از زمانی که گوشی هوشمند اختراع شد تاکنون برندهای مختلفی را شاهد بودیم که آمدند و رفتند و این روند قطعا ادامه خواهد داشت و جای تعجبی هم ندارد. هر شرکت بزرگ فعال در زمینه‌ی فناوری می‌خواهد بخشی از این صنعت را در اختیار داشته باشد و گاهی اوقات طمع بیش از حد هم آن‌ها را به ورطه‌ی نابودی می‌کشاند. نظیر نوکیا که بعد از چند سال سلطنت بلامنازع، بالاخره تسلیم ندانم‌کاری‌ها شد.

اما در آن سال‌ها رقابت معنای دیگری داشت. هر شرکت هر سال از محصولات جذابی رونمایی می‌کرد اما طی چند سال گذشته توجه فقط روی اپل و سامسونگ منعطف شده است. متاسفانه چاره‌ای جز این هم نداریم. ال‌جی با در پیش گرفتن سیاست کاملا اشتباه باعث نابودی خود شد، همینطور HTC و بسیاری از شرکت‌های دیگر که با پافشاری‌های بی‌جا، سبب شدند دنیای فناوری از پتانسیل بالایی که می‌توانست داشته باشد بی‌بهره بماند.

برای مثال شرکت کره‌ای بزرگ یعنی ال‌جی که جدیدترین اخراجی دنیای گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید. این شرکت در حالی که سهم قابل توجهی از بازار گوشی‌های هوشمند داشت تصمیم گرفت به‌جای در پیش گرفتن سیاست درست‌تر، به طور کلی فعالیت خود را قطع کند. اما قبل از اینکه چنین تصمیمی بگیرد گوشی‌هایی نظیر ال‌جی ولوت و ال‌جی وینگ را راهی بازار کرد که فوق‌العاده نوآورانه بودند و می‌توانستند آینده‌ی درخشانی داشته باشند. در حال حاضر هم هیچ نهایت جز سامسونگ جرئت چنین ریسک‌هایی را ندارد.

  • بزرگ‌ترین شکست‌های دنیای گوشی موبایل در سال ۲۰۲۱

اما این فقط بخشی از نوستالژی تراژیکی است که به آن اشاره شد. اگر به عقب برگردیم می‌بینیم شرکت‌های خوب دیگری هم هستند که با تمام آن‌ها خاطره داریم. سونی اریکسون را به خاطر دارید؟ محصولاتی که نتیجه‌ی همکاری مشترک سونی و اریکسون بودند و تا چندین سال حتی رقیب سرسختی برای پادشاه آن زمان یعنی نوکیا به حساب می‌آمدند. اما اریکسون بعد از چندین سال همکاری رابطه‌ی خود را با سونی قطع کرد و اکنون نامی از آن وجود ندارد و سونی هم خیلی شرکت موفقی در مقایسه با بهترین‌های بازار نیست.

می‌رسیم به حدودا کمی کمتر از ۱۰ سال پیش، جایی که شرکت ردموندی نوکیا را خریداری کرد و گوشی‌های نوکیا لومیا را با سیستم‌عامل روان، سریع و دوست‌داشتنی ویندوز موبایل راهی بازار کرد. لومیاها آنقدر با ویندوز ۸٫۱ درخشان ظاهر شدند که در برخی از بازارهای اروپایی میزان فروش آن‌ها از iOS و اندروید هم بیشتر بود اما به خاطر کمبود نرم‌افزار برای ویندوز و سیاست‌های به معنای واقعی کلمه «بد» مایکروسافت، این گوشی‌های جذاب را هم از دست دادیم.

HTC، سایمنز (شرکت آلمانی) و بلک‌بری را هم هیچوقت فراموش نمی‌کنیم. شرکت‌هایی که هر کدام، راه و روش خاص خود را برای تولید گوشی هوشمند داشتند و واقعا هم عالی بودند. اما نقش HTC به مرور کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شد و بلک‌بری هم هیچ‌وقت نتوانست محصولی متناسب با نیاز کاربران عادی تولید کند. شاید سرنوشت شرکت‌های کنونی هم همین باشد اما نمی‌دانیم چه زمانی این اتفاق رخ می‌دهد.

با این حال ترجیح می‌دادید کدام برند گوشی مجددا به عرصه‌ی رقابت با بهترین‌های کنونی بازگردد؟

  • ال‌جی
  • نوکیا لومیا
  • سایمنز
  • سونی اریکسون
  • HTC
  • بلک‌بری
  • سایر

منبع: PhoneArena

نوشته شما بگویید: دوست داشتید کدام برند گوشی دوباره احیا شود؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala