پیش‌تر در مطلبی نوشته بودیم که اپل در فروش گوشی‌های بالارده عملکرد بسیار بهتری به نسبت رقبای خود یعنی سامسونگ، شیائومی، هواوی و … دارد. دلیل اصلی این موضوع احتمالا بر می‌گردد به این که اپل در اکوسیستم iOS تنها شرکت موجود است در حالی که دنیای اندروید وسعت بیشتری دارد و انتخاب‌های گسترده‌تری روبروی کاربران قرار دارد. علاوه بر این موضوع، اپل در زمینه‌ی تبلیغات و مواردی نظیر آپدیت‌های نرم‌افزاری، فوق‌العاده وضعیت بهتری به نسبت رقبا دارد.

در حال حاضر اگر گوشی پرچم‌داری از دوربین تله‌فوتو با روم ۳ برابری اپتیکال بهره ببرد حاشیه‌ای روی نمایشگر داشته باشد، کمتر کاربری به خرید آن تمایل پیدا می‌کند اما این دقیقا مشخصه‌ی ظاهری آیفون ۱۳ پرو مکس است که احتمالا در سال جاری و سال بعد، به عنوان یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های جهان شناخته خواهد شد. این در حالی است که مثلا گلکسی S21 اولترا با دو دوربین تله‌فوتو، امکان زوم ۱۰ برابری اپتیکال، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و بسیاری موارد خوب دیگر یکی از ناامیدکننده‌ترین محصولات سامسونگ در امر فروش بود.

به طور مشخص نمی‌دانیم چرا اپل تا این اندازه در فروش گوشی‌های پرچم‌دار موفق عمل می‌کند اما این چیزی است که وجود دارد و به نظر نمی‌رسد فعلا هم تغییری در این زمینه بوجود بیاید. شرکت آمریکایی در سه‌ماه دوم سال گذشته تا سه‌ماه دوم امسال توانست در فروش گوشی‌های بیشتر از ۴۰۰ دلار بی‌نظیر ظاهر شود. همچنین حدود ۷۵ درصد از محصولات به فروش رسیده که بیش از ۸۰۰ دلار قیمت داشتند متعلق به اپل بودند.

همه‌ی این موفقیت‌ها در حالی بدست می‌آید که سامسونگ و شیائومی برای رسیدن به صدر جدول برترین فروشنده‌ی گوشی هوشمند با یکدیگر رقابت می‌کنند که البته دلیل اصلی حضور این دو شرکت در چنین جایگاهی، محصولات میان‌رده و اقتصادی است. بخشی که اپل هیچ نماینده‌ای جز آیفون SE در آن ندارد.

اپل به‌تازگی از گوشی‌های سری آیفون ۱۳ نیز رونمایی کرد که مطابق انتظار در آن‌ها نیز خبری از یک میان‌رده نیست. هنوز این محصولات وارد بازار نشده‌اند اما اپل محصولاتی دارد که به لطف آن‌ها فعلا در بخش گوشی‌های بالارده بهترین عملکرد را در مقایسه با شرکت‌هایی نظیر سامسونگ و هواوی داشته باشد. با توجه به اطلاعات جدید منتشر شده از سوی موسسه‌ی تحقیقاتی Counterpoint، بخش گوشی‌های بالارده‌ی اپل در از ۴۸ درصد در سه‌ماه دوم سال ۲۰۲۰ به ۵۷ درصد در سه‌ماه دوم امسال افزایش پیدا کرد.

یکی از دلایل موفقیت شگفت‌انگیز اپل در فروش گوشی‌های بالارده، آیفون ۱۲ و مدل‌های مختلف آن بودند. محصولاتی که تنها پیشرفت‌شان به نسبت نسل گذشته بهره‌مندی‌شان از اینترنت ۵G بود اما با این حال کاربران زیادی به خرید آن‌ها تمایل نشان دادند؛ حتی آیفون ۱۲ مینی هم توانست فروش خوبی داشته باشد اما انتظارات شرکت را برآورده نکرد. به هر حال آیفون ۱۲ به عنوان یک سری موفق در تاریخ اپل شناخته می‌شود.

اپل سامسونگ فروش گوشی‌های بالارده

به طور کلی موسسه‌ی Counterpoint گوشی‌هایی که بالاتر از ۴۰۰ دلار قیمت دارند را به عنوان گوشی‌های بالارده‌ی مقرون به صرفه و گوشی‌های بیشتر از ۶۰۰ دلار را به عنوان گوشی‌ها بالارده می‌شناسد. اما گوشی‌های بیشتر از ۸۰۰ دلار، در واقع نه پریمیوم بلکه اولترا پریمیوم شناخته می‌شوند که در این بخش هم اپل بهترین عملکرد را داشته است.

اپل در سه‌ماه دوم سال ۲۰۲۱، حدودا سه‌چهارم سهم فروش گوشی‌های بالارده را به خود اختصاص داد که این میزان بیشتر از ۵۴ درصد سال گذشته است. این آمار خوب هم به لطف فروش بسیار خوب سری آیفون ۱۲ پرو و پرو مکس بدست آمد که هر دو در بین ده گوشی پرفروش سال ۲۰۲۱ حضور داشتند.

  • فروش گلکسی S21 بر خلاف انتظار از گلکسی S20 حتی کمتر بوده است

عملکرد رقبای اپل در فروش گوشی‌های بالارده چگونه است؟

رقبای اپل که اصلی‌ترین آن سامسونگ است فقط توانست ۲۲ درصد سهم را در فروش گوشی‌های بالارده در سه‌ماه دوم سال ۲۰۲۰ از آن خود کند که البته این آمار اندکی قابل قبول بود چرا که در سه‌ماه دوم سال ۲۰۲۱ این آمار به ۱۷ درصد رسید. البته موسسه‌ی تحقیقاتی Counterpoint دلیل اصلی این عدم موفقیت را محدودیت‌های زنجیره‌ی تامین می‌داند. با این حال از لحاظ تعداد فروش گوشی، سامسونگ ۱۳ درصد به نسبت سال ‌گذشته رشد داشت.

هواوی به عنوان شرکتی که در حال حاضر به خاطر تحریم‌ها اصلا وضعیت خوبی ندارد، در بازار اروپا شدیدا با کاهش فروش مواجه شده است. در حال حاضر هم در بخش گوشی‌های بالارده به عنوان سومین شرکت بزرگ شناخته می‌شود اما این جایگاه هم در خطر است چرا که در سه‌ماه دوم امسال سهم شرکت چینی از بازار به ۶ درصد کاهش پیدا کرد در حالی که سال گذشته و در بازه‌ی زمانی مشابه سهم این شرکت در بازار گوشی‌های بالارده ۱۷ درصد بود. تا اینجای کار هم که هواوی را در چنین جایگاهی می‌بینیم به خاطر عملکرد خوب آن در بازار کشور چین است که در آن همچنان کاربران زیادی به خرید محصولات هواوی تمایل نشان می‌دهند. در این کشور هواوی به عنوان دومین شرکت برتر در زمینه‌ی فروش گوشی‌های بالارده شناخته می‌شود که با در نظر گرفتن تحریم‌ها، آمار بسیار خوبی به حساب می‌آید.

در این بین فقط دو شرکت اندرویدی بودند که عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشتند؛ اوپو و شیائومی که این دو شرکت در بازار کشور چین هم در حال پیشرفت هستند و عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. سهم شیائومی در بازار گوشی‌های بالارده از ۴ درصد در سه‌ماه دوم ۲۰۲۰ به ۶ درصد در سه‌ماه دوم امسال افزایش پیدا کرد. همچنین اوپو هم به عنوان دیگر شرکت چینی موفق، موفق شد سهم خود را از ۲ درصد به ۵ درصد برساند.

سایر شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های اندرویدی هم آهسته آهسته در حال اضافه شدن به این شرکت‌های موفق و رو به رشد هستند. برای مثال وان‌پلاس توانست در آمریکای شمالی در فروش گوشی‌های بالارده به عنوان سومین شرکت موفق شناخته شود که دلیل اصلی این موفقیت هم عملکرد عالی گوشی‌های سری وان‌پلاس ۹ بود (شامل سه گوشی وان‌پلاس ۹، وان‌پلاس ۹ پرو و وان‌پلاس ۹R). اوپو هم در بازار آسیا-اقیانوسیه توانست بعد از اپل و سامسونگ در رده‌ی سوم قرار بگیرد. موتورولا به عنوان شرکتی باسابقه اما نه چندان موفق در بازار گوشی‌های هوشمند، توانست عملکرد خوبی داشته باشد و در آمریکای لاتین بعد از اپل و سامسونگ به عنوان سومین شرکت بزرگ در فروش گوشی‌های بالارده لقب بگیرد.

  • آیفون با ۴۱٪ سهم درآمد فروش گوشی هوشمند در سه‌ماهه‌ی گذشته رکورد ثبت کرد

اپل سامسونگ فروش گوشی‌های بالارده

  • سامسونگ شاید کار روی سری جدیدی از گلکسی نوت را آغاز کرده باشد

در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ که حدودا ۲ ماه قبل وارد آن شدیم، موسسه‌ی تحقیقاتی Counterpoint معتقد است سامسونگ می‌تواند با گوشی‌هایی نظیر گلکسی زد فولد ۳ و زد فلیپ ۳ بخشی از بازار از دست رفته را مجددا بدست بیاورد. شیائومی هم که در ماه ژوئن امسال به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند دست پیدا کرد، به اعتقاد Counterpoint قادر خواهد بود به عملکرد خوب خود در فروش گوشی‌های بالارده ادامه دهد.

اینکه شیائومی بتواند در این زمینه موفق عمل کند طبیعی است چرا که گوشی‌های بالارده‌ی بسیار خوبی را با قیمت مناسب راهی بازار می‌کند و از آن طرف ردمی و پوکو را هم به عنوان زیرمجموعه‌هایی موفق و قدرتمند در اختیار دارد که میزان فروش محصولات آن‌ها هم به فروش محصولات شیائومی اضافه می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود سال آینده هنوز اتفاقات بهتری برای شرکت چینی رخ دهد.

با کاهش شیوع ویروس کرونا که از سال ۲۰۱۹ تاکنون تمام جهان را درگیر خود کرده است، شرکت‌ها بار دیگر شاهد رشد فروش محصولات خود خواهند بود. خصوصا سامسونگ که طی این دو سال به خاطر کرونا نتوانست در بازارهایی که همیشه در آن‌ها عملکرد خوبی داشت موفق ظاهر شود. این امکان هم وجود دارد که کاربران تمایلی به خرید گوشی‌های جدید نداشته باشند و از همین محصولات بالارده‌ای که دارند استفاده کنند.

از آن جایی که آیفون ۱۳ نسبت به آیفون ۱۲ ارتقای زیادی نداشته است و بیشتر توجه اپل روی مدل‌های پرو منعطف شد، شاید امسال دیگر شاهد فروش شگفت‌انگیز مدل استاندارد نباشیم و به‌جای آن، مدل پرو و پرو مکس از سری آیفون ۱۳ اپل را در نبرد با سایر شرکت‌ها در بخش گوشی‌های بالارده سربلند نگه دارند.

با این حال باید منتظر ماند و دید سال آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد. برخلاف اپل سامسونگ قرار است از گوشی‌های جدیدی در بخش‌های مختلف رونمایی کند و با توجه به خبرهای مختلف، میان‌رده‌های خود را هم به قابلیت‌های پرچم‌دار مجهز خواهد کرد. از سویی دیگر فعالیت این شرکت در زمینه‌ی تولید گوشی‌های تاشو بیشتر شده است و شاهد پیشرفت زیادی در این بخش بودیم. بنابراین باید انتظار داشته باشیم در فروش محصولات بیشتر از ۴۰۰ دلار و ۸۰۰ دلار، سامسونگ رشد خوبی داشته باشد.

در این بین نباید شیائومی را هم دست کم گرفت که به لطف ردمی و پوکو، با سرعت در حال رشد است و هر سال گوشی‌های زیادی را با قیمت مناسب و کیفیت بالا راهی بازار می‌کند. به نظر می‌رسد رقبای اپل هر سال در حال پیشرفت و اضافه کردن به محصولات خود هستند حال اینکه طی این یک سال باقی مانده اپل چه گوشی را راهی بازار خواهد کرد تا سبد محصولاتش بیشتر از ۴ گوشی را شامل شود مشخص نیست (منظور آیفون SE 3 است).

  • سامسونگ گلکسی A73 ممکن است با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی عرضه شود

منبع: Android Authority

نوشته اپل در فروش گوشی‌های بالارده سامسونگ و هواوی را پشت سر گذاشت اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala