همین مسائل، بسیاری از صاحبان این برند گوشی و کسانی که قصد خرید دیوایسی از برند شیائومی (شامل خود شیائومی، پوکو و ردمی) داشتند را با نگرانی‌های عدیده‌ای مواجه کرد. اما حقیقت ماجرا این است که شیائومی برای ادامه فعالیت در ایران با هیچ مشکلی مواجه نیست و احتمال مسدود شدن دیوایس‌های این برند در کشورمان هم از سوی مدیران این شرکت، و هم از سوی واردکننده قانونی آن تکذیب شده است.

  • بررسی شیائومی ردمی نوت ۱۰؛ گوشی مقرون‌به‌صرفه و مطمئن

اما بگذارید در ادامه به این که شایعات از کجا شروع شدند و به کجا رسیدند و در نهایت در فضای رسانه‌ای کشور چه اتفاقاتی افتاد را با یکدیگر مرور کنیم.

شایعه از کجا شروع شد؟

روز جمعه ۱۹ شهریور، وبسایت XDA Developers در گزارشی اعلام کرد که شرکت شیائومی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، مسدودسازی موبایل‌های خود در کشورهایی نظیر سوریه، کوبا، کره شمالی، سودان و البته ایران را آغاز کرده است.

غیرفعال شدن گوشی‌های شیائومی

این منبع در گزارش خود اعلام کرده بود که تعدادی از خریداران این گوشی‌ها در کشورهای یادشده، چند روز بعد از فعال کردن موبایل خود با پیامی مواجه شده‌اند که می‌گوید سیاست‌های شیائومی اجازه فروش این محصول در منطقه‌ شما را نمی‌دهد. با مشاهده این پیام در گوشی هم گوشی کاملا غیر قابل استفاده شده و به طور کامل قفل یا لاک می‌شده است.

XDA Developers در ادامه گزارش خود به قوانین و شرایط استفاده از محصولات شیائومی اشاره کرده بود که در آن به صراحت آمده که شیائومی خود را ملزم به رعایت قوانین کنترل صادرات ایالات متحده آمریکا می‌داند و نسبت به اجرای این قوانین متعهد است. همین موضوع سبب شد که شایعه احتمال غیرفعال شدن گوشی‌های شیائومی در کشور به وجود بیاید و به سرعت در میان مردم گسترش پیدا کند.

آن هم در شرایطی که گزارشی از غیرفعال شدن گوشی‌های برند شیائومی از داخل کشور به گوش نمی‌رسید.

واکنش انجمن واردکنندگان موبایل به موضوع چه بود؟

غیرفعال شدن گوشی‌های شیائومی

انجمن واردکنندگان موبایل کشور به عنوان مرجع رسمی و ذی‌صلاح برای اظهار نظر درباره این شایعه، ساعاتی پس از پخش شدن این خبر نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و آن را به کل تکذیب کرد.

این انجمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که موضوع مسدود شدن گوشی‌های شیائومی در ایران در درجه اول صحت ندارد، و در درجه بعدی چنین اتفاقی برای گوشی‌های تولید شده در کشورهای آسیایی نمی‌افتد و فقط احتمال به وقوع پیوستن چنین موضوعی برای گوشی‌های تولید شده در اروپا وجود دارد.

انجمن واردکنندگان موبایل همچنین در بیانیه خود اعلام کرد که دلیل نام بردن از ایران، کره شمالی، سوریه، سودان و کریمه بند ۱۴.۲ از شرایط و ضوابط فروش شیائومی در اروپا است که در وب‌سایت شیائومی و همچنین هنگام روشن کردن و فعال‌سازی اولیه گوشی‌های شیائومی ذکر شده است. براساس این بند، صادرات کلیه محصولات شیائومی از مبدأ اروپا باید بر اساس قوانین صادراتی آمریکا باشد.

بنابراین هرگونه فروش این محصولات به کشورهای حاضر در لیست تحریم‌ها، ممنوع است و شیائومی از این موضوع پیروی می‌کند. بنابراین گوشی‌های تولید شده در اروپا اصلا به بازار ایران نمی‌رسند که بخواهد چنین اتفاقی برایشان بیفتد.

نماینده رسمی شیائومی در ایران: هیچ مشکلی موبایل کاربران ایرانی را تهدید نمی‌کند

پس از انتشار بیانیه انجمن واردکنندگان موبایل، شرکت رایانه همراه کیان به عنوان نماینده رسمی محصولات شیائومی در ایران هم به موضوع واکنش نشان داد و احتمال مسدود شدن این گوشی‌ها در بازار ایران را به کل تکذیب کرد.

«نوید پاشاپور» مدیرعامل شرکت رایانه همراه کیان ضمن رد ادعاهای مطرح شده، تأکید کرد که این موضوع توسط آنها و همکارانشان در کشور مبدأ شیائومی یعنی چین بررسی شده و قرار نیست چنین اتفاقی برای گوشی‌های ایرانی رخ بدهد.

آیا می‌توانیم همچنان گوشی شیائومی بخریم؟

با توجه به این صحبت‌ها، مشخص است که بحث مسدودسازی و غیرفعال شدن گوشی‌های شیائومی در بازار ایران صرفا شایعه‌ای بوده که قرار نیست به وقوع بپیوندد. بنابراین اصلا نگران شایعات نباشید و با خیال راحت گوشی مورد علاقه‌تان از برند شیائومی را خریداری کنید.

  • بررسی گوشی شیائومی پوکو X3؛ کمتر پول بدهید، بیشتر آش بخورید!

نوشته ماجرای غیرفعال شدن گوشی‌های شیائومی در ایران چه بود؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala