سرانجام نسل سوم لکسوس ال‌ایکس پس از کمتر از ۱۴ سال حضور در بازار بازنشسته می‌شود تا نسخه‌ی جدید این شاسی‌بلند (SUV) پیشرفت‌های چشمگیری را در همه‌ی زمینه‌ها به ارمغان آورد.

مدل ۲۰۲۲ شاسی‌بلند «لکسوس ال‌ایکس» (Lexus LX) اکنون با یک پلتفرم تازه عرضه شده که وزن خودرو را تا ۲۰۰ کیلوگرم کاهش داده است. درست مانند لندکروزر که به دلیل استفاده از پلتفرم TNGA-F همین مقدار کاهش وزن داشته است.

لکسوس LX 2022
لکسوس LX 2022
لکسوس LX 2022
لکسوس LX 2022

ظاهر خودرو به همان زیبایی است که تصور می‌شد و بدنه‌ی جانبی خودرو تغییراتی دارد که نشان می‌دهد LX بسیار با خودروی مشابه از برند تویوتا همراه است. هرچند لکسوس دارای شیشه‌ی لچکی و ستون عقب کمی متفاوت است اما بقیه‌ی نمای آن تا حد زیادی یکسان است.

لکسوس LX 2022
لکسوس LX 2022

یک جلوپنجره‌ی بزرگ دوک-مانند در جلو و یک نوار گسترده‌ی چراغ LED در عقب و البته استفاده‌ی جذاب‌تر از سطوح کرومی، تغییرات اصلی این خودرو در مقایسه با لندکروزر است.

لکسوس LX 2022

در داخل کابین اما تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد و این خودرو که رقیب مرسدس بنز GLS به‌شمار می‌رود، نخستین نمایشگر لمسی دوگانه را در خودروهای برند لکسوس دریافت می‌کند. این صفحه نمایش با اندازه‌ی ۱۲.۳ اینچ، فرمان‌های ناوبری و کنترل‌های صوتی را نشان می‌دهد و همچنین اطلاعات آفرود مانند سامانه‌ی پایش سطوح مختلف (Multi-Terrain) را برای بیراهه‌نوردی در اختیار راننده قرار می‌دهد.

لکسوس LX 2022
لکسوس LX 2022
لکسوس LX 2022
لکسوس LX 2022

یک نمایشگر ۷ اینچی هم در پایین، دسترسی سریع به تنظیمات آب‌وهوا را فراهم می‌کند و همچنین می‌تواند به عنوان نمایشگر پشتیبان برای سامانه‌ی کنترل چند-سطحی استفاده شود تا تصویر دوربین در نمایشگر بالایی و اطلاعات مسیر بیراهه در نمایشگر کوچک‌تر دیده شود.

برای نخستین بار از زمان عرضه‌ی LX در سال ۱۹۹۵، این شاسی‌بلند حالا دارای تیپ فرا لوکس (Ultra Luxury) هم هست که دارای ۴ صندلی است و صندلی‌های عقب مستقل می‌توانند تا ۴۸ درجه برای راحتی بیشتر خم شوند. صندلی سرنشین جلو هم با فشردن یک دکمه برای داشتن فضای بیشتر پا تا ۱۱۰ سانتی‌متر جمع می‌شود و یک زیرپایی تاشو هم برای صندلی جلو تعبیه شده است.

لکسوس LX 2022
لکسوس LX 2022
لکسوس LX 2022
لکسوس LX 2022

شاسی‌بلند لکسوس LX در تیپ Ultra Luxury ویژگی‌های دیگری از جمله دریچه‌های هوای سقفی، چراغ‌های مطالعه و سیستم سرگرمی برای صندلی عقب با نمایشگر دوگانه به‌عنوان تجهیزات استاندارد دریافت می‌کند. لکسوس این نسخه‌ی به‌روز شده را با آفتاب‌گیر در شیشه‌های جانبی و لچکی، به‌همراه صندلی‌های راحت دارای پشتی کمر و پشتی سر خمیده و همچنین بالشتک همراه کرده است. صفحه‌ی وسط بین صندلی‌های عقب هم قابلیت‌هایی را ارائه می‌دهد که معمولا با سدان‌های درجه یک مدیران گره خورده است.

تیپ دیگر LX که برای نخستین بار عرضه می‌شود، F Sport است که بر روی رینگ‌های آلیاژی ۲۲ اینچی منحصربه‌فرد سوار شده است و بزرگ‌ترین خودروی موجود برای شاسی‌بلند لوکس تویوتا محسوب می‌شود. اما این تغییرات چیزی بیش از یک بسته‌ی ظاهری است و لکسوس همچنین دیفرانسیل لغزش محدود «تورسن» (Torsen) را برای کشش بهتر توسط محور عقب نصب کرده است. تریم اف اسپورت همچنین دارای تنظیمات سفارشی دمپرهای جلو و عقب همراه با پایدارکننده‌های عقب خودرو و تنظیمات مختلف برای سیستم تعلیق متغیر و فرمان الکتریکی است.

لکسوس LX 2022

جای تعجب نیست که در زیر کاپوت هم موتور ۵.۷ لیتری V8 تنفس طبیعی از بین رفته و جای خود را به یک موتور ۳.۵ لیتری دوقلوی توربوشارژر V6 با ۴۰۹ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور داده است که نسبت به مدل قبلی ۲۶ اسب بخار در قدرت و ۱۰۰ نیوتن متر در گشتاور بهبود نشان می‌دهد. خروجی این موتور قدرتمند از طریق یک جعبه دنده‌ی ۱۰ سرعته‌ی اتوماتیک به جای ۸ سرعته‌ی قدیمی به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

لکسوس LX 2022
لکسوس LX 2022
لکسوس LX 2022
لکسوس LX 2022

مانند هر سه مدل قبلی، لکسوس LX در مدل ۲۰۲۲ هم دارای نسبت طلایی ۲۸۴.۵ سانتی‌متری برای فاصله‌ی میان دو محور است و زاویه‌های نزدیک و دور شدن از شیب هم نسبت به مدل نسل سوم افزایش نشان می‍دهد. از دیگر ویژگی‌های مفید برای بیراهه‌نوردی هم می‌توان به دستیار کنترل خزش (حرکت جانبی) و حرکت در سرازیری اشاره کرد. همچنین یک کنترل ارتفاع فعال با موقعیت‌های بیشتر نسبت به قبل هم دردسترس است.

طبق اعلام تویوتا، نسل چهارم لکسوس LX را در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۲ در نمایندگی‌های آمریکا عرضه خواهد شد.

عکس‌ها: لکسوس LX 600 نسخه‌ی ۲۰۲۲
Credit: Lexus/Toyota

منبع: Motor1

نوشته لکسوس LX 2022 به عنوان نسخه‌ی لوکس جدیدترین لندکروزر رونمایی شد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala