استیون استرنج ملقب به جادوگر عالی‌رتبه با بازی بندیکت کامبربچ در حالی که قصد محافظت از یک قهرمان جوان جدید و بسیار قوی را دارد، در این فصل جدید حماسی از دنیای سینمایی مارول به معنای واقعی کلمه در  سراسر چندجهانی جابه‌جا می‌شود. بسیاری از این نکات پنهان درباره نسخه‌هایی از شخصیت‌های قدیمی‌ مارول و شخصیت‌های جدید خود این فیلم که در واقعیت‌های متناوب زندگی می‌کنند هستند و هم‌چنین با جادوهایی که دکتر استرنج در زمان رویارویی‌ با اسکارلت ویچ با بازی الیزابت اولسن (اتفاقی که چندان خوشایند نیست) استفاده می‌کند ارتباط دارند.

  • تمام اشاره‌ها به فیلم «دکتر استرنج‌ ۲» که در سریال «لوکی» پنهان شده‌اند
  • فیلم «موربیوس»؛ تمام نکات پنهان و اشارات مخفی به مارول و مرد عنکبوتی
  • فیلم «سونیک خارپشت ۲»؛ تمام نکات پنهان و اشارات به بازی ویدئویی سونیک

هشدار: در این متن، داستان فیلم «دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی» لو می‌رود

«دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی» برخلاف برخی از پروژه‌های مستقل دنیای سینمایی مارول که اخیرا منتشر شده‌اند از نظر وسعت با تعداد زیادی از عناصر دیگر مرتبط‌ است و نه‌تنها پیوندهایی با دنیای سینمایی مارول دارد، بلکه به سایر جنبه‌های کمیک‌های مارول متصل می‌شود که در جاهای دیگر چندجهانی وسیعی که معرفی شده وجود دارند. این فیلم جدید مارول که به قسمت‌های آینده مانند «دکتر استرنج‌ ۳» و حتی یک کراس‌اوور در سطح «انتقام‌جویان» اشاره دارد، به عنوان یک نقطه اتکا برای آن‌چه در پیش است عمل می‌کند.

ارجاعات زیادی برای طرفداران تیزبین و قدیمی مارول و کمیک‌ها در «دکتر استرنج‌ ۲» وجود دارد. استفاده زیاد فیلم از جادو، در واقع معدنی طلایی از پیام‌های پنهان مرتبط‌ با کمیک‌ها است. با این حال، ارتباطات زیادی به فیلم‌های گذشته دنیای سینمایی مارول و هم‌چنین ارجاعات گوناگونی به دیگر پروژه‌های محبوب مارول نیز وجود دارد. پس با هم تمام آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

استرنج‌ مدافع

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

اولین استیون استرنجی که آمریکا چاوز با او در «دکتر استرنج‌ ۲» همکاری می‌کند، نسخه‌ای است که لباس خاص خود در کمیک‌ها را بر تن دارد و متعلق به زمانی است که تیم اصلی متشکل از هالک، نیمور، موج‌سوار نقره‌ای و خودش بود. او موی دم‌اسبی دارد و کاملا با استرنج اصلی متفاوت است. هم‌چنین در ادامه مشخص می‌شود که استرنج مدافع جادوگر عالی‌رتبه‌ جهان خودش است و می‌تواند اسپانیایی صحبت کند.

کتاب ویشانتی

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

ویشانتی کتابی با قدرت جادویی و با توانایی بخشیدن منابع مورد نیاز به یک جادوگر برای رسیدن به پیروزی، توسط اولین جادوگر عالی‌رتبه، آگاموتو و موجودات خداگونه معروفی به نام ویشانتی خلق شد. این کتاب در فضایی بین جهان‌های مختلف نگه‌داری می‌شود و چندین نسخه استرنج در «دکتر استرنج ۲» در تلاش برای مبارزه با اسکارلت ویچ به آن نیاز پیدا کردند.

دارک‌هولد

دارک‌هولد

 

نقطه مقابل کتاب ویشانتی، دارک‌هولد، کتابی معروف به کتاب نفرین‌شده است. واندا ماکسیموف در پایان «وانداویژن» آن را از آگاتا هارکنس گرفت و قدرت مفسده این کتاب، روح واندا را تاریک و او را به فردی سرکش و عصیانگر تبدیل کرد که بدون توجه به عواقب کارش، فقط می‌خواهد به فرزندانش برسد.

«محسابات اصلی چندجهانی» (نقل قولی از فیلم «راهی به خانه نیست»)

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

استرنج‌ مدافع قبل از مرگ خود تلاش کرد تا آمریکا چاوز را بکشد و قدرت او در چندجهانی را از آن خود کند. او با ادعای این که این اتفاق به صلاح و خیر همگان است، از همان نقل قول و منطق استرنج اصلی در «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» استفاده کرد: «طبق محاسبات اصلی چندجهانی، قربانی شدن آن‌ها بسیار بهتر از نجات یافتنشان است.» استرنج دنیای سینمایی مارول به دشمنان مرد عنکبوتی در چندجهانی اشاره می‌کرد اما استرنج مدافع از همین منطق برای توجیه تلاش خود برای کشتن آمریکا بهره می‌برد.

گارگانتوس/شوما-گورات

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

گارگانتوس یکی دیگر از هیولاهایی بود که سعی در ربودن آمریکا چاوز داشت. او شبیه به دشمن کلاسیک دکتر استرنج، شوما-گورات است اما به دلایل قوانین کپی‌رایت تغییر نام داده است. گارگانتوس توسط اسکارلت ویچ احضار می‌شود تا دستوراتش را انجام دهد و ما را به یاد استرنج‌ در «چه می‌شود اگر…؟» می‌اندازد، جایی که او موجودات فراطبیعی گوناگونی را احضار می‌کند.

دکتر استرنج و احضار تبر

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

دکتر استرنج‌ در طول مبارزه با گارگانتوس، یک تبر جنگی را احضار می‌کند که شاید تبر آنگارروموس باشد. این سلاح قدرتمند همان وسیله‌ای است که او در کمیک‌های سال ۲۰۱۵ (جیسون آرون و کریس باچالو) از آن استفاده می‌کرد.

طلسم‌های کمیکی در رویارویی با گارگانتوس

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

به نظر می‌رسد برخی از طلسم‌هایی که توسط دکتر استرنج و جادوگر عالی‌رتبه، وونگ، در طول مبارزه با گارگانتوس استفاده می‌شوند همان طلسم‌هایی کمیکی هستند که دناک (موجودی با دست‌های غول‌پیکر) به زبان می‌آورد. او از عبارت زنجیرهای کراکان برای غل و زنجیر کردن موجودات مختلف استفاده می‌کرد.

گفتگو درباره مرد عنکبوتی

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

دکتر استرنج‌ و وونگ و آمریکا چاوز در طول مکالمه خود درباره چندجهانی درباره مرد عنکبوتی و رویدادهای «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» صحبت می‌کنند. آن‌ها هم‌چنین به یک سوال و معمای آشنا درباره این که تارهای او دقیقا از کجا شلیک می‌شوند (شبیه کنجکاوی تام هالند درباره تارهای ارگانیک توبی مگوایر) می‌پردازند.

آهنگ زمینه «وانداویژن»

وانداویژن

 

دکتر استرنج با فهمیدن این که گارگانتوس با جادو احضار شده به همکاران خود پیشنهاد می‌کند که از واندا ماکسیموف کمک بگیرند. در این لحظه، آهنگ زمینه سریال «وانداویژن» شنیده می‌شود و سپس واندا را می‌بینیم که هنوز درباره فرزندانش در زندگی فانتزی که در واقعیت جعلی اطراف شهر وست‌ویو خلق کرده (و بعدا مجبور شد نابودش کند) رویاپردازی می‌کند.

دیگر اساتید هنرهای عرفانی

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

کامار تاج برای حمله اجتناب‌ناپذیر اسکارلت ویچ و ادعای او برای تصاحب آمریکا و قدرتش آماده شد و سایر استادان هنرهای عرفانی از سراسر جهان برای پشتیبانی و کمک وارد صحنه شدند. برای مثال گروهی از این استادان اهل اسکاتلند هستند و یکی از آن‌ها با گفتن جمله: «چه افتخاری است که یک بار دیگر در کنار شما تا پای جان مبارزه کنم» با وونگ خوش و بش می‌کند.

استاد حمیر

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

استرنج و وونگ بیرون از صومعه با واندا می‌جنگیدند و استاد حمیر نیز از آمریکا چاوز محافظت می‌کرد. استیون در ابتدا و در اولین فیلم «دکتر استرنج‌» فکر می‌کرد که حمیر همان انشنت ‌وان است.

رینترای مینوتور

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

رینترای مینوتور را هم می‌توان در میان استادان هنرهای عرفانی مشاهده کرد. رینترا یک شخصیت کلاسیک از کمیک‌ها و در واقع یک بیگانه با تمایلات جادویی است. او در یک مقطع، حتی برای مدتی شاگرد دکتر استرنج شد و در حال حاضر یک جادوگر تمام‌عیار است که در مدرسه استرنج به استعدادهای موجود در کمیک‌ها آموزش جادوگری می‌دهد.

مرگ ویژن در جنگ ابدیت

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

نقش ویژن در «دکتر استرنج‌ ۲» محدود بود اما باز هم شاهد حضور او قبل از نبرد اسکارلت ویچ در کامار تاج بودیم. اسکارلت کشتن ویژن را بیهوده می‌دانست و از آن اتفاق خشمگین بود و همین مسئله به تمایل او برای بازگرداندن فرزندانش دامن زد.

ارجاع اسکارلت ویچ به فیلم «حلقه»

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

واندا با یافتن راهی برای ورود به کامار تاج، از بازتاب تصویری در یک ناقوس وارد معبد شد و با سر از آن بیرون آمد و به خود می‌پیچید و شباهت زیادی به سامارا در «حلقه» داشت.

مارهای سمی والتور

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

دکتر استرنج در تلاش برای محافظت از آمریکا در برابر اسکارلت ویچ، از عبارت مارهای سمی والتور، یک طلسم کلاسیک دیگر از کمیک‌ها استفاده می‌کند.

لیوینگ ترایبیونال

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

استرنج و چاوز که با استفاده از قدرت‌های آمریکا از چندجهانی فرار می‌کردند، به چند جهان مختلف پرتاب شدند. به نظر می‌رسد اولین جایی که آن‌ها به آن منتقل شدند خانه لیوینگ ترایبیونال باشد که یک موجود کیهانی عظیم است که وظیفه حفاظت از چندجهانی را بر عهده دارد. این صحنه هم‌چنین به موردو در اولین فیلم دکتر استرنج اشاره دارد که نیروهای اصلی او افراد لیوینگ ترایبیونال بودند.

حضور کوتاه بروس کمپل (سنت همیشگی سم ریمی)

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

دکتر استرنج و آمریکا با رسیدن به زمین ۸۳۸ شروع به کاوش در محیط جدید خود می‌کنند و با فروشنده‌ای به نام پیتزا پوپا با بازی بروس کمپبل درگیر می‌شوند. حضور کوتاه کمپبل یک سنت همیشگی در فیلم‌های به کارگردانی سم ریمی است و «دکتر استرنج‌ ۲» نیز از این قاعده مستثنی نیست. کمپبل در سه‌گانه اصلی «مرد عنکبوتی» و بسیاری از فیلم‌های دیگر ریمی نیز نقش‌آفرینی کرده است.

موردو و خوشامدگویی عجیب لاندو کالریسیایی او به استرنج‌

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

استرنج منتظر مبارزه با کارل موردو بود اما نسخه ۸۳۸ موردو، استرنج را به عنوان یک دوست می‌شناخت. لحظه دیدار دوستانه آن‌ها به طرز شگفت‌انگیزی شبیه به خوشامدگویی لاندو کالریسیان به هان سولو در «امپراتوری ضربه می‌زند» است و البته به روشی متفاوت به تصویر کشیده می‌شود.

کتاب‌فروشی مک‌لئود در مقابل سنکتوم سنکتروم

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

یک کتابفروشی به نام مک‌لئود روبه‌روی سنکتوم سنکتروم وجود دارد. این موضوع می‌تواند اشاره‌ای به باب مک‌لئود، هنرمند مارول و خالق جهش‌یافته‌های جدید مارول باشد.

شن‌های نیسانتی

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

موردو برای فریب دادن استیون و آمریکا، از شن‌های نیسانتی استفاده کرد تا هر دو را به خواب فرو ببرد. شن‌های نیسانتی در کمیک‌ها می‌توانند به طور موقت توانایی‌های جادویی را از بین ببرند.

خانه واندا ماکسیموف

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

در طول رویاپردازی اسکارلت ویچ، خانه‌ای را می‌بینیم که همان خانه‌ای است که واندا در «وانداویژن» ایجاد کرده بود.

بیلی و تامی در حال تماشای سفید برفی

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

هنگامی که برای اولین بار نسخه‌های دیگر بیلی و تامی در زمین ۸۳۸ را می‌بینیم آن‌ها در حال تماشای کارتون «اسوالد، خرگوش خوش‌شانس» هستند. بعدتر و هم‌زمان با دیدار آن‌ها با اسکارلت ویچ کارتون «سفید برفی و هفت کوتوله» در تلویزیون پخش می‌شود که احتمالا اشاره‌ای به مضامین خیر و شر و اهمیت آینه‌ها و خط داستانی اسکارلت ویچ در اوایل «دکتر استرنج‌ ۲» و قلمرو آینه دارد.

کوه وونداگور (مکانی در کمیک‌های اصلی)

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

واندا که به قدرت دارک‌هولد اصلی نیاز دارد، به کوه وونداگور می‌رود که یک مکان اصلی در کمیک‌ها و مرتبط‌ با چتون است. این خدای آشوب و هرج و مرج، دارک‌هولد را در وونداگور به نگارش درآورد. این مکان هم‌چنین در آینده تبدیل به خانه شخصیت شرور معروفی به نام تکامل عالی (های اوولوشنری) خواهد شد. هم‌چنین باید گفت که وونداگور زادگاه اصلی واندا و پیترو در کمیک‌ها بود.

بنیاد باکستر

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

بنیاد باکستر همان‌طور که کریستین پالمر از زمین ۸۳۸ بیان کرد، یک گروه تحقیقاتی است که وظیفه فهرست‌نویسی و مطالعه چندجهانی  را برعهده دارد. در کمیک‌ها، ساختمان باکستر خانه چهار شگفت‌انگیز است و بنیاد توسط نسخه ۸۳۸ رید ریچاردز یا رد ریچارد اداره می‌شود که جان کرازینسکی به عنوان عضوی از ایلومیناتی در آن جهان، نقش او را بازی می‌کند.

بلک بولت (بازیگر سریال فراانسان‌ها)

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

بلک بولت یکی دیگر از اعضای ایلومیناتی، پادشاه قدرتمند فراانسان‌ها است. نقش او را انسون مونت بازی می‌کند که نقش اصلی بلک بولت ۶۱۶ را در مجموعه تلویزیونی کوتاه «فراانسان‌ها» ایفا می‌کرد.

چتون (شیطان آشوب)

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

واندا که به عنوان اسکارلت ویچ در بالای کوه وونداگور در جستجوی قدرت بود با آدمک‌های سنگی غول‌پیکری که شبیه خود چتون بودند روبه‌رو شد. وونگ بیان کرد که چتون اولین شیطان کمیک‌ها و اولین جادوگر سیاه در دنیای مارول است.

موسیقی و صندلی پروفسور خاویر در مردان ایکس ۹۷

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

پروفسور خاویر در اولین حضور خود به عنوان آخرین عضو ایلومیناتی، با همان لباس سبز کلاسیک و صندلی زردرنگ معروف خود از سری انیمیشن مردان ایکس در سال ۱۹۹۷ ظاهر شد. آهنگ‌ساز فیلم، دنی الفمن نیز آهنگ اصلی همان مجموعه را در این صحنه‌ به کار می‌برد.

تعدی (جنگ‌های مخفی)

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

تمرکز ایلومیناتی بر جلوگیری از تعدی در چندجهانی، در واقع اشاره‌ای به رویدادهای اصلی و رویدادهای کمیک مارول در سال ۲۰۱۵ تحت عنوان جنگ‌های مخفی دارد. هر دو داستان درباره برخورد دنیاها و واقعیت‌ها و نتایج ویران‌گر آن بودند و این موضوع به خوبی می‌تواند پایه‌ای عالی برای یک کراس‌اوور در سطح انتقام‌جویان در آینده دنیای سینمایی مارول باشد.

مرگ تانوس

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

در طول یک فلش‌بک به گذشته که در آن ایلومیناتی نسخه سرکش دکتر استرنج را می‌کشد، تانوس، تایتان دیوانه را می‌بینیم که توسط قهرمانان زمین ۸۳۸ در قمر تایتان کشته شده است.

نقل قول خاویر از «روزهای گذشته آینده»

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

خاویر با اعتقاد به توانایی دکتر استرنج و متفاوت بودن او با دیگر نسخه‌های خود، مکان کتاب ویشانتی را برای استرنج فاش می‌کند. او هم‌چنین جمله نمادین خود در «مردان ایکس: روزهای گذشته آینده» را برای او بیان می‌کند: «این که کسی زمین بخورد و راه خود را گم کند، به این معنا نیست که برای همیشه گم شده باشد».

ربات‌های اولتران

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

یکی از ربات‌ها که به عنوان نیروی امنیتی ایلومیناتی خدمت می‌کند، تایید می‌کند که آن‌ها نسخه‌هایی از اولتران پس از قطع شدن سرش توسط اسکارلت ویچ هستند. صداپیشگی این ربات بر عهده راس مارکاند است که صداپیشگی اولتران را در سریال «چه می‌شود اگر…؟» بر عهده داشت.

خانواده آقای شگفت‌انگیز

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

همان‌طور که آقای شگفت‌انگیز با بازی کرازینسکی بیان می‌کند این نسخه از رید ریچارد دارای یک همسر و چند فرزند است. احتمالا همسرش سو استورم، پسرش فرانکلین و دخترش والریا هستند که در کمیک‌ها نیز حضور دارند. عدد ۴ روی سینه او نشان می‌دهد که مشعل انسانی و تینگ نیز در این جهان حضور دارند.

مرگ بلک بولت (ارجاع به ماتریکس)

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

بلک بولت یکی از قوی‌ترین نیروهای ایلومیناتی بود که توانایی ایجاد امواج شوک با استفاده از صدای قدرتمند خود را داشت اما اسکارلت ویچ به سادگی دهان او را از صورتش برداشت و در نهایت او را کشت. این صحنه شبیه به لحظه‌ای است که مامور اسمیت دهان نئو را در اولین فیلم «ماتریکس» از صورتش برمی‌دارد.

موسیقی «کاپیتان آمریکا» و نقل قول کلاسیک پگی کارتر در این فیلم

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

پگی کارتر در حین مبارزه با واندا، دیالوگ کلاسیک «من می‌توانم تمام روز این کار را انجام دهم» کاپیتان آمریکا را تکرار می‌کند. موسیقی اصلی «کاپیتان آمریکا» در سال ۲۰۱۱ نیز در این بخش پخش می‌شود.

موردو ۶۱۶ و تلاش برای کشتن استرنج (که دیگر یک جادوگر عالی‌رتبه نیست)

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

استرنج در مواجهه با موردو ۸۳۸ بیان می‌کند که نسخه‌ای از موردو که در جهان خودش حضور دارد قبلا سعی کرده وی را بکشد. این دیالوگ‌ یادآور صحنه پس از تیتراژ اولین فیلم دکتر استرنج‌ است، زمانی که موردو اعلام کرد که قصد دارد از شر همه جادوگران خلاص شود. ظاهرا او قبلا تلاش‌هایی در این راستا در بین فیلم‌ها انجام داده است.

مرگ اعضای خانواده ماکسیموف

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

خاویر به عنوان آخرین عضو ایلومیناتی وارد ذهن واندا می‌شود تا واندا ۸۳۸ را از دست اسکارلت ویچ آزاد کند. آوارهای یک آپارتمان ویران‌شده در اطراف آن‌ها قرار دارد و آژیری به صدا درمی‌آید که نشان می‌دهد ناخودآگاه واندا به نوعی لحظه تراژیکی را که او و برادرش پیترو والدین خود را در سوکوویا از دست دادند بازسازی‌ کرده است (ما این صحنه را در «وانداویژن» دیده بودیم).

دونا استرنج

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

 

نسخه ۶۱۶ جادوگر عالی‌رتبه که به خاطر استرنج شرور از تعدی رنج می‌برد، به دنبال اثبات این موضوع بود که او نیز یک نسخه واقعی است. استرنج به همتای خود درباره خواهرشان دونا می‌گوید که در یک دریاچه یخ‌زده غرق شده است. این موضوع به کمیکی اشاره می‌کند که در آن دونا هنگام شنا دچار گرفتگی عضله شد و استیون نتوانست او را نجات دهد.

دوئل موسیقیایی (باخ و واگنر)

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

 

دو نسخه مختلف از استرنج‌ در دوئلی در جهان تعدی، به نوعی با نت‌ها و ملودی‌های موسیقی و در اصل با ترفندهای جادوگری با هم مقابله می‌کنند. در طول نبرد آن‌ها، قطعاتی از باخ و واگنر در بین موسیقی اصلی الفمن شنیده می‌شود. نوای پیانویی که در شروع این دوئل به گوش می‌رسد یادآور نوای پیانویی است که استیون قبل از تصادفی که به دستانش آسیب رساند می‌نواخت. این تصادف او را در مسیر جادوگری قرار داد.

«راه دیگری وجود ندارد» (جنگ ابدیت/بازی پایانی)

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

لحظات متعددی از «دکتر استرنج‌ ۲» بر این ایده متمرکز بود که هیچ راهی برای نجات چندجهانی وجود ندارد. دکتر استرنج در «جنگ ابدیت» نیز پیش‌بینی کرده بود که هیچ راهی برای شکست دادن تانوس وجود ندارد، چرا که با استفاده از سنگ زمان، آینده را دیده بود. با این حال، تصمیم استرنج‌ برای نجات چندجهانی و اعتماد به آمریکا با این جملات در تناقض است.

چشم سوم دکتر استرنج

دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی

 

در پایان «دکتر استرنج‌ ۲» نسخه ۶۱۶ این شخصیت چشم سوم خودش را درست مانند استرنج‌ شرور نشان می‌دهد. در کمیک‌ها، این چشم واقعی آگاموتو بود که به استیون کمک کرد تا در برابر هنرهای تاریک مقاومت و با آن مبارزه کند. با این حال، این امکان وجود دارد که او در نکرومانسی و به کمک دارک‌هولد به نسخه بسیار تیره‌تری از چشم سوم دست یافته باشد.

کلیا/بعد تاریک

اولین صحنه پس از تیتراژ فیلم «دکتر استرنج‌ ۲»، کلیا با بازی شارلیز ترون را معرفی می‌کند. کلیا همسر استرنج در کمیک‌ها و جادوگر فعلی دنیای مارول است. دورمامو که از بعد تاریک و به عنوان یکی از فالتین‌ها آمده، عموی کلیا است. استرنج‌ برای رفع تعدی با او به بعد تاریکی می‌رود و بدین ترتیب صحنه پس از تیتراژ سکوی پرتابی عالی برای «دکتر استرنج‌ ۳» پس از ماجراجویی او در «دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی» خواهد بود.

منبع: screenrant

نوشته فیلم «دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی»؛ نکات پنهان و ارجاعات به دنیای سینمایی مارول اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala