جعبه‌ی خود این آداپتور را نیز دارد و نیازی به خرید جداگانه‌ی آن نخواهید داشت. سایر قابلیت‌های خوب این گوشی شامل اثرانگشت ادغام شد با کلید پاور، NFC و استاندارد ضد آب IP53 می‌شوند که در رابطه با مورد آخر باید بگوییم یعنی گوشی در برابر نفوذ قطرات آب تا حدودی مقاوم است.

قیمت این گوشی برای مدل پایه یعنی ۶/۱۲۸ گیگابایت، ۳۶۹ یورو است که کاربر در صورت تمایل به خرید مدل ۸ گیگابایتی باید ۳۰ یورو بیشتر یعنی ۳۹۹ یورو بپردازد. از لحاظ رنگ‌بندی هم نماینده‌ی جدید شیائومی کاملا متنوع است که می‌توانید تنوع رنگی آن را در زیر مشاهده کنید.

اینکه شیائومی ۱۱ لایت در چه زمانی راهی چه بازارهایی خواهد شد پرسشی است که فعلا بدون پاسخ مانده است.

  • شارژر ۱۲۰ واتی چقدر سلامت باتری پرچم‌دار بعدی شیائومی را به خطر می‌اندازد؟

منبع: GSMArena

نوشته شیائومی ۱۱ لایت ۵G NE با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۷۸G رونمایی شد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala