پرچم‌داران سری گلکسی S23 قرار است اوایل سال آینده‌ی میلادی رونمایی و راهی بازار شوند. در نتیجه طبیعی است که این روزها فرایند انتشار اخبار و جزئیات پیرامون آن‌ها به تدریج آغاز شده و روز به روز هم بیشتر و بیشتر شود. البته فعلا خبرهای خیلی زیادی در رابطه با این پرچم‌دارها وجود ندارد که بخواهیم با استناد بر آن‌ها، به طور حتم درباره‌ی ویژگی‌های مختلف این گوشی‌ها اظهار نظر کنیم. اما از آن‌جایی که از یک سری سیاست‌های شرکت کره‌ای آگاه هستیم و به لطف همین تعداد خبر کمی هم که از این گوشی‌ها وجود دارد، تصمیم گرفتیم این مطلب را بنویسیم که شامل دانسته‌هایمان از این پرچم‌داران و همچنین انتظارات‌مان از آن‌ها می‌شود.

سامسونگ در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند در جهان به حساب می‌آید. این عنوان هم طی یک دهه‌ی اخیر فقط و فقط برای سامسونگ بوده و تغییری در این روند به وجود نیامده است. چرا که شرکت کره‌ای با عرضه‌ی محصولات بسیار خوب و جذاب و همچنین در پیش گرفتن سیاست‌های موفقیت‌آمیز توانست نظر مثبت بسیاری از کاربران را به خود جلب کند.

یکی از دلایلی که باعث شده سامسونگ بتواند تا این اندازه موفق عمل کند و چندین سال متوالی به عنوان بهترین شرکت سازنده‌ی گوشی هوشمند شناخته شود، گوشی‌های سری گلکسی S آن هستند که در واقع پرچم‌داران این شرکت به حساب می‌آیند. یعنی حتی اگر الان هم از یک سری از افراد بپرسید گوشی‌های اندرویدی، چه گوشی‌هایی هستند، نام گوشی‌های سری گلکسی S را خواهید شنید، گویا سامسونگ صاحب این سیستم‌عامل است.

از گلکسی S تا گلکسی S22، سامسونگ تغییرات زیادی را روی گوشی‌های خود اعمال کرد. سری گلکسی S22 اوایل امسال رونمایی شدند و در دسترس قرار گرفتند. سامسونگ در این گوشی‌ها در مقایسه با نسل قبل، تغییرات خوبی را به وجود آورد. همچنین گفته می‌شود برای سال آینده، شرکت باز هم برنامه‌های خوبی در سر دارد و می‌خواهد پرچم‌دارانش را با قابلیت‌های جذابی راهی بازار کند. اما  این تغییرات در چه بخش‌هایی خواهند بود؟ در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.


آیا سری گلکسی S23 در کار خواهد بود؟

یکی از پرسش‌هایی که شاید با توجه به تغییرات پیاپی در سیاست سامسونگ در بین کاربران به وجود آمده باشد این است که آیا سامسونگ قصد دارد گوشی‌های سری گلکسی S23 را تحت همین برند راهی بازار کند یا در نام‌گذاری آن‌ها تغییری ایجاد خواهد شد؟

همانطور که می‌دانید، سامسونگ سری گلکسی نوت را از سبد محصولاتش حذف کرد اما با ساخت گلکسی S22 اولترا با تمام ویژگی‌های گوشی‌های سری نوت، نشان داد که فقط قصد داشته از ازدحام پرچم‌دارانش جلوگیری کند، نه اینکه بخواهد حتما یک سری را کاملا حذف کند.

از طرفی گلکسی S22 اولترا شاید یک پرچم‌دار با تمام قابلیت‌های گلکسی نوت باشد اما سامسونگ تغییری در نام آن ایجاد نکرد و آن را همچنان «S» نامید. در نتیجه به نظر می‌رسد سری گلکسی S23 حتما با همین نام راهی بازار خواهد شد. حداقل با توجه به چیزی که ما می‌دانیم، به نظر نمی‌رسد اتفاقی جز این رخ دهد.

رونمایی و عرضه‌ی گوشی‌های سری گلکسی S23 در چه زمانی خواهد بود؟

در این رابطه نمی‌توان به صورت خیلی دقیق نظر داد چون همیشه ممکن است چند روزی تاریخ رونمایی یا عرضه از یک سری محصولات به عقب بیفتد یا زودتر از انتظار رخ دهد. این موضوع در رابطه با گوشی‌های سری گلکسی S23 هم صدق می‌کند. اما می‌دانیم این گوشی‌ها یا در ماه ژانویه و یا فوریه‌ی سال آینده‌ی میلادی رسما رونمایی خواهند شد که اگر بخواهیم آن را به تاریخ شمسی تبدیل کنیم، می‌شود اواسط دی ماه تا اواسط اسفند ماه. بنابراین در زمستان پیش رو، سامسونگ از گوشی‌های سری گلکسی S23 رونمایی خواهد کرد.

اگر هم بخواهیم خیلی دقیق به تاریخ رونمایی این گوشی‌ها اشاره کنیم باید متوسل شویم به برنامه‌های چند سال اخیر شرکت کره‌ای تا بتوانیم بهتر تصمیم بگیریم.

  • گلکسی S10 در تاریخ ۲۰ فوریه‌ی ۲۰۱۹ رونمایی شد.
  • گلکسی S20 در تاریخ ۱۱ فوریه‌ی ۲۰۲۰ رونمایی شد.
  • گلکسی S21 در تاریخ ۱۴ ژانویه‌ی ۲۰۲۱ رونمایی شد.
  • گلکسی S22 در تاریخ ۹ فوریه‌ی ۲۰۲۲ رونمایی شد.

همانطور که مشاهده می‌کنید، جز زمان رونمایی از گلکسی S21 که به خاطر شیوع ویروس کرونا، یک ماه زودتر رخ داد، سایر مراسم‌های شرکت کره‌ای در ماه فوریه برگزار می‌شد. در نتیجه انتظار می‌رود فوریه‌ (بهمن – اسفند)، همان ماهی باشد که سامسونگ می‌خواهد در آن از پرچم‌دارانش رونمایی کند.

البته نمی‌دانیم در چه زمانی می‌توانیم رسما به این گوشی‌ها دسترسی داشته باشیم چون در رابطه با تاریخ عرضه اصلا نمی‌توان به طور مطمئن صحبت کرد، خصوصا اینکه این روزها به خاطر انواع و اقسام موارد مختلف نظیر جنگ، تحریم، کمبود تراشه، کمبود قطعات اولیه و…، شرکت‌ها با دردسر زیادی مواجه هستند.

مشخصات فنی و قابلیت‌های نرم‌افزاری

متأسفانه همانطور که گفته شد، در رابطه با گوشی‌های سری گلکسی S23 اطلاعات زیادی در اختیار نداریم. معمولا حواشی اطراف این محصولات از اواخر تابستان شدت می‌گیرند و تا زمستان هم ادامه پیدا می‌کنند. بنابراین باید از کنار خیلی موارد بگذریم. اما از طرفی با توجه به گوشی‌های نسل گذشته‌ی شرکت، می‌توانیم یک سری حدس و گمان پیرامون نسل جدید داشته باشیم.

طراحی

از لحاظ طراحی، به نظر می‌رسد سامسونگ پرچم‌داران جدید خود را تغییر دهد. دو سال است که پرچم‌داران شرکت با طراحی نسبتا یکسانی در دسترس قرار می‌گیرند. البته در رابطه با دو مدل اولترا باید بگوییم گلکسی S22 اولترا، همان S21 اولترا بدون ماژول است. البته سامسونگ با تخت‌تر کردن گوشه‌های آن، تلاش کرد این گوشی را به سری نوت شبیه کند، تا جایی که اکنون می‌گویند این همان گلکسی نوت ۲۲ اولترا است اما با نامی متفاوت.

از آن‌جایی که S22 اولترا توانست با همین طراحی، فروش بسیار خوبی را تجربه کند، شرکت کره‌ای به احتمال فراوان باز هم S23 اولترا را شبیه به گوشی‌های نوت یا بهتر است بگوییم S22 اولترا طراحی خواهد کرد. در نتیجه، زبان طراحی شاید به هیچ عنوان تغییر زیادی نداشته باشد و باز هم شاهد استفاده از قلم در این گوشی باشیم. همین حرف را در رابطه با دو مدل استاندارد و پلاس هم می‌شود زد.

البته سامسونگ هر سال گوشی‌های خود را با اندکی هم که شده تغییر راهی بازار می‌کند. بنابراین انتظار اندکی تغییر را داریم اما اگر این اتفاق نیفتد هم تعجب نخواهیم کرد. خصوصا اینکه اصلی‌ترین رقیب شرکت کره‌ای یعنی اپل هم همین استراتژی را در پیش گرفته و خیلی دستی به ظاهر گوشی‌هایش نمی‌زند. البته امسال اپل قصد دارد سری آیفون ۱۴ پرو را با تغییرات محسوس و انقلابی راهی بازار کند که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به استفاده از حفره به‌جای ناچ روی صفحه اشاره کرد. بنابراین سامسونگ برای جلب توجه کاربران هم که شده باید تا حدودی، سری S23 را تغییر دهد.

مشخصات فنی

از آن‌جایی که سری گلکسی S23، پرچم‌داران سامسونگ به حساب می‌آیند، انتظار می‌رود از قدرتمندترین سخت‌افزار موجود بهره ببرند. البته سامسونگ اندکی با سایر شرکت‌ها فرق دارد چرا که بسته به محل عرضه‌ی محصولاتش، سخت‌افزار متفاوتی برای آن‌ها در نظر می‌گیرد. آن‌هایی که در آمریکا و چین، هندوستان و بعضا کره‌ی جنوبی عرضه می‌شوند، از تراشه‌ی ساخت کوالکام به عنوان قلب تپنده بهره خواهند برد که برای سری S23، این تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ خواهد بود. اما برای سایر نقاط جهان، تراشه‌ی اگزینوس و برای سری S23 هم احتمالا اگزینوس ۲۳۰۰ به عنوان قلب تپنده ایفای نقش خواهد کرد.

اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و اگزینوس ۲۲۰۰ که کاملا ناامیدکننده ظاهر شده‌اند. ولی امیدواریم نسل جدید که خبرهای خوبی هم پیرامون آن‌ها وجود دارد، در مصرف انرژی عملکرد بهتری داشته باشند و بتوانند ارزش خرید خود را به کاربران ثابت کنند.

سامسونگ معمولا گوشی‌های خود را در مقایسه با نسل قبل، ارتقا می‌دهد، نه اینکه از قدرت آن‌ها بکاهد. بنابراین انتظار می‌رود از لحاظ مشخصات فنی، هیچ پسرفتی را شاهد نباشیم. این یعنی استفاده از حداقل ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی، نمایشگر ۱۴۴۰P با رفرش‌ریت حداقل ۱۲۰ هرتز، باتری با ظرفیت حداقل ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژر ۴۵ واتی یا بیشتر، دوربین چهارگانه اصلی، فوق عریض و دو دوربین تله‌فوتو و… برای مدل اولترا اشاره کرد.

البته در رابطه با اندازه‌ی سنسورها باید گفت که چون سامسونگ اندازه‌ی سنسور دو مدل پلاس و استاندارد را از سری S21 به S22 تغییر داد، انتظار می‌رود دیگر شاهد تغییر خاصی در نسل بعد نباشیم، جز اینکه گفته می‌شود دوربین سلفی آن‌ها از ۱۰ به ۱۲ مگاپیکسل ارتقا خواهد داشت. همچنین به نظر می‌رسد S23 اولترا دیگر از دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی بهره نخواهد برد، بلکه احتمالا یک سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی را به عنوان سنسور اصلی خواهد داشت. هرچند باید این موضوع را فعلا در حد یک شایعه در نظر بگیریم.

برای دو مدل استاندارد و پلاس هم احتمالا ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی، نمایشگر +FHD با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز، دوربین‌های سه‌گانه از نوع فوق عریض، اصلی و تله‌فوتو خواهد داشت. یکی از نقاط ضعف اصلی دو مدل پلاس و استاندارد از پرچم‌داران سری گلکسی S سامسونگ، طول عمر باتری آن‌هاست. بنابراین این احتمال وجود دارد که شرکت کره‌ای در سال ۲۰۲۳، ظرفیت و طول عمر باتری پرچم‌دارانش را ارتقا دهد. هرچند متأسفانه این شواهدی وجود ندارد که این گفته را تأیید کند.

قیمت

قیمت گوشی‌های سامسونگ از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ به شکل زیر تغییر کرد:

  • گلکسی S10 = حدودا ۹۰۰ دلار
  • گلکسی S10 پلاس = حدودا ۱۰۰۰ دلار
  • گلکسی S20 = حدودا ۱۰۰۰ دلار
  • گلکسی S20 پلاس = حدودا ۱۲۰۰ دلار
  • گلکسی S20 اولترا = حدودا ۱۴۰۰ دلار
  • گلکسی S21 = حدودا ۸۰۰ دلار
  • گلکسی S21 پلاس = حدودا ۱۰۰۰ دلار
  • گلکسی S21 اولترا = حدودا ۱۲۰۰ دلار
  • گلکسی S22 = حدودا ۸۰۰ دلار
  • گلکسی S22 پلاس = حدودا ۱۰۰۰ دلار
  • گلکسی S22 اولترا = حدودا ۱۲۰۰ دلار

همانطور که مشاهده می‌کنید، در سال ۲۰۲۱، سامسونگ تصمیم گرفت در مقایسه با سال ۲۰۲۰، قیمت پرچم‌دارانش را کاهش دهد. البته شرکت کره‌ای این تصمیم را در شرایطی گرفت که هم شارژر و هندزفری را از درون جعبه حذف کرد و هم کیفیت نمایشگر آن‌ها را از +QHD به +FHD تغییر داد. همچنین کیفیت ساخت آن‌ها را هم از فلز و شیشه به پلاستیک و فلز تغییر داد.

البته یک سری بهبودی‌ها در سری S22 حاصل شد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دوربین اصلی بهتر و کیفیت ساخت بهتر اشاره کرد اما قیمت آن‌ها همچنان به همان شکل باقی ماند. احتمالا سامسونگ در سال ۲۰۲۳ هم همین سیاست را در قیمت‌گذاری در پیش خواهد گرفت. اگر اینطور شود، قیمت مدل‌های استاندارد تا اولترا به احتمال زیاد، ۸۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ دلار خواهد بود.

اگر قرار باشد قیمت پرچم‌داران مورد انتظار سامسونگ تغییر کند، به احتمالا بسیار زیاد کم نخواهد شد. چون شرکت کره‌ای قیمت میان‌رده‌هایش را هم نسبتا بالا در نظر می‌گیرد و بعید است قیمت پرچم‌دارهایش را خیلی کاهش دهد چون با این کار، دیگر کسی سمت گوشی‌های میان‌رده نخواهد رفت. سامسونگ نمی‌تواند ارزش پرچم‌دارانش را خیلی کم کند، هرچند باز هم یک فضای ۵۰ دلاری برای کاهش قیمت وجود دارد. البته اگر سامسونگ قیمت گوشی‌های تاشوی خود را به شکل محسوسی کاهش دهد، شاید این کاهش قیمت را در پرچم‌داران سری S23 شاهد باشیم. هرچند این اتفاق شاید در سال ۲۰۲۳ رخ ندهد.


چه انتظاراتی از سری گلکسی S23 داریم؟

گلکسی S23 قرار است در دسته‌ی بهترین گوشی‌های سال ۲۰۲۳ قرار بگیرد. بنابراین باید یک سری امکانات خوب داشته باشد که آن را از سایر گوشی‌های بازار متمایز کند. خصوصا اینکه سامسونگ می‌خواهد با اپل که عملکردی استثنائی در فروش پرچم‌دار دارد رقابت کند. بنابراین یک سری انتظارات داریم که امیدواریم در سال ۲۰۲۳ برآورده شود.

باتری بزرگ‌تر، به خصوص برای گلکسی S23

انتظار داریم سامسونگ باتری مدل استاندارد از پرچم‌داران مورد انتظارش را ارتقا دهد. چرا که این مدل واقعا در این بخش ضعیف است. برای یک پرچم‌دار واقعا خوب نیست که در زمینه‌ی طول عمر باتری، نتواند حتی یک روز هم دوام داشته باشد. اما متأسفانه از گلکسی S21 تاکنون، همیشه مدل‌های استاندارد از گوشی‌های سامسونگ از لحاظ طول عمر باتری ضعیف ظاهر شده‌اند.

حداقل انتظار داریم سامسونگ ظرفیت باتری گلکسی S23 را مثل همیشه، ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت در نظر بگیرد. گلکسی S23 پلاس هم باید بار دیگر به باتری ۴۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شود. اگر این اتفاق رخ دهد واقعا عالی خواهد شد. خصوصا اینکه سامسونگ باید در بخش نرم‌افزار هم عالی ظاهر شود. چون می‌بینیم که گلکسی S22 اولترا با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، عملکرد ضعیف‌تری از گلکسی S21 اولترا با همین باتری در نگه‌داری شارژ دارد. بنابراین به نظر می‌رسد شرکت کره‌ای در بخش نرم‌افزار، به یک تغییر اساسی نیاز دارد.

بلندگوهای بهتر

پیش‌تر مقاله‌ای در رابطه با این موضوع نوشتیم که گوشی‌های سامسونگ از لحاظ کیفیت و بلندی صدا، در مقایسه با شرکت رقیب یعنی اپل، واقعا عملکرد ضعیفی دارد. این بدان معنا نیست که شرکت کره‌ای گوشی‌های ضعیفی در این بخش دارد، اما اگر آن را با گوشی‌های رقیب مقایسه کنیم، می‌بینیم که ضعف دارند و باید بهتر شوند.

حافظه‌ی داخلی بیشتر یا بازگشت درگاه MicroSD

دو خواسته از سامسونگ داریم؛ یا کارت حافظه‌ی MicroSD را برگرداند که می‌دانیم این کار را انجام نمی‌دهد، یا اینکه حداقل ظرفیت حافظه‌ی داخلی گوشی‌های خود را افزایش دهد. در گلکسی S22 اولترا، از ۱۲۸ گیگابایت تا ۱ ترابایت حق اتخاب دارید که اصلا بد نیست، اما کاربری که فقط ۲۰۰ دلار کمتر هزینه می‌کند تا گلکسی S22 را خریداری کند، چرا باید به ۲۵۶ گیگابایت محدود شود؟

مشکل‌مان در این بخش، دو مدل استاندارد و پلاس هستند که سامسونگ اصلا توجهی به آن‌ها نمی‌کند. انتظار داریم سال بعد، سامسونگ در این دو گوشی، حافظه‌ی داخلی را به ۵۱۲ گیگابایت ارتقا دهد. چون می‌دانیم خبری از ۱ ترابایت یا بازگشت کارت حافظه‌ی جانبی خبری نخواهد بود.

افزایش مدت زمان پشتیبانی

سامسونگ در حال حاظر گوشی‌های خود را به مدت ۴ سال از لحاظ نرم‌افزاری و ۵ سال از لحاظ امنیتی پشتیبانی می‌کند. این واقعا عالی است اما کسی که ۱۲۰۰ دلار برای گلکسی S23 اولترا هزینه می‌کند، به همان میزان از سوی شرکت پشتیبانی می‌شود که یک کاربر با پرداخت کمتر از ۵۰۰ دلار و خرید یک گلکسی A33 5G، پشتیبانی می‌شود.

البته کسانی که گوشی‌های گران‌قیمتی خریداری می‌کنند، در طول این چهار سال و با دریافت آپدیت‌های مختلف، امکانات بیشتری را هم دریافت می‌کنند ولی انتظار می‌رود سامسونگ حداقل برای پرچم‌داران خود، میزان پشتیبانی نرم‌افزاری و امنیتی را به ۵ سال افزایش دهد. البته همین حالا هم هیچ شرکت اندرویدی، حتی گوگل، تا این اندازه گوشی‌های خود را آپدیت نمی‌کند، ولی سامسونگ بهترین شرکت تولیدکننده‌ی گوشی در جهان است و باید در تمام زمینه‌ها، حداقل سعی خود را برای بهترین شدن انجام دهد.

اگر سامسونگ این کار را انجام دهد، سایر شرکت‌های اندرویدی هم مجبور خواهند شد این کار را انجام دهد. بنابراین یک تغییر انقلابی در زمینه‌ی آپدیت نرم‌افزاری به وجود خواهد آمد که در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت شرکت‌ها در فروش گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید.

توجه داشته باشید موارد گفته شده در دو بخش بالا، بر اساس شایعات و انتظارات هستند. بنابراین قرار نیست حتما در گوشی‌های مورد انتظار سامسونگ یعنی سری گلکسی S23 شاهد آن‌ها باشیم. باید منتظر بمانیم ببینیم چه خبرهای بیشتری پیرامون این گوشی‌ها منتشر می‌شود.

  • گلکسی S23 دوربین زیر نمایشگر نخواهد داشت؛ اما S24 شاید
  • فناوری OLED جدید سامسونگ رویای ساخت نمایشگر بدون حاشیه را تحقق می‌بخشد
  • عجیب اما واقعی؛ سامسونگ درباره‌ی ضد آب بودن ۷ گوشی خود دروغ گفته است

منبع: Android Authority

نوشته گلکسی S23؛ از پرچم‌داران جدید سامسونگ چه انتظاری داریم؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala