اپل معمولا هر سال به قابلیت‌های دوربین پرچم‌دارهای خود اضافه می‌کند و امسال هم از این قاعده مستثنی نبود. تمام مدل‌های آیفون در بخش دوربین پیشرفت جزئی داشته‌اند اما به نظر می‌رسد اپل باز هم توجه ویژه‌ای به دو مدل پرو و پرو مکس داشت؛ تا جایی که دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس را پیشرفته‌ترین دوربین بکار رفته در کل آیفون‌ها می‌داند.

طبیعتا انتظاری جز این هم نداشتیم. قطعا این آیفون ۱۳ پرو مکس است که باید به  عنوان نماینده‌ی اپل در مقابل پرچم‌داران قدرتمند بازار نظیر گلکسی S22 اولترا، شیائومی می ۱۲ اولترا و … ایستادگی کند. بنابراین طبیعی بود شرکت آمریکایی توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد.

اپل در رویداد معرفی از این گوشی‌ها هم جملات خاصی را برای تعریف و تمجید از آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس به زبان آورد با این مضمون که این دو گوشی، سری پرو از آیفون‌ها را بیش از پیش بهتر کرده‌اند چرا که از قابلیت‌های بسیار خوبی بهره می‌برند و تجربه‌ی کار با آن‌ها هم بی‌نظیر خواهد بود. البته در این بین بسیاری از توجه‌ها به سمت دوربین آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس بود چرا که اپل قابلیت‌های جذابی را نظیر بهبود زوم اپتیکال، عکاسی ماکرو، حالت سینماتیک، ProRes و دالبی ویژن را برای آن در نظر گرفت. نمایشگر سوپر رتینا با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز هم نهایت جذابیتی بود که اپل می‌توانست برای پرچم‌دارهای خود در نظر بگیرد تا آن‌ها را بیش از پیش به محصولاتی جذاب و ارزشمند تبدیل کند.

به طور خلاصه بخواهیم بگوییم همه چیز جدید شده است. از تراشه‌ی پردازش تصویر جدید گرفته تا استفاده از سنسوری بزرگ‌تر با گشودگی دیافراگم بسیار باز (f/1.5) تا متوجه شوید اپل تا چه اندازه به دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس توجه کرده است. در واقع باید گفت در این گوشی، نهایت کیفیت نرم‌افزاری با سخت‌افزار دست به دست هم دادند تا نتیجه‌ای شگفت‌انگیز رقم بخورد. حال باید دید آیا در عمل هم این چنین خواهد بود یا باز هم اسیر تبلیغات اغواکننده‌ی اپل شدیم.

  • آیفون ۱۳ پرو پردازنده‌ی گرافیکی قوی‌تری نسبت به آیفون ۱۳ عادی دارد

مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دوربین آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس

آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس از لحاظ مشخصات دوربین در یک سطح قرار دارند و تفاوت خاصی بین آن‌ها مشاهده نمی‌شود. هر دو گوشی از سه دوربین روی پنل پشتی خود بهره می‌برند که شامل ۱۲ مگاپیکسلی اصلی، ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض و ۱۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو می‌شوند. از لحاظ مگاپیکسل تفاوتی دیده نمی‌شود اما از لحاظ یک سری قابلیت‌هایی که معمولا از چشم کاربران دور می‌ماند چرا؛ تفاوت‌های اساسی دیده می‌شود. مشخصات دوربین این دو گوشی به شرح زیر است:

  • دوربین اصلی با لنز ۲۶ میلی‌متری و گشودگی دیافراگم f/1.5 و اندازه‌ی پیکسل ۱٫۹ میکرومتر
  • دوربین فوق عریض با زاویه‌ی تحت پوشش ۱۲۰ درجه، لنز ۱۳ میلی‌متری و گشودگی دیافراگم f/1.8
  • دوربین تله‌فوتو با زوم ۳ برابری اپتیکال و لنز ۷۷ میلی‌متری

نکته‌ی قابل توجه در رابطه با دوربین آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس، گشودگی دیافراگم آن‌هاست که به f/1.5 می‌رسد. این یعنی دوربین این دو گوشی حین عکاسی تا جایی که امکان دارد نور را جذب می‌کند و تصاویر با بالاترین جزئیات ممکن به ثبت می‌رسند. علاوه بر این‌ها اندازه‌ی سنسور و پیکسل این دوربین نیز بسیار بزرگ است. به ادعای اپل، این بزرگ‌ترین سنسوری است که تاکنون در یک آیفون مورد استفاده قرار گرفته است. همه‌ی این موارد در کنار هم باعث شده‌اند دوربین اصلی آیفون ۱۳ پرو مکس به یکی از بهترین دوربین‌های گوشی در سال ۲۰۲۱ و بعد از آن تبدیل شود.

اما پیشرفت دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس به همینجا خلاصه نمی‌شود. اپل این‌بار حالت شب را به دوربین فوق عریض و تله‌فوتوی این گوشی نیز اضافه کرده است تا بدین ترتیب گوشی در نور شب هم در حالتی که محدوده‌ی زیادی را تحت پوشش خود دارد و هم در حالتی که روی یک سوژه به صورت اپتیکال زوم می‌کند به شکل بهتری به عکاسی بپردازد.

علاوه بر این دو مورد، لرزشگیر سنسور شیفت هم در دوربین‌های هر دو مدل پرو و پرو مکس اضافه شده است؛ بدین ترتیب لرزش‌های ناخواسته حین عکاسی هم تاثیر چندانی روی کیفیت آن‌ها نخواهد داشت چرا که حرکت فیزیکی سنسور در جهتی مخالف جهت حرکت دست نه تنها در طول روز بلکه در نور شب هم می‌تواند با ثابت نگه داشتن دوربین، نتیجه‌ی خوبی را رقم بزند.

نمونه تصاویر ثبت شده توسط دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس

دوربین آیفون 13 پرو مکس
دوربین آیفون 13 پرو مکس
دوربین آیفون 13 پرو مکس
دوربین آیفون 13 پرو مکس

تصاویری که مشاهده می‌کنید همگی با دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس به ثبت رسیده‌اند که فوق‌العاده باکیفیت نیز هستند. البته برای اینکه به طور دقیق‌تر به کیفیت عملکرد این گوشی در زمینه‌ی عکاسی پی ببریم، باید محصولی دیگر را با آن مقایسه کنیم اما فعلا فرصت این کار پیش نیامده است چون هنوز نماینده‌های اپل رسما در دسترس قرار نگرفتند.

با این حال به نظر می‌رسد آیفون ۱۳ پرو مکس یک گوشی فوق‌العاده در این زمینه باشد. چرا که پردازنده‌ی قدرتمند A15 که در آن بکار گرفته شده است از توانایی محاسباتی زیادی برخوردار است و موتور پردازشگر عصبی آن هم قدرت زیادی دارد. البته که دوربین ترکیبی از سخت‌افزار و نرم‌افزار است؛ یعنی هر دو بخش باید بهترین عملکرد را داشته باشند تا تصویری با بیشترین جزئیات و کیفیت به ثبت برسد. مثلا اگر سخت‌افزار در دوربین خوب باشد، جذب نور بهتری صورت می‌گیرد و به کمک نرم‌افزار هم یک سری نویزها از تصویر حذف می‌شود.

برای مثال کاربر می‌تواند علی‌رغم بهره‌مندی از سخت‌افزار قدرتمندی که گوشی دارد، از انواع و اقسام فیلترها با رنگ‌ها و کنتراست مختلف استفاده کند در حالی که اندکی از کیفیت طبیعی تصویر مورد نظر هم کاسته نشود. تراشه‌ی جدید آیفون ۱۵ همچنین از قابلیت HDR پیشرفته هم بهره می‌برد که باعث بهبود رنگ، کنتراست، نوردهی و … در شرایط نوری مختلف می‌شود. قابلیت Deep Fusion و Apple ProRAW و همچنین حالت پرتره هم به لطف تراشه‌ی جدید عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارند.

دوربین فوق عریض و حالت ماکرو در آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس

دوربین فوق عریض در آیفون ۱۳ پرو مکس پیشرفت بسیار خوبی داشت. گشودگی دریچه دیافراگم این دوربین اکنون به f/1.8 می‌رسد تا بدین ترتیب عملکرد آن در نور شب بسیار بهتر از قبل شود. خصوصا اینکه اپل اکنون حالت شب را هم به این دوربین اضافه کرد تا بدین ترتیب همه چیز برای ثبت تصاویری بی‌نظیر در نور شب مهیا باشد.

اپل مدعی شده است که عملکرد دوربین فوق عریض در آیفون ۱۳ پرو مکس حدودا ۹۲ درصد بهتر از نمونه‌ی بکار رفته در آیفون ۱۲ پرو مکس است و این یعنی یک سنسور کاملا جدید و قدرتمند. این دوربین اما از سیستم فوکوس خودکار نیز بهره می‌برد تا تصاویر ثبت شده کیفیت و جزئیات بیشتری داشته باشند. اما این تمام ماجرا نیست، اضافه شدن این سیستم به دوربین فوق عریض یک قابلیت دیگر را هم فعال کرد و آن عکاسی ماکرو است.

در حالی که پرچم‌دارها یا حتی گوشی‌های اقتصادی در دنیای اندروید چند سالی است که از دوربین‌های ماکرو بهره می‌برند اما قدرتمندترین پرچم‌دار اپل اکنون به چنین قابلیتی مجهز شد. در گوشی‌های نسل گذشته‌ی اپل ثبت تصاویر از سوژه‌هایی با فاصله‌ی نزدیک خیلی باکیفیت نمی‌شدند اما اکنون کاربر قادر است در فاصله‌ی دو سانتی‌متری هم از سوژه‌های مورد نظر خود عکاسی کند.

ماکرو در آیفون ۱۳ پرو مکس فقط همین کاربرد را نخواهد داشت و اجازه‌ی ضبط ویدیو، اسلوموشن و تایم‌لپس را هم به کاربر می‌دهد. بدین ترتیب آن دسته از کاربرانی که به ثبت تصاویر هنری علاقه‌مند هستند می‌توانند بیشترین استفاده را از آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس ببرند.

  • قابلیت‌های جدید دوربین آیفون ۱۳ شامل عکاسی ماکرو و ویدیوی سینماتیک است

نمونه تصاویر ثبت شده در حالت ماکرو

دوربین آیفون 13 پرو مکس

دوربین تله‌فوتو

روی پنل پشتی آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس، علاوه بر دو دوربین عریض و فوق عریض، یک دوربین تله‌فوتو نیز دیده می‌شود که این‌بار ۷۷ میلی‌متری است و قابلیت این را دارد که تا ۳ برابر به صورت اپتیکال بزرگ‌نمایی کند. به صورت ترکیبی هم میزان زوم این دوربین به ۶ برابر می‌رسد که در مقایسه با پرچم‌دارهای اندرویدی بسیار کم است اما برای خود اپل پیشرفت خوبی به حساب می‌آید.

دوربین تله‌فوتو حتی امکان ثبت تصاویر پرتره را هم دارد و با اعمال تکنیک‌های نرم‌افزاری نظیر فشرده‌سازی، تصاویری بدون اعوجاج و با کیفیت بالا ثبت می‌کند. حالت صورت هم به نسبت زمانی که با یک لنز عریض‌تر پرتره بگیرید، به شکل بهتری حفظ می‌شود. پیشرفت اپل در این زمینه می‌تواند خبر بسیار خوبی برای کاربران محصولات این شرکت باشد. چرا که از آن سو در دنیای اندروید، کاربران از این قابلیت‌ها مدت‌هاست که بهره‌مند هستند.

فیلم‌برداری با آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس

فیلم‌برداری با آیفون‌ها همیشه یکی از کارهای بسیار لذت‌بخشی بود که می‌شد انجام داد. در آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس هم چنین چیزی را شاهد هستیم. البته اپل خیلی در رویداد خود به فیلم‌برداری این گوشی‌ها اشاره نکرد چرا که تمرکز آن کمتر روی این بخش بود. اما با این حال یک حالت فیلم‌برداری بود که خیلی مورد توجه قرار گرفت و آن هم سینماتوگرافی بود.

یکی از قابلیت‌های جدیدی که قطعا مورد استقبال زیاد ویدیو گرافیست‌ها قرار خواهد گرفت، حالت سینماتیک است که به صورت لحظه‌ای قادر به تغییر فوکوس روی سوژه‌های مختلف است. چنین صحنه‌ای را شاید بارها در فیلم‌های مختلف دیده باشید اما کمتر ذهنتان به آن توجه کرده است. چرا که خیلی آرام و دقیق اتفاق می‌افتد. همانطور که گفته شد، به کمک این قابلیت، فوکوس به صورت لحظه‌ای از سوژه‌ی در حال حرکت به سوژه‌ی دیگری که مد نظر است تغییر می‌کند.

دوربین آیفون 13 پرو مکس

کاربران آیفون‌های جدید قادر هستند به صورت دستی چه در لحظه‌ی ضبط ویدیو و چه بعد از آن، در اپلیکیشن‌هایی نظیر Photos و iMovie برای iOS، فوکوس را روی سوژه‌ها تغییر دهند تا بدین ترتیب اولین محصولاتی لقب بگیرند که چنین امکانی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

حالت سینماتیک در حالت دالبی ویژن HDR به ضبط ویدیو می‌پردازد. همچنین آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس از قابلیت ProRes.2 نیز بهره می‌برند. ProRes کدکی است که برای انواع و اقسام محتواها بکار می‌رود و به لطف وجود تراشه‌ی A15 شاهد پشتیبانی از آن در گوشی‌های جدید اپل هستیم. همه‌ی این موارد در کنار هم، آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس را در امر فیلم‌برداری، به محصولاتی فوق‌العاده جذاب و کامل بدل می‌کنند که سخت است بخواهیم رقیبی را در حال حاضر برای آن‌ها متصور شویم.

با این حال هنوز نماینده‌های اپل رسما راهی بازار نشده‌اند و باید منتظر ماند و دید آیا بعد از ورودشان به بازار، آنچه که در رابطه با آن‌ها ادعا می‌شد به حقیقت می‌پیوندد یا خیر.

  • تمام آنچه اپل در رویداد آیفون ۱۳ رونمایی کرد (ویدیوی خلاصه‌ی مراسم)

منبع: PhoneArena

نوشته بررسی دقیق دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس؛ پیشرفته‌ترین دوربین آیفون تاکنون اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala