طی این قرارداد ۲۶.۵ میلیون دلار به «بلو اوریجین» (Blue Origin) اختصاص داده شده است و «داینتکیس» (Dynetics) ۴۰.۸ میلیون دلار در اختیار خواهد داشت. همچنین ۳۵.۲ میلیون دلار به «لاکهید مارتین» (Lockheed Martin) و ۳۴.۸ میلیون دلار به «نورثروپ گرامن» (Northrop Grumman) تعلق گرفته و قرارداد «اسپیس‌ایکس» (SpaceX) هم ۹.۴ میلیون دلاری است.

طی این مناقصه تنها با دو شرکت که آن‌ها هم پیشنهادهای خود را فرستاده بودند، شامل Blue Ridge Nebula Starlines و Cook & Chevalier Enterprises قراردادی بسته نشد.

این قراردادها تحت برنامه‌ی «فناوری‌های فضایی بعدی برای همکاری‌های اکتشافی» یا «نکست‌استپ-۲» (NextSTEP-2) و پیوست ۲ آن که به مطالعه‌ی سیستم فرود پایدار انسان و کاهش مخاطرات آن می‌پردازد به شرکت‌ها اعطا شده است. در این مناقصه که در ابتدای جولای منتشر شد هدف قرارداد «همکاری با شرکای خصوصی بالقوه برای مطالعات مفهومی، درنظر گرفتن طرح مفهومی عملیات سیستم فرود انسان برای توسعه‌ی زمینی و پرواز و همچنین کاهش مخاطرات فرود» عنوان شده است.

بدین ترتیب شرکت‌های منتخب طرح‌های مفهومی سطح‌نشین از جمله انجام آزمایش‌های اجزای آن را توسعه می‌دهند و آن‌ها را برای مواردی مانند عملکرد و ایمنی ارزیابی می‌کنند.

این قراردادها جدا از قرارداد «فرودگر انسان» (HLS) است که در اوایل سال جاری به اسپیس‌ایکس تعلق گرفت. قراردادی که هم بلو اوریجین و هم داینتیکس اعتراض خود را درباره‌ی آن به دولت اعلام کردند کردند و بلو اوریجین حتی در شکایتی که هنوز در جریان است، با آن مخالفت کرد.

با این وجود نتیجه‌ی این سری از مناقصه، به احتمال زیاد پایه‌ای برای قراردادهای آینده در زمینه‌ی توسعه‌ی سطح‌نشین خواهد بود. ناسا خاطرنشان کرد: «کار این شرکت‌ها در نهایت به شکل‌گیری استراتژی و الزامات درخواست آینده‌ی ناسا برای جابه‌جایی پیوسته‌ی فضانوردان از مدار ماه به سطح آن کمک می‌کند.»

طرح پیشنهادی بلو اوریجین طی هکاری معروف به «نشنال تیم» (National Team) ارائه شده است که شامل لاکهید مارتین، نورثروپ گرامن و «درپر» (Draper) است. اگرچه در این زمینه به لاکهید مارتین و نورثروپ گرامن به‌طور جداگانه هم بودجه اختصاص یافته است.

سخنگوی بلو اوریجین گفت: «طبق این قرارداد نشنال تیم مطالعات حیاتی و فعالیت‌های مرتبط با کاهش خطرات فرود را پیش می‌برد که به طرح‌های مفهومی سطح‌نشین آینده کمک خواهد کرد. در این زمینه ما با چندین شرکت دیگر و مراکز میدانی ناسا در سراسر کشور هم همکاری خواهیم داشت.»

برنامه‌ی آرتمیس با درنظر داشتن اهداف گوناگون، در سال ۲۰۲۰ نه تنها برای بازگرداندن انسان به ماه از زمان مأموریت آپولو، بلکه برای ایجاد مسیری عادی برای سفر فضایی انسان تا پایان دهه‌ی ۲۰۲۰ آغاز به کار کرد. بدین ترتیب ناسا تنها به ماه بسنده نخواهد کرد بلکه می‌خواهد از آن به عنوان سکویی برای کاوش‌های میان‌سیاره‌ای از جمله به مریخ استفاده کند.

«استیو کرین» (Steve Krein) معاون ماهواره‌های تجاری نورثروپ گرامن  گفت: «نورثروپ گرامن به عنوان شریک اصلی ناسا و یک نمونه‌ی مثبت از همکاری تجاری، سابقه‌ی اثبات شده‌ای در زمینه‌ی کاوش‌های فضایی انسانی دارد. ما به همکاری با بلو اوریجین و تیم ملی برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه‌ی ناسا برای بازگشت به ماه و سفر به مریخ ادامه خواهیم داد.»

عکس کاور: طرحی گرافیکی از آسانسور فضایی به عنوان یک ایده برای فرود پیوسته‌ی انسان بر سطح ماه

Creidt: Getty/Walter Myers/Stocktrek Images / Getty Images

منبع: Tech Crunch

نوشته ناسا برای تحقیقات توسعه‌ی ماه‌نشین با پنج شرکت آمریکایی قرارداد بست اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala