کوالکام ظاهرا امسال می‌خواهد اندکی از برنامه‌ی هر سال خود پیش بیفتد و در همین راستا در نظر دارد رویداد Summit خود را یک ماه زودتر از زمان همیشگی برگزار کرده و از تراشه‌ی جدید خود یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ رونمایی کند.

اگر به خاطر داشته باشید، پیش‌تر خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شیائومی می‌خواهد سری ۱۳ از پرچم‌دارانش را برخلاف هر سال، زودتر از انتظار (حوالی نوامبر) رونمایی کند تا بدین ترتیب این محصولات، نخستین گوشی‌های مجهز به تراشه‌ی کوالکام باشند. در آن خبر هم گفتیم اگر قرار بر این باشد که این گوشی‌ها حوالی نوامبر رونمایی شوند، کوالکام هم باید در همان ماه از تراشه‌ی جدیدش رونمایی کند.

حال به نظر می‌رسد این اتفاق در حال وقوع است و شرکت آمریکایی می‌خواهد با برگزاری یک رویداد در تاریخ ۱۴ نوامبر امسال (۲۳ آبان)، از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ رونمایی کند. البته این رویداد سه روز به طول خواهد انجامید؛ یعنی تا ۲۶ آبان ماه ادامه خواهد داشت اما مهم‌ترین اتفاقی که در آن رخ می‌دهد، همین رونمایی از تراشه‌ی پرچم‌دار است که البته نمی‌دانیم دقیقا در کدام روز مراسم از آن رونمایی می‌شود.

سال گذشته اسنپدراگون ۸ نسل ۱ در نخستین روز مراسم Summit رونمایی شد و یک روز بعد هم کوالکام از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸cx نسل ۳ رونمایی کرد. انتظار می‌رود امسال هم برنامه به همین شکل باشد. با این تفاوت که امسال ظاهرا مراسم کوالکام دو روز بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

متأسفانه فعلا اطلاعات زیادی در رابطه با اسنپدراگون ۸ نسل ۲ نداریم که بخواهیم به صورت قطعی از آن صحبت کنیم، اما گفته می‌شود اینبار وظیفه‌ی ساخت آن را TSMC برعهده خواهد گرفت تا با فناوری ساخت ۴ نانومتری خود، این تراشه را تولید کند. این خبر خوبی برای کاربران به حساب می‌آید چرا که سامسونگ عملکرد خوبی در ساخت تراشه ندارد؛ یا بهتر است بگوییم در مقایسه با TSMC عملکرد خوبی ندارد.

همچنین گفته می‌شود شرکت می‌خواهد این‌بار از یک چینش متفاوت در مقایسه با چندین نسل قبل استفاده کند. به این صورت که هسته‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به چهار دسته تقسیم می‌شوند. نخستین هسته، Cortex-X3، دو هسته‌ی دوم هم جدید و از نوع Cortex-A720، دو هسته‌ی سوم همان Cortex-A710 کنونی و سه هسته‌ی آخر هم از نوع Cortex-A510 خواهند بود. چندین سال بود که تراشه‌ها با ترکیب ۴+۴ تولید می‌شدند، از سال ۲۰۱۹ این چینش به ۴+۳+۱ تغییر کرد و  احتمالا از امسال هم به ۳+۲+۲+۱ تغییر پیدا خواهد کرد.

نکته‌ای که در این رابطه وجود دارد، کاهش هسته‌ی کم‌مصرف از ۴ به ۳ است. این موضوع هم همراه شده با افزایش یک هسته‌ی قدرتمند که در نتیجه باعث می‌شود توان پردازشی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ بسیار بیشتر از نسل قبل باشد. از آن‌جایی هم که فناوری ساخت آن مشابه نسل گذشته است، نمی‌توان انتظار داشت از لحاظ مصرف انرژی، به شکل چشمگیری بهتر باشد، هرچند شایعات کنونی از رخ دادن این اتفاق خبر داده‌اند.

مصرف انرژی تنها مشکل پرچم‌داران کنونی کوالکام است چرا که آن‌ها شدیدا در تداوم انجام یک کار سنگین داغ می‌کنند. حال باید دید در اسنپدراگون ۸ نسل ۲ و با توجه به طراحی خاصی که گفته می‌شود این تراشه خواهد داشت، کوالکام چگونه می‌تواند با مشکل یادشده دست و پنجه نرم کند.

  • گیک‌بنچ نشان می‌دهد دایمنسیتی ۹۰۰۰ پلاس از اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ بهتر است

منبع: NotebookCheck

نوشته کوالکام تاریخ رونمایی از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ را لو داد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala