در گزارش‌های قبلی، گورمن اشاره کرده بود که هدست واقعیت ترکیبی اپل گران‌قیمت خواهد بود. اگرچه تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند این محصول حدود ۳۰۰۰ دلار قیمت داشته باشد، روزنامه‌نگار بلومبرگ در جدیدترین نسخه‌ی خبرنامه‌ی «Power On» خود می‌گوید که اپل در مورد قیمت بالای ۲۰۰۰ دلار این هدست‌ها صحبت کرده است. او در ادامه می‌گوید: «اپل معمولا هزینه‌های سنگینی از رقبا برای محصولات خود دریافت می‌کند و این درآمدها به این شرکت کمک کرده است تا به یکی از سودآورترین شرکت‌های الکترونیک تبدیل شود. هدست جدید از این قاعده مستثنی نخواهد بود، اما دلیل اصلی این که این شرکت در مورد قیمت بالای ۲۰۰۰ دلار بحث کرده، برخی از فناوری‌های داخلی و بکار رفته‌ی آن است.»

  • اپل می‌گوید توسعه‌دهندگان اپ استور بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار درآمد داشته‌اند

علاوه بر این، گورمن قبلاً اشاره کرده بود که اپل احتمالاً از تراشه‌ی M1 پرو یا چیزی مشابه برای هدست جدید AR/VR استفاده خواهد کرد. او در مورد اینکه چرا اینطور فکر می‌کند، توضیح داده: «من انتظار دارم دو پردازنده در داخل این هدست وجود داشته باشد، از جمله یکی هم‌تراز با M1 پرو در مک‌بوک پرو. اگر شما آن را با نمایشگرهای متعدد از جمله پنل‌های ۸K با وضوح فوق‌العاده بالا و یک لنز نسخه‌ای قابل تعویض و فناوری صوتی پیشرفته ترکیب کنید، واضح است که هزینه‌های آن افزایش می‌یابد. همچنین نباید هزینه‌ی هفت سال توسعه‌های داخلی اپل را فراموش کنیم زیرا این شرکت قصد دارد تا این هزینه‌ها را به نحوی جبران کند. اعتقاد من این است که تراشه‌ی هدست اپل با M1 پرو برابری می‌کند و عملکردی بهتر از M1 خواهد داشت. دلیل اصلی استفاده از M1 پرو نسبت به M1، سرعت پردازنده نیست. بلکه این هدست نیاز به پردازنده‌ی گرافیکی پیشرفته‌تری دارد. همانطور که می‌دانید، M1 دارای پردازنده گرافیکی هشت هسته‌ای است، در حالی که M1 پرو دارای ۱۴ تا ۱۶ هسته‌ی گرافیکی است.»

  • نمایشگر پروموشن برای آیفون‌های ۱۴ پرو به صورت انحصاری باقی خواهد ماند

همانطور که گورمن و تحلیلگر معروف اپل یعنی «مینگ چی کو» اشاره کردند، هدست AR/VR اپل احتمالاً بر روی بازی، رسانه و ارتباطات تمرکز خواهد کرد. تحلیلگر خبرگزاری بلومبرگ در خبرنامه‌ی هفتگی Power On آورده: «حوزه‌ی بازی و گیمینگ یکی از سه بخشی است که اپل در این هدست روی آن متمرکز خواهد بود. علی الخصوص که این هدست مجهز به چند پردازنده، یک فن، نمایشگرهای با رزولوشن بالا و همچنین اپ استور اختصاصی خواهد بود. برای کاربران و علاقمندان به گیمینگ این هدست می‌تواند فراتر از انتظار ظاهر شود. من انتظار دارم که این غول فناوری آمریکایی با شرکایی رسانه‌ای برای تولید و ایجاد محتواهای واقعیت مجازی همکاری کند، بنابراین دومین بخش مورد توجه‌ی اپل در این هدست محتواهای رسانه‌ای خواهد بود. اما سومین بخش، حوزه‌ی ارتباطات است. انتظار داریم که این هدست از Animoji و ارتباط واقعیت مجازی فیس‌تایم بهره ببرد و آن را در اختیار کاربران خود قرار دهد.»

اپل هدست AR/VR خود را با چه نامی روانه‌ی بازار خواهد کرد؟

کو در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده که هدست AR/VR اپل از همان آداپتور برق ۹۶ واتی USB-C استفاده خواهد کرد که همراه با مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ارائه شده است. بر اساس گزارش منتشر شده در وب‌سایت MacRumors، کو گفته که هدست اپل با استفاده از آداپتور برق ۹۶ واتی ثابت می‌کند که بر اساس پیش‌بینی‌های قبلی، قدرت محاسباتی و پردازشی در سطح مک خواهد داشت. طبق تحلیل‌هایی این مفسر باسابقه ارائه کرده، هدست اپل تجربه‌ نوآورانه‌ای با جابه‌جایی یکپارچه بین حالت‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ارائه می‌دهد. او همچنین اضافه کرده که هدست اپل از نظر قدرت محاسباتی دو تا سه سال جلوتر از محصولات رقیب خواهد بود. اپل همچنین با توسعه‌دهندگان برای برخی از برنامه‌های این هدست در حال همکاری است تا هنگام رونمایی از این هدست‌ها، برنامه‌های آن هم در دسترس کاربران قرار بگیرد.

  • محصول بزرگ بعدی اپل شاید در سال ۲۰۲۲ راهی بازار شود

اما در پاسخ به این سوال که اپل هدست واقعیت ترکیبی خود را چه خواهد نامید، مارک گورمن در خبرنامه‌ی هفتگی خود به چند نام برای هدست AR/VR اشاره کرده که ممکن است غول فناوری آمریکایی از آن‌ها بهره ببرد. در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • Apple Vision: من فکر می‌کنم Apple Vision می‌تواند واقعی‌ترین نام برای این هدست باشد. نام ویژن به نظر می‌رسد، به هیچ فناوری یا ویژگی خاصی اشاره نمی‌کند، حال و هوای خوش‌بینانه‌ای دارد و محصول را در هیچ دسته‌بندی دیگری جز اینکه یک رسانه‌ی بصری جدید است قرار نمی‌دهد.
  • Apple Reality: این نام، حدس اولیه‌ی من در مورد اسمی بود که اپل ممکن است روی آن بگذارد و جالب است که بدانید این اسم هنوز هم برای من بسیار منطقی است. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده فناوری‌های اصلی مورد استفاده در این هدست هستند و Reality به نام احتمالی سیستم‌عامل rOS برای دستگاه اشاره دارد. خود این کلمه نیز قابل درک و گسترده است. علاوه بر این، این نام می‌تواند هم برای اولین هدست این شرکت و هم برای عینک‌های AR مستقل که اواخر این دهه عرضه می‌شوند، مناسب باشد. اپل می‌تواند اولین هدست خود را Apple Reality نامیده و سپس نام عینک را Apple Reality Glasses بگذارد.
  • Apple Sight/iSight: این اسم نیز یکی از نام‌هایی بود که به طور ناگهانی به ذهنم آمد. البته دوربین چت تصویری iSight اپل مربوط به ۱۵ سال پیش است. من یکی از آن‌ها را داشتم و احتمالاً جالب‌ترین دوربین چت ویدیویی بود که تاکنون ساخته شده است. اپل از استفاده از حرف i در محصولات جدید کمتر استفاده کرده، بنابراین به نظر می‌رسد که نام Apple Sight نیز امکان دارد نام انتخابی اپل باشد.

او همچنین معتقد است که اپل می‌تواند این محصول را Apple Lens یا حتی Apple Goggles نام گذاری کند. همانطور که این شرکت به آماده‌سازی و توسعه‌ی این گجت پوشیدنی جدید ادامه می‌دهد، باید خاطر نشان کنیم چه این هدست در WWDC امسال رونمایی شود و چه در بدترین حالت ممکن، در سال ۲۰۲۳ شاهد آن باشیم، در ماه‌های آینده اخبار بیشتری از این گجت‌های اپل خواهیم شنید.

  • رندرهای جدید آیفون SE 3 طراحی مشابه آیفون XR را نشان می‌دهند

منبع: ۹to5mac

نوشته هدست AR/VR اپل ممکن است قیمتی بالاتر از ۲۰۰۰ دلار داشته باشد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala