اپل در حالی امسال پرچم‌دارهای خود را به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی مجهز کرد که در گوشی‌های مقرون به صرفه‌ی اندرویدی هم این قابلیت در حال تبدیل شدن به یک قابلیت استاندارد است. با این حال باز هم هر چهار مدل به چنین نمایشگری مجهز نشدند و فقط دو مدل پرو و پرو مکس از آن بهره می‌برند. برای دو مدل استاندارد و مینی اما از همان نمایشگر ۶۰ هرتز استفاده شد در حالی که گزینه‌ی ۹۰ هرتز هم جلوی اپل قرار داشت.

اپل برای دستیابی به چنین پنل‌هایی به شدت به سامسونگ وابسته بود و به خاطر همین باید هزینه‌ی زیادی را هم می‌پرداخت. اما طی این یکی دو سال اخیر با ال‌جی هم در این زمینه وارد همکاری شد و اکنون بسیاری از نمایشگرهای سری آیفون ۱۳ را از این شرکت کره‌ای خریداری کرده است. البته نمایشگر ۱۲۰ هرتزی دو مدل پرو و پرو مکس را سامسونگ می‌سازد اما این احتمال وجود دارد که سال آینده، حتی برای مدل‌های آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس، اپل از ال‌جی نمایشگر خریداری کند. چرا که این شرکت هم در حال حاضر ظرفیت ساخت نمایشگرهای LTPO با رفرش‌ریت بالا را دارد. بنابراین این انتظار می‌رود که گوشی‌های بیشتری از سری آیفون ۱۴ به نمایشگر ۱۲۰ هرتز مجهز شوند.

علاوه بر دو غول کره‌ای، اپل ظاهرا به شرکت چینی BOE که آن هم در زمینه‌ی تولید نمایشگر فعالیت می‌کند اعلام کرد تا تولید نمایشگر برای در تعداد بسیار کم آغاز کنند تا اپل آن‌ها را از لحاظ کیفیت مورد بررسی دقیق قرار دهد تا اگر همه چیز مطابق انتظار بود، این شرکت هم به جمع تامین‌کنندگان نمایشگر آیفون ۱۳ اضافه شود. اگر این اتفاق رخ دهد، اپل قادر خواهد بود به سامسونگ و ال‌جی برای کاهش قیمت پنل‌هایشان فشار وارد کند تا بدین ترتیب قیمت آیفون ۱۳ هم کاهش خوبی داشته باشد.

  • آیفون ۱۴ بدون ناچ و بیرون‌زدگی دوربین در رندرهای جدید دیده شد

مشخصات احتمالی نمایشگر آیفون ۱۴

اما آنچه که در گزارش اخیر توجه‌مان را به خود جلب کرد، این بود که اپل به BOE هم اعلام کرد که برای تولید نمایشگر گوشی‌های آیفون ۱۴ با آن همکاری خواهد کرد. این در حالی است که شرکت چینی اصلا از فناوری LTPO برخوردار نیست و نمی‌تواند برای مدل‌های پرو، نمایشگری با رفرش‌ریت بالا تولید کند.

اینطور که گفته می‌شود، اپل برای تولید نمایشگر حداقل یکی از چهار مدل آیفون ۱۴، از نمایشگر LTPS TFT استفاده خواهد کرد که قیمت کمی دارد و کیفیت آن از LTPO پایین‌تر است. البته پنل بکار رفته در همه‌ی گوشی‌های نسل بعد از نوع OLED خواهد بود اما فقط از لحاظ فناوری بکار رفته با یکدیگر تفاوت خواهند داشت.

منطقی بخواهیم به این قضیه نگاه کنیم، آیفون ۱۴ باید از نمایشگر ۱۲۰ هرتزی بهره ببرد تا تفاوتی به نسبت نسل گذشته داشته باشد. بدین ترتیب آیفون ۱۴ مینی در صورت تمایل اپل به تولید و عرضه‌ی دوباره‌ی آن باید به نمایشگر ۶۰ هرتزی مجهز شود. البته گفته می‌شود به خاطر فروش ضعیف این مدل، اپل می‌خواهد تولید آن را برای سال آینده متوقف کند و این یعنی آیفون ۱۴ مینی در کار نخواهد بود.

این خبر باز هم یک پرسش دیگر جلوی رویمان قرار می‌دهد؛ آیا آیفون ۱۴ همان محصولی خواهد بود که برای پایین نگه داشتن قیمت، به نمایشگر ۶۰ هرتزی مجهز می‌شود، اما در عین حال طراحی جدیدی برای آن در نظر گرفته می‌شود و اندازه‌ی آن تغییر می‌کند تا تغییری هرچند اندک به نسبت قبل داشته باشد.

اگر اپل آیفون ۱۴ مینی را تولید کند، به احتمال بسیار فراوان همین مدل نمایشگری ۶۰ هرتز خواهد داشت و با توجه به ورود ال‌جی به عنوان تامین‌کننده‌ی نمایشگر ۱۲۰ هرتز، آیفون ۱۴ و دو مدل پرو و پرو مکس نمایشگر ۱۲۰ هرتزی خواهند داشت. اگر هم این اتفاق رخ ندهد و اپل قصد تولید آیفون ۱۴ مینی را نداشته باشد، ورود BOE به عنوان یکی از تامین‌کنندگان به این معناست که شرکت آمریکایی می‌خواهد برای آیفون ۱۴ از همان نمایشگر ۶۰ هرتز استفاده کند اما با اعمال یک سری تغییرات جزئی، توجه کاربران را از این عدم ارتقا دور نگه دارد.

با این حال فعلا چیزی مشخص نیست و باید منتظر ماند و دید چه پیش خواهد آمد. از این بابت که اپل می‌خواهد چه کاری انجام دهد اطلاع خاصی نداریم چرا که یک سال بعد باید شاهد رونمایی از آیفون ۱۴ باشیم و خیلی زود است بخواهیم در رابطه با جزئیات نمایشگر این سری به طور دقیق صحبت کنیم.

  • آیفون ۱۴ به تأیید TSMC آن‌قدر که انتظار می‌رود قدرتمند نخواهد بود

منبع: PhoneArena

نوشته تمام مدل‌های آیفون ۱۴ نمایشگر ۱۲۰ هرتزی نخواهند داشت اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala