همه‌ی ما می‌دانیم گوشی هوشمند به عنوان یکی از بهترین اختراعات تاریخ بشریت، کاربردهای زیادی دارد و به نوعی می‌توان گفت بخشی جدانشدنی از زندگی ما را تشکیل می‌دهد. اما این روزها استفاده از آن بسیار شدت گرفته است، به گونه‌ای که تقریبا در هر لحظه و هر شرایطی می‌بینیم که شخصی دارد با گوشی خود کار می‌کند. این موضوع خصوصا با اینترنت ربط مستقیم دارد؛ به این صورت که قبل از اینترنت، تا زمانی که شخصی ۱۸ ساله می‌شد، چیزی در حدود ۱۵٫۰۰۰ تا ۲۵٫۰۰۰ ساعت از وقت خود را به صورت حضوری با دوستان و خانواده می‌گذراند. اما با ورود اینترنت، این میزان به ۱٫۵۰۰ تا ۵٫۰۰۰ ساعت کاهش پیدا کرد که تأسف‌بار است.

جوانان، بسیاری از وقت خود را به جای یادگیری مهارت‌های اجتماعی، روی کار با گوشی هدر می‌دهند

تارا تیاگراجن، دانشمند ارشد آزمایشگاه Sapien Labs، در رابطه با این موضوع گفت که کاهش ارتباطات اجتماعی، مردم را از یادگیری مهارت‌های مهم زندگی از جمله آموزش فهمیدن حالت‌های چهره، زبان بدن، لمس فیزیکی، درک بازخوردهای حسی، حل تعارضات احتمالی و … باز می‌دارد. تیاگراجن همچنین اشاره کرد افرادی که از این مهارت‌ها بهره نمی‌برند، در نهایت از جامعه دور شده و حتی دست به خودکشی بزنند.

کاهش سلامت ذهنی گوشی

اطلاعات مربوط به این زمینه نه فقط در یک کشور بلکه در ۳۴ کشور مختلف انجام گرفت و در نهایت مشخص شد کاهش سلامت ذهنی افراد بین ۱۸ تا ۲۴ سال، قبل از شیوع ویروس کرونا آغاز شد. چون برخی‌ها معتقد هستند شاید در این دوره‌ی نزدیک به سه ساله، که تعامل افراد با گوشی یا گجت‌های هوشمند بسیار زیاد بود چنین آماری به ثبت رسید، اما حقیقت اینجاست که این اتفاق از سال ۲۰۱۰ آغاز شد؛ درست زمانی که گوشی‌های هوشمند در حال همه‌گیر شدن بودند. قبل از سال ۲۰۱۰، جوانان از بیشترین میزان سلامت فیزیکی و روانی برخوردار بودند، اما از آن زمان تاکنون، این وضعیت درست به شکل مخالف بوده است.

نشانه‌های کاهش سلامت ذهنی در نتیجه‌ی استفاده‌ی بیش از حد از گوشی

اگر در اطراف خود، شخصی را دارید که بین ۱۸ تا ۲۴ سال سن دارد و خیلی از گوشی هوشمند استفاده می‌کند به این علائم زیر در او حتما دقت کنید چرا که هر کدام از آن‌ها می‌توانند نشانه‌ی کاهش سلامت ذهنی باشند.

  • افکار وسواسانه، عجیب و ناخواسته
  • مشکل در خویشتن بینی، عزت نفس و اعتماد به نفس
  • احساس جدایی از جامعه و زندگی واقعی
  • مشکل در برقراری ارتباط با افراد دیگر
  • افکار خودکشی
  • ترس و اضطراب
  • احساس غم، دلواپسی و ناامیدی

طبق گفته‌های تیاگراجن، اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد مردم اکنون ۷ تا ۱۰ ساعت از زمان خود را به صورت آنلاین می‌گذرانند. این باعث شده وقت بسیار کمی برای تعاملات حضوری و فیزیکی داشته باشند. همین موضوع هم باعث شده مشکل جامعه‌زدگی و انزوا در آن‌ها تقویت شود و تعاملات دیجیتالی را به فیزیکی ترجیح دهند. مشکل زمانی بزرگ‌تر می‌شود که بدانیم این افراد هنگامی که تلاش می‌کنند با افراد دیگر به صورت فیزیکی ارتباط برقرار کنند، دچار مشکل می‌شوند.

علائم بالا نشان می‌دهد کاربران دیگر خود اجتماعی خود را فراموش کرده‌اند؛ خود اجتماعی معیاری است که نشان می‌دهد ما چگونه توانایی خود را در برقراری ارتباط با افراد مختلف می‌سنجیم. در واقع چیزی که نشان می‌دهد ما چگونه وارد یک بافت اجتماعی می‌شویم. لازم به ذکر است علائم بالا که به عنوان مشکل ذهنی از آن‌ها یاد شده است، ربطی به اختلالات خاصی ندارند.

باور می‌کنید زمان زیادی که جوانان برای کار با گوشی هوشمند (آن هم کار بیهوده) می‌گذرانند، دارد باعث می‌شود از یادگیری مهارت‌های اجتماعی واقعاً ضروری برای ادامه‌ی زندگی منع شوند؟ یا باز هم فناوری است که قربانی خطاب می‌شود؟

تلاش شرکت‌ها برای کاهش استفاده از گوشی

Report blames mental health decline in those 18-24 years of age on smartphones

اگر احساس می‌کنید باید مدت زمان کار با گوشی را محدود کنید، می‌توانید از قابلیت Screen Time در iOS و Digital Wellbeing در اندروید استفاده کنید. این قابلیت به شما کمک می‌کند مدت زمان استفاده از اپ‌های مختلف را در طول روز محدود کنید تا کمتر به سراغشان بروید. همچنین به شما می‌گویند چند ساعت با چه اپلیکیشنی کار کردید تا دستتان بیاید بیشتر وقت خود را دارید روی چه چیزی می‌گذارید.

با توجه به نتایج این تحقیق، به نظر می‌رسد اوضاع خیلی مناسب نیست. بنابراین اطلاعات منتشر شده از این مطلب را در اختیار کسانی که دوستشان دارید قرار دهید تا بتوانید به نوعی از مشکلات احتمالی که ممکن است برایشان به وجود بیاید جلوگیری شود.

  • سه برنامه‌ گوگل که می‌ توانند اعتیاد به گوشی هوشمند را از بین ببرند!
  • شما به نوموفوبیا مبتلا هستید (و این مشکلی بزرگ است)
  • آیا ترشح دوپامین ناشی از اعتیاد به گوشی‌ هوشمند واقعا به سلامت ما آسیب می‌رساند؟
  • ۴۰ درصد از دانشجویان در یک تحقیق به گوشی هوشمند خود معتاد بودند
  • چطور می‌توان وابستگی به موبایل های هوشمند را کاهش داد؟

منبع: PhoneArena

نوشته استفاده‌ی بیش از حد از گوشی دلیل اصلی کاهش سلامت ذهنی در جوانان است اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala