۴ مارس (۱۳ اسفند) بود که یک موشک در نزدیکی دهانه‌ی هرتزسپرونگ با ماه برخورد کرد و حالا بررسی‌های تازه نشان می‌دهد که یک ویژگی جغرافیایی جدید بر اثر برخورد بدنه‌ی این موشک سرگردان به سطح تنها قمر طبیعی زمین ایجاد شده است. یک دهانه‌ی دوقلو که در طولانی‌ترین بخش، دارای عرض تقریبی ۲۸ متر است.

این برخورد در سمت دور ماه و خارج از دید تلسکوپ‌های زمینی و حتی تلسکوپ‌های فضایی در زمان برخورد اتفاق افتاد. اما ناسا پس از چندین هفته، مدارگرد شناسایی ماه (LRO) را مأمور تصویربرداری از محل سقوط کرد و اکنون این مأموریت با عکس‌های تازه از ماه، سرانجام به نتیجه رسیده است.

این آژانس در بیانیه‌ای گفت: «در کمال تعجب این دهانه در واقع شامل دو دهانه می‌شود. یک دهانه‌ی شرقی با قطر ۱۸ متر که روی یک دهانه‌ی غربی با قطر ۱۶ متر قرار گرفته است.»

دهانه‌ی برخوردی جدید ایجاد شده بر اثر سقوط زباله‌ی فضایی به ماه

نمای نزدیک از دهانه‌ی برخوردی جدید ایجاد شده بر اثر سقوط زباله‌ی فضایی به ماه
Credit: NASA/GSFC/Arizona State University

«بیل گری» (Bill Gray) منجم آماتور کهنه‌کار، این برخورد را پیش از وقوع پیش‌بینی کرده بود، اگرچه او در ابتدا به اشتباه زباله‌های فضایی موشک اسپیس‌ایکس را عامل آن دانسته بود اما بعدا گفته‌ی خود را اصلاح کرد و شواهدی ازجمله تایید تیمی از محققان در دانشگاه آریزونا را ارائه کرد که نشان می‌داد این زباله‌ی فضایی در حقیقت بوستر یک موشک چینی متعلق به مأموریت Chang’e 5-T1 ماه در سال ۲۰۱۴ است.

هرچند دولت چین گفته است که گری و دیگران در اشتباه هستند اما گری همچنان معتقد است که چین در رد گفته‌ی او، مأموریت‌های مورد نظر را اشتباه درنظر گرفته است.

پس از انتشار تصاویر مدارگرد شناسایی ماه، گری در وبلاگ خود نوشت: «این شیء به طور کاملا قطعی به‌عنوان بوستر موشک چانگ‌ای ۵-تی شناسایی شده است. از آنجایی که منشا بدنه موشک نامشخص است، ماهیت دوگانه دهانه ممکن است نشان دهنده هویت آن باشد.»

این گفته‌ی او در حالی است که ناسا در بیانیه‌ی خود از گمانه‌زنی درباره‌ی منشاء موشک که اکنون نابود شده است، خودداری کرد. به گفته‌ی آژانس فضایی، شکل‌گیری این دهانه‌ی دوگانه عجیب است و هیچ یک از دهانه‌های برخوردی موشک‌های قدیمی دوران آپولو، چنین اثری از خود برجای نگذاشته‌اند.

دهانه‌های برخوردی از مأموریت‌های آپولو

دهانه‌های برخوردی از مأموریت‌های آپولو
NASA/GSFC/Arizona State University

ایجاد یک دهانه‌ی دوگانه غیرمنتظره است و می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که بدنه‌ی موشک دارای جرم‌های بزرگ در هر انتهای خود بوده است. این موضوع از این جهت عجیب خواهد بود که اکثر موشک‌ها از یک موتور در پایین و یک مخزن سوخت در بالا تشکیل شده‌اند که احتمالا در این مورد، هنگام برخورد خالی بوده است.

ناسا همچنان تأکید دارد که این شیء متعلق به مأموریت‌های این آژانس نیست و تحقیقات دانشگاه آریزونا را سندی بر منشأ احتمالی آن عنوان می‌کند.

عکس کاور: دهانه‌ی برخوردی جدید ایجاد شده بر اثر سقوط زباله‌ی فضایی به ماه
Credit: NASA

منبع: CNet

نوشته زباله‌ی فضایی انسان یک دهانه‌ی برخوردی عجیب در ماه ایجاد کرده است اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala