ساعت ۲۰:۰۲ منطقه‌ی زمانی شرقی (۰۴:۳۲ به وقت تهران) و در مجتمع پرتاب ۳۲A پایگاه فضایی کندی با روشن شدن موتورهای موشک فالکون ۹ لحظه‌ی تاریخی دیگری توسط اسپیس‌ایکس رقم خورد. برای نخستین بار چهار شهروند که فضانورد حرفه‌ای محسوب نمی‌شوند توسط فضاپیمای یک شرکت خصوصی عازم مدار زمین شدند تا فصل تازه‌ای را در سفرهای فضایی انسان باز کنند.

این مأموریت که «اینسپیریشن۴» (Inspiration4) به معنای الهام‌بخشی نام گرفته است، برای نخستین بار به‌طور کامل با حضور افرادی انجام می‌شود که نه در نیروهای نظامی و نه به عنوان فضانورد حرفه‌ای فعالیت می‌کنند. پیش از این همه‌ی پروازهای فضایی بشر به مدار زمین برای نهادهای دولتی یا توسط آن‌ها انجام شده است، هرچند ممکن است یک یا دو شهروند عادی را هم به عنوان مسافر با خود همراه کرده باشند.

در مقابل، اینسپیریشن۴ مأموریتی است که توسط یک شهروند عادی خریداری شده، توسط یک شرکت خصوصی انجام می‌شود و هدف اصلی آن انجام پروژه‌های علمی یا نظامی نیست بلکه برای تفنن انجام می‌شود. اگر قرار است فضا به محلی برای زندگی، کار و سرگرمی هزاران نفر تبدیل شود، بشر به مأموریت‌های غیردولتی فضایی نیاز دارد و این آغاز چنین دورانی است.

با تاریخ‌ساز بودن این سفر، «جرد آیزاک‌من» (Jared Isaacman) بنیان‌گذار ثروتمند «شیفت۴ پیمنتس» (Shift4 Payments) و خریدار این سفر، نمی‌خواست این مأموریت فقط به عنوان سرگرمی افراد ثروتمند تلقی شود، بنابراین او همراهانی از زمینه‌های شغلی گوناگون را با خود همراه کرد. «سایان پراکتر» (Sian Proctor) زمین‌شناس و کارآفرین، «هیلی آرسنو» (Haley Arceneaux) دستیار پزشکی در بیمارستان تحقیقاتی «سنت جود» و «کریس سمبروسکی» (Chris Sembroski) مهندس داده در صنعت هوافضا سه شهروند دیگری هستند که در این سفر با آیزاک‌من همراه شده‌اند تا یک سفر فضایی را تجربه کند.

  • ۴ مسافر اولین مأموریت فضایی تمام‌شهروندی تاریخ را بشناسید

آیزاک‌من همچنین از طریق فعالیت‌های آگاه‌سازی پیش، در حین و پس از پرتاب قصد دارد ۲۰۰ میلیون دلار برای کمک به بیمارستان تحقیقاتی سنت جود جمع‌آوری کند. او درباره‌ی این مأموریت گفته بود: «ما می‌دانیم که در آستانه‌ی تجربه‌ای هستیم که پیش از آن حدود ۶۰۰ نفر آن را تجربه کرده‌اند. ما تلاش خود را انجام می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که هر زمانی که در مدار قرار داریم ارزشمند است و انتظارات ما و مردم را نسبت به اهمیت آن برآورده می‌کند.»

طی پرتاب امروز فضاپیمای سرنشین‌دار دراگون تا ارتفاع ۵۷۵ کیلومتری بالا خواهد رفت. ارتفاعی که از زمان مأموریت‌های آپولو به ماه، بشر فقط برای مأموریت تعمیرونگهداری تلسکوپ فضایی هابل بالاتر از این میزان رفته است.

با گذشت حدود ۹ دقیقه از پرتاب بوستر مرحله‌ی اول موشک فالکون ۹ با موفقیت بر روی سکوی شناور بدون سرنشین فرود آمد تا بخش دیگری از مأموریت با موفقیت تکمیل شود. در همین حال تصاویر درون کپسول از سلامت شهروند-فضانوردان حکایت دارد.

خدمه‌ی این پرواز سه روز را در مدار زمین می‌گذرانند و ریزگرانش را تجربه خواهند کرد. آن‌ها همچنین این فرصت را دارند تا زمین و فضا را از گنبد شیشه‌ای جدید اسپیس‌ایکس با دیدی ۳۶۰ درجه تماشا کنند.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود.

عکس کاور: پرتاب موشک فالکون ۹ طی مأموریت اینسپیریشن۴

Credit: SpaceX

منابع: SpaceX, ArsTechnica

نوشته نخستین مأموریت فضایی تمام‌شهروندی تاریخ راهی مدار زمین شد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala