با توجه به تحویل دیرهنگام نرم‌افزار پرواز و تجهیزات آزمایشی فضاپیما، ناسا زمان کافی برای تکمیل آزمایش‌های مورد نیاز پیش از دوره‌ی باقی‌مانده‌ی پرتاب خود در سال ۲۰۲۲ را که ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر) به پایان می‌رسد، ندارد و تیم مأموریت سایکی برای اطمینان از اینکه نرم‌افزار در پرواز به‌درستی کار می‌کند، به زمان بیشتری نیاز دارد.

ناسا مأموریت «سایکی» (Psyche) را در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی «دیسکاوری» (Discovery) یا اکتشاف این آژانس انتخاب کرد. مجموعه‌ای از مأموریت‌های رقابتی و کم‌هزینه که یک پژوهشگر اصلی سرپرستی هر یک را بر عهده دارد. این آژانس در حال تشکیل یک تیم ارزیابی مستقل برای بررسی مسیر پیش رو برای این پروژه و برنامه‌ی دیسکاوری است.

«توماس زوربوچن» (Thomas Zurbuchen) ، معاون اداره‌ی مأموریت علمی ناسا گفت: «ناسا هزینه‌ها و تعهدات برنامه‌ریزی پروژه‌ها و برنامه‌های خود را بسیار جدی می‌گیرد. اکنون در حال بررسی گزینه‌هایی برای این مأموریت در چارچوب برنامه‌ی دیسکاوری هستیم و تصمیم در این‌باره، در ماه‌های آینده نهایی خواهد شد.»

تیم ارزیابی مستقل که معمولا از کارشناسان دولت، دانشگاه و صنعت تشکیل می‌شود، گزینه‌های احتمالی را برای مراحل بعدی، از جمله هزینه‌های تخمینی، بررسی می‌کند و آثار و پیامدهای برنامه‌ی دیسکاوری آژانس و مجموعه‌ی علوم سیاره‌ای را هم درنظر خواهد گرفت.

نرم افزار ناوبری و پرواز هدایت فضاپیما، جهت‌گیری آن را هنگام پرواز در فضا کنترل می‌کند و برای هدایت آنتن فضاپیما به سمت زمین استفاده می‌شود تا فضاپیما بتواند داده‌ها را به‌درستی ارسال و دستورات را دریافت کند. این نرم‌افزار همچنین اطلاعات مسیر را به سیستم پیشرانش الکتریکی خورشیدی فضاپیما که ۷۰ روز پس از پرتاب شروع به کار می‌کند، ارائه می‌دهد.

هنگامی که تیم مأموریت در آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا آزمایش سیستم را آغاز کرد، یک مشکل سازگاری با شبیه‌سازهای بستر آزمایشی نرم‌افزار شناسایی شد. در ماه می، ناسا تاریخ پرتاب مأموریت را از اول آگوست (مرداد) به ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) تغییر داد تا اقدامات مورد نیاز را انجام دهد. اکنون مشکل بسترهای آزمایش شناسایی و اصلاح شده است اما زمان کافی برای تکمیل بررسی کامل نرم‌افزار برای پرتاب در سال جاری وجود ندارد.

«لوری لشین» (Laurie Leshin) مدیر آزمایشگاه پیشرانش جت گفت: «پرواز به یک سیارک غنی از فلز دوردست، با استفاده از مریخ به‌عنوان کمک گرانشی میان راه، دقتی باورنکردنی را نیاز دارد. بنابراین باید به‌درستی آن را پی بگیریم. صدها نفر در طول همه‌گیری تلاش قابل توجهی انجام داده‌اند و کار همچنان ادامه خواهد داشت تا نرم افزار پیچیده‌ی پرواز به‌طور کامل آزمایش و ارزیابی شود. به تأخیر انداختن پرتاب آسان نبود، اما تصمیم درستی است.»

برخورد شدیدی که در تاریخچه‌ی سیارک سایکی روی داده است

طرحی گرافیکی از برخورد شدیدی که در تاریخهه‌ی سیارک سایکی روی داده است.
Credit: ASU/Peter Rubin

دوره‌ی پرتاب ۲۰۲۲ این مأموریت، که از ۱ آگوست تا ۱۱ اکتبر (۱۰ مرداد تا ۱۹ مهر) ادامه داشت، به فضاپیما امکان می‌داد تا در سال ۲۰۲۶ به سیارک سایکی برسد. دوره‌های پرتاب احتمالی در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ هم وجود دارد، اما موقعیت‌های نسبی مداری سیارک سایکی و زمین نشان می‌دهد که در این صورت، فضاپیما به ترتیب تا سال‌های ۲۰۲۹ و ۲۰۳۰ به سیارک نخواهد رسید. در عین حال تاریخ دقیق این دوره‌های پرتاب احتمالی هنوز مشخص نشده است.

«لیندی الکینز-تانتون» (Lindy Elkins-Tanton) پژوهشگر محقق اصلی سایکی از دانشگاه ایالتی آریزونا (ASU) و سرپرست مأموریت گفت: «تیم شگفت‌انگیز ما تقریبا بر تمام چالش‌های باورنکردنی ساخت یک فضاپیما در طول همه‌گیری کووید غلبه کرده است. ما چالش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متعددی را پشت سر گذاشته‌ایم و در نهایت با این آخرین مشکل متوقف شده‌ایم. فقط به کمی زمان بیشتر نیاز داریم و این یکی را هم سپری خواهیم کرد. تیم ما آماده‌ی پیشروی است و من از آن‌ها بسیار سپاسگزارم.»

مجموع هزینه‌های چرخه‌ی حیات مأموریت سایکی، از جمله موشک، ۹۸۵ میلیون دلار است که از این میزان ۷۱۷ میلیون دلار تا امروز هزینه شده است. هزینه‌های برآورد شده برای پشتیبانی مجزا از هر یک از برنامه‌ی مأموریت، هم‌اکنون در دست محاسبه است.

دو پروژه‌ی دیگر هم قرار بود با همان موشک فالکون هوی اسپیس‌ایکس پرتاب شوند، از جمله مأموریت «ژانوس» (Janus ) ناسا برای مطالعه‌ی سیستم‌های سیارکی دوتایی و نمایش فناوری «ارتباطات نوری فضای دوردست» برای آزمایش ارتباطات لیزری با سرعت بالا که با مأموریت سایکی یکپارچه شده است. اکنون با تأخیر فضاپیمای سایکی، ناسا ارزیابی هر دو پروژه را هم در دست اقدام دارد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از فضاپیما و سیارک سایکی
Credit: NASA

منبع: SciTechDaily

نوشته مأموریت ناسا به سیارک گران‌قیمت سایکی سال ۲۰۲۲ پرتاب نخواهد شد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala