ویندوز در حال حاضر اصلی‌ترین محصول مایکروسافت به حساب می‌آید که تقریبا می‌توان گفت بیش از ۸۰٪ کاربران جهان از این سیستم‌عامل روی سیستم‌های رومیزی خود استفاده می‌کنند. شرکت آمریکایی در طراحی ویندوز عملکردی استثنائی داشت، اما با ورود ویندوز ۸، اندکی اوضاع تغییر کرد، چرا که این سیستم‌عامل به آن خوبی که باید نبود. شرکت سپس ویندوز ۸٫۱ را عرضه کرد اما همه برای ویندوز ۷ دلتنگی می‌کردند. مایکروسافت تصمیم گرفت یک ویندوز جدید را با قابلیت‌های جذاب ویندوز ۷ طراحی کند که نتیجه، ویندوز ۱۰ شد. سیستم‌عاملی که شاید ویندوز موبایل را نابود کرد اما در کامپیوترها توانست بعد از یکی دو سال، جایگاه خود را در نزد کاربران بدست بیاورد.

حالا اما با رونمایی از ویندوز ۱۱، وقت آن رسیده که دیگر با یک سری از نسخه‌های قدیمی ویندوز ۱۰ خداحافظی کنیم. اگرچه مایکروسافت قول داده از ویندوز ۱۰ تا سال ۲۰۲۵ به صورت کامل پشتیبانی کند اما قرار نیست این پشتیبانی برای تمام نسخه‌های این ویندوز باشد. شما می‌توانید لیست ویندوزهایی را که از امروز به بعد دیگر آپدیت جدیدی دریافت نمی‌کنند را در زیر مشاهده کنید.

ویندوز ۱۰ Home و پرو، نسخه‌ی ۲۰H2

از امروز به بعد، تمام نسخه‌های یادشده‌ی ویندوز ۱۰ ۲۰H2 رسما از لیست پشتیبانی مایکروسافت خارج می‌شوند. اگر از این ویندوزها استفاده می‌کنید و دریافت آپدیت بسیار برایتان مهم است، پیشنهاد می‌شود به سراغ نسخه‌های جدیدتر بروید. خبر خوب این است که فرایند آپدیت بسیار آسان خواهد بود، چون در طول این ۱۸ ماهی که از عمر ویندوز ۱۰ نسخه‌ی ۲۰H2 می‌گذرد، آپدیت سنگینی برای آن عرضه نشده این یعنی آپدیت به نسخه‌ی ۲۱H2 فقط قرار است چند دقیقه طول بکشد. لازم به ذکر است کاربران نسخه‌ی Enterprise یا همان سازمانی، همچنان آپدیت دریافت می‌کنند.

ویندوز ۱۰ Enterprise و Education نسخه‌ی ۱۹۰۹

ویندوز ۱۰ نسخه‌ی ۱۹۰۹ یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های ویندوز است که چرخه‌ی ۳۰ ماهه‌ی آپدیت خود را هم که برای محصولات سازمانی در نظر گرفته می‌شود، گذرانده و به پایان عمر خود نزدیک شده است. با آپدیت جدید، کاربران می‌توانند نسخه‌ی ۲۰H2 یا جدیدتر را روی سیستم خود نصب کرده و حداقل یک سال دیگر هم آپدیت دریافت کنند. این آپدیت هم خیلی سنگین نخواهد بود چون تفاوت بین نسخه‌های مختلف ویندوز ۱۰ آنقدرها زیاد نیست.

مایکروسافت به تازگی سیاست آپدیت محصولاتش را در ویندوز ۱۱ تغییر داده است. در حال حاضر اگر از کاربران عادی ویندوز ۱۰ باشید، ۱۸ ماه و اگر از نسخه‌های سازمانی استفاده می‌کنید، ۳۰ ماه از سوی شرکت پشتیبانی خواهید شد، در حالی که این میزان برای کاربرانی که از ویندوز ۱۱ استفاده می‌کنند به ۲۴ و ۳۶ ماه افزایش پیدا می‌کند.

لازم به ذکر است اتمام پشتیبانی از این نسخه‌های ویندوز ۱۰، با قولی که مایکروسافت هنگام عرضه‌ی ویندوز ۱۱ داد مبنی بر اینکه از ویندوز ۱۰ تا سال ۲۰۲۵ پشتیبانی می‌کند مغایرت ندارد. این فقط نسخه‌های مختلف ویندوز است که چرخه‌ی دریافت آپدیت آن‌ها به اتمام می‌رسد.

برای چک کردن نسخه‌ی ویندوز خود کافی است وارد تنظیمات شده (با فشردن کلید ویندوز + I) و در قسمت System (نخستین بخش)، به پایین صفحه اسکرول کنید. حال روی About (آخرین گزینه) کلیک کرده و در بخش Windows Specifications، مشخصات مربوط به ویندوز خود را مشاهده کنید.

  • چگونه در ویندوز ۱۰ و ۱۱ از صفحه فیلم‌برداری کنیم؟
  • چگونه در ویندوز ۱۰ و ۱۱ از هر تصویر آیکن بسازیم؟
  • ۱۰ راه ارزان و آسان برای بهبود سرعت سیستم قدیمی

منبع: XDA-Developers

نوشته مایکروسافت دیگر از این ویندوزها پشتیبانی نمی‌کند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala